"האובר של המשאיות": פול טראק גייסה 1.6 מיליארד לפי 20 מיליארד ד'
חברת שיתופי המשאיות מסין, פול טראק אלאיינס (Full Truck Alliance), השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ובה גייסה 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. מדובר בקצה העליון של טווח המחיר בגיוס, שמציב את הסכום המגויס בתור הגבוה ביותר השנה עבור חברה סינית בוול סטריט. פול טראק תחל להיסחר מחר (שלישי) לפי הסימול YMM.
החברה הנפיקה לציבור 82.5 מיליון תעודות פקדון (ADS), בכל אחת 20 מניות, במחיר של 19 דולר ליחידה, בעוד קצה התחתון של טווח המחירים לפי התשקיף היה 17 דולר. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation. אלה יקבלו אופציה לרכישה של 12.4 מיליון תעודות פיקדון נוספות, שאם תמומש תגדיל את הסכום המגויס ל-1.8 מיליארד דולר.
באמצעות האפליקציה של פול טראק, בעלי משאיות אוספים קריאות להובלות מלקוחות. בסבב גיוס של פול טראק בנובמבר האחרון גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, אותו הובילה בין השאר סופטבנק. החברה הוקמה באמצעות מיזוג בין שתי חברות שיתוף המשאיות הגדולות בסין: Huochebang ו-Yunmanman. בין המשקיעים בחברה נמנים אלפאבית, טנסנט, סקויה, פידליטי ו-Yunfeng של מייסד עליבאבא ג'ק מא.
כאמור, כבר כעת הגיוס בסך 1.6 מיליארד דולר מציב את החברה, זאת לצד יצרנית הסיגריות האלקטרוניות RLX TECHNOLOGY INC , בצמרת החברות הסיניות שהונפקו בוול סטריט השנה. היה ותמומש האופציה לחתמים תהיה פול טראק במקום הראשון לבדה. עד כה, חברות סיניות, וכן כאלה מהונג קונג, גייסו 8.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי השנה - פי ארבעה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברת הובלות סינית נוספת בדרך לוול סטריט, והיא עשויה לשבור שיא דווקא בגזרת השווי בהנפקה, לא רק לחברה סינית אלא בכלל השנה - כשהשווי המסתמן הוא 100 מיליארד דולר.
- אוטובוס אוטונומי ראשון יתחיל לפעול בישראל
- בקעת אונו: שירות התחבורה הציבורית יופעל על ידי חברת מטרופולין
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
חוץ מהיותה בצד של ה"מושקעת" פול טראק גם משקיעה בעצמה בחברות. אחת מהן היא פלוס (Plus) מקליפורניה, שלפי הדיווח בבלומברג AMAZON , שהיא לקוחה שלה, לוטשת אליה עיניים. פלוס מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית עבור משאיות, ואמזון הזמינה ממנה אלף כאלה. בנוסף, היא מנהלת מגעים לרכישת 20% מהחברה.
לקוחות נוספים של פלוס הם חברת השילוח הסינית SF Holding במשאיות שלה, שיכולות לסוע עד כ-1,500 ק"מ מדי יום תוך שהן נעזרות בטכנולוגיה של פלוס, והחברה הממשלתית מסין FAW Group, שמתכוננת לייצור המוני של משאיות אוטונומיות בעזרת פלוס ברבעון הקרוב.
אמזון למעשה רוצה להכנס להשקעה בפלוס בהנחה (0.46647 דולר למניה), רגע לפני שזו הופכת ציבורית באמצעות מיזוג לתוך שלד הספאק HENNESSY CAPITAL INVESTMENT V (סימול: HCIC) . הנפקת הספאק נותנת לפלוס שווי של 3.3 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופת החברה 500 מיליון דולר לטובת התרחבותה. בינתיים הושלם כבר גיוס 150 מיליון דולר משקיעי PIPE כמו בלאקרוק ו-D.E. Shaw.
- אלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
- עלייה של 30% מתחילת השנה - השוק הסיני עקף את וול סטריט
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- "אנבידיה נסחרת במכפיל שפל היסטורי" בנק אוף אמריקה ממליץ לנצל...
שלד הספאק עצמו גייס כ-350 מיליון דולר בציבור כשהונפק בתחילת השנה. הספונסר מאחוריו הוא דניאל ג'יי.הנסי, שחתום על מיזוגי ספאק נוספים כמו זה של חברת הרכב החשמלי CANOO INC ויצרנית האוטובוסים להסעת תלמידים BLUE BIRD CORPORATION .
