המירוץ למיליון 2019
צילום: צילום מסך

רצה למיליון ש': הכנסת ורשת חתמו על תוכן שיווקי במרוץ למיליון

העסקה בוצעה באמצעות לפ"מ, שפנתה לערוצים לקבלת הצעות, ומסבירה כי לא פנתה לתאגיד משום "שהם לא יכולים לשדר תכנים שיווקיים וההתקשרות מוגדרת כתוכן שיווקי"
משה בנימין | (1)

הכנסת תשלם כמיליון שקל לרשת 13 עבור תוכן שיווקי שישודר בתכנית הריאליטי הפופולרית המירוץ למיליון שתעלה מחר (יום ב') לאוויר. פרוטוקול ועדת המכרזים של לשכת הפרסום הממשלתית (לפ"מ) שבה הוחלט על פעילות התוכן ברשת נחשף בעקבות בקשה על פי חוק חופש מידע שהגישה עמותת הצלחה.

על פי הפרוטוקול, במארס 2018 נעשתה פנייה מצד לפ"מ לערוצי המדיה המרכזיים באותה העת - רשת, קשת וערוץ עשר שאז עוד פעל עצמאית לפני המיזוג עם רשת. בלפ"מ ביקשו לקבל הצעות שיעלו על סדר היום את "70 שנה לכנסת" במסגרת תכנית פריים לטלוויזיה, עם אפשרות לפעילות גולשים אינטראקטיבית בדיגיטל. ההצעה הוגבלה לתקציב של 800 אלף שקל לא כולל מע"מ. 

בעקבות פנייה זו, ערוץ עשר הגיש הצעה מטעמו, ואילו קשת ורשת ביקשו להופיע בפני נציגי לפ"מ ולהציג בפניהם פרזנטציה שבה יוצגו עיקרי הצעותיהן. במקביל, כך נכתב בפרוטוקול, הציע ערוץ עשר הצעה שכללה תכנית דוקומנטרית בפריים טיים, ללא פעילות אינטראקטיבית וללא הצעת מחיר. "גורמי המקצוע סברו כי ההצעה חסרה, דלה בפרטים ומחטיאה את מטרות השת"פ" נכתב. 

באוגוסט 2018 הציעה רשת ללפ"מ וכנסת ישראל שיתוף פעולה במסגרת התכנית 'המירוץ למיליון' - הצעה שכללה פעילות תוכן בפרק פתיחת העונה, "כך שהזוגות יגיעו למשכן הכנסת בירושלים ויבצעו משימה הקשורה לתולדות הכנסת". בלפ"מ מציינים כי במהלך חודש אוקטובר 2018, רשת החליטה להקדים את צילומי המירוץ למיליון כך שיתקיימו בנובמבר 2018 ולמרות שבמועד זה טרם הושלם הליך בחינת ההצעות ולא אושרה שום התקשרות עם רשת, זו החליטה על דעת עצמה, לצלם את פרק הבכורה כשהוא כולל פעילות במשכן הכנסת. בלפ"מ הוחלט מראש כי רשת לא תקבל כל תמורה על החלטתה לצלם את פרק ההשקה מהמשכן. 

אל קו הגמר הגיעו 2 הצעות מקשת ורשת. ההצעות נבדקו על ידי נורית פיינמן, מנהלת תחום תוכן והפקת וידאו בלפ"מ, טליה לוינס, מנהלת מחלקת המדיה ושמרית לוקסנבורג, מנהלת הרכש ותכנון המדיה בדיגיטל, הם מבחינת התוכן והרעיונות לשידור והן בהיבט של שווי מדיה שמכילה כל אחת מההצעות. 

אישור הצעתה של רשת תחת הכותרת "רכישות מגופים ממשלתיים" הגיע לועדת המכרזים של הכנסת בראשתו של יו"ר הוועדה שמוליק חזקיה. ועדת המכרזים נדרשה לאשר את ההתקשרות שעמדה על 1.06 מיליון שקל כולל מע"מ. במעמד זה, הילה מזרחי, ראש תחום תיאום ובקרה בלפ"מ, הסבירה כי לערוץ כאן 11 לא נעשתה פנייה מכיוון "שהם לא יכולים לשדר תכנים שיווקיים וההתקשרות המבוקשת מוגדרת כתוכן שיווקי". 

