מנכ"ל מידרוג: "היקף הנפקות האג"ח הקונצרניות לא השתקם מהמשבר"

גיל גזית, מנכ"ל מידרוג על הסיכון להסדרי החוב באג"חים: "הגורמים שהביאו להליכי הסדר נושים אינם תמיד קשורים לרמת המינוף של החברה, אלא מתבטאות בניהול חלש, תיאבון לסיכון ומודל עסקי חלש"
ג'וש דוקרקר | (2)

בהרצאה של הועד המנהל של איגוד החברות הציבוריות שהתקיים לאחרונה, התייחס גיל גזית, מנכ"ל חברת מידרוג, חברה שמסקרת את מצבן של חברות ציבוריות רבות למצב הכללי של שוק האג"ח.

בסקירתו על נתוני ההנפקות האגחים ציין גזית כי בשנת 2010 עלה שיעור ההנפקות החדשות ב-19%, עלייה מרשימה אך עדיין רחוקה מרמת הגיוסים של שנת 2007 שעמדה על שיא של 87 מיליארד שקל.

גזית הסביר את השוני בהנפקות, "עיקר הגידול בהנפקות בשנת 2010 נבע מהנפקות של מוסדות פיננסיים, שהיו אחראים ל-46% מכלל ההנפקות, זאת לעומת כ-36% בשנת 2009. עם זאת, בניטרול גיוסי הבנקים וחברות הביטוח, העלייה בהיקף הגיוסים מסתכמת ב-6% בלבד".

בהנפקות חברות הנדל"ן בלטו ב-2010 חברות המשקיעות בעיקר בחו"ל, ארה"ב, מזרח אירופה ורוסיה. בשנת 2009 בלטו מנפיקות מקומיות וסולידיות. בהתייחסות נוספת לשוק הנדל"ן הסביר כי חלה ירידה משמעותית בהיקפי הסדרי החוב ב-2010 עם סך של כ-3 מיליארד שקל, זאת לעומת 11 מיליארד שקל בסוף שנת 2009. הוא מציין שהירידה בחוב הבעייתי נבע בעיקר מסיום פרשת הסדר החוב של אפריקה. עוד אמר, "מרבית האג"ח המצוי בהסדרי חוב אינו מדורג וכולל סדרות בהיקפים נמוכים יחסית של עשרות ומאות מיליוני שקלים בודדים בפיזור גבוה".

"הגורמים שהביאו את החברות להליכי הסדר נושים כוללים לעיתים קרובות סוגיות שאינן קשורות לרמת המינוף של החברה, אלא מתבטאות בניהול חלש, תיאבון לסיכון ומודל עסקי חלש".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    קובי 27/06/2011 05:17
    הגב לתגובה זו
    דוגמא: אג" ח אלביט הדמיה , 3 חודשים לאחר הנפקה בדרוג A אגח ז נופל 25%. מדובר בהונאה של ממש, ותביעה ייצוגית נגד מדרוג
  • 1.
    r 26/06/2011 17:34
    הגב לתגובה זו
    מורידות דירוג אחרי היוודע אירוע שלילי כשכל השוק כבר יודע, מבין והפיל את המחיר. שווים לת-ת. מגיבים אחרונים או מפשלים במתן דירוג גבוה ורגע אחרי הנפקה מורידים. בושה. הרשות צריכה לחקור אותם.
משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)משקיע סוחר בקריפטו (רשתות)

העלימו רווחי קריפטו בעשרות מיליונים - כך חוקרי רשות המסים תפסו אותם

תושב חולון, תושב באר שבע ותושב נצרת נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים

רן קידר |
נושאים בכתבה העלמת מס קריפטו

במסגרת מבצע חקירות כלל ארצי: תושב נצרת, תושב באר שבע ותושב חולון נחקרו בחשד להעלמת הכנסות מקריפטו בסך עשרות מיליוני שקלים. לא ברור איך אנשים חושבים שרשות המס לא תעלה עליהם. בסוף יש עקבות דיגיטליות ועקבות בכלל ששמים את כל המעלימים בסיכון גדול. השיטה הבסיסית היא מודיעין מהשטח והלשנות. השיטה השנייה היא מעקב דיגיטלי. רשות המסים מתקדמת טכנולוגית וחוקרים שלה יכולים לעלות על כתובות IP מישראל שמשתתפים ונמצאים בפלטפורמות דיגיטליות. 

החוקרים גם נמצאים בפורומים, ברשתות ומזהים גורמים חשודים ואז מרחיבים את החקירה גם במישורים נוספים. חוץ מזה, בסוף אנשים רוצים להשתמש בכסף שהרוויחו. זה מחלחל לחשבון הבנק, זה נמשך דרך כרטיסי אשראי, יש סימנים. 

