אני יחצן? מעתה קרא לי יועץ תקשורת: על חשיבות המקצוע והדרת נשים
שלשום (יום א') היה אחד מרגעי העדנה שלי כאשת יחסי ציבור, כאשר באוניברסיטת בר אילן התקיים כנס מיוחד וראוי לכל כבוד, לרגל צאת ספרם של פרופ' יחיאל לימור וד"ר לאה מנדלזיס 'יחסי ציבור - אסטרטגיה וטקטיקה'. אין הרבה ספרים ברמה אקדמית בארץ, העוסקים בתחום כה חשוב המהווה את אחד מהענפים המשפיעים כה רבות על הכלכלה והחברה.
ספרם של פרופ' לימור וד"ר מנדלזיס מהווה סיבה ראויה ומכובדת לקיום דיון מקצועי ורציני ביחסי הגומלין שבין העיתונאים לאנשי יחסי הציבור, וההיפך, ובכללי אתיקה של מותר ואסור בעבודתנו. הכנס הופק בחסות המרכז לתקשורת ומשפט באוניברסיטה, קבוצת יפעת תקשורת וקבוצת הפיסיבוק PRguru בניצוחו של זאב ינאי.
אלא שרגעי העדנה התחלפו במהרה באכזבה, כאשר בספירה שביצעתי, מניתי רוב גברי מוחץ מבין המוזמנים ל-2 המושבים, וזאת מול 4 נשים בלבד, ובכללן ח"כ פנינה תמנו-שטה, שהנחתה את המושב הראשון שעסק ביחסי הגומלין בין עיתונאים, אמצעי התקשורת ויחצנים. יתר 3 הנשים המכובדות שהשתתפו - פרופ' רינה בוגוש - ראשת בית הספר לתקשורת באוניברסיטת בר אילן, ד"ר ענת פלג - מנהלת המרכז לתקשורת ומשפט בבר אילן, והשופטת בדימוס ורדה אלשיך.
יתר 13 המשתתפים היו גברים, כל זאת לאור העובדה שאת מרבית משרדי היח"צ מנהלות מאחורי הקלעים, ללא רעשי רקע ובמקצועיות לעילא, מיטב מנשות יחסי הציבור. דבר זה לא הותיר כל אפשרות אחרת, כאשר 4 מתוכן וביניהן אני שישבו בקהל, אלא ליזום קריאות ביניים ושאלות בנושאים חשובים לעיסוקנו ומעוררי תגובה הולמת. מדוע משקל הנשים המשתתפות בפאנלים בכנסים מסוג זה, לא יהיה הולם ביחס למשקלן בענף בו הן עוסקות למשל?
- היחצניות המובילות והמשלמות: שוק היח"צ יוצא נגד פרויקט התוכן השיווקי של 'שמנת'
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בשלב מסוים הציע יועץ התקשורת רוני רימון, שהוזמן להשתתף בפאנל על הבמה הגבוהה, להוציא אותי החוצה ולגמור את הסיפור עם השתתפותי היזומה ודעותיי שנאמרו מנומך מקומי בקהל. האם זה שונה למשל מהדרת הנשים במגזר החרדי? חומר למחשבה.
איכשהו הצעתו של רימון להדיר אותי עקב רצוני להיות פעילה בדיון ולבטא את דעותיי המקצועיות, בנושא הנדון, מתחברת להתבטאותו בהמשך הדיון שעסקה בהגדרת עיסוקו כיועץ תקשורת, שהוא שונה בתכלית השינוי מהגדרתו כיחצן: "אני לא יחצן, אני יועץ תקשורת", אמר. הנימוק העיקרי של רימון היה בין היתר: אני מתווה אסטרטגיה תקשורתית ללקוח שלי. צחקתי כי זה הזכיר לי את התקופה שכל "הספרים" הפכו לפתע להיות "מעצבי שיער".
ולא שיש לי חלילה משהו נגד רימון. הוא אפילו ראיין אותי באמפטיה יתרה לעבודה אצלו במשרד לפני כ-14 שנה - כשסיימתי את עבודתי כעיתונאית - ואני בהחלט מכבדת את האיש. אבל בואו ננצל את ההזדמנות הזו ונעשה פעם אחת יחסי ציבור לעצמנו: איש יחסי ציבור אינה מילת גנאי. יחסי ציבור הוא מקצוע רציני מכדי שינסו לחבוט בו ללא הרף. זה מקצוע הראוי להתייחסות רצינית, קודם כל בקרב אלה ששותים מן הבאר הזו. אנשי יחסי ציבור אחראים על לפחות 70% מחומרי המערכת בעיתונות ועל עיתונאים הניזונים מאותם חומרים כאחד.
- מי הזיז את מדורת השבט שלי?
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הכוכב הבא בראש הפריים טיים
איש יחסי ציבור מלווה את הלקוח גדול כקטן, בהתוויית אסטרטגיה תקשורתית, טקטיקה תקשורתית, קשרי עיתונות, ייעוץ, טיפול במשבר תקשורתי, פסיכולוגיה תקשורתית של לדעת לעבוד מול עיתונאים, ועוד. יועץ תקשורת חשוב ככל שיהיה הוא נדבך אחד בתוך כל הלוגיסטיקה הזו. לא מומלץ להסדיר את המקצוע בחקיקה, כן מומלץ להמשיך וליזום כנסים כאלה המשלבים אקדמיה, יחסי ציבור ועיתונאים, עם ייצוג נשי הולם על מנת לגבש סוף כל סוף כללי אתיקה ברורים בענף למען כולנו.
