שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

הקונגלומרט הסיני שמאיים כרגע על השווקים

הקונגלומרט הגדול במדינה הקומוניסטית נמצא בקשיי נזילות, ונאלץ להתחיל במכירת חיסול של נכסיו לנוכח חוסר העזרה מצד הממשל, מניית דויטשה סופגת
עמית טל | (7)
בחודש נובמבר האחרון פרסמנו באתר את הצהרות של יו"ר הבנק המרכזי בסין שטען כי "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי" (לכתבה המלאה), אך הערכות בשוק היו כי המצב במדינה הקומוניסטית "גדול מכדי ליפול", ולכן הממשל הסיני לא ייתן לחברות גדולות להיכנס לצרות. ייתכן מאוד כי השבוע האחרון מעביר הממשל מסר לחברות: הקונגלומרט הגדול במדינה, HNA Group, מתמודד בתקופה האחרונה מול חשש לפשיטת רגל, ונאלץ בשבוע האחרון להתחיל למכור נכסים במהירות, כאשר הממשל מסתכל מהצד ואיננו מתערב. בין הנפגעות העיקריות, מניית דויטשה בנק (סימול:DB) שהוגדרה בערב כבנק "המהווה את הסיכון הגדול ביותר". מניית דויטשה בנק מאבדת הערב 2.9%, ומשלימה צניחה של 21% בשבועיים האחרונים, בין היתר בגלל דו"חות חלשים במיוחד, אך גם בגלל חשש ש- HNA Group תצטרך למכור בימים הקרובים את אחזקותיה בבנק, הנאמדות ביותר מ-4 מיליארד דולר. מניית החברה נסחרת הערב ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2016, וייתכן והבנק יתחיל בקרוב לחוות בקרוב "התקפות ספקולטיביות" כפי שחווה ב-2016. גרף חודשי של המניה הערב: הבנק הבעייתי ביותר באירופה שוב בצרות? אבל זה לא נגמר רק בדויטשה בנק, ע"פ דיווח הערב ברשת החדשות בלומברג, החברה מחפשת בדחיפות לממש את אחזקות הנדל"ן האמריקני שברשותה. ע"פ הערכות, לחברה יש נכסי נדל"ן בניו יורק, בשיקגו, ובסן פרנסיסקו בשווי מצרפי של 4 מיליארד דולר. לחברה יש נכסי נדל"ן נוספים בסכום של 14 מיליארד דולר בשאר המדינות וייתכן שמימוש נוסף בדרך. נותר רק לעקוב ולראות כיצד יתפתח המצב, ועד כמה השלטון הסיני ימשיך בצעדיו הנוקשים מול החברות הסיניות. מי ימצמץ ראשון, השוק או הממשל?               

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד העם 09/02/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
    גם הממשלה הסינית רוצה לפוצץ את הבועות. או גרוע יותר, שאין להם איך לתמוך בסכומים הגבוהים הנדרשים
  • 3.
    זו ההתחלה של הסוף! (ל"ת)
    john 09/02/2018 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 09/02/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    רוב המפעלים לשם ,אני לא מבין איך מתנהלת אמריקה .
  • 1.
    לא ברבור שחור זה מזכיר את 1929ו2008 (ל"ת)
    זה כבר 08/02/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
  • בא 09/02/2018 11:36
    הגב לתגובה זו
    ת אדון פרופסור .נראלי שבאמריקה הסתבכו עם עצמם ,זה לא מהיום ,זה מהיום שנתנו לסחור עם קומוניסטים .הכלכלה חולה מאוד .ומייצרים שם רק מוצרים פיננסיים .
  • ל-,לא כבר היקר : מה אתה זוכר מ - 1029 ? (ל"ת)
    אריק בר 09/02/2018 11:30
    הגב לתגובה זו
  • גיל 09/02/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    חו מזה שהמחירים היו גבוהים? לדעתי תיקון אגרסיבי של 10-15 אחוז. לא יותר מזה.
אבישי אברהמי וויקס
צילום: אלן צצקין

עובדי Wix הפסידו 400 מיליון דולר; כל עובד איבד 110 אלף דולר

כשהנהלת החברה, אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש, מימשו בעשרות מיליוני דולרים - הם ידעו מה שהם עושים; רוב העובדים "אכלו אותה"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וויקס

מניית וויקס Wix Wix.com -3.98%  התחילה את השנה במחיר של 215 דולר, שווי של 12 מיליארד דולר ועם תקוות גדולות אחרי שזינקה ב-90% בשנה. הנהלת החברה ביטלה את חששות המשקיעים מתחרות מחברות שיאמצו AI כדי להתחרות ביכולת בניית האתרים של וויקס, וטענה שמדובר בפלטפורמה שלא ניתנת להחלפה. האנליסטים החמיאו והמגמה נראתה חיובית. בפועל, זו היתה אחת השנים הגרועות של החברה (בינתיים) כשהמניה נופלת ב-55% מהמחיר בתחילת השנה ל-95 דולר. השווי ירד ל-5.3 מיליארד דולר. 