יש עוד הרבה דרכי פעולה, כשהיום מדווחת רשות המסים כי במסגרת החקירה התגלה כי לחשוד ששמו איגור שרגורודסקי, תושב חולון, שנחקר על ידי פקיד שומה חקירות מרכז יש דירות ונכסים שלא מוסברים דרך השכר השוטף שלו. מחומר החקירה עולה חשד כי לפיו הוא פעל בזירות מסחר למטבעות וירטואליים בחו"ל בהיקפים גבוהים בשנים 2020 - 2024 ולא דיווח לרשויות המס. כמו כן עולה חשד כי הוא לא דיווח על הכנסות שהיו לו מחברות בחו"ל ובסך הכל התחמק מדיווח על הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים. 

שרגורודסקי שגר בחולון מחזיק מספר דירות בבעלותו, ששוויין עולה פי כמה וכמה על פוטנציאל הנכסים שלו בהינתן הכנסותיו המדוחות. נבדק חשד לעבירות על חוק איסור הלבנת הון, בכך שרשם נכס שבו עשה שימוש בעלים על שם אדם אחר. הוא חשוד שהרוויח עשרות מיליונים בקריפטו בלי לדווח לרשות המס. 

מחיר
צילום: FREEPIK

העלאות הארנונה ב-2026: האם גם לכם הארנונה תעלה?

המדינה מאשרת חריגות נקודתיות בתל אביב, ירושלים ורחובות, ודוחה מהלכים רחבים יותר. מאחורי המספרים עומד מנגנון עדכון חדש שמחזק רשויות חלשות ומצמצם מרווח תמרון לאחרות

ליאור דנקנר |

הארנונה לשנת 2026 עולה כמעט בכל הארץ כבר בנקודת הפתיחה. העדכון האוטומטי עומד על 1.626%, והוא נגזר משילוב של ממוצע מדד המחירים לצרכן ומדד השכר במגזר הציבורי. מעבר לזה, משרדי הפנים והאוצר מסכמים בחודשים האחרונים רשימה של אישורים חריגים לרשויות שביקשו לעלות מעל האוטומטי, לצד שורת דחיות שמורידות מהשולחן דרישות משמעותיות.

לתוך המערכת הזו נכנסות השנה 108 בקשות חריגות שהוגשו מ-96 רשויות. הרוב המוחלט מתמקד בהעלאות, ובמספרים מדובר על 95 בקשות שמכוונות לעלייה. בסך הכול זו תוספת הכנסות מוערכת של כ-250 מיליון שקל, כאשר כ-45-50 מיליון שקל מתוכה צפויים להגיע מהמגזר העסקי. זה כסף שנכנס לקופת הרשות, ולא מעט ממנו מתגלגל אחר כך גם למחירים של שירותים ומוצרים.


מנגנון העלאה חדש שמציב תקרה ומסננת

השינוי המרכזי הוא לא רק באישור או דחייה של בקשות נקודתיות, אלא במנגנון שמגדיר מי בכלל נכנס למסלול החריג. הכללים מאפשרים העלאה רוחבית של עד 5% מעבר לעדכון האוטומטי, אבל רק לרשות שמציגה צורך פיננסי מוצדק. אחד הסמנים שנכנסו לשיח הוא יחס חובות שעולה על 30% מההכנסות, כמדד שמאותת על לחץ תקציבי.

התוצאה בשטח היא מדיניות הדוקה יותר. פחות מסלולים “יצירתיים”, יותר דרישה להצדקה מסודרת, והרבה פחות מרחב לרשויות שמבקשות לתקן עיוותים היסטוריים בלי להציג מצב תקציבי חריג או תוכנית התייעלות ברורה. במקביל, במקומות שבהם יש תוכניות הבראה או אזורים חדשים שנכנסים למערך חיוב, המדינה מוכנה לאשר מהלכים רחבים יותר.


רמת גן נשארת בלי האישור שבנתה עליו, דחייה שפוגעת בתקציב

ברמת גן מתקבלת דוגמה בולטת לקו המחמיר. העירייה ביקשה העלאה של 7.5% בארנונה העסקית באזור הבורסה. הטענה המרכזית היא עיוות תעריפים שנשאר מהעבר, כשאזור שהיה מזוהה יותר עם תעשייה ותשתיות הפך למרכז עסקי עמוס משרדים, בנקים וחברות טכנולוגיה, אבל התעריפים לא התיישרו בהתאם. מבחינת העירייה, זה מצב שבו עסקים גדולים משלמים לעיתים פחות מחנויות קטנות, למרות פערים ברמת ההכנסות ובשימוש בנכס.