פול טראק
צילום: PERMIRA

"האובר של המשאיות": פול טראק גייסה 1.6 מיליארד לפי 20 מיליארד ד'

מדובר בגיוס הגדול ביותר לחברה סינית בוול סטריט השנה. דרך האפליקציה של החברה נהגי משאיות אוספים קריאות מלקוחות שזקוקים להובלה. פול טראק מושקעת בפלוס, מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית למשאיות, שאמזון רוצה 20% ממנה
איתי פת-יה | (1)

חברת שיתופי המשאיות מסין, פול טראק אלאיינס (Full Truck Alliance), השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ובה גייסה 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. מדובר בקצה העליון של טווח המחיר בגיוס, שמציב את הסכום המגויס בתור הגבוה ביותר השנה עבור חברה סינית בוול סטריט. פול טראק תחל להיסחר מחר (שלישי) לפי הסימול YMM.

החברה הנפיקה לציבור 82.5 מיליון תעודות פקדון (ADS), בכל אחת 20 מניות, במחיר של 19 דולר ליחידה, בעוד קצה התחתון של טווח המחירים לפי התשקיף היה 17 דולר. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation. אלה יקבלו אופציה לרכישה של 12.4 מיליון תעודות פיקדון נוספות, שאם תמומש תגדיל את הסכום המגויס ל-1.8 מיליארד דולר.

באמצעות האפליקציה של פול טראק, בעלי משאיות אוספים קריאות להובלות מלקוחות. בסבב גיוס של פול טראק בנובמבר האחרון גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, אותו הובילה בין השאר סופטבנק. החברה הוקמה באמצעות מיזוג בין שתי חברות שיתוף המשאיות הגדולות בסין: Huochebang ו-Yunmanman. בין המשקיעים בחברה נמנים אלפאבית, טנסנט, סקויה, פידליטי ו-Yunfeng של מייסד עליבאבא ג'ק מא.

כאמור, כבר כעת הגיוס בסך 1.6 מיליארד דולר מציב את החברה, זאת לצד יצרנית הסיגריות האלקטרוניות RLX TECHNOLOGY INC , בצמרת החברות הסיניות שהונפקו בוול סטריט השנה. היה ותמומש האופציה לחתמים תהיה פול טראק במקום הראשון לבדה. עד כה, חברות סיניות, וכן כאלה מהונג קונג, גייסו 8.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי השנה - פי ארבעה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברת הובלות סינית נוספת בדרך לוול סטריט, והיא עשויה לשבור שיא דווקא בגזרת השווי בהנפקה, לא רק לחברה סינית אלא בכלל השנה - כשהשווי המסתמן הוא 100 מיליארד דולר.

חוץ מהיותה בצד של ה"מושקעת" פול טראק גם משקיעה בעצמה בחברות. אחת מהן היא פלוס (Plus) מקליפורניה, שלפי הדיווח בבלומברג AMAZON , שהיא לקוחה שלה, לוטשת אליה עיניים. פלוס מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית עבור משאיות, ואמזון הזמינה ממנה אלף כאלה. בנוסף, היא מנהלת מגעים לרכישת 20% מהחברה.

לקוחות נוספים של פלוס הם חברת השילוח הסינית SF Holding במשאיות שלה, שיכולות לסוע עד כ-1,500 ק"מ מדי יום תוך שהן נעזרות בטכנולוגיה של פלוס, והחברה הממשלתית מסין FAW Group, שמתכוננת לייצור המוני של משאיות אוטונומיות בעזרת פלוס ברבעון הקרוב.

אמזון למעשה רוצה להכנס להשקעה בפלוס בהנחה (0.46647 דולר למניה), רגע לפני שזו הופכת ציבורית באמצעות מיזוג לתוך שלד הספאק HENNESSY CAPITAL INVESTMENT V (סימול: HCIC) . הנפקת הספאק נותנת לפלוס שווי של 3.3 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופת החברה 500 מיליון דולר לטובת התרחבותה. בינתיים הושלם כבר גיוס 150 מיליון דולר משקיעי PIPE כמו בלאקרוק ו-D.E. Shaw.

