פול טראק
צילום: PERMIRA

"האובר של המשאיות": פול טראק גייסה 1.6 מיליארד לפי 20 מיליארד ד'

מדובר בגיוס הגדול ביותר לחברה סינית בוול סטריט השנה. דרך האפליקציה של החברה נהגי משאיות אוספים קריאות מלקוחות שזקוקים להובלה. פול טראק מושקעת בפלוס, מפתחת טכנולוגיית נהיגה אוטונומית למשאיות, שאמזון רוצה 20% ממנה
איתי פת-יה | (1)

חברת שיתופי המשאיות מסין, פול טראק אלאיינס (Full Truck Alliance), השלימה הנפקה בבורסת ניו יורק ובה גייסה 1.6 מיליארד דולר לפי שווי של 20 מיליארד דולר. מדובר בקצה העליון של טווח המחיר בגיוס, שמציב את הסכום המגויס בתור הגבוה ביותר השנה עבור חברה סינית בוול סטריט. פול טראק תחל להיסחר מחר (שלישי) לפי הסימול YMM.

החברה הנפיקה לציבור 82.5 מיליון תעודות פקדון (ADS), בכל אחת 20 מניות, במחיר של 19 דולר ליחידה, בעוד קצה התחתון של טווח המחירים לפי התשקיף היה 17 דולר. את ההנפקה הובילה מורגן סטנלי, גולדמן זאקס ובנק ההשקעות הסיני China International Capital Corporation. אלה יקבלו אופציה לרכישה של 12.4 מיליון תעודות פיקדון נוספות, שאם תמומש תגדיל את הסכום המגויס ל-1.8 מיליארד דולר.

באמצעות האפליקציה של פול טראק, בעלי משאיות אוספים קריאות להובלות מלקוחות. בסבב גיוס של פול טראק בנובמבר האחרון גייסה 1.7 מיליארד דולר לפי שווי של 12 מיליארד דולר, אותו הובילה בין השאר סופטבנק. החברה הוקמה באמצעות מיזוג בין שתי חברות שיתוף המשאיות הגדולות בסין: Huochebang ו-Yunmanman. בין המשקיעים בחברה נמנים אלפאבית, טנסנט, סקויה, פידליטי ו-Yunfeng של מייסד עליבאבא ג'ק מא.

כאמור, כבר כעת הגיוס בסך 1.6 מיליארד דולר מציב את החברה, זאת לצד יצרנית הסיגריות האלקטרוניות RLX TECHNOLOGY INC , בצמרת החברות הסיניות שהונפקו בוול סטריט השנה. היה ותמומש האופציה לחתמים תהיה פול טראק במקום הראשון לבדה. עד כה, חברות סיניות, וכן כאלה מהונג קונג, גייסו 8.6 מיליארד דולר בשוק האמריקאי השנה - פי ארבעה מבתקופה המקבילה אשתקד. חברת הובלות סינית נוספת בדרך לוול סטריט, והיא עשויה לשבור שיא דווקא בגזרת השווי בהנפקה, לא רק לחברה סינית אלא בכלל השנה - כשהשווי המסתמן הוא 100 מיליארד דולר.

חוץ מהיותה בצד של ה"מושקעת" פול טראק גם משקיעה בעצמה בחברות. אחת מהן היא פלוס (Plus) מקליפורניה, שלפי הדיווח בבלומברג AMAZON , שהיא לקוחה שלה, לוטשת אליה עיניים. פלוס מפתחת מערכות נהיגה אוטונומית עבור משאיות, ואמזון הזמינה ממנה אלף כאלה. בנוסף, היא מנהלת מגעים לרכישת 20% מהחברה.

לקוחות נוספים של פלוס הם חברת השילוח הסינית SF Holding במשאיות שלה, שיכולות לסוע עד כ-1,500 ק"מ מדי יום תוך שהן נעזרות בטכנולוגיה של פלוס, והחברה הממשלתית מסין FAW Group, שמתכוננת לייצור המוני של משאיות אוטונומיות בעזרת פלוס ברבעון הקרוב.

אמזון למעשה רוצה להכנס להשקעה בפלוס בהנחה (0.46647 דולר למניה), רגע לפני שזו הופכת ציבורית באמצעות מיזוג לתוך שלד הספאק HENNESSY CAPITAL INVESTMENT V (סימול: HCIC) . הנפקת הספאק נותנת לפלוס שווי של 3.3 מיליארד דולר, ובה יכנסו לקופת החברה 500 מיליון דולר לטובת התרחבותה. בינתיים הושלם כבר גיוס 150 מיליון דולר משקיעי PIPE כמו בלאקרוק ו-D.E. Shaw.

