בנק מזרחי טפחות - היקר ביותר במשכנתאות; ומי הזול?
מנתוני בנק ישראל עולה כי ריבית המשכנתא הממוצעת היא 5.45%; שרוב יועצי המשכנתאות לא פונים ליותר מבנק אחד, שרוב המשכנתאות מנותבות למסלולים של ריבית משתנה; ניתוח - כך תדעו אם המשכנתא שלכם יקרה ואם ניתן להוזיל אותה
הנתונים לא משקרים - על פי בדיקת בנק ישראל, בנק מזרחי טפחות הוא הבנק היקר ביותר במשכנתאות. האמת שזו עובדה של שנים רבות. במהלך השנה האחרונה, בנק מזרחי שיפר את הריביות כנראה על רקע הביקורת כאן, אבל בסופו של דבר הוא חזר להיות הבנק היקר ביותר וגם במבחן על פני כל השנה הוא היקר ביותר (ברוב החודשים בשנה שעברה הוא הבנק היקר ביותר).
העובדה הזו לכאורה לא מסתדת עם עובדה נוספת - בנק מזרחי טפחות הוא הבנק הכי פופולארי בתחום המשכנתאות. זו התדמית, הקשר ליועצי המשכנתאות, הגודל והמכונה שמתפקדת היטב כבר הרבה שנים. מזרחי טפחות מוביל והאחרים, גם הבנקים הגדולים מקבלים נתחי שוק קטנים מגודלם היחסי בשוק הבנקאות. זה נובע גם היסטורית מכך שטפחות היה בנק נפרד ומתמחה בתחום המשכנתאות, ממוקד ועם מוניטין חזק, וותק וניסיון. כשנוצר המיזוג בין מזרחי לבין טפחות, המוניטין והם הטוב נשארו. אבל כשיורדים לפרטים, מקבלים מרחק גדול בין התדמית לבין השטח.
יכול להיות שההסבר נמצא בשירות, אבל בפועל השירות של כולם טוב, והשירות הוא מוצר נלווה. במשכנתא מה שחשוב יותר מכל זו הריבית המשוקללת, כשכל פיפס קטן שווה לכם מאות ואפילו אלפי שקלים בשנה. הפער בין הבנק היקר ביותר לזול ביותר במערכת מתבטא במשכנתא ממוצעת בפער של רבבות שקלים ואפילו יותר. זה הפסד נטו שלכם. מי שלא בודק מפסיד. בסכומים כאלו, השירות לא משחק תפקיד. על שירות טוב נשלם עוד קצת אבל לא רבבות שקלים.
אתם, או יועץ המשכנתא שלכם צריכים להשוות בין מספר בנקים לפני שאתם לוקחים משכנתא. לקבל 3-4 הצעות ולחזור לבנקים כדי לשפר את ההצעות. אל תחשבו שזה איום ונורא, אפשר בדיגיטל, אפשר בטלפון. זו פרוצדורה, אבל זה לא יותר קשה מלבטל פעולה בכרטיס אשראי ולחכות לנציג או לטפל בבעיה בהוט.
- מזרחי טפחות: רווח של 1.48 מיליארד שקל וחלוקת דיבידנד של 50%
- ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
זה מוביל אותנו לפרסום של בנק ישראל מאתמול שיועצי המשכנתאות בעצם לא עושים התמחרות בין הבנקים. הפיקוח על הבנקים הציג את השקף הזה:

המספרים של הפיקוח על הבנקים - מה יועצי המשכנתא עושים?
האם יועץ המשכנתא עושה את העבודה?
למה אנחנו צריכים יועץ משכנתאות אם בסוף הפנייה היא רק לבנק אחד. ואגב ברוב המקרים זה בנק מזרחי טפחות. 24% פונים לשני בנקים שזה גם לא מספיק ורק 19% פונים ל-3 בנקים ומעלה. זאת עבודה חלקית. החלק הכי חשוב בעת לקיחת משכנתא הוא המו"מ מול הבנקים. לעשות התמחרות, לחזור ולדבר עם כל אחד מהבנים, להציג מה שהתקבל מהבנק המתחרה וכך להגיע לסגירה הטובה ביותר. הבעיה שהיועצים כבר נעולים עם בנקים וסניפים מסוימים ובמקרים רבים משרתים את עצמם יותר מאשר את הלקוחות.
