דונלד טראמפ
צילום: רשתות חברתיות טוויטר

טראמפ מדיה OUT, זהב IN - במה להשקיע תחת ממשל טראמפ?

המשקיעים עדיין מנסים למצוא במה להשקיע תחת ממשל טראמפ - מה האופציה הסולידית ביותר, מה האופציה המסוכנת אך עם פוטנציאל הרווח הגבוה ביותר ועל מה ממליצים בגולדמן זאקס?
רוי שיינמן | (2)

מאז נצחונו של דונאלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארה"ב המשקיעים שואלים את עצמם שאלה פשוטה: במה להשקיע תחת הנשיא החדש? משקיעים רבים חושבים באופן טבעי על מניית DJT, חברת האם של הרשת החברתית Truth Social שבבעלות טראמפ שבמהלך קמפיין הבחירות זזה בהתאם לסיכוייו של טראמפ להיבחר.

משקיעים רבים גם נהרו לביטקוין שחצה את רף ה-90 אלף דולר למטבע על רקע ההתבטאויות הניציות של טראמפ שאמר שהוא מתכוון "להפוך את ארה"ב לבירת הקריפטו של העולם", אבל בגולדמן זאקס מצביעים על נכס אחר ומסורתי יותר: זהב.

 

לא מניות ספקולטיביות ולא קריפטו - בגולדמן זאקס ממליצים לקנות זהב 

הזהב כבר עלה ב-26% מתחילת השנה, קצת יותר ממדד ה-S&P 500, ועל פי ניתוח שפורסם על ידי דן סטרויוון, ראש מחקר הסחורות בגולדמן זאקס, אי-הוודאות הפוליטית עשויה להקפיץ את מחיר הזהב במהלך 13 החודשים הקרובים. בין הגורמים המרכזיים שעומדים מאחורי התחזית הזו נמצאים תוכניותיו של טראמפ להעלאת מכסים והעלייה הצפויה בגירעון האמריקאי. כמו כן, הביקוש הגבוה מצד הבנקים המרכזיים והמשך הורדות הריבית מצד הפדרל ריזרב עשויים לתמוך בעליית המחיר של המתכת.

זהב; קרדיט: Jingming Pan

זהב; קרדיט: Jingming Pan

האנליסטים בגולדמן זאקס צופים שמחיר הזהב יעלה ב-15% נוספים, ויגיע ל-3,000 דולר לאונקיה עד סוף דצמבר 2025. לשם השוואה, הזהב כבר רשם עלייה של 25% במהלך השנה האחרונה, כשמשקיעים רבים חיפשו מקלט מהתנדותיות בשוק, חוסר הוודאות הפוליטית והחלטות הריבית של הפד'.

כעת, מדיניות טראמפ עשויה לעורר חששות חדשים בנוגע ליציבות הכלכלית העולמית והזהב הופך שוב לאחת מהאפשרויות המובילות עבור משקיעים המעוניינים להפחית סיכונים.  

 

השקעות תחת ממשל טראמפ: לא פשוט כמו שזה נראה

 

מאז חזרתו של טראמפ לתפקיד, תופעת ה"טראפ טרייד" משתלטת על השוק. המשקיעים שמים עין כאמור על קריפטו, זהב, מניית DJT, וגם מניות אחרות שמעריכים שירוויחו תחת טראמפ כמו למשל חברות האנרגיה המסורתיות.

קיראו עוד ב"גלובל"

בעוד הביטקוין ונכסים דיגיטליים אחרים רשמו עליות בזכות הציפייה שהנשיא הנבחר יקל על הרגולציה בתחום הקריפטו, שוק המניות סבל משבוע קשה במיוחד. המדדים המובילים בארה"ב חוו את חמשת הימים הגרועים ביותר שלהם מזה חודשיים, כאשר החששות בנוגע לאינפלציה שוב צפו אל פני השטח.  

ביטקוין; קרדיט: Unsplash

ביטקוין; קרדיט: Unsplash

מניית טראמפ מדיה ירדה ב-17% מאז הבחירות, והמשקיעים מתקשים למצוא סיבות לאהוב את המניה בטווח הארוך. לפני הבחירות, המסחר במניה הסתמך פחות על נתונים הקשורים לפעילות שלה ויותר כמדד לפופולריות של טראמפ עצמו. עם זאת, כעת עולה השאלה אם יצליח טראמפ להפוך את החברה למכונת רווחים אמיתית או שמא זו תמשיך לשמש בעיקר כאמצעי לתמיכה בדמותו הפוליטית.  

 

אז במה לבחור: זהב, קריפטו או מניות?

ההשקעה בזהב נראית כאופציה הבטוחה ביותר, בייחוד לאור התחזיות האופטימיות והביקוש הגובר שצפוי להמשיך גם ללא קשר למדיניות של טראמפ. אוהבי הסיכון יכולים לנסות ולהשקיע במניות שקרובות לטראמפ, כמו טראמפ מדיה כאמור או אפילו טסלה של אילון מאסק, שהוא כיום אחד האנשים המקורבים ביותר לטראמפ.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    UGL (ל"ת)
    נסה את ... 19/11/2024 11:05
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    יש משהו ממונף על זהב, כמו bitx על הביטקוין ??? (ל"ת)
    לירי 18/11/2024 17:33
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.