קיראו עוד ב"גלובל"

שלד הספאק עצמו גייס כ-350 מיליון דולר בציבור כשהונפק בתחילת השנה. הספונסר מאחוריו הוא דניאל ג'יי.הנסי, שחתום על מיזוגי ספאק נוספים כמו זה של חברת הרכב החשמלי  CANOO INC ויצרנית האוטובוסים להסעת תלמידים  BLUE BIRD CORPORATION .

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לא לגעת בחברות סיניות (שפוטות של ממשל קומוניסטי) (ל"ת)
    כלכלן 22/06/2021 01:05
    הגב לתגובה זו
קנייה או מכירה
צילום: ISTOCK
מניות מומלצות

בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות - אלה ההשקעות שיספקו לכם תשואה עודפת

בנק אוף אמריקה בהמלצות על מניות אטרקטיביות וגם מה למכור. בפעם הקודמת שצוות האסטרטגיה של הבנק סיפק המלצות מבוססות על מדדים משולבים, התיק ייצר תשואה עודפת של עשרות אחוזים

רן קידר |

בעוד משקיעים אמריקאים ממשיכים לצבור מניות טכנולוגיה יקרות ולהמר על הבועה שתימשך עוד קצת, צוות האסטרטגיה של בנק אוף אמריקה מפרסם דוח שמראה שכדאי להשקיע באירופה, ובפרט בדברים הכי משעממים ובסיסיים: בנקים ספרדיים, חברות נדל"ן הולנדיות, חברות אנרגיה נורווגיות, וגם - השקעה בזהב וסחורות. "אנחנו מעדיפים ערך על פני צמיחה, לצד סיכון גבוה וחברות קטנות-בינוניות על פני ענקיות", כותב צוות המחקר של בנק אוף אמריקה בדוח המעודכן.

בנק אוף אמריקה מספק רשימה של 25 המניות המובילות שכדאי להחזיק עכשיו מתוך 250 החברות הגדולות באירופה. בראש הרשימה: ABN AMRO הבנק ההולנדי בדירוג מקסימלי של 100 ומחיר של 27.3 יורו למניה, Aegon ההולנדית גם כן בדירוג 100 ומחיר זול של 6.8 יורו, Banco de Sabadell הספרדי בדירוג 99 ומחיר של 3.3 יורו בלבד, Unibail-Rodamco-Westfield הצרפתית בנדל"ן בדירוג 99, ו-AerCap האירית בליסינג מטוסים בדירוג 98.

מהצד השני של המתרס, הרשימה השחורה לא פחות חשובה: Hermès הצרפתית בראש הרשימה עם דירוג 1 בלבד ומחיר של 2,083 יורו למניה, Novo Nordisk הדנית בדירוג 1 ומחיר של 344.7 קרונות, RELX הבריטית בדירוג 1, Ferrari האיטלקית בדירוג 2 ומחיר של 411.6 דולר, ו-ASML ההולנדית בדירוג 5 ומחיר של 828.1 יורו. אלה חברות מצוינות, עם מוצרים מעולים ומותגים חזקים, אבל הן פשוט לא נכונות לשלב הנוכחי של השוק. "מניות אלו נסחרות בפרמיית P/E של 16% ביחס לשוק בהשוואה לממוצע ארוך הטווח", כותב צוות המחקר, מה שאומר שאתם משלמים יותר מדי על ודאות ויציבות בזמן שהשוק מתחיל לתמחר סיכון וצמיחה.

אבל למה בדיוק עכשיו זה הזמן הנכון לעבור למניות הזולות והמסוכנות? בנק אוף אמריקה עוקב אחרי מדד מרכזי שנקרא המדד המשולב המקרו-כלכלי האירופי, בקיצור CMI, שמורכב משישה רכיבים שבוחנים את המצב הכלכלי מכל הזוויות. המדד הזה עלה שוב בחודש האחרון, וזה כבר החודש ה-20 ברציפות שאירופה נמצאת בשלב שנקרא Recovery, כלומר התאוששות. "המדד המשולב המקרו-כלכלי האירופי עלה במהלך החודש, והמשיך את שלב ההתאוששות במחזור הסגנון למשך 20 חודשים רצופים".

