טור

אני יחצן? מעתה קרא לי יועץ תקשורת: על חשיבות המקצוע והדרת נשים

רחל לרנר השתתפה בכנס באוניברסיטת בר אילן, וחזרה זועמת: על מיעוט הנשים בפאנלים, ועל "הבושה" שחשים יחצנים ממקצוע "איש יחסי ציבור". דעה
רחל לרנר | (7)

שלשום (יום א') היה אחד מרגעי העדנה שלי כאשת יחסי ציבור, כאשר באוניברסיטת בר אילן התקיים כנס מיוחד וראוי לכל כבוד, לרגל צאת ספרם של פרופ' יחיאל לימור וד"ר לאה מנדלזיס 'יחסי ציבור - אסטרטגיה וטקטיקה'. אין הרבה ספרים ברמה אקדמית בארץ, העוסקים בתחום כה חשוב המהווה את אחד מהענפים המשפיעים כה רבות על הכלכלה והחברה.

ספרם של פרופ' לימור וד"ר מנדלזיס מהווה סיבה ראויה ומכובדת לקיום דיון מקצועי ורציני ביחסי הגומלין שבין העיתונאים לאנשי יחסי הציבור, וההיפך, ובכללי אתיקה של מותר ואסור בעבודתנו. הכנס הופק בחסות המרכז לתקשורת ומשפט באוניברסיטה, קבוצת יפעת תקשורת וקבוצת הפיסיבוק PRguru בניצוחו של זאב ינאי.

אלא שרגעי העדנה התחלפו במהרה באכזבה, כאשר בספירה שביצעתי, מניתי רוב גברי מוחץ מבין המוזמנים ל-2 המושבים, וזאת מול 4 נשים בלבד, ובכללן ח"כ פנינה תמנו-שטה, שהנחתה את המושב הראשון שעסק ביחסי הגומלין בין עיתונאים, אמצעי התקשורת ויחצנים. יתר 3 הנשים המכובדות שהשתתפו - פרופ' רינה בוגוש - ראשת בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, ד"ר ענת פלג - מנהלת המרכז לתקשורת ומשפט בבר אילן, והשופטת בדימוס ורדה אלשיך.

יתר 13 המשתתפים היו גברים, כל זאת לאור העובדה שאת מרבית משרדי היח"צ מנהלות מאחורי הקלעים, ללא רעשי רקע ובמקצועיות לעילא, מיטב מנשות יחסי הציבור. דבר זה לא הותיר כל אפשרות אחרת, כאשר 4 מתוכן וביניהן אני שישבו בקהל, אלא ליזום קריאות ביניים ושאלות בנושאים חשובים לעיסוקנו ומעוררי תגובה הולמת. מדוע משקל הנשים המשתתפות בפאנלים בכנסים מסוג זה, לא יהיה הולם ביחס למשקלן בענף בו הן עוסקות למשל?

בשלב מסוים הציע יועץ התקשורת רוני רימון, שהוזמן להשתתף בפאנל על הבמה הגבוהה, להוציא אותי החוצה ולגמור את הסיפור עם השתתפותי היזומה ודעותיי שנאמרו מנומך מקומי בקהל. האם זה שונה למשל מהדרת הנשים במגזר החרדי? חומר למחשבה.

איכשהו הצעתו של רימון להדיר אותי עקב רצוני להיות פעילה בדיון ולבטא את דעותיי המקצועיות, בנושא הנדון, מתחברת להתבטאותו בהמשך הדיון שעסקה בהגדרת עיסוקו כיועץ תקשורת, שהוא שונה בתכלית השינוי מהגדרתו כיחצן: "אני לא יחצן, אני יועץ תקשורת", אמר. הנימוק העיקרי של רימון היה בין היתר: אני מתווה אסטרטגיה תקשורתית ללקוח שלי. צחקתי כי זה הזכיר לי את התקופה שכל "הספרים" הפכו לפתע להיות "מעצבי שיער".

