פיטורים
צילום: FREEPICK
פרשנות

לפטר או לא לפטר - זאת השאלה

מדוע חברות החלו לפטר עובדים? האם אנחנו באמת במיתון? מה חברות צריכות לעשות בתקופה הזאת וחשוב מכך מה לא לעשות?
רמי יוסף | (4)

מיתון? עד לפני כמה חודשים שוק העבודה היה שוק של "עובדים", שוק בו היה מחסור בידיים עובדות, שוק בו שכר העובדים גדל בצורה לא מבוקרת (לפחות בחלק מן העיסוקים) והיה קיים פער ניכר בין היצע לביקוש. אז איך הגענו למצב הזה בו חברות החלו לפטר עובדים? האם מדובר במיתון או בניצול הזדמנות של המעסיקים?

מי התחיל?

מיתון, כמו תהליכים רבים, הוא תהליך מחזורי שקורה בכל מספר שנים; אבל לפני שנדע האם אנחנו במיתון או לא, אנו צריכים לדעת, כיצד החל התהליך.

"מגיפה הקורונה" - זוכרים? התופעה אשר שיבשה את כל העולם, הביאה לישראל את תופעת החל"ת - הוצאת עובדים לחופשה כפויה (בפיצוי של המדינה) היתה הצעד הראשון במאבק, צעד שיזמו המעסיקים, וכאשר חלה רגיעה במגיפה החלו העובדים להגיב ואז נתקלתם במושגים של "ההתפטרות הגדולה" - הציפיה של עובדים לשינוי בפורמט העבודה, נוצר קושי רב בגיוס ועובדים והחלה עליית שכר בלתי צפויה בשכר העבודה (לחלק מן העיסוקים) והמשך ב"התפטרות השקטה" ועד לתופעה האחרונה שהיא "התאמה לרמת השכר" “Act your wage” (שלמזלו לא הגיעה לארץ) שהיא תופעה בה עובדים מחליטים מהי רמת התפוקה שהם מייצרים על פי רמת השכר שלהם.

תגידו שלום לאינפלציה

5.3% זהו שיעור האינפלציה הנוכחי בארץ, שיא שלילי של שנים רבות, דבר שהוביל לעליית מחירים כואבת בכל מגזרי התעשיה. גידול באינפלציה מחייב ארגונים להתייעל, לשפר תהליכים ולחסוך בכל מקום שאפשר, אבל האם הפיטורין שקרו הם צורך הכרחי? או שמא מדובר בניצול הזדמנות?

אי אפשר להתעלם מן התחושה ש"מעסיקים" חכו להזדמנות הזאת, האם באמת פייסבוק היתה חייבת לפטר 11,000 עובדים, או אמזון 10,000 עובדים או אינטל – החברה שקיבלה ממדינת ישראל וומדינות ברחבי העולם הטבות מס במיליארדים, האם היא באמת חייבת לפטר עובדים או שמא מדובר בניצול הזדמנות להתייעל ולשפר את התוצאות העסקיות?

מנגד - חובה גם לזכור כי לעיתים חברות נציבות בפני שינוים מהותיים, כגון: האטה כלכלית, תחרות גוברת, שינויים המובילים לירידה משמעותית בביקוש. שינויים אלה ידרשו מן החברה לצמצם את היקף ההון האנושי ולפטר עובדים. אני מאמין כי חברות רבות מבינות את מכלול השיקולים הרב הן ברמת העובדים והן ברמת החברה בטרם הן נוקטות בצד הדרסטי של פיטורי עובדים, שהוא צריך להיות אמצעי אחרון ולא ניצול הזדמנות.

"דיאטה דיגיטלית"