רחל לרנר היא אשת יחסי ציבור ובעלים של משרד 'ניוז יחסי ציבור'
- 4.יאני 02/04/2014 11:59הגב לתגובה זולדעתי הסיבה למיעוט הנשים בפאנלים האלה היא העובדה שמעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור או יועצי תקשורת. בהחלט ייתכן כי רוב כוח האדם במשרדים הללו מורכב מנשים אבל... מנהל המשרד הוא בדרך כלל גבר. מסקנה: כל עוד נשים לא תיקחנה את ה"סיכון" ויקימו משרדי יח"צ משלהן הן לא יזכו לייצוג הולם בפאנלים הללו.
- טעות עובדתית 02/04/2014 13:57הגב לתגובה זומעט נשים הן בעלות משרדי יחסי ציבור? דווקא ישנן יותר נשים מאשר גברים שבבעלותן משרדי יח"צ...
- 3.לקוח מאד מרוצה 02/04/2014 11:37הגב לתגובה זולא מתפשרת על איכות. מוציאה רק חומר מקצועי ונלחמת עבור הלקוח!
- 2.רפי ברזובסקי 02/04/2014 11:04הגב לתגובה זומאמר לעניין. הבעיה של המקצוע היא לאו דווקא היעדר נוכחות של נשים בכנס זה או אחר, אלא האמינות של העוסקים במקצוע, שפוגעת בדימויו.
- 1.רחל יקרה 02/04/2014 03:47הגב לתגובה זו1. את צודקת 2. הדבר שאת מדברת עליו נקרא - אגו 3. ואני מציעה שתנקי את הלשון מהישבן אליו דחפת אותו. למה הכוונה "ניצוחו" של ינאי? אתם היחצנים, כל כך הרבה אגו... יש טובים, עם המון אגו במקצוע שלעולם לא יהיו כמו הטובים מאוד, עם מעט האגו
- ל 1 עלום השם 02/04/2014 10:17הגב לתגובה זומדוע הינך מתחבא מאחורי האנונימיות. מה בין מה שכתבת לבין אגו? ומה זו ההגדרה "אתם היחצנים"? בדיוק לאנשים כמוך מכוונים דבריי. צא והזדהה ואז נהיה הוגנים בדיון. חבל שהינך משתמש בביטויים נמוכים שאינם בלקסיקון שלי.
- את רק מצדיקה את דברי 02/04/2014 12:36רק לאנשים שרואים עצמם נמצאים באולימפוס
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמי הזיז את מדורת השבט שלי?
המהדורה המרכזית של חדשות 12 עדיין בראש, אבל ההתחזקות של ערוץ 14 היא כבר עובדה מוגמרת והמגמה ברורה; הפריים טיים עדיין בשליטת קשת אבל המגמה ניכרת לאורך כל לוח השידורים
המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 12.4% רייטינג ו-305 אלף צופים, נתונים מעולים ששמו אותה בראש הדירוג של המהדורות המרכזיות בישראל, אבל אין בכך שום דבר חדש, מה שכן הולך ומשתנה זו התחרות, היות וגם אמש, חדשות 14 התקרבו מאד למקום הראשון והיוו תחרות של ממש למדורת השבט של העשורים האחרונים, ועמדה על 9.2% רייטינג ו-2424 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שעמדה על 5.2% רייטינג ו-135 אלף צופים ומצליחה להתייצב על מעל מאה אלף צופים בשיגרה, ואילו בסוף, היתה המהדורה של כאן11, שעצם קיומה נמצא במחלוקת, אבל כך או כך, היא אינה אלטרנטיבה אמיתית מבחינת רייטינג, ועומדת על 98 אלף צופים ו-3.8% רייטינג.
גם באייטם רייטינג פשוט, חשוב להזכיר שעם או בלי קשר למגמות הצפייה או למסע הדה-לגיטמציה, מספר עיתונאים בכירים בערוץ 14 אוימו לאחרונה והחשוד במעשים נעצר.
פריים טיים
לעמוד בראש הפריים עם תכנית דוברת ערבית זה הישג יוצא דופן, וכך עשתה "נוטוק" של רועי עידן, שעמדה על רייטינג של 12.7% רייטינג ו-302 אלף צופים. אחריה היתה "משחקי השף" של ערוץ 13, עם 10 % רייטינג ו-256 אלף צופים, ואילו במקום השלישי
היתה "הפטריוטים", ועם חזרתו של ינון מגל עמדה על 8.5%, אך עם יותר מספר צופים מאשר המקום השני, עם 260 אלף צופים. למרות שהעונה נפתחה בסערה, "בואו לאכול איתי" של כאן11 סגרה את הרשימה עם 4.7% רייטינג ו-106 אלף צופים.
תכניות הבוקר והצהריים
מבחינת
שאר הרצועות, רצועת הבוקר הולכת ותופסת תאוצה, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה את הרצועה, עם 3.7% ו-84 אלף צופים, במקום השני היה ערוץ 14, כשמהדורת "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, היתה במקום השני מבחינת רייטינג, עם 2.5% רייטינג ו-47 אלף צופים. "העולם הבוקר" של רשת
סגרה את הרשימה, עם 1.7% רייטינג ו-37 אלף צופים.
- הפריים טיים בשליטת קשת, והפעם עם "ארץ נהדרת"
- 5 עובדות על איך מודדים את הרייטינג וכמה הוא שווה לערוצי החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המספרים ירדו מעט, ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה היה בראש ועמד על רייטינג של 2.8% ו-67 אלף צופים, ואילו אחריו היתה "על הבוקר" של ערוץ 14 עם 2% רייטינג, ו-42 אלף צופים. את הרשימה
סגר "על הבוקר" ברשת, עם 1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