- 1.לא לגעת בחברות סיניות (שפוטות של ממשל קומוניסטי) (ל"ת)כלכלן 22/06/2021 01:05הגב לתגובה זו
ג'יימי דימון, מנכ"ל JPMorgan. קרדיט: רשתות חברתיותג'יימי דיימון: "כלכלת אירופה בבעיה אמיתית - ואם היא תיפול, כולנו נשלם את המחיר"
האם אירופה היא המוקד והמקור למשבר הבא?
מנכ"ל הבנק הגדול בעולם לא חסך מילים. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'י.פי מורגן סבור שאירופה מאבדת גובה במהירות מסחררת. היא לא צומחת והופכת למקום פחות אטרקטיבי לעסקים, השקעות וחדשנות. ביורוקרטיה איטית, רגולציה כבדה מדי ושווקים מפוצלים הופכים את היבשת למלכודת.
דיימון מזהיר שאירופה חלשה = אמריקה פגיעה. "אם אירופה תיפול, כולנו ניפול", אמר והסביר -"הכלכלה העולמית בנויה על שותפות חזקה עם היבשת הוותיקה. ב-15 השנים האחרונות אירופה כבר ירדה מ-90% מגודל הכלכלה האמריקאית ל-65% בלבד, והמגמה לא עוצרת".
הנתונים של כלכלות אירופה חלשים - צמיחה צפויה של 1.3%-1.5% בשנים הקרובות, פרודוקטיביות יורדת, אוכלוסייה מזדקנת ומחסור חמור בכוח אדם מיומן. חברות טכנולוגיה גדולות? כמעט אין. סטארטאפים שרוצים להפוך לענקיות עולמיות? מעדיפים לעבור לארה"ב או אפילו לאסיה. גם מדינות כמו אירלנד, שפעם היו מגנט להייטק, בזכות הטבות מס, מאבדות את האטרקטיביות שלהן.
עם זאת, דיימון הצביע על כוונה של האיחוד האירופי להתקדם מבחינה דיגיטלית ו-AI לחוק אחד לכל היבשת, דבר שיפחית בירוקרטיה ויספק בהירות ותוואי צמיחה לתחום. ועדיין דיימון חושש שמשבר, האטה שתזרום לארה"ב ולעולם כולו תגיע מאירופה.
- “כשאתה רואה ג’וק אחד, כנראה שיש עוד כמה” המשבר הבא בוול סטריט?
- ג'יימי דיימון מציג: 1.5 טריליון דולר לחיזוק העצמאות האמריקאית
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כלכלת אירופה - נתונים
צמיחה בתמ"ג - ברבעון השלישי של 2025 נרשמה עלייה של 0.3% בתוצר של גוש היורו ו־0.4% בכלל האיחוד, המשקפת שיפור מתון אך לא אחיד.
תחזית שנתי 2025 - הצמיחה השנתית באיחוד צפויה לעמוד על כ־0.9%, כשהצפי לשנים הבאות עומד על 1.2% ב־2026 ו־1.3% ב־2027.
שיעור האבטלה - עומד על כ־6.3% בגוש היורו, עם יציבות יחסית בשנה האחרונה למרות לחצים חיצוניים.
אבטלת צעירים - בקרב בני 15 עד 24 עומדת על כ־14%, מה שמעיד על קושי מובנה בשילוב צעירים בשוק העבודה.
אינפלציה - נרשמה אינפלציה שנתית של כ־2.2%, מעט מעל היעד של הבנק המרכזי אך רחוקה מהשיאים של השנים האחרונות.
שכר - עלות שעת עבודה עלתה בכ־3.6%, נתון שמשקף גם לחצים מצד האינפלציה וגם שוק עבודה הדוק.
תעשייה - מדדי הייצור מציגים תנודתיות עם עליות וירידות לסירוגין, מה שמעיד על רגישות לביקושים גלובליים ולסביבה מאקרו כלכלית.
צריכה פרטית - ההוצאה של משקי הבית רשמה עלייה קלה, אך לא מספקת כדי להזניק את הצמיחה באופן משמעותי.
השקעות - ירידה של כ־1.8% בהשקעות הקבועות מצביעה על זהירות מצד החברות והחשש מהאטה גלובלית.
תמונה כללית - אירופה נמצאת במצב של שוק עבודה יציב אך השקעות חלשות, אינפלציה מתונה אך שברירית, וצמיחה שמבוססת בעיקר על ביקוש פנימי מתון.