ולא שיש לי חלילה משהו נגד רימון. הוא אפילו ראיין אותי באמפטיה יתרה לעבודה אצלו במשרד לפני כ-14 שנה - כשסיימתי את עבודתי כעיתונאית - ואני בהחלט מכבדת את האיש. אבל בואו ננצל את ההזדמנות הזו ונעשה פעם אחת יחסי ציבור לעצמנו: איש יחסי ציבור אינה מילת גנאי. יחסי ציבור הוא מקצוע רציני מכדי שינסו לחבוט בו ללא הרף. זה מקצוע הראוי להתייחסות רצינית, קודם כל בקרב אלה ששותים מן הבאר הזו. אנשי יחסי ציבור אחראים על לפחות 70% מחומרי המערכת בעיתונות ועל עיתונאים הניזונים מאותם חומרים כאחד.

קיראו עוד ב"תקשורת ומדיה"

איש יחסי ציבור מלווה את הלקוח גדול כקטן, בהתוויית אסטרטגיה תקשורתית, טקטיקה תקשורתית, קשרי עיתונות, ייעוץ, טיפול במשבר תקשורתי, פסיכולוגיה תקשורתית של לדעת לעבוד מול עיתונאים, ועוד. יועץ תקשורת חשוב ככל שיהיה הוא נדבך אחד בתוך כל הלוגיסטיקה הזו. לא מומלץ להסדיר את המקצוע בחקיקה, כן מומלץ להמשיך וליזום כנסים כאלה המשלבים אקדמיה, יחסי ציבור ועיתונאים, עם ייצוג נשי הולם על מנת לגבש סוף כל סוף כללי אתיקה ברורים בענף למען כולנו.

רחל לרנר היא אשת יחסי ציבור ובעלים של משרד 'ניוז יחסי ציבור'

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    יאני 02/04/2014 11:59
    הגב לתגובה זו
    לדעתי הסיבה למיעוט הנשים בפאנלים האלה היא העובדה שמעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור או יועצי תקשורת. בהחלט ייתכן כי רוב כוח האדם במשרדים הללו מורכב מנשים אבל... מנהל המשרד הוא בדרך כלל גבר. מסקנה: כל עוד נשים לא תיקחנה את ה"סיכון" ויקימו משרדי יח"צ משלהן הן לא יזכו לייצוג הולם בפאנלים הללו.
  • טעות עובדתית 02/04/2014 13:57
    הגב לתגובה זו
    מעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור? דווקא ישנן יותר נשים מאשר גברים שבבעלותן משרדי יח"צ...
  • 3.
    לקוח מאד מרוצה 02/04/2014 11:37
    הגב לתגובה זו
    לא מתפשרת על איכות. מוציאה רק חומר מקצועי ונלחמת עבור הלקוח!
  • 2.
    רפי ברזובסקי 02/04/2014 11:04
    הגב לתגובה זו
    מאמר לעניין. הבעיה של המקצוע היא לאו דווקא היעדר נוכחות של נשים בכנס זה או אחר, אלא האמינות של העוסקים במקצוע, שפוגעת בדימויו.
  • 1.
    רחל יקרה 02/04/2014 03:47
    הגב לתגובה זו
    1. את צודקת 2. הדבר שאת מדברת עליו נקרא - אגו 3. ואני מציעה שתנקי את הלשון מהישבן אליו דחפת אותו. למה הכוונה "ניצוחו" של ינאי? אתם היחצנים, כל כך הרבה אגו... יש טובים, עם המון אגו במקצוע שלעולם לא יהיו כמו הטובים מאוד, עם מעט האגו
  • ל 1 עלום השם 02/04/2014 10:17
    הגב לתגובה זו
    מדוע הינך מתחבא מאחורי האנונימיות. מה בין מה שכתבת לבין אגו? ומה זו ההגדרה "אתם היחצנים"? בדיוק לאנשים כמוך מכוונים דבריי. צא והזדהה ואז נהיה הוגנים בדיון. חבל שהינך משתמש בביטויים נמוכים שאינם בלקסיקון שלי.
  • את רק מצדיקה את דברי 02/04/2014 12:36
    רק לאנשים שרואים עצמם נמצאים באולימפוס
קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא. 

קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)קווין ספייסי מבית הקלפים (בית הקלפים - יחצ)

ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר

בגיל 66 ואחרי קריירה מפוארת, השחקן שזכה ב-2 פרסי אוסקר וכיכב בסדרת בית הקלפים לצד סדרות וסרטים רבים, נותר כמעט חסר כל; הוא נלחם משפטית בטענות כי ביצע עבירות מין בקטנים, הגיע לפשרות מבלי להודות, והפסיד את התדמית ואת הכסף וגם - כמה מרוויחים שחקני אוסקר?

