איוניק 5 - מתיחת פנים קלה. צילום יואב פולסאיוניק 5 - מתיחת פנים קלה. צילום יואב פולס

איוניק 5 פייסליפט - נותרה מהטובות שבקבוצת החשמליות

על אף שחלפו מעל לחמש שנים מאז השקתה לראשונה של האיוניק 5 החשמלית של יונדאי, היא נותרה מהטובות שבסגמנט שלה, אם רק ניתן היה לאפיין כזה. 

מתיחת הפנים שהיא עברה לאחרונה הותירה את העיצוב הרענן המקורי, הוסיפה מעט פיצ'רים והגדילה טווח.

אהבנו: עיצוב, מרחב פנימי, טווח

פחות אהבנו: מחיר, פעולת מערכות בטיחות, אופי פעולת הרגנרציה

ציון מסכם: 4.6 בסולם פולס. 

יואב פולס | (5)

יש מכוניות שאתה נוהג בהן לראשונה, והן פותחות צוהר חדש בחווית הנהיגה האישית שלך. לאחד זו יכולה להיות פורשה מיוחדת, לשני איזה רכב שטח אקזוטי. לי זו היתה האיוניק 5 שנהגתי בה לראשונה לפני למעלה מארבע וחצי שנים. משהו במרווח הפנימי, בעיצוב ההאצ'בק הנפלא שלה, בעיצוב הפנימי, וזה עוד לפני שהרכב נסע מטר אחד. הרושם היה כל-כך משמעותי עד כדי כך שברגע שנפלה ההחלטה להחליף את הפיג'ו 208GTI הפרטית, נפתחה מיד הזמנה לאיוניק 5 בתקופה בה ההמתנה לרכב ארכה חודשים. וכך, כבר למעלה משלוש שנים אני עם איוניק 5 פרטית, והמבחן למתיחת הפנים לאיוניק 5 החדשה היה מסקרן גם מהיבטי הרכב, וגם מהיבטי ההבדלים בין המקורית שלי, למשודרגת החדשה.

תעודת חובה:
קטגוריה        האצ'בק - D-SUV
מימדים (מטר)    אורך 4.655 /רוחב 1.89 /גובה 1.605 /בסיס גלגלים 3.0
מספר מושבים        חמישה
הנעה                חשמלית, אחורית
הספק ומומנט          229 כ"ס, 35.7 קג"מ. דגם פרימיום 170 כ"ס, 35.7 קג"מ
סוללה וטעינה        84Kwh (פרימיום 63Kwh) טעינת AC 11Kw, טעינת DC 350Kw
טווח ותקן             440 ק"מ / 570 ק"מ / 530 ק"מ . נתוני יצרן. 
בטיחות        ציון איבזור בטיחות 8. (בפרימיום 7). חמישה כוכבים EuroNcap
מחיר        החל מ 215.0 אש"ח ועד 255.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

טוב עשו אנשי יונדאי ששמרו באדיקות על העיצוב המקורי הרענן של האיוניק 5. למעשה אין עוד רכב כזה על הכביש, גם חמש שנים לאחר הצגתו. העיצוב במבנה האצ'בק, כלומר חמש דלתות, קווים חדים, חזית צרה עם ארבע יחידות תאורה משולבות לד בצורה שאין דומה לה על הכביש. הפגושים הקדמי והאחורי עברו עידכוני עיצוב קלים, והתווסף מגב אחורי חשוב כל-כך, שלא היה טרם מתיחת הפנים. עוד נכון לציין את הצבע הלבן מט של רכב ההדגמה, משמעותית יפה יותר לטעמי מהלבן המבריק בו היו צבועות האיוניק 5 עד עתה, לרבות הפרטית שלי.

