הרשות השנייה מועצה
צילום: אלכסנדר כץ
פרסום ראשון

תקציב הרשות השנייה מסתיר את סעיפי ההוצאות שלה, אבל לא רק

ל"ביז מדיה" נודע כי התקציב עמד ב-2021 על כ-22 מיליון ש'. בקשה של עמותת הצלחה לפי חוק חופש המידע, לקבלת פירוט ההוצאות וההתקשרויות, לא נענתה, בניגוד לנהוג במשרדי הממשלה
אלכסנדר כץ |

משרדי הרשות השנייה בירושלים (צילום: אלכסנדר כץ)

תקציב לשנת 2021 של הרשות השנייה עמד על 21.9 מיליון שקל, עלייה של כ-7% ביחס לשנה שלפני כן - כך נודע ל"ביז מדיה". הרשות השנייה היא גוף סטטוטורי המפקח על שידורי הטלוויזיה והרדיו המסחריים, ופועל תחת משרד התקשורת.

 

מפירוט חלקי בלבד של התקציב, אותו ביקשה לקבל עמותת הצלחה באמצעות חוק חופש המידע, עולה כי מרבית ההוצאות של הרשות הולכות ל"שכר ונלוות" - 9.75 מיליון שקל. 4.6 מיליון מופנים להנהלה וכלליות, ו-2.1 מיליון ליועצים חיצוניים. למועצת הרשות, המורכבת מחברי מועצה המומלצים על ידי ארגונים אזרחיים, מאושרים על ידי שר התקשורת וזוכים לאישור סופי על ידי הממשלה, הוקצבו בשנה החולפת 1.1 מיליון שקל. בקשה של הצלחה לפירוט ההתקשרויות של הרשות לא זכתה למענה, כמו גם פירוט יותר ספציפי של הסעיפים השונים בהוצאות הרשות.

 

תקציב הרשות בשנתיים האחרונות נמוך משמעותית ביחס לתקציבים ב-2019 ולפני כן. ב-2015 למשל תקציבה עמד על 37 מיליון שקל, אולם אז היא עברה הליך התייעלות שהוביל לקיצוץ של 25% בתקציבה. ב-2019 תקציבה עמד על 29 מיליון שקלים, בדיוק כמו בשנה שלפני כן. שנת הקורונה ב-2020 הובילה לקיצוץ משמעותי בתקציב הרשות, לכדי 20.4 מיליון. גם הכנסות הרשות נפגעו בשל מיזוג הערוצים בינואר 2019, כך שבמקום קבלת תמלוגים עבור שלושה ערוצים מסחריים, התקבלו הכנסות משני ערוצים - קשת ורשת-עשר, מה שחייב את הרשות לקצץ בהוצאותיה ב-2020.

.. 

עו"ד אלעד מן (צילום: אודי פורטל)

..

ואולם, לצד הנתונים הכללים על תקציב הרשות, פירוט ההוצאות בגוף הזה - גוף ציבורי שאמור להיות שקוף כלפי הציבור - לוקה בחסר. במכתב ששלח לרשות השנייה, כותב עו"ד אלעד מן, היועץ המשפטי של עמותת הצלחה, כי "הרשות בחרה למסור רק פירוט כללי בן דף אחד לכל שנת תקציב לשנים 2018 עד 2021, וזאת בניגוד מפורש לאמור בבקשה ולהבהרות שנמסרו למנכ"ל הרשות וליועמ"ש נוכח האופן שבו נמסרו מסמכי תקציב כאלה בעבר (עד 2015). לכן נתבקשו מסמכי התקציב המפורטים ופירוט מלוא סעיפי התקציב וסעיפי המשנה שלהם".

 

לדבריו, "התקציב שנמסר לא עונה על דרישות אלו והוא לא המסמך שהוצג בהקשר זה למשרד האוצר. על כן הנכם מתבקשים לתקן ולהשלים את המענה. כמו כן, לא נמסר כלל פירוט ההתקשרויות של הרשות החל מ-2018 בפורמט הנהוג במשרדי הממשלה ואשר צורף לבקשה - ללא כל הסבר. ככל שלא יושלמו מסמכים ומידע נוספים אלו בתוך 10 ימים, תפעל מרשתי להגשת עתירה מתאימה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

 

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.