רן קידר |

קווין ספייסי, השחקן זוכה שני פרסי האוסקר, חשף בריאיון לטלגרף כי הוא חי כיום ללא מגורים קבועים, נודד בין מלונות לדירות Airbnb בעקבות הוצאות משפטיות אדירות שהצטברו מאז 2017. "אני הולך לאן שיש עבודה. אין לי ממש בית", אמר ספייסי והוסיף כי "העלויות בשבע השנים האחרונות היו אסטרונומיות. כמעט ולא נכנס כסף, והכול יצא". הדברים נאמרו במקביל להופעתו בתל אביב בשבוע שעבר.

ספייסי, בן 66, בנה קריירה מזהירה שהחלה בשנות ה-80.ההכנסות העיקריות הגיעו משכר בסרטים, סדרות טלוויזיה והפקות שונות. בשיא הקריירה שלו, סביב 2017, ההון הנקי של ספייסי הוערך ב-70 מיליון דולר. חלק ניכר מהסכום נבע מהופעות בסרטים מצליחים, אך המקור המשמעותי ביותר היה הסדרה "בית הקלפים" של נטפליקס. הסדרה, ששודרה בין 2013 ל-2018, הניבה לספייסי 500 אלף דולר לפרק, מה שהצטבר לכ-50 מיליון דולר נטו עם בונוסים כמפיק. נטפליקס השקיעה בסדרה תקציב של מאות מיליונים, כאשר חלקו הגדול הופנה לשכר השחקנים הבכירים. ההצלחה של "בית הקלפים" גם חיזקה את מעמדו כשחקן מוביל, מה שהוביל לחוזים נוספים גדולים בתעשייה.

לפני "בית הקלפים", ספייסי גרף סכומים משמעותיים מסרטים קלאסיים. בסרט "החשוד המיידי" מ-1995, שבו זכה באוסקר הראשון שלו כשחקן משנה, השכר שלו לא פורסם רשמית, אך ההערכה היא שקיבל כ-1-2 מיליון דולר, בהתחשב בתקציב הסרט של 6 מיליון דולר והצלחתו הקופתית של 23 מיליון דולר. הסרט, שהפך אותו לכוכב בינלאומי, פתח בפניו דלתות לחוזים נוספים. על האוסקר השני שלו, עבור "אמריקן ביוטי" מ-1999, השכר עמד על כ-4 מיליון דולר, והסרט גרף 356 מיליון דולר בקופות בעולם, מה שהגדיל משמעותית את ערכו בשוק. 

כמה מרוויח שחקן אוסקר בסרט?

סרטים נוספים תרמו להונו: "שבעה חטאים" מ-1995: כ-2.5 מיליון דולר; "המתווך" מ-1998, כ-5 מיליון דולר. בסך הכול, ההכנסות מסרטים בין 1995 ל-2010 הגיעו לכ-50 מיליון דולר, לפני ניכויי מסים והוצאות הפקה. ספייסי השתתף גם בסרטים כמו "אינטליגנציה מלאכותית" מ-2001, ששילם לו כ-3 מיליון דולר, ו"סופרמן חוזר" מ-2006, עם שכר של כ-10 מיליון דולר, כולל אחוזים מהרווחים. הסרט האחרון גרף 391 מיליון דולר בקופות, אך ההפקה הייתה יקרה במיוחד, מה שהשפיע על הרווחים הנקיים.

מעבר לשכר ישיר, ספייסי הרוויח מפרסומות, חוזי ייעוץ והפקות עצמאיות. הוא הקים חברת הפקה בשנות ה-90, "טריגר סטריט פרודקשנס", שייצרה סרטים מצליחים כמו "21" מ-2008, שגרף 183 מיליון דולר בקופות. ההערכה היא שהחברה הניבה לו 10-15 מיליון דולר. בנוסף, חוזים עם מותגי ענק כמו אמריקן אקספרס וסוני תרמו כ-5 מיליון דולר בשנה בתקופת השיא.