אני יחצן? מעתה קרא לי יועץ תקשורת: על חשיבות המקצוע והדרת נשים
שלשום (יום א') היה אחד מרגעי העדנה שלי כאשת יחסי ציבור, כאשר באוניברסיטת בר אילן התקיים כנס מיוחד וראוי לכל כבוד, לרגל צאת ספרם של פרופ' יחיאל לימור וד"ר לאה מנדלזיס 'יחסי ציבור - אסטרטגיה וטקטיקה'. אין הרבה ספרים ברמה אקדמית בארץ, העוסקים בתחום כה חשוב המהווה את אחד מהענפים המשפיעים כה רבות על הכלכלה והחברה.
ספרם של פרופ' לימור וד"ר מנדלזיס מהווה סיבה ראויה ומכובדת לקיום דיון מקצועי ורציני ביחסי הגומלין שבין העיתונאים לאנשי יחסי הציבור, וההיפך, ובכללי אתיקה של מותר ואסור בעבודתנו. הכנס הופק בחסות המרכז לתקשורת ומשפט באוניברסיטה, קבוצת יפעת תקשורת וקבוצת הפיסיבוק PRguru בניצוחו של זאב ינאי.
אלא שרגעי העדנה התחלפו במהרה באכזבה, כאשר בספירה שביצעתי, מניתי רוב גברי מוחץ מבין המוזמנים ל-2 המושבים, וזאת מול 4 נשים בלבד, ובכללן ח"כ פנינה תמנו-שטה, שהנחתה את המושב הראשון שעסק ביחסי הגומלין בין עיתונאים, אמצעי התקשורת ויחצנים. יתר 3 הנשים המכובדות שהשתתפו - פרופ' רינה בוגוש - ראשת בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, ד"ר ענת פלג - מנהלת המרכז לתקשורת ומשפט בבר אילן, והשופטת בדימוס ורדה אלשיך.
יתר 13 המשתתפים היו גברים, כל זאת לאור העובדה שאת מרבית משרדי היח"צ מנהלות מאחורי הקלעים, ללא רעשי רקע ובמקצועיות לעילא, מיטב מנשות יחסי הציבור. דבר זה לא הותיר כל אפשרות אחרת, כאשר 4 מתוכן וביניהן אני שישבו בקהל, אלא ליזום קריאות ביניים ושאלות בנושאים חשובים לעיסוקנו ומעוררי תגובה הולמת. מדוע משקל הנשים המשתתפות בפאנלים בכנסים מסוג זה, לא יהיה הולם ביחס למשקלן בענף בו הן עוסקות למשל?
- היחצניות המובילות והמשלמות: שוק היח"צ יוצא נגד פרויקט התוכן השיווקי של 'שמנת'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מסוים הציע יועץ התקשורת רוני רימון, שהוזמן להשתתף בפאנל על הבמה הגבוהה, להוציא אותי החוצה ולגמור את הסיפור עם השתתפותי היזומה ודעותיי שנאמרו מנומך מקומי בקהל. האם זה שונה למשל מהדרת הנשים במגזר החרדי? חומר למחשבה.
איכשהו הצעתו של רימון להדיר אותי עקב רצוני להיות פעילה בדיון ולבטא את דעותיי המקצועיות, בנושא הנדון, מתחברת להתבטאותו בהמשך הדיון שעסקה בהגדרת עיסוקו כיועץ תקשורת, שהוא שונה בתכלית השינוי מהגדרתו כיחצן: "אני לא יחצן, אני יועץ תקשורת", אמר. הנימוק העיקרי של רימון היה בין היתר: אני מתווה אסטרטגיה תקשורתית ללקוח שלי. צחקתי כי זה הזכיר לי את התקופה שכל "הספרים" הפכו לפתע להיות "מעצבי שיער".
ולא שיש לי חלילה משהו נגד רימון. הוא אפילו ראיין אותי באמפטיה יתרה לעבודה אצלו במשרד לפני כ-14 שנה - כשסיימתי את עבודתי כעיתונאית - ואני בהחלט מכבדת את האיש. אבל בואו ננצל את ההזדמנות הזו ונעשה פעם אחת יחסי ציבור לעצמנו: איש יחסי ציבור אינה מילת גנאי. יחסי ציבור הוא מקצוע רציני מכדי שינסו לחבוט בו ללא הרף. זה מקצוע הראוי להתייחסות רצינית, קודם כל בקרב אלה ששותים מן הבאר הזו. אנשי יחסי ציבור אחראים על לפחות 70% מחומרי המערכת בעיתונות ועל עיתונאים הניזונים מאותם חומרים כאחד.
- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- רייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ממיליונר גדול להומלס - איך איבד קווין ספייסי 70 מיליון דולר
איש יחסי ציבור מלווה את הלקוח גדול כקטן, בהתוויית אסטרטגיה תקשורתית, טקטיקה תקשורתית, קשרי עיתונות, ייעוץ, טיפול במשבר תקשורתי, פסיכולוגיה תקשורתית של לדעת לעבוד מול עיתונאים, ועוד. יועץ תקשורת חשוב ככל שיהיה הוא נדבך אחד בתוך כל הלוגיסטיקה הזו. לא מומלץ להסדיר את המקצוע בחקיקה, כן מומלץ להמשיך וליזום כנסים כאלה המשלבים אקדמיה, יחסי ציבור ועיתונאים, עם ייצוג נשי הולם על מנת לגבש סוף כל סוף כללי אתיקה ברורים בענף למען כולנו.
רחל לרנר היא אשת יחסי ציבור ובעלים של משרד 'ניוז יחסי ציבור'
- 4.יאני 02/04/2014 11:59הגב לתגובה זולדעתי הסיבה למיעוט הנשים בפאנלים האלה היא העובדה שמעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור או יועצי תקשורת. בהחלט ייתכן כי רוב כוח האדם במשרדים הללו מורכב מנשים אבל... מנהל המשרד הוא בדרך כלל גבר. מסקנה: כל עוד נשים לא תיקחנה את ה"סיכון" ויקימו משרדי יח"צ משלהן הן לא יזכו לייצוג הולם בפאנלים הללו.
- טעות עובדתית 02/04/2014 13:57הגב לתגובה זומעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור? דווקא ישנן יותר נשים מאשר גברים שבבעלותן משרדי יח"צ...
- 3.לקוח מאד מרוצה 02/04/2014 11:37הגב לתגובה זולא מתפשרת על איכות. מוציאה רק חומר מקצועי ונלחמת עבור הלקוח!
- 2.רפי ברזובסקי 02/04/2014 11:04הגב לתגובה זומאמר לעניין. הבעיה של המקצוע היא לאו דווקא היעדר נוכחות של נשים בכנס זה או אחר, אלא האמינות של העוסקים במקצוע, שפוגעת בדימויו.
- 1.רחל יקרה 02/04/2014 03:47הגב לתגובה זו1. את צודקת 2. הדבר שאת מדברת עליו נקרא - אגו 3. ואני מציעה שתנקי את הלשון מהישבן אליו דחפת אותו. למה הכוונה "ניצוחו" של ינאי? אתם היחצנים, כל כך הרבה אגו... יש טובים, עם המון אגו במקצוע שלעולם לא יהיו כמו הטובים מאוד, עם מעט האגו
- ל 1 עלום השם 02/04/2014 10:17הגב לתגובה זומדוע הינך מתחבא מאחורי האנונימיות. מה בין מה שכתבת לבין אגו? ומה זו ההגדרה "אתם היחצנים"? בדיוק לאנשים כמוך מכוונים דבריי. צא והזדהה ואז נהיה הוגנים בדיון. חבל שהינך משתמש בביטויים נמוכים שאינם בלקסיקון שלי.
- את רק מצדיקה את דברי 02/04/2014 12:36רק לאנשים שרואים עצמם נמצאים באולימפוס
מתוך הכוכב הבא לאירוויזיון של קשת 12, מתוך אתר מאקורייטינג: כוכב הבא ומהדורת 12 בטופ, ערוץ 14 רושם עלייה בשעות הערב
במהדורות 12 נשארת בטופ אבל למהדורת החדשות של ערוץ 14 נרשמת עלייה קלה ברייטינג
מהדורת החדשות של 12 עדיין מונופול. ובכלל, קשת, למרות ניסיונה להתחמק מכך - היא מונופול. ערוץ 13 בגסיסה, 14 די נעצר, אך פחות מביא מפרסמים. קשת מקבלת את כל הקופה וכל הקצפת. סוד ידוע בשוק הפרסום והתקשורת הוא שקשת "שולחת" לקוחות לרשת רק כדי שתהיה לה תחרות ושהרגולטור לא יטיל עלייה סנקציות.
המהדורה המובילה היא כאמור של קשת 12 עם 17.6% ברייטינג ו-443 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעה המדורה של ערוץ 14 עם רייטינג של 9.3% ו-257 אלף צופים. אחרונות הן רשת 13 עם 6.7% ו-153 אלף צופים וכאן 1 עם 3.2% ו-38 אלף צופים.