סם אלטמן וסונדאר פיצאי רשתות חברתיותאלפאבית מתחזקת, OpenAI נחלשת: המשקיעים משנים כיוון במרוץ ה־AI
הביקורות על GPT-5, תלות במוצר יחיד ומבנה מימון מסובך פוגעים באמון ב־OpenAI, בעוד שאלפאבית נהנית מצמיחה במנועי הענן והחומרה וממצבת את עצמה כשחקנית היציבה בענף
בשבועות האחרונים מתגבש שינוי כיוון בהשקעות הבינה המלאכותית. חברות שהיו מזוהות עד לא מזמן עם OpenAI מאבדות גובה, בעוד שאלפאבית Alphabet 1.15% , שבעבר נתפסה כמאחרת במרוץ, מתחזקת ומושכת אליה עניין מחודש מצד משקיעים. השינוי אינו נובע מאירוע נקודתי, אלא מצבר של התפתחויות שחושפות פערים בגישת החברות לצמיחה, מימון ויכולת ביצוע.
OpenAI, שבמשך תקופה ארוכה הייתה מזוהה עם הובלת החדשנות בתחום, מתקשה לשמר את התדמית הזו, כאשר הביקורות שפורסמו לאחר השקת GPT-5 הצביעו על חוסר אחידות באיכות ועל פערים ביחס לציפיות שהחברה עצמה יצרה. המשקיעים, שכבר היו רגישים לעלות הגוברת של פיתוח מודלים בגודל דומה, החלו לבחון מחדש אם החברה מסוגלת לעמוד בהבטחותיה.
באותה עת, אלפאבית הציגה עדכון משמעותי למודל Gemini וזכתה לתגובות חיוביות הרבה יותר מבעבר. מבחינת השוק, העיתוי היה משמעותי: בשעה ש־OpenAI עסוקה בשיפור מוצר מרכזי שלא עמד בחלק מהציפיות, אלפאבית מציגה שדרוג שנראה בשל, הנשען על מערך תשתיות ונתונים גדול בהרבה. התוצאה היא חיזוק ההכרה ביכולת שלה להתקדם בקצב יציב יותר. מספיק להסתכל ברשתות החברתיות ולראות את כל הפרסומים של אנשים על ביטול המנוי ל-ChatGPT לטובת Gemini כדי להבין את המצב.
שותפיה העסקיים של OpenAI - ספקיות ענן, יצרניות שבבים ושחקניות תשתית - חוות ירידה חדה בביצועי המניות, כאילו ההסתמכות על החברה הפכה מנכס לסיכון. אורקל, קורוויב ו־AMD מצאו עצמן בלב המגמה, לצד חברות נוספות שנהנו מהביקוש שנוצר סביב ChatGPT ופתאום נאלצות להתמודד עם הערכות מחודשות. במקביל, חברות הקשורות לאקוסיסטם של אלפאבית הציגו ביצועים חזקים במיוחד. העלייה בביקוש לרכיבים למרכזי הנתונים של החברה נתפסה כסימן לכך שהרחבת היכולות מתבצעת בקצב מהיר מהצפוי. Lumentum, Celestica ובמיוחד ברודקום נהנו מכל מהלך שביסס את אלפאבית כמי שמגדילה את נתח החישוב שלה ללא תלות בקבלן חוץ.
- המכוניות של Waymo הפכו לאגרסיביות: מבצעות עקיפות מסוכנות ופרסות לא חוקיות
- זינקה 70% תוך שנה: אלפאבית בשיא חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התלות במוצר יחיד
מבט רחב על התעשייה מדגיש את הפער המבני בין שתי החברות. OpenAI תלויה כמעט לחלוטין במוצר מרכזי אחד - ChatGPT - שגם אם הוא נפוץ מאוד, קצב הצמיחה שלו כבר אינו חד כפי שהיה בתחילת הגל. במצב שבו ההכנסות נשענות על שירות יחיד, כל האטה בביקוש הופכת למשמעותית, במיוחד עבור חברה שהתחייבויות החישוב שלה הולכות ותופחות. מנגד, אלפאבית פועלת על בסיס מנועי הכנסה רבים ומבוזרים, המאפשרים לה לספוג תנודות ולהמשיך להשקיע בהרחבת יכולות ה־AI בקצב עקבי.על רקע זאת, גבר גם הדיון בדבר מבנה המימון של OpenAI. שאלות על עסקאות מורכבות, הסדרי חוב והתחייבויות ארוכות טווח קיבלו חשיפה ציבורית שהפחיתה את רמת הביטחון של המשקיעים. ההבנה שהחברה נדרשת לגייס סכומים עצומים בשנים הקרובות כדי לתמוך ביעדים שהציבה לעצמה, העלתה ספק אם תוכל לעשות זאת בלי לשחוק ערך או לבטל יוזמות. התבטאויות של הנהלת החברה תרמו לאווירה הזו. משפטים שנאמרו בפומבי, שלכאורה זלזלו בחששות המשקיעים או רמזו על מעורבות ממשלתית בתמיכה פיננסית, עוררו ביקורת נוספת.
