שנגחאי סין אסיה
צילום: Istock

הקונגלומרט הסיני שמאיים כרגע על השווקים

הקונגלומרט הגדול במדינה הקומוניסטית נמצא בקשיי נזילות, ונאלץ להתחיל במכירת חיסול של נכסיו לנוכח חוסר העזרה מצד הממשל, מניית דויטשה סופגת
עמית טל | (7)
בחודש נובמבר האחרון פרסמנו באתר את הצהרות של יו"ר הבנק המרכזי בסין שטען כי "כלכלת סין הפכה לפגיעה במיוחד, חלק מהחברות הן פירמידות פונזי" (לכתבה המלאה), אך הערכות בשוק היו כי המצב במדינה הקומוניסטית "גדול מכדי ליפול", ולכן הממשל הסיני לא ייתן לחברות גדולות להיכנס לצרות. ייתכן מאוד כי השבוע האחרון מעביר הממשל מסר לחברות: הקונגלומרט הגדול במדינה, HNA Group, מתמודד בתקופה האחרונה מול חשש לפשיטת רגל, ונאלץ בשבוע האחרון להתחיל למכור נכסים במהירות, כאשר הממשל מסתכל מהצד ואיננו מתערב. בין הנפגעות העיקריות, מניית דויטשה בנק (סימול:DB) שהוגדרה בערב כבנק "המהווה את הסיכון הגדול ביותר". מניית דויטשה בנק מאבדת הערב 2.9%, ומשלימה צניחה של 21% בשבועיים האחרונים, בין היתר בגלל דו"חות חלשים במיוחד, אך גם בגלל חשש ש- HNA Group תצטרך למכור בימים הקרובים את אחזקותיה בבנק, הנאמדות ביותר מ-4 מיליארד דולר. מניית החברה נסחרת הערב ברמה הנמוכה ביותר מאז נובמבר 2016, וייתכן והבנק יתחיל בקרוב לחוות בקרוב "התקפות ספקולטיביות" כפי שחווה ב-2016. גרף חודשי של המניה הערב: הבנק הבעייתי ביותר באירופה שוב בצרות? אבל זה לא נגמר רק בדויטשה בנק, ע"פ דיווח הערב ברשת החדשות בלומברג, החברה מחפשת בדחיפות לממש את אחזקות הנדל"ן האמריקני שברשותה. ע"פ הערכות, לחברה יש נכסי נדל"ן בניו יורק, בשיקגו, ובסן פרנסיסקו בשווי מצרפי של 4 מיליארד דולר. לחברה יש נכסי נדל"ן נוספים בסכום של 14 מיליארד דולר בשאר המדינות וייתכן שמימוש נוסף בדרך. נותר רק לעקוב ולראות כיצד יתפתח המצב, ועד כמה השלטון הסיני ימשיך בצעדיו הנוקשים מול החברות הסיניות. מי ימצמץ ראשון, השוק או הממשל?               

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אחד העם 09/02/2018 15:55
    הגב לתגובה זו
    גם הממשלה הסינית רוצה לפוצץ את הבועות. או גרוע יותר, שאין להם איך לתמוך בסכומים הגבוהים הנדרשים
  • 3.
    זו ההתחלה של הסוף! (ל"ת)
    john 09/02/2018 11:32
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    בא 09/02/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    רוב המפעלים לשם ,אני לא מבין איך מתנהלת אמריקה .
  • 1.
    לא ברבור שחור זה מזכיר את 1929ו2008 (ל"ת)
    זה כבר 08/02/2018 21:50
    הגב לתגובה זו
  • בא 09/02/2018 11:36
    הגב לתגובה זו
    ת אדון פרופסור .נראלי שבאמריקה הסתבכו עם עצמם ,זה לא מהיום ,זה מהיום שנתנו לסחור עם קומוניסטים .הכלכלה חולה מאוד .ומייצרים שם רק מוצרים פיננסיים .
  • ל-,לא כבר היקר : מה אתה זוכר מ - 1029 ? (ל"ת)
    אריק בר 09/02/2018 11:30
    הגב לתגובה זו
  • גיל 09/02/2018 00:23
    הגב לתגובה זו
    חו מזה שהמחירים היו גבוהים? לדעתי תיקון אגרסיבי של 10-15 אחוז. לא יותר מזה.
אינטל 18A (X)אינטל 18A (X)

אנבידיה מתחרטת - לא רוצה את אינטל כשותפה בתהליך הייצור

מניית אינטל יורדת על רקע הערכות ששיתוף הפעולה בין השתיים בתהליך הייצור יופסק

מנדי הניג |
נושאים בכתבה אינטל אנבידיה

מה גרם לאנבידיה לעצור את השת"פ בתהליך הייצור עם אינטל? אין הודעה רשמית, אבל בתקשורת האמריקאית מדווחים כי אנבידיה עצרה את התקדמות התוכניות לשימוש בתהליך היצור 18A של אינטל. מניית אינטל יורדת מעל 3% בעקבות הדיווח. החשש שתהליך הייצור הזה לא מצליח להתרומם. נזכיר שלאינטל יש בעיה קשה בגיוס לקוחות משמעותיים, והבעיה הזו למרות השקעת הממשל, אנבידיה וגופים נוספים לא נפתרה. 