פנים הרכב עבר גם הוא עדכון קל, עם שינוי במיקום המתגים על גבי ההגה, שינוי בקונסולה המרכזית בין הנהג לנוסע כך שהתווסף משטח טעינה שימושי, ופאנל מתגים לשליטה על חימום ואיוורור המושבים, חימום ההגה, מצלמות 360 וחיישני חניה. בדשבורד התווסף פאנל מיזוג שימושי משודרג. לוח המחוונים בגודל ''12.3 עם תצוגה מסורתית יותר מאשר בדגם הקודם (וטוב שכך), ומולטימדיה בגודל זהה, רק עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי אלחוטי. ממשק המולטימדיה שודרג, ואני רוצה לומר שהוא אכן יותר טוב מהממשק הקודם. (למה לא מציעים שדרוג גירסה ללקוחות קיימים?). התחושה אוורירית ופתוחה, והריפוד הלבן שברכב המבחן רק מוסיף לתחושת המרחב. מי שרגיל לדגמי יונדאי (ואפילו קיה) ירגיש מיד 'בבית'. מי שמגיע ממכוניות אחרות יצטרך הסתגלות קצרה.


איוניק 5 סביבת נהג. צילום יואב פולס

המרווח מאחור מרשים בכל מימד – רוחב, מרווח ראש ורגליים, גם לאנשים גבוהים. וכשעומד לרשותך בסיס גלגלים של 3.0 מטר ומבנה גבוה יחסית, לא הייתי מצפה לפחות מזה.

מנוע וסוללה

המנוע חשמלי כמובן, עם הספק של 229 כ"ס ומומנט של 35.7 קג"מ, בדגם הכניסה 'פרימיום' ההספק מופחת ל 170 כ"ס, והמומנט זהה. הסוללה בקיבולת של 84Kwh (63Kwh בפרימיום) אמורה לספק טווח של 570 ק"מ לדגם ה Ultimate ו – 530 ק"מ לדגם Limited (רכב המבחן). הנסיון האישי שלי עם האיוניק 5 הפרטית שהטווח הרשמי שלה 481 ק"מ, יוצרים ציפייה לכך שרכב המבחן אכן ישלים ריאלית ובקלות מעל 500 ק"מ.

על הכביש

הנסיעה באיוניק 5 נותרה נוחה ונעימה כבעבר, ובעיקר מעלה תהיה אם לא הגיע זמנם של מתלי האיוניק 5 הפרטית. הרכב משכך מהמורות היטב, אם כי לא ברמה של הטובות ביותר. משקל הרכב מורגש, ומעבר מהיר מדי על מהמורות שולח חבטה מכיוון המתלה האחורי. בדיוק כמו באיוניק 5 הישנה. למרות שהמומנט נותר ללא שינוי, הספק המנוע החשמלי צמח ב 12 כ"ס מ – 217 כ"ס בדגם היוצא ל – 229 כ"ס בדגם המשודרג. אני מופתע כמה ההבדל מורגש בכביש, והאיוניק העדכנית מרגישה חזקה משמעותית מקודמתה.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


איוניק 5. למרות הצללית הקומפקטית, הרכב גדול מאוד. צילום יואב פולס

אני יוצא לסיבוב של כ- 450 ק"מ עם האיוניק 5, שכולל בתוכו עליה לרמת הגולן דרך כביש מבוא חמה, ואז צפונה עד מג'דל שמס. לכאורה זה משהו שסוללה מלאה אמורה להספיק, בפועל לא מעשי לצפות שזה יקרה. הנסיעה בכביש מהיר צורכת יותר חשמל מנסיעה איטית, גם העליות לרמת הגולן, וגם העובדה שאין לי כוונה לרחם על המכונית. אני מתכנן שתי עצירות לטעינה, הראשונה בעמדה של אפקון בבית השיטה, והשניה בעמדה של אפקון בצומת גומא. אפקון לתשומת לבכם – העמדה שלכם בבית השיטה היתה תקולה ולא ניתן היה להטעין בה. לעומתה, העמדה של ג'ינרג'י בצים סנטר בבית שאן רק המתינה לאיוניק, ותוך שניות מהחיבור, הספק הטעינה עמד כבר של 149.6Kw. תענוג. גם בדרך חזרה, על אף שהיה מספיק חשמל להגיע הביתה, החלטתי לעצור בצומת גומא לטעינה נוספת. גם כאן עמדה כפולה של אפקון לא תקינה, וניכר כי היא לא תקינה כבר זמן רב. שני ק"מ דרומה בצומת כח, שוב עמדה של ג'ינרג'י מצילה את המצב, אבל זו עמדה שההספק המקסימלי שלה הוא 50Kw.

