פול טראק
צילום: PERMIRA

"האובר של המשאיות": פול טראק גייסה 1.6 מיליארד לפי 20 מיליארד ד'

מדובר בגיוס הגדול ביותר לחברה סינית בוול סטריט השנה. דרך האפליקציה של החברה נהגי משאיות אוספים קריאות מלקוחות שזקוקים להובלה. פול טראק מושקעת בפלוס, מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית למשאיות, שאמזון רוצה 20% ממנה
איתי פת-יה | (1)

חברת שיתופי המשאיות מסין, פול טראק אלאיינס (Full Truck Alliance), השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ובה גייסה 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. מדובר בקצה העליון של טווח המחיר בגיוס, שמציב את הסכום המגויס בתור הגבוה ביותר השנה עבור חברה סינית בוול סטריט. פול טראק תחל להיסחר מחר (שלישי) לפי הסימול YMM.

החברה הנפיקה לציבור 82.5 מיליון תעודות פקדון (ADS), בכל אחת 20 מניות, במחיר של 19 דולר ליחידה, בעוד קצה התחתון של טווח המחירים לפי התשקיף היה 17 דולר. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation. אלה יקבלו אופציה לרכישה של 12.4 מיליון תעודות פיקדון נוספות, שאם תמומש תגדיל את הסכום המגויס ל-1.8 מיליארד דולר.

באמצעות האפליקציה של פול טראק, בעלי משאיות אוספים קריאות להובלות מלקוחות. בסבב גיוס של פול טראק בנובמבר האחרון גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, אותו הובילה בין השאר סופטבנק. החברה הוקמה באמצעות מיזוג בין שתי חברות שיתוף המשאיות הגדולות בסין: Huochebang ו-Yunmanman. בין המשקיעים בחברה נמנים אלפאבית, טנסנט, סקויה, פידליטי ו-Yunfeng של מייסד עליבאבא ג'ק מא.

כאמור, כבר כעת הגיוס בסך 1.6 מיליארד דולר מציב את החברה, זאת לצד יצרנית הסיגריות האלקטרוניות RLX TECHNOLOGY INC , בצמרת החברות הסיניות שהונפקו בוול סטריט השנה. היה ותמומש האופציה לחתמים תהיה פול טראק במקום הראשון לבדה. עד כה, חברות סיניות, וכן כאלה מהונג קונג, גייסו 8.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי השנה - פי ארבעה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברת הובלות סינית נוספת בדרך לוול סטריט, והיא עשויה לשבור שיא דווקא בגזרת השווי בהנפקה, לא רק לחברה סינית אלא בכלל השנה - כשהשווי המסתמן הוא 100 מיליארד דולר.

חוץ מהיותה בצד של ה"מושקעת" פול טראק גם משקיעה בעצמה בחברות. אחת מהן היא פלוס (Plus) מקליפורניה, שלפי הדיווח בבלומברג AMAZON , שהיא לקוחה שלה, לוטשת אליה עיניים. פלוס מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית עבור משאיות, ואמזון הזמינה ממנה אלף כאלה. בנוסף, היא מנהלת מגעים לרכישת 20% מהחברה.

לקוחות נוספים של פלוס הם חברת השילוח הסינית SF Holding במשאיות שלה, שיכולות לסוע עד כ-1,500 ק"מ מדי יום תוך שהן נעזרות בטכנולוגיה של פלוס, והחברה הממשלתית מסין FAW Group, שמתכוננת לייצור המוני של משאיות אוטונומיות בעזרת פלוס ברבעון הקרוב.

אמזון למעשה רוצה להכנס להשקעה בפלוס בהנחה (0.46647 דולר למניה), רגע לפני שזו הופכת ציבורית באמצעות מיזוג לתוך שלד הספאק HENNESSY CAPITAL INVESTMENT V (סימול: HCIC) . הנפקת הספאק נותנת לפלוס שווי של 3.3 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופת החברה 500 מיליון דולר לטובת התרחבותה. בינתיים הושלם כבר גיוס 150 מיליון דולר משקיעי PIPE כמו בלאקרוק ו-D.E. Shaw.

קיראו עוד ב"גלובל"

שלד הספאק עצמו גייס כ-350 מיליון דולר בציבור כשהונפק בתחילת השנה. הספונסר מאחוריו הוא דניאל ג'יי.הנסי, שחתום על מיזוגי ספאק נוספים כמו זה של חברת הרכב החשמלי  CANOO INC ויצרנית האוטובוסים להסעת תלמידים  BLUE BIRD CORPORATION .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לגעת בחברות סיניות (שפוטות של ממשל קומוניסטי) (ל"ת)
    כלכלן 22/06/2021 01:05
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AI

טראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי

בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה טראמפ

נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.

"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.

טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.

דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.

לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.


הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת  Truth Social