הדיווחים האלו מגיעים בזמן רגיש לאינטל, שמנסה לשכנע את השוק כי תוכנית המפעלים שלה, הכוללת ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים, מתחילה להפוך מסיפור השקעות יקר לסיפור הכנסות. אבל זה יהיה תהליך ארוך. אינטל מפסידה בתחום הייצור כמה מיליארדים בשנה וזה לא צפוי  להשתפר דרמטית בשנה הקרובה. 

מה באמת קרה עם אנבידיה ו-18A?

הדיווח מציין שאנבידיה בחנה לאחרונה את האפשרות לייצר שבבים באמצעות תהליך היצור המתקדם 18A של אינטל, אך כעת לא ממשיכה קדימה. חשוב לציין שמדובר בשלב ניסיי ולא בחוזה מסחרי, אך העצירה מספיקה כדי להשפיע על המניה של אינטל ועל הערכות השוק, במיוחד לאחר שהשם אנבידיה בהקשר של 18A סיפק רוח גבית למניה בחודשים האחרונים.

עבור אינטל, בדיקה מצד שחקן גדול כמו אנבידיה היא סוג של חותמת איכות פוטנציאלית ליכולת להתחרות בשוק היצור המתקדם, שבו חברות כמו טאיוואן סמיקונדקטור וסמסונג שולטות כבר שנים. עצירת הבדיקה מעלה סימני שאלה בנוגע לקצב אימוץ, התאמה, ביצועים, זמינות ועלויות. משהו לא עובד טוב בתהליך הייצור הזה. 

תהליך 18A הוא חלק מרכזי בניסיון של אינטל לחזור לחזית הטכנולוגית בייצור שבבים ולהקים פעילות ייצור שבבים ללקוחות חיצוניים. יש פער בין בדיקת התאמה לבין התחייבות לייצור מסחרי בנפחים גדולים, כך שמלכתחילה הציפיות כנראה היו גבוהות מדי, אבל זה גם בגלל הלקוח - אנבידיה היא לקוח חלומות בגלל היקף היצור והדרישות הגבוהות, וצריך לזכור שלאנביידה יש אינטרס אחרי השת"פ במסגרתו גם השקיעה באינטל. העצירה של הפרויקט, הוא איתות ורמז לכך שהדרך של אינטל עוד ארוכה.


טיוטה. קרדיט: רשתות חברתיותטיוטה. קרדיט: רשתות חברתיות

טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר

ירידה שנתית ראשונה במכירות מאז תחילת השנה, האטה בייצור וזהירות גוברת מצד ההנהלה; השוק הסיני מאבד מומנטום ואילו גם אירופה ואסיה 

רן קידר |
נושאים בכתבה טויוטה

ענקית הרכב, טויוטה מוטור, סיימה את חודש נובמבר 2025 עם נתונים שמסמנים תפנית שלילית לאחר כמעט שנה של צמיחה רציפה. יצרנית הרכב היפנית דיווחה על ירידה של 1.9% במכירות הגלובליות המאוחדות, הכוללות גם את דייהטסו והינו (Hino), לרמה של 965,919 כלי רכב. מדובר בירידה השנתית הראשונה של החברה זה 11 חודשים, נתון שמדגיש את התגברות הלחצים בענף הרכב העולמי ואת השפעתה המכרעת של סין על התוצאות.

ההאטה במכירות לוותה גם בירידה חדה יותר בצד ההיצע: הייצור העולמי של הקבוצה ירד ב-3.4% לעומת נובמבר אשתקד והסתכם ב-934,001 כלי רכב. הפער בין הירידה במכירות לירידה בייצור משקף גישה זהירה יותר מצד טויוטה, שמעדיפה להתאים את קצב הייצור לסביבה של ביקושים מתמתנים ואי-ודאות רגולטורית וכלכלית.

הגורם הסיני 

עיקר הפגיעה נרשמה, שוב, בשוק הסיני. מכירות טויוטה בסין צנחו ב-12.1% לעומת השנה שעברה והסתכמו ב-154,465 כלי רכב. בחברה ציינו כמה גורמים מצטברים שהובילו לירידה: הפסקת תוכניות סובסידיה לרכב חשמלי ולרכב חסכוני בדלק באזורים נרחבים, דחיית החלטות רכישה מצד לקוחות על רקע חוסר ודאות סביב מדיניות ממשלתית חדשה, וכן תהליכי מעבר בין דגמים, כולל שינויים בדגמי מפתח כמו ה-RAV4.

הנתונים מסין ממחישים עד כמה השוק, שהיה מנוע צמיחה מרכזי עבור יצרניות רכב זרות, הפך לגורם סיכון. מעבר לתחרות הגוברת מצד יצרנים מקומיים, הפחתת התמיכה הממשלתית והסביבה הפוליטית המורכבת מקשים על שמירת היקפי המכירות. עבור טויוטה, שמחזיקה נוכחות רחבה במדינה, מדובר באתגר אסטרטגי ארוך טווח.

מגמה מעורבת בשאר העולם

בזמן שסין הכבידה, השוק היפני סיפק נקודת אור מתונה. המכירות ביפן עלו ב-1.5% והגיעו ל-177,130 כלי רכב, הודות לביקוש מקומי יציב יחסית. עם זאת, מחוץ ליפן נרשמה ירידה של 2.6% במכירות, לרמה של 788,789 יחידות, נתון שממחיש כי ההאטה אינה מוגבלת לסין בלבד.