כסף מזומן
צילום: רשות המסים

כתב אישום חמור: סחיטה באיומים, איומים בשריפה וניסיון גניבה של ציוד צבאי

כתב האישום שהוגש לבית המשפט המחוזי בבאר שבע מגלה מסכת מתמשכת של איומים ופעולות כוחניות מצד שני נאשמים נגד בכירים בתאגידים ממשלתיים וחברות פרטיות, ובראשם "סודה סטרים" ו"נווה מדבר"

רן קידר | (3)

כתב האישום החמור שהוגש השבוע נגד אבראהים אלצאנע (50) מתראבין א-צאנע ו-עאדל אבו חאמד (40) מרהט, חושף תשתית עבריינית חמורה שהתפתחה לאורך תקופה ארוכה באזור התעשייה "עידן הנגב" שבדרום. מהאישום עולה כי הנאשמים הפעילו מסכת סחיטה באיומים כלפי מנהלים ועובדים בכירים במספר גופים, בראשם חברת "סודה סטרים" ותאגיד המים האזורי "נווה מדבר", תוך שימוש באיומים בשריפה, פגיעה פיזית ואף סחיטת כספים ישירה. 

על פי כתב האישום, הנאשמים לא פעלו באופן חד פעמי אלא במסגרת קשר פלילי מתוכנן שנמשך לאורך תקופה, ובמהלכו נקטו בשיטות הפחדה והרתעה הכוללות שליחת הודעות טקסט מאיימות, שיחות טלפוניות מטרידות ואף ניסיונות גניבה ונזק לרכוש. התנהלות זו נועדה להניע את הקורבנות לפעול לטובת האינטרסים האישיים של הנאשמים, לרבות ביטול עיקולים והפסקת התקשרויות עסקיות.

"אם תמשיכו – נשרוף את המפעל"

האירוע המרכזי והמטריד ביותר התרחש מול הנהלת חברת "סודה סטרים", שפועלת באזור עידן הנגב. מהאישום עולה כי השניים שלחו הודעות טקסט מאיימות למנהלים בחברה, בהן דרשו שזו תחדול מהשכרת מבנים מסוימים באזור. הדרישה הזו לכאורה נבעה מהקשר של המבנים לגורמים אחרים, ביניהם ראש עיריית רהט לשעבר, ולדברי הפרקליטות, המטרה הייתה לגרום להפסקת ההתקשרות עם אותם גורמים. 

האיומים עלו מדרגה ועל פי האישום, הועברו הודעות המאיימות כי אם הדרישות לא ייענו, יישרף מחסן החברה ואף המפעל כולו, לצד איום מפורש לפגוע בביתם של המנהלים. גם מנכ"ל אזור התעשייה עידן הנגב עצמו היה יעד לאיומים דומים. במקרה נוסף, איים אבו חאמד על נהג משאית שביצע עבודות עבור האזור, ודרש סכום של 50,000 שקל תוך איום בשריפת משאיותיו אם לא ייעתר לדרישה.

כחלק מהמסכת הפלילית, הנאשמים פעלו גם מול תאגיד המים "נווה מדבר", המספק מים למספר יישובים בנגב. כאן, המניע היה אישי יותר: ביטול עיקולים שהוטלו על אלצאנע ובנו, בשל חובות. לפי כתב האישום, השניים התקשרו לעובדים בתאגיד, הזהירו אותם כי אם לא יוסרו העיקולים, יפגעו בהם פיזית ויישרף רכושם. במקרה מסוים, עובד בתאגיד הוזהר כי אם ימשיך לטפל בנושא לפני שהעיקול מוסר, רכבו יועלה באש. במקביל, איים אבו חאמד גם על קבלן העובד עם התאגיד, בדרישה להעביר לידיהם את השליטה בפרויקט. בשיחה נוספת דרש תשלום של 100,000 שקל, בטענה כי אחיו נעצר ואין בידו כסף.

ניסיון גניבת טרקטור צבאי, מרדף עם המשטרה ופציעת שוטרים

במקביל לעבירות הסחיטה, מייחס כתב האישום לאלצאנע גם ניסיון גניבה של טרקטור צבאי. באירוע שהתרחש בסוף מאי השנה, הגיע יחד עם שניים נוספים לשטח הסמוך לקיבוץ בארי, ככל הנראה במטרה לגנוב טרקטור השייך לצה"ל. השלושה נצפו על ידי בלשי משטרה ונמלטו. במהלך המרדף, נגרמו לשוטרים חבלות לאחר שהתפתח עימות פיזי בניסיון לעצור את החשודים. בבקשת המעצר המלווה, נכתב כי הנאשמים נקטו בשיטות פעולה מתוחכמות, כולל שימוש במספרי טלפון וכרטיסי סים מתחלפים, וניהלו את פעילותם תוך שמירה על חשאיות יחסית ומודעות לסיכון המשפטי בו הם נתונים.