כך או אחרת, ריבית המשכנתא על פי בנק ישראל אומנם ירדה בחודשים האחרונים, אך היא בממוצע כ-5.45%, כאשר בבנק מזרחי טפחות היא 5.59%. בבנק ירושלים היא גבוהה יותר, אבל בהגדרה בבנק ירושלים ניתנות משכנתאות במקרים מסוכנים יותר ולכן בהתאמה הריבית המוצעת ללקוחות גבוהה יותר.
- כאל משיקה ארנק מט"ח שיקושר לכרטיס אשראי חוץ בנקאי
- כשלקוח שוכח איפה הכסף מושקע: איך מתמודדים עם לקוחות דמנטיים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרן השתלמות או קופת גמל להשקעה: איך בוחרים ומה ההבדלים?

מהנתונים עולה כי בנק פועלים מספק ריבית נמוכה - 5.24% בממוצע וגם הבנק הבינלאומי עם ריבית טובה - 5.28%. הריביות ירדו בשנה האחרונה בכ-0.7% והן צפויות להמשיך לרדת במקביל להורדת ריבית בנק ישראל בהמשך השנה. הורדת ריבית עשויה להביא את הלווים לבדיקה ומזור משכנתאות. כדאי לכם לבדוק אפשרויות כאלו שיפחיתו לכם את ההחזר השוטף.
תמהיל המשכנתא
תמהיל המשכנתא מבטא מספר מסלולים מעורבבים. לא כדאי לשים את הכל במסלול צמוד וגם לא את הכל במסלול בריבית קבועה שקלית. זה דומה להשקעות - צריך לפזר את הסיכונים. צריך לקחת הלוואה שהיא מפוזרת על פני מסלולים של ריבית קבועה, ריבית משתנה, ריבית צמודה למדד. למעשה, התמהיל הוא לרוב די ידוע. יש גבולות גזרה. אתם הולכים ליועץ משכנתאות שמסביר לכם ארוכות מה לקחת ואיך לקחת ובאיזה תמהיל וכל זה אחרי בחינה וניתוח. אבל הנה הנתונים הממוצעים של כל הבנקים, והם מבטאים את התמהיל הממוצע, את הפיזור. זה בעצם הסוד של התמהיל שניתן על ידי בנק ישראל.
בנק ישראל מפרסם את הרכב המשכנתאות שנלקחו בכל בנק ובכל חודש. אל תנסו לחשוב מחוץ לקופסא. זה הממוצע של ההרכב, אפשר לסטות קצת למעלה או למטה, אבל אתם לא רוצים סיכון, זו בעצם ההמלצה של כל הבנקים, של כל היועצים, אז כדאי במקרה הזה, ללכת בתלם.
התמהיל הממוצע: 43% של ריבית שמתנה לא צמודה שאינה פריים; 32% קבועה לא צמודה; 9% משתנה ל אצמודה פריים, 9% משתנה צמודת מדד ו-7% קבועה צמודת מדד:
כפי שניתן להתרשם, המסלול הצמוד סובל מחוסר ביקוש או חוסר עניין. זה יכול להיות בגלל החשש שהאינפלציה תעלה ואז בהתאמה הריבית תעלה וזה יכול להיות בשל ריביות גבוהות. הבחירה במסלולים צריכה להיות בהינתן המאפיינים של כל אחד מהם והצורך בפיזור לצד כמובן ה"מחיר", כלומר הריבית האפקטיבית במסלול. אם רק לשם המחשה - המסלול בריבית קבועה צמודת מדד הוא בריבית של 4.5% והמסלול בריבית קבועה שקלית הוא בריבית של 5.5%, אזי המסלול של הריבית הקבועה הלא צמודה אטרקטיבי יותר. הוא מגן על האינפלציה והוא מבטא אינפלציה של 1% בלבד. כל מדד שנתי עמל 1% מייצר אטרקטיביות למסלול הזה והמדד על פי בנק ישראל יהיה בשנים הבאות סביב 2.5%. זו רק דוגמה תיאורטית שממחישה איך בעצם צריך לבחור בין המסלולים ולקבוע את המשקל של כל מסלול.
והנה הנתונים של הבנקים עצמם, איך כל בנק מכין לכם את תמהיל המשכנתא:

ניתן להתרשם שכל הבנקים שמים דגש על המסלול בריבית משתנה (לא צמוד לפריים וצמוד לפריים) שביחד מהווה את רוב המשכנתא, כשהמסלול הגדול הבא הוא הריבית הקבועה הלא צמודה.