העליות לרמת הגולן מזכירות מה לא מתאים לאיוניק 5 הזו. שינויי כיוון תכופים, ושינויי גובה בכביש מוציאים את האיוניק 5 מהסביבה הטבעית שלה, קצת כמו לוויתן שמנסה לרכב על אופניים. לכביש הזה מתאימה האיוניק 5N המוטרפת, ולא האיוניק 5 הרגילה.

צריכת חשמל

אני מוריד את הרגל מדוושת האלקטרונים לטובת נסיעה מנהלתית מהירה, וכאן אין לאיוניק 5 בעיה לספק את הסחורה. קצת צילומים ליד חוות אנרגיית הרוח, קצת דובדבנים במסעדה, ואנחנו ממשיכים בדרך. צריכת החשמל הממוצעת במתווה המאוד לא חסכוני עומדת על 17.5Kw ל 100 ק"מ שהם טווח ריאלי של 480 ק"מ, אבל חשוב לומר זו לא נהיגה נורמטיבית אלא אגרסיבית מאוד. נהיגה מתונה מביאה את האיוניק 5 לצריכה של כ 16.5Kw  ל 100 ק"מ, המתורגמים לסביבות ה 510 ק"מ טווח. מהנסיון האישי עם האיוניק 5 הפרטית לאורך מעל ל 45,000 ק"מ, הצריכה הממוצעת שאני הגעתי אליה היא 16.7Kw ל 100 ק"מ, כשהיא כולה במצב נהיגה Eco ועם רגנרציה בעוצמה החזקה ביותר i-Pedal. רוצה לומר – תנהגו מתון והגיוני האיוניק 5 תספק לכם טווח מציאותי של מעל ל 500 ק"מ.

יש גם ביקורת

אבל לא הכל מושלם בממלכת האיוניק 5 הזו. הביקורת הראשונה היא להתנהגות מערכת התיקון סטייה מנתיב האקטיבית מדי. ביטול של המערכת לא מספיק לאיוניק 5 הזו, והיא מחליטה על דעת עצמה להפעיל אותה שוב כשבא לה. לא הצלחתי למצוא את הלוגיקה לכך, ואני מתקשה להבין למה צריך את זה. באיוניק 5 הפרטית, ביטול תיקון סטייה מנתיב משאיר אותו מבוטל עד לכיבוי הרכב. ככה פשוט.

גם מערכת ניטור עירנות הנהג, על אף שבוטלה היא בעלת חיים משלה. לא ביקשתי חוות דעת מתי אני צריך לשתות קפה ומתי לעצור. כיביתי אותך.

גם פעולת הרגנרציה לא מובנת לי. בחלק מהפעמים היא פעלה בפולסים / גלים. חלש / חזק. לא ברור לי מדוע, ואם מדובר בתקלה נקודתית ברכב המבחן שרק מי שצבר וותק גדול באיוניק 5 ירגיש, או שככה המערכת צריכה לפעול.

בטיחות מחירים ותחרות

בתחום הבטיחות האיוניק 5 היתה מהמובילות, ונשארה כך עם ציון איבזור בטיחות 8 לכל הדגמים למעט דגם הבסיס שמקבל ציון 7 כשחסרה לו מערכת ניטור עירנות נהג. האיוניק 5 נבחנה עם השקתה גם במבחן הבטיחות של ה EuroNcap וקיבלה ציון מקסימלי של 5 כוכבים.