האם שמתם לב לעובדה שחברות רבות מנסות לחסוך בהון האנושי באמצעות התייעלות דיגיטלית? אם ניקח לדוגמא את השוק הפיננסי - הבנקים היו הראשונים שהשקיעו הון עתק בהתייעלות טכנולוגיות, התייעלות אשר הפכה עובדי בנק רבים למיותרים. אם נבחן את הדוחות הכספיים של הבנקים בישראל נבין כי רווחיות איננה וככל הנראה לא תהיה הבעיה שלהם, להיפך הבנקים יכלו להמשיך ולהתמיד באותו מתווה של פעילות ללא כל צורך לפטר אפילו עובד אחד. אבל מדוע עליהן לפסוח על ההזמנות אשר עומדת בפניהם? התייעלות או במילים אחרות ה"דיאטה הדיגיטלית"  שהבנקים ביצעו היא נקודת ציון בשרשרת של שינוים שעומדים להתרחש בשוק העבודה. בראיה לעתיד מקצועות רבים עומדים להעלם מן העולם, מקצועות שניתן להחליפם באמצעות מיכון דיגיטלי או רובוטי – כגון: נהגים (אנחנו כמרחק פסיעה משימוש ברכבים אוטונומיים), נציגי שרות/מכירות, שירותי אדמיניסטרציה (בעיקר משרות פקידותיות) ואפילו עובדים בחקלאות.

קיראו עוד ב"בארץ"

אז האם לפטר או לא לפטר? מבולבלים? האם כמה תובנות שיסייעו לכם לענות על השאלה:

סוף מעשה במחשבת תחילה - לפני שאתם מחליטים על פיטורין, נסו לשאול את עצמכם מה תרוויחו מכך. האם הצורך בפיטורין הוא לטווח הקצר או לטווח הארוך? נסו לבחון מה באמת מוביל את ההחלטה שלכם לפטר עובדים, האם חלה ירידה משמעותית במכירות של החברה? האם נסגרו תחומי פעילות? האם נוצר פער משמעותי מול המתחרים? נסו לחשב מהי עלות הגיוס, הכשרה והדרכה של עובד חדש בטרם תחליטו לפטר עובד קיים.

אם זה לא נמדד זה לא קיים - הצורך בהתייעלות הוא צורך הכרחי לכל חברה, אבל נסו לענות על השאלות הבאות: האם אתם מודדים את הביצועים של העובדים שלכם? האם אתם יודעים עד כמה הם אפקטיביים ויעילים?  אם התשובה היא חיובית אז תוכלו להגדיר בקלות את תהליכי השיפור להגברת התפוקות, במידה והתשובה היא שלילית אז מן הראוי שתקימו בחברה מערכת מדידת ביצועים ותפוקות לפני שאתם מחליטים על תהליך של פיטורין.

נסו להפוך את הבעיה להזדמנות - אירוע של משבר הוא גם אירוע של הזדמנות, נסו לנצל את התקופה לטובת שיפור המוצרים/ השירותים אשר מספקים ללקוחות החברה, נצלו את ההזמנות ולייעל תהליכים בחברה, ולהפוך את התקופה המאתגרת הזאת לתקופה של צמיחה.

שתפו את העובדים בתהליך - תקופת פיטורין בחברה היא תקופה בה הפריון של החברה צונח באופן משמעותי, כל עובד חושש לגורלו הכלכלי, ועסוק בדבר אחד בלבד והוא הישרדות. ה"רעש התעשייתי" שנוצר בתקופת הפיטורין הוא רעש אדיר שפוגע לא רק בתפוקות אלה גם באיכות של תוצרי החברה. שיתוף העובדים בתהליך, והפיכתו לקצר, שקוף, וברור ככל שניתן, תעניק לחברה את ההזמנות לצאת מן המשבר באופן מהיר.

הוגנות היא שם המשחק - לעובדים יש זיכרון לטווח הארוך, במידה ותהליך הפיטורין ייתפס תהליך לא הוגן על ידי העובדים, ההפסד בטווח הארוך יהיה של החברה. עובדים הפועלים בסביבה עבודה לא הוגנת לא יתרמו להצלחתה של החברה ולהיפך הם ינצלו כל הזדמנות אשר תופיע בדרכם לפגוע בתפוקות של בחברה ואף לנטוש את החברה בהזדמנות הראשונה שיוכלו.

לסיכום - בין אם אנחנו במיתון או לא, מה שחשוב הוא שתפעלו בהתאם לשיקולים הנכונים עבור החברה ועבור העובדים. חברות אשר יהיו אמיצות ולא ייכנעו לתופעת ה"עדר" של חברות גדולות בטווח הקצר ירוויחו בטווח הארוך.