- 9.המבין 01/02/2025 18:31הגב לתגובה זולגבי הבנקים והגשות יועצים לא לוקחים בחשבון פניה לבנק ללא הגשת אישור עקרוני לא כל הבנקים מתאימים לכל עסקה לפנות סתם ל4 בנקים זה בזבוז זמן צריך לדעת לאיזה בנק לפנות ומשם להתקדם.
- 8.פמפום נדלן 01/02/2025 11:25הגב לתגובה זומי לוקח משכנתאהריביות בשמיים יכולת ההחזר מצטמקת
- 7.ברכה 30/01/2025 12:45הגב לתגובה זוירושלים עקום! ממש לא ישר כמעט בכל תחום
- 6.אודי 28/01/2025 13:07הגב לתגובה זוההשוואה לוקחת בחשבון שכל הלקוחות זהים ולא שיש לקוחות שבנקים אחרים לא היו מעניקים להם משכנתא בגלל נתונים חלשים להם תינתן הלוואה בריבית גבוהה יותר.
- 5.סם 28/01/2025 10:41הגב לתגובה זומנצלים בורות של אנשים היועצים לא עוזרים
- 4.הבנק הכי גרוע במערכת נותר ב1960 (ל"ת)מנהל כספים 28/01/2025 10:35הגב לתגובה זו
- איזה בנק (ל"ת)בנדה 28/01/2025 13:58הגב לתגובה זו
- 3.תמיד היה יקר לא מבין את ההתלהבות ממנו (ל"ת)איציק 28/01/2025 09:45הגב לתגובה זו
- 2.יוסי 28/01/2025 09:36הגב לתגובה זוהם עובדים עם יועצים חאפרים מטעם עצמם בעיקר חרדים ודופקים אותם בריביות חזק
- 1.שולתתתת1 28/01/2025 08:59הגב לתגובה זוכנראה המומחים של טפחות טובים יותר.
סבתא ונכדה (X)כשלקוח שוכח איפה הכסף מושקע: איך מתמודדים עם לקוחות דמנטיים?
מהם סימני האזהרה, כיצד לנהוג ואת מי צריך לגייס לעזרה? כלים מקצועיים לאנשי מקצוע מתחום הפיננסים להתמודדות עם התופעה שהולכת ומתרחבת
התוצאה היא שרבים מהעוסקים בתחום נאלצים לקבל החלטות בתוך שדה מוקשים אתי, משפטי וכלכלי, שבו יש סיכון ממשי לאובדן רכוש, ניצול לרעה של לקוחות פגיעים, ולעיתים גם הסתבכות משפטית.
המספרים מדאיגים: מגפת הדמנציה כבר כאן
לפי הערכות בינלאומיות, חיים כיום בעולם יותר מ-55 מיליון בני אדם עם דמנציה. המספר הזה צפוי כמעט לשלש את עצמו עד 2050, ולהגיע לכ-150 מיליון. בישראל חיים למעלה מ-120 אלף חולים בדמנציה, והתחזיות מצביעות על קפיצה חדה בעשור הקרוב - בין היתר בעקבות העלייה בתוחלת החיים.
הפגישה הייתה אמורה להיות שגרתית. מר כהן, לקוח ותיק ומכובד של הבנק, הגיע למשרדו של מנהל ההשקעות כדי לדון בחידוש תיק ההשקעות שלו. אלא שמהר מאוד התברר שמשהו השתנה: מר כהן, שבדרך כלל היה בקיא בפרטי הריביות והתשואות, החל לחזור על אותן שאלות, לא זכר שחתם על טפסים רק לפני דקות ספורות, והתעקש שהבנק "גנב" לו כסף מחשבון שנסגר לפני עשור. עבור מנהל ההשקעות, זה היה רגע של אמת מקצועית ואנושית.
אומנם מדובר בראש ובראשונה במחלה, אבל ההשלכות שלה נוגעות גם לעולמות הרכוש וההשקעות. אדם שמאבד את הזיכרון, שיקול הדעת או יכולת ההבנה הפיננסית - עלול לאבד גם את חסכונותיו, או לחתום על עסקאות הרות גורל בלי להבין את משמעותן.