קיראו עוד ב"גלובל"

שלד הספאק עצמו גייס כ-350 מיליון דולר בציבור כשהונפק בתחילת השנה. הספונסר מאחוריו הוא דניאל ג'יי.הנסי, שחתום על מיזוגי ספאק נוספים כמו זה של חברת הרכב החשמלי  CANOO INC ויצרנית האוטובוסים להסעת תלמידים  BLUE BIRD CORPORATION .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לגעת בחברות סיניות (שפוטות של ממשל קומוניסטי) (ל"ת)
    כלכלן 22/06/2021 01:05
    הגב לתגובה זו
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק
צילום: טוויטר

אילון מאסק, הנפקת ספייסX ומניית טסלה

הנפקה אפשרית ב־2026 לפי שווי חסר תקדים, חזון מאדים שממשיך להניע את מאסק, ושאלות פתוחות לגבי פיזור הכוח בין אימפריית החברות שבשליטתו

שלמה גרינברג |

בהודעה של חברת SpaceX, שנחשפה על ידי בלומברג ביום שישי, מסרה SpaceX כי היא מתכוננת להנפקה אפשרית לציבור בשנת 2026 שתשמש למימון "קצב טיסה מטורף" עבור טילי ה-Starship שהיא מפתחת, מרכזי נתונים של בינה מלאכותית בחלל ובסיס על הירח. מאסק, כמנהגו, עושה זאת שוב, SpaceX, החברה שהקים ב-2001 במטרה להסיע אנשים להתיישבות במאדים (הרבה לפני טסלה ושאר ששת החברות המופלאות שהוביל מאז), שמייצרת רקטות ולווייני תקשורת, תונפק במהלך 2026, בשווי של כ-800 מיליארד דולר, מה שעשויה להיות ההנפקה הראשונית לציבור הגדולה ביותר בכל הזמנים. מאסק אגב, כאשר ייסד את החברה, אמר שמטרתו בחיים ליישב אנשים על מאדים ולדעתי כל מה שעשה מאז 2001 זה צעדים בכיוון, כולל טסלה.

כל מה שאני יכול לומר כרגע הוא שחבל שנותק בזמנו ההסכם בינו לבין מובילאיי שהיה קושר אותו יותר מכפי שהוא קשור כיום לישראל. 800 מיליארד לחברה בת 24? והרי ברור לכל ברוקר בוול סטריט ומחוצה לה שאם השוק ימשיך בעוצמתו יחצה ערך החברה טריליון דולרים כבר ביום המסחר הראשון. מחיר המניה הצפוי יהיה בהנפקה 421 דולר. כמעט פי 2 ממחירה ביולי האחרון (אז 212 דולר) כשגייס בפרטי. מאסק עצמו, לפי בלומברג, חוזה שהחברה תיסחר לפי ערך של 1.5 טריליון. תחשבו לרגע שזה ערך שני בגודלו לחברת ארמקו הסעודית בעת הנפקתה וכמה כסף עושה החברה הסעודית בהשוואה לספייסX.


המקנאים כמובן כועסים/מלגלגים, שאיפת חייו של מאסק, כדבריהם, שהייתה ועדיין יישוב המאדים בבני אדם, "עלולה לפגועה ברווחיות החברה" לטענתם, אבל ממגיבי רדיט על ההנפקה הבנתי שדורות ה- X Y Z, במיוחד שני האחרונים, מעוניינים במאדים הרבה יותר מאשר בכני השילוח של הטילים או בסטרלינג (אינטרנט מהחלל), שמהווה ההכנסה הגדולה של החברה, כך שהביקוש הקמעונאי, אם המצב בשוק יהיה כמו היום, ירקיע שחקים. "ההנפקה הזו", אמר ויל וויטהורן, יו"ר חברת Seraphim Space Investment והאיש שהוביל את Virgin Galactic של ריצ'רד ברנסון, "אינה פחות מאירוע ססמי", תקשיבו לאיש ותבינו אילו אפשרויות נפתחות לתעשיית החלל כולה.


לתמונה נכנסת כמובן גם טסלה. אחרי הכול, מאסק שכנע את מועצת המנהלים של טסלה להעניק לו, על בסיס הצלחה במהלך העשור הבא, מניות TSLA בשווי טריליון דולרים. הסיבה העקרית, לצד האמונה הגדולה ביכולותיו של האיש, הייתה שזה יחייב את מאסק להתמקד בטסלה בעשור הבא אבל מאסק הוא היו"ר, המנכ"ל וגם המנהל הטכנולוגי של ספייסX אז איך זה מסתדר? ומה עם החברות האחרות שבבעלותו כמו חברת הבינה המלאכותית xAI, פלטפורמת המדיה החברתית X, חברת ממשק המוח-מחשב Neuralink וחברת בניית המנהרות The Boring Company, שכל אחת מהן יהלום בפני עצמו?