נחתת של אינטואיטיב
צילום: אתר החברה

תגיע לכוכבים? אינטואיטיב סוגרת חוזה גדול עם נאס"א וטסה ב-60%

המניה של חברת טכנולוגיית החלל איטואיטיב מזנקת במסחר אחרי שהודיעה על סגירת הסכם בהיקף של 117 מיליון דולר עם נאס"א;  מי זאת אינטואיטיב ולכמה יכול להגיע ההסכם הכולל מול נאס"א?
רוי שיינמן | (2)
נושאים בכתבה אינטואיטיב נאס"א

המניה של חברת החלל אינטואיטיב מזנקת ב-60% אחרי שהחברה דיווחה על סגירת חוזה גדול מול נאס"א לאספקת שירותי תקשורת וניווט למשימות חלל במרחב שבין כדור הארץ למעבר לירח". ההסכם הראשוני עומד על סך של 117 מיליון דולר, אבל המספרים בהסכם הכולל כבר גדולים בהרבה.

במידה ושיתוף הפעולה הראשון בין סוכנות החלל האמריקאית לאינטואיטיב יעבוד בצורה טובה, לשתיים יש את האפשרות להרחיב את ההסכם לתקופה של עד 10 שנים ולסכום שמגיע עד ל-4.8 מיליארד דולר. מדובר במספרים שמשנים את התמונה עבור אינטואיטיב, לה האנליסטים צופים הכנסות של 223 מיליון דולר השנה ושל 371 מיליון דולר בשנה הבאה.

נחתת של אינטואיטיב; קרדיט: אתר החברה

נחתת של אינטואיטיב; קרדיט: אתר החברה

"חוזה זה מסמן נקודת מפנה במנהיגותה של Intuitive Machines בתחום התקשורת והניווט בחלל", אמר המנכ"ל סטיב אלטמוס. "אנו שמחים לשתף פעולה עם נאס"א, כצוות אחד, לתמיכה במסע ארטמיס ובמאמצים להרחיב את חקר הירח".

מי זאת אינטואיטיב?

אינטואיטיב עלתה על הרדאר של המשקיעים לאחר ששיגרה את הנחתת Odysseus בפברואר. הפרויקט הפך להיות הנחיתה הרכה הראשונה על הירח עבור חברה אמריקאית מזה 50 שנה, כאשר הנחיתה גם בוצעה באופן אוטונומי, נחיתה ראשונה מסוגה על הירח עבור חברה אמריקאית. ההצלחה של Odysseus היא אחת הסיבות לזינוק של 110% במניית החברה מתחילת השנה ועד לטרם ההודעה על ההסכם החדש עם נאס"א.

אינטואיטיב "מיצבה את עצמה כישות המסירה המסחרית המובילה עם הנחיתה האמריקאית הראשונה על הירח מאז שנות ה-70", כתב האנליסט של Benchmark, ג'וש סוליבן. "עכשיו, עם הזכייה בחוזה מול נאס"א, אינטואיטב מיצבה את עצמה כעמוד השדרה של שידור נתונים מהירח ואליו". סוליבן מעניק למניה דירוג "קנייה" עם מחיר יעד של 10 דולר, אפסייד של 15% בהשוואה למחיר המניה אחרי הזינוק.

נחתת של אינטואיטיב על הירח (הדמיה); קרדיט: אתר החברה

נחתת של אינטואיטיב על הירח (הדמיה); קרדיט: אתר החברה

החברה נוסדה בשנת 2013 ביוסטון, טקסס, על ידי סטפן אלטמוס, קאפ גאפריאן וטים קריין, במטרה לפתח טכנולוגיות עבור משימות חלל מסחריות. החברה מתמקדת בעיקר בפיתוח ובאספקת מערכות ושירותים למשימות על הירח, ובין תחומי הפעילות המרכזיים שלה ניתן למנות טכנולגויות הקשורות נחתות ירחיות (Lunar landers) המסוגלות להוביל מטענים מדעיים וטכנולוגיים לירח במסגרת תוכניות נאס"א ומסגרות פרטיות, פיתוח מערכות אוטונומיות ופתרונות טכנולוגיים שנועדו לתמוך בחקר הירח ומשימות חקר אחרות, ופיתוח טכנולוגיות להפקת משאבים מן הסביבה, כמו חמצן ומים על הירח.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    בא 19/09/2024 04:01
    הגב לתגובה זו
    כמו שהאמריקאים לא יכולים לחזור לירח ..ככה הם גם יגיעו לכוכבים ...ראו ממשלה 1.
  • 1.
    מה סימון המניה ?תודה רבה (ל"ת)
    דניאלה 18/09/2024 22:40
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.