החוק הפלילי בישראל קובע ענישה של עד שבע שנות מאסר בעבירת סחיטה באיומים, כאשר בנסיבות מחמירות (למשל כשמתלווה אליהן שימוש בכוח או נזק לרכוש) העונש עשוי להיות גבוה יותר. במקרים בהם קיימת מסוכנות כלפי הציבור, נוטים בתי המשפט להורות על מעצר עד תום ההליכים.

קיראו עוד ב"בארץ"

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    ארצי 31/08/2025 17:23
    הגב לתגובה זו
    גירוש ! לא משפט לא כלא חבל על כספי מדינה.גירוש לא בושה לנקות מדינה !
  • 1.
    אנונימי 14/07/2025 10:57
    הגב לתגובה זו
    מדינת חלם
  • שוב אותם עבריינים עם אותה עבירה (ל"ת)
    אנונימי 14/07/2025 15:26
    הגב לתגובה זו
מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.

מטוס אתיחאד (אתיחאד)מטוס אתיחאד (אתיחאד)

טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה

אחרי חודשים ארוכים מאוד של מונופול ישראלי ומחירי טיסות בשמיים, 60 חברות זרות חוזרות לפעול לנתב"ג והתחרות מתפוצצת; שיקגו ב-720 דולר, הוואנה ב-875, אתונה ב-124 • יונייטד מוסיפה קווים, אתיחאד משלשת טיסות, והאירופאיות נוחתות בהמוניהן

רן קידר |

אחרי חודשים ארוכים של בידוד תעופתי כמעט מוחלט, השמיים נפתחים מחדש. הפסקת האש מביאה עמה מהפך דרמטי בענף התעופה הישראלי: עשרות חברות תעופה זרות מכריזות על חזרה מהירה לנתב"ג, התחרות מתעוררת לתחייה, והמחירים שזינקו לגבהים בלתי נתפסים במהלך הלחימה יורדים ואפילו נופלים. 

השוק הישראלי, שהפך במהלך השנתיים האחרונות לחצר האחורית הפרטית של אל על, ישראייר וארקיע (בעיקר אל על) עומד בפני מהפכה של ממש. עד סוף אוקטובר צפויות לפעול בישראל 60 חברות תעופה, כמעט פי שניים מהמצב לפני חודשיים בלבד. המשמעות המיידית והמוחשית עבור הצרכן הישראלי: ירידה חדה במחירי הכרטיסים, הרחבה משמעותית של היצע הקווים והיעדים.

מלחמת המחירים: הצרכן הישראלי מנצח בגדול

טיסות עם חניית ביניים, שבמהלך המלחמה נחשבו לאופציה בלתי אפשרית בגלל החשש הביטחוני, חוזרות להיות הבחירה החכמה למטייל החסכן. טיסה לשיקגו דרך קופנהגן עם SAS הסקנדינבית מתחילה ב-720 דולר בלבד - מחיר שלא נראה כאן כבר שנתיים. רוצים לממש את החלום האמריקאי ולבלות בלאס וגאס? בריטיש איירווייז מציעה כרטיסים החל מ-715 דולר, כולל מעבר בלונדון. חולמים על הוואנה? איבריה הספרדית תיקח אתכם לשם ב-875 דולר עם חניה קצרה במדריד.

גם ביעדים האירופיים הקרובים המחירים נופלים בצורה דרמטית ומזכירים את התקופה שלפני המשבר: לרנקה בקפריסין מ-170 דולר בלבד, לאתונה העתיקה מ-124 דולר ולפריז עיר האורות החל מ-256 דולר.

יונייטד איירליינס, הראשונה מבין ענקיות התעופה האמריקאיות שחזרה לפעילות מלאה בישראל, לא מסתפקת במה שיש ומרחיבה פעילות. החברה הודיעה על תוספת של ארבע טיסות שבועיות בקו הפופולרי והמבוקש לניו יורק כבר בקיץ הקרוב, מה שיביא את התדירות לשיא של 14 טיסות שבועיות. אבל הבשורה האמיתית והמשמעותית תגיע בנובמבר: חידוש הקווים הישירים לשיקגו ולוושינגטון די.סי, מה שיהפוך את יונייטד לחברה האמריקאית היחידה עם טיסות ישירות לשלושה מרכזים עירוניים מרכזיים בארצות הברית.