איוניק 5. יש מגב אחורי. צילום יואב פולס

לסיכום, האיוניק 5 היתה לדעתי החשמלית הטובה ביותר, והיא נותרה מצוינת ומובילה בתחומה. סביבת התחרות שלה השתנתה משמעותית, ונוספות מתחרות מצוינות וראויות כמו אקספנג G6 עם כל הגירסאות שלה במחירים שבין 202.0 אש"ח ל - 257.0 אש"ח, טסלה מודל Y במחירים שבין 248.0 אש"ח ל - 291 אש"ח, קופרה טווסקאן במחירים שבין 243.0 אש"ח ל – 290.0 אש"ח ולמרות מרווח פנימי פחות טוב, היא עם התנהגות כביש נפלאה. יש כמובן מתחרות נוספות בטווחי המחירים האמורים, לא בטוח שהייתי מעדיף אותן על פני האיוניק 5.

ציון מסכם:

איוניק 5 LIMITED
נוחות    4.5
דינמיות                            4
צריכת דלק / טווח חשמלי    4.7
איבזור                            4.2
בטיחות                            5
עיצוב                            5
תמורה למחיר VFM        4.5
ממוצע                        4.6

 


תגובות לכתבה(5):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 5.
    מחיר הזוי לרכב בינוני (ל"ת)
    אנונימי 07/07/2025 08:33
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לצערי הרב יונדאי מעולה בבחינות בתשלום הבעיה האמיתית שהרכב מאד אוהב להתפנק במוסך על שטויות (ל"ת)
    בגי כהן 04/07/2025 17:50
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוד כתבה בשיתוף כלמוביל (ל"ת)
    אנונימי 04/07/2025 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    אנונימי 04/07/2025 11:56
    הגב לתגובה זו
    לא מדבר עם הדגם כניסה דגם עם עוד כמה תוספות מגיע לרבע מיליון זה טירוף.
  • 1.
    אנונימי 04/07/2025 08:44
    הגב לתגובה זו
    רק תקנו
טויוטה (יצרן)טויוטה (יצרן)

רכב בליסינג מהעבודה - כדאי?

כ-80 אלף עובדים במשק עומדים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג. הגורמים המשפיעים על ההחלטה הם רבים, לרבות - מס שווי השימוש שנקבע לפי מחירון ולא מחיר שוק,  הטבות המס על רכבים חשמליים שפוחתות ב-2026 ומס נסועה שעשוי להיכנס לתוקף בטווח הקרוב

מנדי הניג |

כ-80 אלף עובדים במשק נמצאים לפני החלטה על חידוש או שינוי רכב הליסינג הצמוד שלהם, וההכרעה הופכת מאתגרת בחודשים הבאים. המצב בשוק הרכב מבלבל מתמיד והופך את ההחלטה לקשה. מחירי המחירון מול מחירי השוק, מבצעי אפס קילומטר, מגמות מעבר להנעה חשמלית והטבות מיסוי שעתידות להתעדכן - כל אלה מייצרים מצבים שונים לאנשים שונים. יש כאלו שרכב בליסינג עדיין כדאי להם, הרבה אחרים יעדיפו פתרונות אחרים. 

הנה מדריך דרך שאלות ותשובות בנושא. אבל עוד קודם מומלץ להבין כמה רכב צמוד עולה לכם - כמה באמת עולה לכם רכב צמוד?



האם ליסינג תפעולי עדיין משתלם לעובד?

לרוב כן, בעיקר בגלל השירות, אבל זה פחות ברור מבעבר. העובד נהנה משירותים מלאים וראש שקט, אך מס שווי השימוש שנקבע לפי מחיר המחירון ולא מחיר השוק פוגע בכדאיות. במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים, מה שגורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות שקלים לחודש. העובד משלם מס על שווי תיאורטי שאינו משקף את מה שהמעסיק אכן שילם, והפער הזה הולך ומתרחב עם התמורות בשוק הרכב.

מהו הפער בין מחיר המחירון למחיר השוק?

במקרים רבים הפערים מגיעים לעשרות אלפי שקלים. דוגמאות נפוצות כוללות רכבי יוקרה ורכבים חשמליים שבהם מחיר המחירון יכול להיות גבוה ב-20%-30% ממחיר השוק האמיתי. הפער הזה גורם לתשלום עודף במס שווי שימוש של מאות ואף אלפי שקלים לשנה, כאשר העובד למעשה משלם על "שווי" שלא קיים בפועל. חברות ליסינג רבות מקבלות הנחות משמעותיות מיבואני הרכב, אך אלו לא באות לידי ביטוי במחיר המחירון המשמש לחישוב המס.

