זו הסכנה הניצבת בפני חברות ישראליות הפועלות מול סין
היקף החובות של חברות סיניות ליצואנים ישראלים עומד כיום על כ-700 מיליון דולר, כך עולה מבדיקה שערכה בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי על רקע המשבר הפיננסי והכלכלי המתפתח בסין.
כ-50% מהיקף החובות הנו בתחומי ההיי טק, 18% בתחומי הכימיה וכ-13% בתחום המכשירים הרפואיים.
היקף הייצוא הישראלי לסין בשבעת החודשים הראשונים של השנה, ירד ב-3% לעומת אשתקד והוא עומד על כ-1.5 מיליארד דולר.
בבססח מתריעים בפני היצואנים על כך שהליכי גביית החובות בסין מורכבים ומסובכים יותר מרוב המדינות בעולם. במחקר שערכה יולר הרמס – חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם ומבעלי בססח, עולה כי במדד 1 עד 100 למורכבות הגבייה – סין זכתה לציון של 76 המבטא רמת מורכבות גבוהה ביותר בגביית חובות, שהינה מהגבוהים בעולם. לשם השוואה – באותו מדד – שבדיה וגרמניה זכו בציון של 31 המצביע על רמת מורכבות נמוכה מאוד בגביית חובות וישראל בציון 53 המצביע על רמת מורכבות בינונית בגביית חובות.
בבססח מציינים כי מורכבות גביית החובות מחברות סיניות נובעת מכך שאין כל סנקציה על הארכת ימי אשראי בפועל מצד לקוחות בסין, אין כל מגבלה חוקית המונעת פתיחת חברה חדשה המותירה חובות בחברה קודמת שסגרה, התהליכים בבתי משפט סיניים מאוד מסובכים, ללא שקיפות וקשה מאוד לקבל פסק דין כנגד חברה סינית מקומית ולבסוף - הליך פשיטת רגל בסין מסובך, לא מהימן וכמעט לא נעשה בו שימוש.
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח: "עד היום דווקא היקף אי תשלום חובות מצד לקוחות של יצואנים ישראליים בסין היה דווקא נמוך, כי החברות הסיניות היו בצמיחה ורצו להמשיך לרכוש מוצרים ישראליים איכותיים. שינוי המצב הכלכלי בסין עלול ליצור לחברות בסין קשיי נזילות ובמצב זה סיכויי גביית החובות אינם גבוהים כבעבר"
- S&P מעלות מעניקה דירוג AAA לחברת ביטוח האשראי בססח
- "המשקיעים מעריכים שהמשק בדרך למיתון - וקצב עליית מחירי הדירות גובר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 14 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.
- 1.עמית 31/08/2015 12:37הגב לתגובה זובדוק כמה כל מדינה בארה״ב חשופה או כמה גרמניה חשופה ותבין שאין ייצוא מישראל לסין , והחשיפה לסיכון עבור הביטוח היא בשוליים.
איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל
אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה
קבוצת אלקטרה אלקטרה 0% , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.
לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.
220 שערים בשלוש טבעות
הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.
מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.
- בשורה ירוקה: יוזמה להקמת מתקן ראשון בישראל לייצור אנרגיה מפסולת
- רמ"י משיקה מכרז בלהבים: 254 מגרשים לחיילי מילואים ולנכי צה"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת
גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.
הבורסה לניירות ערך בתל אביב, צילום: מנדי הניגניו מד מזנקת 6.5%, אלביט ב-2.5% - המדדים במגמה מעורבת
עסקת הייצוא למצרים יוצאת לדרך - ניו מד מזנקת
המסחר במדדים במגמה מעורבת אחרי נעילה מעורבת אתמול ללא שינויים מהותיים. ת"א 35 מוסיף 0.1% העליות בת"א 90 נמחקות והמדד יורד 0.1%.
במגזר הפיננסים התמונה שונה - הבנקים יורדים בכ-1%, בעוד ת"א ביטוח יורד 0.3%. ת"א נדל"ן חיובי עם עליה של 0.3% בעוד ת"א נפט וגז יורד 0.1%.
נתוני ביצועי התקציב לנובמבר שפרסם משרד האוצר הפתיעו לטובה את האנליסטים והכלכלנים - הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%. עופר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, אומר כי מדובר בנתונים אומר טובים בהרבה מהציפיות "שמשנים את התמונה הכלכלית של ישראל. "הכנסות המדינה ממסים עמדו על כ-43 מיליארד ש"ח (ללא מע"מ יבוא ביטחוני), עלייה נומינלית של כ-18% לעומת נובמבר אשתקד, שהם כ-10% גידול ריאלי בניכוי שינויי חקיקה", מפרט קליין. "הן ההכנסות הישירות והן ההכנסות העקיפות היו גבוהות מהצפוי." במקביל לזינוק בהכנסות, נרשמה ירידה דרמטית בהוצאות. "הוצאות הממשלה ירדו משמעותית בנובמבר ועמדו על כ-49 מיליארד ₪, עדיין רמה גבוהה אך הנמוכה ביותר מאז פברואר השנה", מציין קליין, "בעיקר בשל ירידה בהוצאות המנהליות ובהוצאות מערכת הביטחון." - "נראה שיפור בדירוג האשראי ב-2026": הנתונים שמפתיעים את השווקים
- זינוקים בביטוח - הראל כבר גדולה מהבנק הבינלאומי; קמהדע נפלה 5%
- ארית זינקה 8.7%, פוםוום 14%; ת"א ביטוח זינק 2.5% - נעילה ירוקה בתל אביב
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
רפורמה בדיווחי החברות יוצאת לדרך כבר ב-2026: ד"וח הדירקטוריון המלא לצד תיאור עסקי התאגיד והדוחות עצמם ופרטים נוספים על תאגיד הם כמות בלתי נתפסת של מידע חלקו לא רלבנטי, חלקו חוזר על עצמו. מדובר על מאות עמודים שמתקבלים בדוח השנתי, וגם המשקיעים הרציניים ביותר, לא באמת קוראים את כל הדוח. רשות ניירות רוצה לעשות בו סדר. הבעיה היחידה היא שלפעמים כשמצמצמים "זורקים" בלי לשים לב מידע חשוב על הדרך. בגישה הקיימת הוחלט שכל המוסיף הרי זה משובח. זו גישה בעיתית, אבל לפחות לחרוצים יש יכולת לקבל את המידע שנדרש לצורך קבלת החלטת השקעה ולצורך הבנת העסק. כעת, בגישה החדשה, ירדו סעיפים ויהיה מיקוד, אבל בדרך אנחנו עלולים לאבד מידע חשוב.