מתוך ששת הרכיבים שמרכיבים את המדד, ארבעה השתפרו בחודש האחרון ורק שניים ירדו. יחס עדכוני רווח למניה הגלובלי קפץ ל-0.18, הנתון הגבוה ביותר מאז ספטמבר 2024, מה שאומר שאנליסטים ברחבי העולם מעדכנים כלפי מעלה את תחזיות הרווחים שלהם לחברות. השינוי בתשואת האג"ח האירופיות לעשר שנים עלה ל-1.01, הגבוה ביותר השנה, מה שמצביע על כך שהשווקים מתחילים לתמחר צמיחה חזקה יותר ואינפלציה מתונה. המדד המוביל של בנק אוף אמריקה לאירופה השתפר ל-0.38, הגבוה ביותר מאז מרץ 2022, ותחזיות התוצר לכל אירופה עלו ל-0.48 שלילי, הגבוה ביותר השנה. מהצד השני, מדד IFO הגרמני ירד ל-0.97 שלילי והאינפלציה של מחירי יצרנים באירופה ירדה ל-0.52 שלילי, אבל אלה לא מספיקים כדי לשנות את התמונה הכללית.

פטריק ברנר, מנהל ההשקעות הראשי בחטיבת המולטי-אסט של שרודרס, צילום: שרודרספטריק ברנר, מנהל ההשקעות הראשי בחטיבת המולטי-אסט של שרודרס, צילום: שרודרס

שרודרס לביזפורטל: “הזהב הוא פוליסת הביטוח של המשקיע; 5,000 דולר לאונקיה זה תרחיש אפשרי”

הריבית של הפד׳ התחילה לרדת אבל האופק לוט בערפל הממשל בארה"ב משותק והדולר נחלש והמשקיעים בורחים אל הזהב; פטריק ברנר משרודרס מעריך שהמתכת רק באמצע הדרך למעלה ועל השוק הוא ספקני: “השווקים מתמחרים חלום של יציבות, אבל המציאות שברירית הרבה יותר״

מנדי הניג |
נושאים בכתבה שרודרס זהב

אמנם הפד׳ כבר הוריד את הריבית פעם אחת, אבל המשך המסלול עדיין פתוח. לפי תחזיות הועדה הפתוחה של הבנק (ה-FOMC), הריבית צפויה לעמוד סביב 3.5%-3.75% בסוף 2025 ולרדת ל־3.25%–3.5% עד סוף 2026 הציפיות האלה מתיישבות עם הערכות בשוק אבל משאירות מרחב גדול של אי-ודאות. במקביל, ארה"ב מתמודדת עם שיתוק בממשל שנמשך כבר 16 ימים, והמתח סביב סקטור השבבים גדל.

ובדיוק בתוך הסביבה הזאת הזהב תופס שוב את קדמת הבמה. המתכת הצהובה רושמת השנה את אחת הריצות המרשימות בתולדותיה: 45 שיאים חדשים, שהגיעו לשיאם באוקטובר עם פריצה מעל רמת ה-4,000 דולר לאונקיה, ואחרי זה גם מעל 4,200 דולר כשנכון להיום אנחנו סביב רמות המחיר האלה.

מאחורי העליות הגדולות האלה יש שילוב של גורמים: ממתחים גיאו־פוליטיים, חששות מפני היחלשות הכלכלה האמריקאית, ציפיות להפחתות ריבית נוספות, ביקוש גובר מצד בנקים מרכזיים וזרימות חדשות לקרנות סל מגובות זהב. יותר ויותר משקיעים, פרטיים ומוסדיים כאחד, חוזרים לראות בזהב לא רק סחורה אלא מקלט מוניטרי. נכס של אמון בעידן של אי־יציבות פוליטית ופיסקלית.

הדו"ח האחרון של שרודרס משתלב היטב ברוח התקופה. ענקית ההשקעות הבריטית, המנהלת נכסים בהיקף של כטריליון אירו, מאוד זהירה עכשיו לשוקי המניות, יש לה ספקנות גדולה כלפי אג"ח ממשלת ארה"ב ותחזית שורית במיוחד לזהב יעד של 5,000 דולר לאונקיה עד סוף העשור לא נחשב אצלם לתסריט קיצוני.

בסקירה האחרונה שפרסמה שרודרס מדגישים הכלכלנים כי התנודתיות הגוברת בשווקים מחזקת את המעמד של הזהב כמרכיב גידור אפקטיבי וכ“פוליסת ביטוח” בתיק ההשקעות. לדבריהם, שוקי המניות בעולם מתמחרים תרחיש כמעט מושלם של צמיחה יציבה ואינפלציה מתונה אבל התרחיש הזה לא משקף את הסיכונים האמיתיים בשטח. מנגד, שווקים מתעוררים והאפיק של הסחורות, ובראשם הזהב, נשארים כעוגנים מרכזיים בתיק ההשקעות.