 

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    לפטר-לפטר-לפטר , בהייטק יש כבר מעל 20 אלף מפוטרים (ל"ת)
    אריאל 25/01/2023 23:39
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אלו שמפטרים עכשיו ירדפו אחרי העובדים עוד חצי שנה (ל"ת)
    צביקה 25/01/2023 14:47
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לרון 25/01/2023 11:27
    הגב לתגובה זו
    כשחברה אינה יכולה להעריך לאן פניה,לכן קודם מפטרים הגנתית,אח"כ נראה...
  • 1.
    ברור שלפטר, הנהלה צריכה לדאוג למשקיעים (ל"ת)
    בני 25/01/2023 10:47
    הגב לתגובה זו
ביטוח לאומי תעסוקה אבטלה
צילום: תמר מצפי

ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון

מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?

רן קידר |
נושאים בכתבה ביטוח לאומי מענק

המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.

מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום

מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.

מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?

ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.

בין מקבלי המענק נמצאים:

  • מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
  • מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
  • זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
  • חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
  • ניצולי שואה
  • משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה

בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

רשות התחרות בודקת את הבנקים; לאן זה יכול להוביל?

רשות התחרות מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל כ"קבוצת ריכוז"; אם ההכרזה תצא לפועל, מדובר במהלך שעשוי לשנות את יחסי הכוחות במערכת הבנקאית, על רקע רווחיות שיא וביקורת ציבורית גוברת על היעדר תחרות אמיתית

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה בנקים תחרות

רשות התחרות צפויה לנקוט צעד רגולטורי תקדימי, כאשר היא מתקרבת להכרזה על חמשת הבנקים הגדולים בישראל, לאומי, הפועלים, דיסקונט, מזרחי והבינלאומי, כקבוצת ריכוז. מדובר במהלך שכבר היה על השולחן מאז מרץ 2024, ועשוי לשנות את מערך הכוחות בענף הבנקאות הקמעונאית, במיוחד על רקע הרווחיות החריגה של הבנקים בשנים האחרונות, שממשיכה לעורר ביקורת ציבורית חריפה.

השימוע האחרון, שנועד להציג לבנקים את ממצאי הבדיקה העדכנית של הרשות, צפוי להיערך בחודש הבא, כאשר ברשות צפויים לקבל החלטה סופית עד לסוף השנה. ההכרזה, אם תצא לפועל, תאפשר לרשות להטיל מגבלות והוראות על פעילות הבנקים, כולל שינוי אופן התמחור של פיקדונות, חובת הצגת מידע השוואתי ללקוחות והסרת חסמים על ניוד פיקדונות.

המשמעות של ההכרזה

במונחים כלכליים, ההכרזה על קבוצת ריכוז נועדה להתמודד עם מצב שבו קיימת תחרות מועטה בענף, או כאשר מספר מצומצם של שחקנים מרכזיים מתנהל באופן מתואם בפועל או במשתמע, גם מבלי שנחתם ביניהם הסכם פורמלי. בענף הבנקאות, בעוד שמדובר ב-5 שחקנים מרכזיים, בפועל מדובר בתחום עם ריכוזיות גבוהה, חסמים משמעותיים למעבר בין בנקים, ומוצרי אשראי וחיסכון שמתומחרים באופן שמיטיב עם המוסדות הפיננסיים על חשבון הלקוחות.

הביקורת הציבורית, שמובלת בין היתר על ידי גופים כמו לובי 99, מלווה את התהליך מראשיתו. לטענתם, הרווחים החריגים של הבנקים הם תוצר של תחרות חסרה, כוח מיקוח עצום מול הלקוחות, והיעדר שקיפות במוצרים ובתמחור. כפי שציינו שם, "הרווחיות המוגזמת נובעת לא מהצטיינות עסקית, אלא מהיעדר תחרות אפקטיבית".

הרשות מציעה שורת צעדים שיחולו אם תתקבל ההכרזה, ובהם חיוב הצגת מידע השוואתי על ריבית בפיקדונות וקרנות כספיות, איסור על הפליית מחיר בין לקוחות בגין פיקדונות, והנגשת חיסכון באמצעות גופים חוץ בנקאיים שירכזו כספים ויפקידו אותם בבנקים בשם הציבור. צעד נוסף, דרמטי לא פחות, הוא ביטול ההתניה של פתיחת פיקדון באחזקה של מוצרים נוספים כמו כרטיסי אשראי או ניירות ערך.