ביחס לנתוני החשיפה העתידיים של התכנית (שתעלה מחר, יום ב') הסבירו בלפ"מ כי "כרגע מדובר במעטפת כוללת ובשלב האישור ייבחנו החשיפות ויוודאו שם מקבלות את המינימום הנדרש. התהליך שמתבצע הוא במעטפת כוללת מלבד התכנית עצמה יש מספר תכניות שמצטברות לרייטינג שבד"כ מגיע ל-70% מההצעה והמידה ולא מגיעים לאחוזי החשיפה מתבצעת תוספת של חשיפה".

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

מרשת 13 נמסר: "כנסת ישראל, אחד הסמלים הבולטים של מדינת ישראל, נבחרה כמקום הראוי ביותר לביצוע המשימה עמה בחרנו לצאת לדרך בעונה החדשה של 'המירוץ למיליון'. המקום כמו גם המשימה שנבחרה הנם חלק אינטגרלי מערכי המירוץ למיליון".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מיכאלה 15/07/2019 09:17
    הגב לתגובה זו
    למה הכנסת צריכה לפרסם את עצמה? פשוט חוצפה ופשע לבזבז ככה מיליון שקלים...
מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13מוריה אסרף ואייל ברקוביץ. קרדיט: אתר רשת 13

מדוע מוריה וברקו עדיין מדשדשים בטבלת הרייטינג?

הסטטוס קוו ברייטינג של לוח השידורים נשמר, לפחות עד שיתעדכנו נתוני המידרוג: מבחינת המהדורות המרכזיות, קשת בראש, 14 שני, 13 מדשדש וכאן11 כמעט מחוץ למשחק 

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אמש במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדה על 14.4% רייטינג ו-385 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 7.8% ו-203 אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 6.4% רייטינג ו-144 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.4% רייטינג בלבד ו-80 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, כשנוטוק של רועי עידן בקשת עמד על 12.7% רייטינג ו-307 אלף צופים, ואילו משחקי השף היו צמודים, 11.7% ו-273 אלף צופים. ערוץ 14 עם הפטריוטים היציבה, היה , ואילו במקום השלישי היתה "הפטריוטים", שעמדה על 6.7%, עם 171, כשהערוץ שידר לאחריה את התכנית על נפילת משטר אסד, "אסד - רות, סוף", שעמדה על 6.4% ו-166 אלף צופים. במקום האחרון היה כאן11 עם "זמן אמת" שעמד על 3% ו-66 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 3.2% ו-74 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.1% רייטינג ו-48 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.3% רייטינג ו-27 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת היה במקום הראשון עם 2.7% ו-53 אלף צופים, "על הבוקר" של 14 היה עם 1.4% ו-33 אלף צופים ואילו "פותחים יום" של רשת סיים אחרון, עם 1.1% ו-26 אלף צופים בסך הכל. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 7.9% רייטינג ו-201 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.8% רייטינג ו-106 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שעמדו על 3.7% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד, שעדיין מציגים נתונים מאכזבים לשני טאלנטים שהיו אמורים להיות דומיננטיים יותר ברצועה, אולי זה התחרות הקשה והקוטביות של הצופים, שבוחרים ב-12 או 14, שכל אחד מהם עם אג'נדה מובהקת, וההיצע של מוריה וברקו לא מספיק מתבדל. מעבר לכך, התוכנית לא מעניינת כפי שהיתה בעבר. 

מוריה וברקו עלתה לאוויר לפני כתשעה חודשים, במרץ 2025, תחילה במתכונת שבועית, ולאחר מכן, באוגוסט, במתכונת יומית, כדי להציל את הרייטינג של הערוץ. וזאת לאחר שהתכנית הקודמת של ברקו, עם אופירה אסייג, הפכה מתכנית נישה בפינה חשוכת רייטינג למכונה משומנת של צופים ועם משקל ציבורי לא מבוטל. "אופירה וברקו" שודרה מ-2017 והלכה ותפסה תאוצה, ובשיאה הגיעה לרייטינג דו ספרתי, עד שב-2024, עזב ברקו את התכנית.