האם כדאי לעבור לרכישת רכב בבעלות פרטית?

ייתכן. במצב הנוכחי, רכישה פרטית יכולה להיות כלכלית יותר, בעיקר כאשר המעביד משתתף בהוצאות או מציע מענקים חלופיים. חישוב מדויק דורש התחשבות במספר גורמים: עלות המימון, ביטוח, טיפולים שוטפים, פחת צפוי, והעלות האמיתית של הזמן המושקע בניהול הרכב. במקרים רבים, עובדים מוצאים שהחיסכון השנתי במס שווי שימוש עולה על העלות הנוספת של טיפול עצמאי ברכב. עם זאת, יש לקחת בחשבון גם את הסיכון של ירידת ערך חדה או תקלות יקרות שאינן מכוסות באחריות.

מהם היתרונות המרכזיים של רכב צמוד?

רכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולסרכב חדש. אילוסטרציה. צילום יואב פולס

ענף הרכב-Kill the Rich רק אל תתנו לעובדות לבלבל אתכם

השיח בנושא רווחיות בענף הרכב לוקה בפופוליזם זול, מידע שגוי, Kill The Rich קלאסי - כזה שלא נותן לעובדות לבלבל אותו.

המידע הרשום לא נועד להגן על יבואני הרכב, אלא כדי לסייע לקורא הנבון לגבש דעה ולא להיות מוטה למניפולציות של 'קליק בייט' למיניהן. 

על אף כל האמור, הנסיון להבין מה הרווחיות של יבואן רכב מכל מכונית שהוא מוכר נדון לכישלון, גם שלי, גם של כותבים אחרים.

יואב פולס |
נושאים בכתבה ענף הרכב

אין כיף גדול יותר מאשר לחבוט ביבואני הרכב, כמה שיותר חזק יותר טוב. אם אפשר להוסיף גם שמות של הבעלים או מנהלים כחלק מהניים-דרופינג שיוכיח כמה הכותב מכיר את הענף – מה טוב. כבונוס גם להצטייר כאביר הצרכנים שנלחם בתאגידים הגדולים והרשעים ולא מפחד, זה כמו לשלוח לוטו ולזכות גם במספר הנוסף (אני מניח שיש איזה תכנית כזו של הגרלה עם הכפלת הזכייה).

מצטער, אני לא מכוון להצטרף לתזמורת המטופשת הזו. מטופשת כי אם הכותבים השונים היו מחפשים את האמת ולא את הכותרות, או את ה'קילק-בייט' הכל-כך אהוב על מערכות התקשורת השונות, זה היה הורס את החגיגה.

אומר מראש, אין לי כוונה להגן על יבואני הרכב בישראל, או על אף גורם עסקי אחר. יש לי כוונה לפתוח לקוראי ביזפורטל צוהר, בעצם חלון, או אולי דלת כפולה, דרכה הם יוכלו לקבל מידע שאין בו כוונה או רצון להטות דעה לכאן או לכאן, אלא רק לשקף את המצב. הקורא האינטיליגנטי ישקלל את המידע המוצג לו בכל המדיות השונות, ועם כל גיוון המידע, יגבש לעצמו את דעתו האישית.

Revers Accounting

כותרות של רווחיות של עשרות אלפי שקלים על כל רכב. כל קורא יכול לעשות Revers Accounting שזה בדיוק כמו רוורס אנג'נירינג רק עם מספרים. עשיתי את זה עבורכם.

ניקח רכב ממוצע שנמכר בישראל במחיר של 200,000 ₪. דבר ראשון נפחית מע"מ של 18%. מי מכם שעשה 18%X200,000 שיחזור לכיתה ד' בבקשה. המספר הנכון הוא 200,000/1.18, מה שמביא אותנו למחיר של 169,491 ₪. זה מחיר הרכב אחרי מיסים, לפני מע"מ.