פול טראק
צילום: PERMIRA

"האובר של המשאיות": פול טראק גייסה 1.6 מיליארד לפי 20 מיליארד ד'

מדובר בגיוס הגדול ביותר לחברה סינית בוול סטריט השנה. דרך האפליקציה של החברה נהגי משאיות אוספים קריאות מלקוחות שזקוקים להובלה. פול טראק מושקעת בפלוס, מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית למשאיות, שאמזון רוצה 20% ממנה
איתי פת-יה | (1)

חברת שיתופי המשאיות מסין, פול טראק אלאיינס (Full Truck Alliance), השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ובה גייסה 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. מדובר בקצה העליון של טווח המחיר בגיוס, שמציב את הסכום המגויס בתור הגבוה ביותר השנה עבור חברה סינית בוול סטריט. פול טראק תחל להיסחר מחר (שלישי) לפי הסימול YMM.

החברה הנפיקה לציבור 82.5 מיליון תעודות פקדון (ADS), בכל אחת 20 מניות, במחיר של 19 דולר ליחידה, בעוד קצה התחתון של טווח המחירים לפי התשקיף היה 17 דולר. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation. אלה יקבלו אופציה לרכישה של 12.4 מיליון תעודות פיקדון נוספות, שאם תמומש תגדיל את הסכום המגויס ל-1.8 מיליארד דולר.

באמצעות האפליקציה של פול טראק, בעלי משאיות אוספים קריאות להובלות מלקוחות. בסבב גיוס של פול טראק בנובמבר האחרון גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, אותו הובילה בין השאר סופטבנק. החברה הוקמה באמצעות מיזוג בין שתי חברות שיתוף המשאיות הגדולות בסין: Huochebang ו-Yunmanman. בין המשקיעים בחברה נמנים אלפאבית, טנסנט, סקויה, פידליטי ו-Yunfeng של מייסד עליבאבא ג'ק מא.

כאמור, כבר כעת הגיוס בסך 1.6 מיליארד דולר מציב את החברה, זאת לצד יצרנית הסיגריות האלקטרוניות RLX TECHNOLOGY INC , בצמרת החברות הסיניות שהונפקו בוול סטריט השנה. היה ותמומש האופציה לחתמים תהיה פול טראק במקום הראשון לבדה. עד כה, חברות סיניות, וכן כאלה מהונג קונג, גייסו 8.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי השנה - פי ארבעה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברת הובלות סינית נוספת בדרך לוול סטריט, והיא עשויה לשבור שיא דווקא בגזרת השווי בהנפקה, לא רק לחברה סינית אלא בכלל השנה - כשהשווי המסתמן הוא 100 מיליארד דולר.

חוץ מהיותה בצד של ה"מושקעת" פול טראק גם משקיעה בעצמה בחברות. אחת מהן היא פלוס (Plus) מקליפורניה, שלפי הדיווח בבלומברג AMAZON , שהיא לקוחה שלה, לוטשת אליה עיניים. פלוס מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית עבור משאיות, ואמזון הזמינה ממנה אלף כאלה. בנוסף, היא מנהלת מגעים לרכישת 20% מהחברה.

לקוחות נוספים של פלוס הם חברת השילוח הסינית SF Holding במשאיות שלה, שיכולות לסוע עד כ-1,500 ק"מ מדי יום תוך שהן נעזרות בטכנולוגיה של פלוס, והחברה הממשלתית מסין FAW Group, שמתכוננת לייצור המוני של משאיות אוטונומיות בעזרת פלוס ברבעון הקרוב.

אמזון למעשה רוצה להכנס להשקעה בפלוס בהנחה (0.46647 דולר למניה), רגע לפני שזו הופכת ציבורית באמצעות מיזוג לתוך שלד הספאק HENNESSY CAPITAL INVESTMENT V (סימול: HCIC) . הנפקת הספאק נותנת לפלוס שווי של 3.3 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופת החברה 500 מיליון דולר לטובת התרחבותה. בינתיים הושלם כבר גיוס 150 מיליון דולר משקיעי PIPE כמו בלאקרוק ו-D.E. Shaw.

קיראו עוד ב"גלובל"

שלד הספאק עצמו גייס כ-350 מיליון דולר בציבור כשהונפק בתחילת השנה. הספונסר מאחוריו הוא דניאל ג'יי.הנסי, שחתום על מיזוגי ספאק נוספים כמו זה של חברת הרכב החשמלי  CANOO INC ויצרנית האוטובוסים להסעת תלמידים  BLUE BIRD CORPORATION .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לגעת בחברות סיניות (שפוטות של ממשל קומוניסטי) (ל"ת)
    כלכלן 22/06/2021 01:05
    הגב לתגובה זו
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

בניין מודרנה
צילום: מודרנה

מי המניה הנמכרת בחסר ביותר ב-S&P 500?

ירידה בביקוש לחיסוני קורונה, לחץ פוליטי גובר וקיצוץ חד בהכנסות דוחפים את מודרנה למאבק על יציבות, בזמן שהיא מנסה לבנות מחדש את עתידה סביב חיסונים עונתיים וטיפולי mRNA לסרטן

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה מודרנה קורונה

מודרנה Moderna 6.08%  נכנסה לשנת 2025 במצב שאיש בחברה לא ציפה לו. אחרי שהייתה אחד השמות המנצחים של תקופת הקורונה, היא מוצאת את עצמה היום בראש טבלת המניות הנמכרות בחסר ביותר במדד S&P 500. כלומר יותר ויותר משקיעים מהמרים שהמניה תמשיך לרדת.


שיעורי ההתחסנות לקורונה בארה״ב ממשיכים לרדת, למרות שהנגיף לא נעלם. לפי נתוני בנק ההשקעות ג׳פריס, מספר המתחסנים נמוך בכ־24% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. זה לא נובע ממחסור בחיסונים, אלא מירידה בביקוש, תופעה שמכונה בשוק "עייפות חיסונים". גם הסנטימנט הציבורי לא עוזר. שר הבריאות של ארה״ב, רוברט קנדי ג׳וניור, דמות מובילה במחנה הספקנות נגד חיסונים, מצנן את האמון של הציבור בהמלצות הממשל. צעדים של משרדי הממשלה, כמו החלשת המלצות החיסון והצהרות של ה־CDC שלא שוללות קשר בין חיסוני תינוקות לאוטיזם, רק מגבירים את חוסר־הוודאות.


לצד ההשפעות הפוליטיות, השנה התווספו עיכובים בשרשרת האספקה. רופאי ילדים דיווחו שהם חיכו למשלוחים שהגיעו מאוחר, מה שדחק חלק מההורים לדחות חיסונים. אמנם העיכוב נפתר, אבל השפעתו על תחילת העונה הייתה ברורה.


רווחים של יותר מ-600 מיליון דולר

מאז תחילת השנה איבדה מניית מודרנה כ־43% מערכה, ושבה לרמות שנראו בפברואר 2020, לפני פריצת הקורונה. לפי חברת המחקר S3 Partners, מוכרי השורט רשמו רווחים לא ממומשים של יותר מ־600 מיליון דולר על מניית החברה השנה.


הצניחה במניה מדגישה עד כמה המציאות של מודרנה השתנתה מאז ימי הקורונה. אז היא נהנתה מביקוש ממשלתי אדיר ומהכנסות שכמעט לא היו להן תקדימים בענף, תקופה שהפכה את המנכ״ל סטפן בנסל לדמות בולטת. אבל החל מ־2023 החברה כבר לא רווחית, וההכנסות שלה הצטמצמו בלמעלה מ־80%, כשהביקוש לחיסוני קורונה נשחק במהירות.