פריים טיים
הכוכב הבא לאירווזיון ממשיך להוביל את טבלת הרייטינג עם 16.2% רייטינג ו-429 אלף צופים. הרבה אחריה מגיעים הפטריוטים, תכנית הדגל של ערוץ 14 שרושמים 9.2% ו-262 אלף צופים. מעט אחריה מגיעה ווראט של רשת 13 עם 8.9% רייטינג ו-229 אלף צופים ותכנית הדרמה המקורית מקום שמח בכיכובה של נועה קולר של כאן 11 עם 6% ו-127 אלף צופים.

- בידור או חדשות? התשובה של הציבור מפתיעה
- הכוכב הבא לאירוויזיון בראש לוח השידורים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.1% ו-101 אלף צופים. אחריה חדשות היום עם אלי ראכלין בערוץ 13 ו-75 אלף צופים. הרבה מאחור היא תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-26 אלף צופים. התכנית על הבוקר עם עודד מנשה בערץ 14 בשעה תשע עם רייטינג של 1.2% ו-28 אלף צופים בלבד. באותה השעה ב-13 משודרת פותחים יום עם רייטינג של 1.3% ו-29 אלף צופים והמובילה היא נסלי ברדה במשדר הבוקר של 12 ורייטינג של 2.6% ו-56 אלף צופים.
כמה ירוויח אלמוג בוקר בחדשות 12 ומי הם העיתונאים עם השכר הגבוה ביותר?
קשת היא מונופול
בפועל, ההכנסות של קשת שנשלטת על ידי דודי ורטהיים, הבעלים של קוקה קולה בישראל ובנק מזרחי טפחות, גדולות פי 4-5 לפחות מרשת וגדולות מכל ההכנסות של ערוצי הטלוויזיה גם יחד. העוצמה והכוח נובעים גם מערוץ חדשות חזק וגם מרצועות הבידור הטובות של קשת לעומת המתחרים. ערוץ 13 (רשת) סובל פעמיים - גם מהתחזקות ערוץ 14 שנתפס כאתר הימני היחיד וגם מזה שהוא נחשב "אותו הדבר" וסוג של ניסיון העתקה לא מוצלח של קשת. במקביל למינוי של יוליה שמאלוב-ברקוביץ' למנכ"לית חברת חדשות 13 העיתונאים חששו משינוי הקו המערכתי של החדשות שנתפס בדומה לחדשות 12 כאנטי ביבי עם אג'נדה של שמאל-מרכז. במקביל הועזב רביב דרוקר והחלו עזיבות. ספי עובדיה עזב, וכעת אלמוג בוקר. ספי עובדיה עזב לתוכנית "עובדה" של אילנה דיין, גם היא מבית קשת. ההערכות בשוק מדברות על עלות שכר של בין 700 ל-800 אלף שקל לשנה לעובדיה. המעבר של עובדיה הוא עוד נקודה של כוח עבור ערוץ 12. הוא מתחיל להעביר לשורותיו טאלנטים ונראה כי הוא לא מפספס הזדמנויות. כעת, מעניין יהיה לראות האם ערוץ 13 יגיב - וכיצד ומה תהיה ההשפעה של שוק ההעברות החדש בתקשורת על ערוץ 14 (לאחרונה, אחרי שהכריז על מעבר לערוץ 13, ערוץ 14 סיכם על הישארותו של שרון גל).בוקר, כתב הדרום של הערוץ, שנחשב לעיתונאי מוערך, אמור להחליף את תמיר סטיינמן שעזב לאחרונה את תפקידו. ההערכות הן ששכרו ינוע בין 800 אלף שקל למיליון שקל בשנה.עמית סגל מעל 3 מיליון שקל בשנה; יונית לוי כ-2 מיליון שקל
הטאלנטים בחדשות 12 מרוויחים נהדר. על פי ההערכות שכרם מבטא עלות מעביד של בין 1.5 ל-2 מיליון שקל בשנה. כך מרוויחה גם יונית לוי, וכמוה דני קושמרו, אמנון אברמוביץ', עמית סגל ועוד. סגל נחשב לעיתונאי המרוויח בישראל, כשההערכות מדברות על הכנסות של מעל 3 מיליון שקל בשנה, כשבתוכן גם הכנסות מהספר המצליח וסדרת ההרצאות שהוא מעביר וכן כתיבת טור בידיעות אחרונות.
