אני יחצן? מעתה קרא לי יועץ תקשורת: על חשיבות המקצוע והדרת נשים
שלשום (יום א') היה אחד מרגעי העדנה שלי כאשת יחסי ציבור, כאשר באוניברסיטת בר אילן התקיים כנס מיוחד וראוי לכל כבוד, לרגל צאת ספרם של פרופ' יחיאל לימור וד"ר לאה מנדלזיס 'יחסי ציבור - אסטרטגיה וטקטיקה'. אין הרבה ספרים ברמה אקדמית בארץ, העוסקים בתחום כה חשוב המהווה את אחד מהענפים המשפיעים כה רבות על הכלכלה והחברה.
ספרם של פרופ' לימור וד"ר מנדלזיס מהווה סיבה ראויה ומכובדת לקיום דיון מקצועי ורציני ביחסי הגומלין שבין העיתונאים לאנשי יחסי הציבור, וההיפך, ובכללי אתיקה של מותר ואסור בעבודתנו. הכנס הופק בחסות המרכז לתקשורת ומשפט באוניברסיטה, קבוצת יפעת תקשורת וקבוצת הפיסיבוק PRguru בניצוחו של זאב ינאי.
אלא שרגעי העדנה התחלפו במהרה באכזבה, כאשר בספירה שביצעתי, מניתי רוב גברי מוחץ מבין המוזמנים ל-2 המושבים, וזאת מול 4 נשים בלבד, ובכללן ח"כ פנינה תמנו-שטה, שהנחתה את המושב הראשון שעסק ביחסי הגומלין בין עיתונאים, אמצעי התקשורת ויחצנים. יתר 3 הנשים המכובדות שהשתתפו - פרופ' רינה בוגוש - ראשת בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, ד"ר ענת פלג - מנהלת המרכז לתקשורת ומשפט בבר אילן, והשופטת בדימוס ורדה אלשיך.
יתר 13 המשתתפים היו גברים, כל זאת לאור העובדה שאת מרבית משרדי היח"צ מנהלות מאחורי הקלעים, ללא רעשי רקע ובמקצועיות לעילא, מיטב מנשות יחסי הציבור. דבר זה לא הותיר כל אפשרות אחרת, כאשר 4 מתוכן וביניהן אני שישבו בקהל, אלא ליזום קריאות ביניים ושאלות בנושאים חשובים לעיסוקנו ומעוררי תגובה הולמת. מדוע משקל הנשים המשתתפות בפאנלים בכנסים מסוג זה, לא יהיה הולם ביחס למשקלן בענף בו הן עוסקות למשל?
- היחצניות המובילות והמשלמות: שוק היח"צ יוצא נגד פרויקט התוכן השיווקי של 'שמנת'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מסוים הציע יועץ התקשורת רוני רימון, שהוזמן להשתתף בפאנל על הבמה הגבוהה, להוציא אותי החוצה ולגמור את הסיפור עם השתתפותי היזומה ודעותיי שנאמרו מנומך מקומי בקהל. האם זה שונה למשל מהדרת הנשים במגזר החרדי? חומר למחשבה.
איכשהו הצעתו של רימון להדיר אותי עקב רצוני להיות פעילה בדיון ולבטא את דעותיי המקצועיות, בנושא הנדון, מתחברת להתבטאותו בהמשך הדיון שעסקה בהגדרת עיסוקו כיועץ תקשורת, שהוא שונה בתכלית השינוי מהגדרתו כיחצן: "אני לא יחצן, אני יועץ תקשורת", אמר. הנימוק העיקרי של רימון היה בין היתר: אני מתווה אסטרטגיה תקשורתית ללקוח שלי. צחקתי כי זה הזכיר לי את התקופה שכל "הספרים" הפכו לפתע להיות "מעצבי שיער".
