זו הסכנה הניצבת בפני חברות ישראליות הפועלות מול סין
היקף החובות של חברות סיניות ליצואנים ישראלים עומד כיום על כ-700 מיליון דולר, כך עולה מבדיקה שערכה בבססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי על רקע המשבר הפיננסי והכלכלי המתפתח בסין.
כ-50% מהיקף החובות הנו בתחומי ההיי טק, 18% בתחומי הכימיה וכ-13% בתחום המכשירים הרפואיים.
היקף הייצוא הישראלי לסין בשבעת החודשים הראשונים של השנה, ירד ב-3% לעומת אשתקד והוא עומד על כ-1.5 מיליארד דולר.
בבססח מתריעים בפני היצואנים על כך שהליכי גביית החובות בסין מורכבים ומסובכים יותר מרוב המדינות בעולם. במחקר שערכה יולר הרמס – חברת ביטוח האשראי הגדולה בעולם ומבעלי בססח, עולה כי במדד 1 עד 100 למורכבות הגבייה – סין זכתה לציון של 76 המבטא רמת מורכבות גבוהה ביותר בגביית חובות, שהינה מהגבוהים בעולם. לשם השוואה – באותו מדד – שבדיה וגרמניה זכו בציון של 31 המצביע על רמת מורכבות נמוכה מאוד בגביית חובות וישראל בציון 53 המצביע על רמת מורכבות בינונית בגביית חובות.
בבססח מציינים כי מורכבות גביית החובות מחברות סיניות נובעת מכך שאין כל סנקציה על הארכת ימי אשראי בפועל מצד לקוחות בסין, אין כל מגבלה חוקית המונעת פתיחת חברה חדשה המותירה חובות בחברה קודמת שסגרה, התהליכים בבתי משפט סיניים מאוד מסובכים, ללא שקיפות וקשה מאוד לקבל פסק דין כנגד חברה סינית מקומית ולבסוף - הליך פשיטת רגל בסין מסובך, לא מהימן וכמעט לא נעשה בו שימוש.
לדברי דוד מילגרום, מנכ"ל בססח: "עד היום דווקא היקף אי תשלום חובות מצד לקוחות של יצואנים ישראליים בסין היה דווקא נמוך, כי החברות הסיניות היו בצמיחה ורצו להמשיך לרכוש מוצרים ישראליים איכותיים. שינוי המצב הכלכלי בסין עלול ליצור לחברות בסין קשיי נזילות ובמצב זה סיכויי גביית החובות אינם גבוהים כבעבר"
- S&P מעלות מעניקה דירוג AAA לחברת ביטוח האשראי בססח
- "המשקיעים מעריכים שהמשק בדרך למיתון - וקצב עליית מחירי הדירות גובר"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בססח, החברה הישראלית לביטוח אשראי, מבטחת אשראי ב-115 מדינות בהיקף של מעל 14 מיליארד דולר בשנה, בעסקאות סחר חוץ ובשוק המקומי. ביטוח האשראי מבטיח שהספק יקבל את כספו גם במידה שהלקוח אינו משלם כתוצאה מחדלות פירעון, קשיים כלכליים או אירוע פוליטי המונע תשלום. הבעלות על בססח נחלקת כיום שווה בשווה בין: הראל השקעות בביטוח ופיננסים, ויולר הרמס - מבטח האשראי הגדול בעולם.
- 1.עמית 31/08/2015 12:37הגב לתגובה זובדוק כמה כל מדינה בארה״ב חשופה או כמה גרמניה חשופה ותבין שאין ייצוא מישראל לסין , והחשיפה לסיכון עבור הביטוח היא בשוליים.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח
רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה
חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל).
נזכרנו בראיון הזה בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק.
לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):
המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.
- רמי לוי: הכנסות מעל 2 מיליארד שקל, הרווח הנקי נשחק עקב גידור הדולר
- רמי לוי רגע לפני 70 מדבר על רשת רמי לוי; הלקוחות, המשקיעים, המשפחה; וגם - האם המניה מעניינת?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%. זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.