הנהלה אולי יהירה, אולי מנותקת שלא הבינה את גודל האירוע, ואולי ניסתה להחביא את הבעיה. אנליסטים הלכו שבי אחריה. התעוררות מאוחרת ורכישת סטארטאפ בן כמה חודשים עם 2-3 עובדים במחיר של 80 מיליון דולר סימנה מפנה. רכישת סטארט אפ של AI שיכול לפתוח את הדרך לחברה שתקועה במירוץ ה-AI הוא סימן לכישלון בדרך עד כה. תחליטו - אתמול הייתם בטוחים בכיוון ופתאום אתם בהיסטריה? ובכל זאת, השוק אהב את הרכישה. למרות שזו היתה, בין השורות, הודאה ברורה בטעות ובהתעוררות מאוחרת. עברו כמה חודשים והובן באופן ברור - החברה לא צומחת, הרכישה מוסיפה לה צמיחה חיצונית, אבל הפעילות המסורתית בבעיה. הסיפור האמיתי נחשף. 

כל חברות התוכנה נמצאות בבעיה - יש פוטנציאל תחרות ענק מצד ה-AI. פיתוחי תוכנה שלקח שנים להרים אותם, יכולים להיות מוכנים היום בימים ושבועות. נכון, חברה זה לא רק מוצר התוכנה, זה הרבה מסביב - תפעול, שיווק, לקוחות, אבל המוצר זה העיקר. האלטרנטיבות AI יכולות להוביל להחלפה של מוצרי וויקס ויכולות להביא לתחרות על המחיר. בכל מצב זה הפסד לוויקס, והשוק הפנים שיש בעיה קשה בדוחות האחרונים לפני כשבוע - וויקס התרסקה אבל "הכתובת הייתה על הקיר": איך יכולתם לדעת שהיא במצוקה?



ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן
ניר זוהר וליאור שמש, מכרו בזמן - קרדיט: אלן צצקין



המנהלים - אבישי אברהמי, ניר זוהר וליאור שמש מכרו מניות בכמויות גדולות בכל השנה האחרונה. עשו בשכל. אבל תראו מה קרה לעובדים - אלו החזיקו במניות  חסומות (RSUs) שניתנות כחלק מהשכר השוטף והם הפסידו סדר גודל של 400 מיליון דולר. בתחילת השנה הם החזיקו 3.34 מיליון מניות כשכל מניה היתה שווה כאמור 215 דולר. מדובר על ערך של 718 מיליון דולר. כעת זה שווה 318 מיליון דולר.

פורשה 911, קרדיט: יצרןפורשה 911, קרדיט: יצרן

פורשה 911 טורבו S ההיברידית: חזקה ומהירה מאי פעם; כמה היא עולה?

הביצועים, הגרסאות השונות והמחירים

ענת גלעד |
נושאים בכתבה פורשה

הדגם החדש של פורשה 911 טורבו S לשנת 2026 נראה על פניו כמו גרסה נוספת של מכונית־העל הקלאסית - אבל מתחת לפני השטח זהו השינוי המשמעותי ביותר שעבר על הסדרה בעשורים האחרונים. לראשונה, פורשה מציגה גרסה היברידית לדגם הדגל שלה, עם ביצועים עוצמתיים יותר מאי פעם.

הפורשה 911 החדשה מגיעה עם מערכת הנעה מתקדמת שמבוססת על מנוע חדש לחלוטין, תיבה אוטומטית שעוצבה מחדש, סוללה קומפקטית עם מתח עבודה של 400 וולט ושילוב ראשון מסוגו של מערכת טורבו חשמלת. כל אלה יחד הופכים את הרכב למהיר יותר, מדויק יותר, ובעיקר, צעד קדימה במאמץ לשלב בין ביצועים, רגולציה וחדשנות.

המנוע של הדגם החדש - שישה צילינדרים אופקי בנפח 3.6 ליטר - שונה לגמרי מזה של הדור הקודם: מדובר בגרסה קומפקטית יותר, עם קוטר בוכנות חדש, מערכת הזרקה מתקדמת, והסרה מוחלטת של מערכות רצועה מכאניות. הגישה המודולרית אפשרה למהנדסי פורשה לשלב מעל המנוע את מערכות ההמרה החשמליות, כולל ממיר DC/DC ואינוורטר מתקדם, בלי להגביה את קו המכסה האחורי של הרכב.

אבל הסיפור הגדול יותר הוא שילוב של טכנולוגיית T-Hybrid: מנוע חשמלי בהספק של 80 כ"ס משולב בתיבת ה־PDK האוטומטית, אשר מחובר ישירות לגל הארכובה. גם מגדשי הטורבו שונו לחלוטין: הפעם מדובר במערכות טורבו חשמליות עם מדחסי אוויר שנשלטים אלקטרונית, ללא תלות בסיבובי המנוע. התוצאה היא זמינות כוח מיידית, העלמת השהיית הטורבו ואספקת מומנט מרשימה במיוחד לאורך תחום הסל"ד.

בזכות המערכת המשולבת, ה־Turbo S מציע כעת הספק כולל של 701 כוחות סוס ומומנט מרבי של 590 ליברה־רגל. אלה מתקבלים בטווח שבין 2,300 ל-6,000 סל"ד - מה שמקנה לרכב גמישות נדירה, גם בנסיעה עירונית וגם על מסלול מירוצים.