תלוש משכורת שכר
תלוש משכורת שכר

פריסת שכר - תיקון תקנות

רו"ח אורנה צח (גלרט), חיים חיטמן ורו"ח (משפטן) ישי כהן

המוסד לביטוח לאומי פרסם את החוזר המתוקן כאשר החודש שממנו תתחיל הפריסה על פי התקנות החדשות יהיה ממשכורת חודש יוני

במאי השנה פורסם תיקון לתקנות פריסת שכר: תקנות הביטוח הלאומי (תשלום ופטור מתשלום דמי ביטוח), התשנ"ד-2014.

על פי התקנות, התיקון יהיה בתוקף מ-1 בחודש שלאחר פרסומו, ויחול מיום 1.6.2014 לעניין משכורות חודש יוני 2014.

על פי התיקון, החל ממשכורת יוני 2014 פריסת השכר תיעשה כאשר התשלום הנוסף יהיה רבע משכר המינימום או יותר, ולא כפי שהיה - רבע מהשכר הרגיל של העובד או יותר.

לפי החוזר שפרסם המוסד לביטוח לאומי, הכוונה לשכר המינימום החודשי לכל העובדים, שהוא החל מאוקטובר 2012 סך של 4,300 ש"ח לחודש

(1,075 = 25% X4,300).

כלומר, הסכום המוחלט לפי עמדת המוסד לביטוח לאומי הוא כיום 1,075 ש"ח, והוא חל על כל העובדים במשק לרבות עובדים לפי שכר חודשי, יומי ושעתי, ממשכורת חודש יוני 2014 ואילך.

לפיכך, מומלץ למעסיקים לבחון את תשלומי השכר ואת משמעות התיקון על תשלומים נוספים אשר יבוצעו מיוני 2014 ואילך.

לצורך כך נזכיר את הוראות הפריסה הכלליות ואת הבדיקות שיש לבצע בעניין זה טרם תחולת התיקון.

לאחר תחולת התיקון, בכל מקום שבו מצוין "השכר החודשי הרגיל של עובד" בהקשר המתאים, יש להחליף ל"שכר המינימום".

הוראות הפריסה לפני התיקון ואחריו:

1. לבדוק מהו השכר החודשי הרגיל של העובד בחודש המסוים. יש להשוות את השכר הנוסף ל-25% מן השכר החודשי הרגיל של אותו החודש (הכולל גם את הפרמיות, השעות הנוספות וכדומה). ממשכורת חודש יוני 2014: יש להשוות את השכר הנוסף ל-25% משכר המינימום.

2. בתשלום נוסף יש לנהוג כדלקמן:

2.1 אם התשלום הנוסף נמוך מרבע השכר החודשי הרגיל של העובד (ממשכורת חודש יוני 2014 - נמוך מרבע משכר המינימום), אזי לא חלות הוראות הפריסה. התשלום הנוסף מצורף לשכר החודשי הרגיל, ומשולמים בגינו דמי ביטוח בחודש התשלום;

2.2 אם התשלום הנוסף עולה על רבע השכר החודשי הרגיל של העובד (ממשכורת חודש יוני 2014 - רבע משכר המינימום) או שווה לו, אזי חלות הוראות הפריסה המפורטות להלן.

3. הוראות הפריסה:

3.1 תשלום נוסף ששולם לאחר שהעובד עבד שנה לפחות ברציפות אצל המעסיק הנוכחי, יש לחלק ב-12. המנה מצורפת לשכרו החודשי הרגיל של העובד בחודש שבו חולק התשלום הנוסף ובכל אחד מ-11 החודשים שקדמו לו;

3.2 תשלום נוסף ששולם לעובד שלא עבד בכל חודשי השנה הקלנדרית שכוללת את החודש שבו שולם התשלום הנוסף ו-11 החודשים שלפניו, יש לחלק במספר החודשים שבהם עבד העובד במהלך 12 החודשים הללו, עד וכולל החודש שבו שולם התשלום הנוסף. המנה מצורפת לשכרו החודשי הרגיל של העובד בכל אחד מהחודשים הללו;

3.3 יום עבודה בחודש נחשב לחודש שבו העובד עבד.

דוגמה לפריסת שכר מתוך החוזר

● 06/2014 שכר חודשי של 10,000 ש"ח + 2,000 ש"ח תשלום נוסף.

● 05/2014 שכר חודשי של 10,000 ש"ח + 1,900 ש"ח תשלום נוסף.

התקנה החדשה נכנסת לתוקף ב-1.6.2014 וחלה על חודש 06/2014 והלאה, ולכן:

● השכר הנוסף של חודש 06/2014 ייפרס מכיוון שהוא עולה על 25% משכר המינימום (1,075 = 25% X 4,300).

● השכר הנוסף של 05/2014 לא ייפרס מכיוון שהוא לא עולה על 25% מהשכר החודשי הרגיל של אותו חודש (2,500 = 25% 10,000 X).

הכותבים - ממיזם הביטוח הלאומי של משרד ארצי, חיבה את אלמקייס - פתרונות מיסוי בע"מ עם רו"ח אורנה צח (גלרט)

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ההסתדרות
צילום: דוברות ההסתדרות

הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית


הדס ברטל |

ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.

עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת  2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.

עיקרי ההסכם:

שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר. 

תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית. 

תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה. 


מילואימניקים. קרדיט: Xמילואימניקים. קרדיט: X

הבנות בין האוצר למשרד הביטחון - תקציב של 112 מיליארד שקל בשנה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה תקציב הביטחון

משרדי האוצר והבטחון הגיעו להבנות: חיזוק בטחון המדינה לצד שמירה על איתנות כלכלית אחרי שיח ממושך ודיונים מקצועיים רבים שנערכו בשבועות האחרונים בין נציגי מערכת הבטחון לנציגי משרד האוצר, הבוקר הגיעו המשרדים לסיכום תקציבי של גובה הוצאות הבטחון לשנת 2026, והוא יעמוד על 112 מליארד ש"ח. מדובר בתוספת של 47 מליארדי ש"ח ביחס לתקציב הבטחון לשנת 2023 ערב המלחמה. 

המסגרת שאושרה מאפשרת שלא להשית העלאת מיסים על אזרחי ישראל בשנה הקרובה ואף להביא במסגרת תקציב המדינה הקלות במיסים. שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני מברך את מערכת הבטחון על הסיכומים. אנחנו מקצים תקציב עתק להתעצמות הצבא השנה, אך גם כזה שמאפשר לנו להחזיר את מדינת ישראל למסלול של צמיחה והקלה על האזרחים".

הסכום שנקבע - 112 מיליארד שקל נמוך בכ־32 מיליארד שקל מדרישות הצבא המקוריות, שהסתכמו ב‑144 מיליארד שקל. טיוטת חוק ההסדרים המקורית כללה ביטול הטבה מיוחדת שניתנה לגמלאי מערכת הביטחון, קיזוז חלק מההיוון או מענקי הפרישה מתקרת ההון הפטורה ממס. בפועל, מדובר על המרה שבמקרה של גמלאים רבים הייתה מורידה את המס באופן משמעותי. בסוף הדיונים הוסרו כל הסעיפים האלה מהנוסח. גם סעיף שדיבר על קיזוז קצבת פנסיה כשבאותו זמן מקבלים קצבת עבודה מחדש, נפל, מה שמשאיר את המצב הקיים ללא שינוי.