- סיפורים שמניעים שווקים: למה נרטיבים חזקים מנוסחאות
- 10,000 עובדים עשויים לאבד את עבודתם ב-UBS עד 2027
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתוך חדרי ההשקעות: סיפורים שחוזרים על עצמם
מקרים אלו הופכים שכיחים יותר ויותר. בעולם שבו תוחלת החיים עולה, מנהלי השקעות, יועצים בבנקים, עורכי דין ואנשי מקצוע בעולם הכלכלי נמצאים בחזית ההתמודדות עם לקוחות הסובלים מירידה קוגניטיבית או דמנציה. האתגר כפול: כיצד ממשיכים לספק שירות מקצועי ואמין, תוך שמירה על כבודו של הלקוח, הגנה על נכסיו מפני ניצול, ועמידה בכללים משפטיים ורגולטוריים מחמירים?
ארנק מט"ח של כאל. קרדיט: יח"צכאל משיקה ארנק מט"ח שיקושר לכרטיס אשראי חוץ בנקאי
באמצעות הארנק, אפשר יהיה לרכוש שבעה מטבעות שונים, ללא צורך בפתיחת חשבון, טפסים או בירוקרטיה, אלא ישירות דרך הכרטיס החוץ בנקאי
חברת כאל משיקה ארנק מט"ח חדש המקושר לכרטיס האשראי החוץ-בנקאי של החברה, ומאפשר לכל לקוח לרכוש מט"ח ישירות באפליקציה, ללא צורך בפתיחת חשבון, ללא טפסים ובירוקרטיה. לראשונה, ניתן לקנות שבעה מטבעות שונים מראש בשער אטרקטיבי, ולהתחיל לשלם במט"ח ישירות מהכרטיס, בקניות אונליין, בחו"ל ובמשיכת מזומן, ללא עמלות נוספות לחברת האשראי.
וכך, רכישת מט"ח במהלך נופש בחו"ל הופך להיות פשוט מתמיד. אין צורך לעמוד בתור, למשוך מזומן או לעמוד בצ'יינג'. הארנק דיגיטלי למטבע חוץ הופך את הרכישה לפשוטה, מאפשר מעקב אחרי היתרות בזמן אמת וכמובן, מאפשר לשלם באינספור בתי עסק בעולם (או באונליין).
מבחינת השימוש, במידה ויישארו לכם יתרות מטבע שלא נוצלו, תוכלו לשמור אותם אצלכם או למכור אותם חזרה על פי שער ההמרה במועד שבו תרצו להמיר חזרה לשקלים. בנוסף, על כל רכישה ממשיכים הלקוחות לצבור נקודות בכרטיס.
הארנקים הדיגיטליים צוברים תאוצה ולפני מספר חודשים, הישראלים ועל פי נתוני שב״א, בחצי השנה הראשונה של 2025, ההוצאות באמצעות ארנקים דיגיטליים זינקו בכ-42% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והגיעו לסך של כ־43 מיליארד שקל. נתונים אלה מגלים שינויי עומק בהרגלי הצריכה ומראה כי הארנקים הדיגיטליים, זאת אומרת אפליקציות תשלום כמו אפל פיי, גוגל פיי, ביט ושות', מהווים כעת 38.2% מכלל הרכישות בעסקאות פיזיות, ו־15.9% מכלל השימוש בכרטיסי אשראי בישראל. היקף ההוצאה היומית הממוצעת עומד על כ־237.8 מיליון שקל
- המיקום השתנה, אבל הארנק הדיגיטלי מתחיל להצדיק את שמו
- השימוש בארנקים דיגיטליים צובר תאוצה; למי זה מתאים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המעבר לארנק דיגיטלי מוזיל עלויות לעסקים, מקצר תורים ומאפשר גישה נוחה למידע צרכני, מה שמהווה יתרון נוסף בתקופה של אי־ודאות וירידה בהוצאה הממוצעת למשק בית, ואם למישהו היה ספק, הנתונים מבהירים: התשלום הדיגיטלי כבר אינו תופעה שולית, אלא נתח הולך וגדל ממבנה הצריכה
הישראלי. השאלה שנותרה היא כיצד יגיבו בנקים, רשתות וספקי אשראי למגמה הזו, והאם נתח השוק הדיגיטלי ימשיך לכרסם בכספומט ובקופה הרגילה.