ולא שיש לי חלילה משהו נגד רימון. הוא אפילו ראיין אותי באמפטיה יתרה לעבודה אצלו במשרד לפני כ-14 שנה - כשסיימתי את עבודתי כעיתונאית - ואני בהחלט מכבדת את האיש. אבל בואו ננצל את ההזדמנות הזו ונעשה פעם אחת יחסי ציבור לעצמנו: איש יחסי ציבור אינה מילת גנאי. יחסי ציבור הוא מקצוע רציני מכדי שינסו לחבוט בו ללא הרף. זה מקצוע הראוי להתייחסות רצינית, קודם כל בקרב אלה ששותים מן הבאר הזו. אנשי יחסי ציבור אחראים על לפחות 70% מחומרי המערכת בעיתונות ועל עיתונאים הניזונים מאותם חומרים כאחד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
איש יחסי ציבור מלווה את הלקוח גדול כקטן, בהתוויית אסטרטגיה תקשורתית, טקטיקה תקשורתית, קשרי עיתונות, ייעוץ, טיפול במשבר תקשורתי, פסיכולוגיה תקשורתית של לדעת לעבוד מול עיתונאים, ועוד. יועץ תקשורת חשוב ככל שיהיה הוא נדבך אחד בתוך כל הלוגיסטיקה הזו. לא מומלץ להסדיר את המקצוע בחקיקה, כן מומלץ להמשיך וליזום כנסים כאלה המשלבים אקדמיה, יחסי ציבור ועיתונאים, עם ייצוג נשי הולם על מנת לגבש סוף כל סוף כללי אתיקה ברורים בענף למען כולנו.
רחל לרנר היא אשת יחסי ציבור ובעלים של משרד 'ניוז יחסי ציבור'
- 4.יאני 02/04/2014 11:59הגב לתגובה זולדעתי הסיבה למיעוט הנשים בפאנלים האלה היא העובדה שמעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור או יועצי תקשורת. בהחלט ייתכן כי רוב כוח האדם במשרדים הללו מורכב מנשים אבל... מנהל המשרד הוא בדרך כלל גבר. מסקנה: כל עוד נשים לא תיקחנה את ה"סיכון" ויקימו משרדי יח"צ משלהן הן לא יזכו לייצוג הולם בפאנלים הללו.
- טעות עובדתית 02/04/2014 13:57הגב לתגובה זומעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור? דווקא ישנן יותר נשים מאשר גברים שבבעלותן משרדי יח"צ...
- 3.לקוח מאד מרוצה 02/04/2014 11:37הגב לתגובה זולא מתפשרת על איכות. מוציאה רק חומר מקצועי ונלחמת עבור הלקוח!
- 2.רפי ברזובסקי 02/04/2014 11:04הגב לתגובה זומאמר לעניין. הבעיה של המקצוע היא לאו דווקא היעדר נוכחות של נשים בכנס זה או אחר, אלא האמינות של העוסקים במקצוע, שפוגעת בדימויו.
- 1.רחל יקרה 02/04/2014 03:47הגב לתגובה זו1. את צודקת 2. הדבר שאת מדברת עליו נקרא - אגו 3. ואני מציעה שתנקי את הלשון מהישבן אליו דחפת אותו. למה הכוונה "ניצוחו" של ינאי? אתם היחצנים, כל כך הרבה אגו... יש טובים, עם המון אגו במקצוע שלעולם לא יהיו כמו הטובים מאוד, עם מעט האגו
- ל 1 עלום השם 02/04/2014 10:17הגב לתגובה זומדוע הינך מתחבא מאחורי האנונימיות. מה בין מה שכתבת לבין אגו? ומה זו ההגדרה "אתם היחצנים"? בדיוק לאנשים כמוך מכוונים דבריי. צא והזדהה ואז נהיה הוגנים בדיון. חבל שהינך משתמש בביטויים נמוכים שאינם בלקסיקון שלי.
- את רק מצדיקה את דברי 02/04/2014 12:36רק לאנשים שרואים עצמם נמצאים באולימפוס
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS
פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים
ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור.
גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון.
דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.
קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת
- פטריק דרהי פושט רגל בצרפת – וטייקון בישראל; איך זה מסתדר?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים
הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים.
הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקואיפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה
הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות.
איפה התוכן המקורי בפריים טיים?
אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק.
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל.
במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד.
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.
.jpg)