BYD
צילום: BYD

חברת BYD מציגה צמיחה במכירות - תעקוף שוב את טסלה?

החברה מכרה ביוני כ-340,000 רכבים פרטיים, עלייה של 35% משנה לשנה. מכירות כלי הרכב החשמליים הסתכמו ב-145,000, עלייה של 13% לעומת השנה הקודמת. מכירות רכבי הפלאג-אין עמדו על 195,000, עלייה של 60% לעומת שנה קודם לכן
אדיר בן עמי | (1)

יצרנית הרכבים החשמליים הסינית BYD הציגה נתוני מכירות מרשימים לרבעון, מה שעשוי לעזור לה לנצח שוב במירוץ הרבעוני למכירת הכי הרבה רכבים חשמליים. מעבר לכך, נתוני המסירות של BYD מראים את החוזק של הרכבים ההיברידיים שלה והאתגרים עימם תתמודד בייצוא יותר רכבים למערב.

החברה מכרה ביוני כ-340,000 רכבים פרטיים, עלייה של 35% משנה לשנה. מכירות כלי הרכב החשמליים הסתכמו ב-145,000, עלייה של 13% לעומת השנה הקודמת. BYD מכרה 195,000 רכבי פלאג-אין היברידיים, עלייה של 60% לעומת שנה קודם לכן. היצרנית הסינית ייצאה כ-27,000 רכבים, המהווים 8% ממכירות הרכבים הפרטיים. מדובר בזינוק של 156% משנה לשנה, אך ירידה של 28% מ-37,499 רכבים שהחברה ייצאה בחודש מאי, מספר שהתסכם ב-11% מהמכירות.

ייצוא כלי רכב לאירופה הופך להיות משימה מורכבת עבור BYD, כאשר הרגולטורים הכניסו מכסים של עד 38% על יבוא רכבים סיניים. עם זאת, עדיין מוקדם בשביל לראות את ההשפעה של המכסים החדשים. המשקיעים יצטרכו לעקוב במשך מספר חודשים אחר נתוני הייצוא.

ברבעון האחרון, BYD מכרה 426,000 כלי רכב חשמליים ו-556,708 רכבי פלאג אין. זה היה הרבעון הטוב ביותר למכירות רכבי פלאג אין אי פעם. יתרה מכך, על כל מכונית חשמלית שנמכרה, נמכרו 1.3 מכוניות היברידיות. היסטורית, היחס עמד על אחד לאחד.

מכוניות חשמליות מבוססות סוללה מהוות בדרך כלל 25% או 30% מסך מכירות הרכבים החשמליים בחודש נתון. רכבים היברידיים מהווים 15% או 20%. עם זאת, הצמיחה במכירות רכבים חשמליים לחלוטין היא איטית יותר מאשר מכירות רכבים היברידיים בשנת 2024.

לאחר חודש יוני חזק, יתכן מאוד ש-BYD תצליח לגבור על טסלה בפעם השנייה. חברת הרכבים החשמליים של אילון מאסק צפויה לדווח על נתוני המסירות שלה ביום שלישי ובוול-סטריט צופים כי כ-420,000 רכבים נמכרו. כל מה שנדרש ל-BYD על מנת לעקוף את טסלה, הוא שהאחרונה תדווח על מספר הנמוך מ-426,000. נזכיר, ברבעון הרביעי של 2023, יצרנית הרכבים הסינית מכרה 526,000 רכבים חשמליים לחלוטין, בעוד טסלה דיווחה על 502,000 רכבים.

 

למה באפט מוכר מניות BYD?

ב-11 ביוני מכרה ברקשייר כ-1.3 מיליון מניות של BYD הרשומות בהונג קונג, כך שנותרו לחברה של וורן באפט כ-75.7 מיליון מניות בשווי של כ-2.3 מיליארד דולר. זו לא הפעם הראשונה שברקשייר מוכרת מניות של BYD. החברה של באפט מוכרת מניות של חברת הרכב החשמלי כבר מאז 2022. למעלה מ-12 מכירות הפחיתו את האחזקה שלה בשני שליש מהשיא של כ-225 מיליון מניות.

קיראו עוד ב"גלובל"

את המכירות ניתן להסביר במימוש רווחים אך יכול להיות שלהנהלה יש דאגות אחרות הקשורות לשוק הרכב החשמלי כולו. שיעורי החדירה של הררכבים החשמליים מאטים והרבה חברות שלפני מספר שנים נראו מבטיחות מחקו מאז למשקיעים כמעט 1.5 טריליון דולר. יש גם את פיסקר שפשטה רגל וגם את חברות הרכב המסורתיות שנכנסו לתחום ונכוו כמו פורד FORD MOTOR  , שלמנכ"ל שלה היה לאחרונה הרבה מה להגיד על התחום שהניב לחברה שלו 5 מיליארד דולר ב-2023 וצפוי להניב לה הפסד של 5 מיליארד דולר נוספים השנה.

עם זאת, BYD היא חברה סינית, וחברות ה-EV הסיניות ראו עד כה את התחום דרך משקפיים ורודות שנקראות סובסידיות ממשלתיות. הממשלה הסינית מעודדת מעבר לרכבים חשמליים הן בצד הייצור עם מענקים לחברות והן בצד הרכישה כאשר רק באפריל האחרון הממשלה הודיעה על מענק של 1,400 דולר לרוכשים שיעברו מרכב בנזין לרכב חשמלי עד לסוף השנה. כל אלה הופכים את הרכבים החשמליים הסיניים לתחרותיים הרבה יותר מהמתחרים, כאשר הרכב הזול ביותר של BYD נמכר ב-20 אלף דולר בעוד טסלה למשל עדיין מתקשה לרדת מתחת ל-25 אלף דולר.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    מאזן מעוות לחלוטין 02/07/2024 16:04
    הגב לתגובה זו
    הרווח השולי במכירת רכב חשמלי סיני מזערי במקרה הטוב ושלילי במקרה השכיח, הרווח מגיע מסובסדיות והגבלות מסחר. טסלה למשל מרוויחה ממכירת רכבים בכל העולם בזכות ולא בפמפום מסיבי מלמעלה, ולכן יש לה עתיד
ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc -1.26%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.


וול סטריט שור (גרוק)וול סטריט שור (גרוק)
סקירה

וול-סטריט ננעלה בירוק: הנאסד״ק קפץ ב-2.3%, סולאראדג׳ זינקה ב-13%

צוות גלובל |

המסחר בוול סטריט התנהל בעליות חדות, כשהמשקיעים מיהרו חזרה לנכסים מסוכנים בעקבות ההתקדמות בסנאט האמריקאי לקראת סיום השבתת הממשל הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב. מדד S&P 500 קפץ ביותר מ־1.5% לאחר שבוע חלש במיוחד, הנאסד״ק זינק ב-2.3% והדאו עלה ב-0.8%. מניות הטכנולוגיה, שספגו את המכה הקשה ביותר בשבועות האחרונים, הובילו את העליות. גם הביטקוין טיפס, בעוד הדולר נחלש.


בבית הלבן בירכו על ההסכם הדו־מפלגתי, שנועד להחזיר את פעילות הממשלה בתוך ימים ספורים. אף שההצבעה הסופית בסנאט ובבית הנבחרים טרם נקבעה, השווקים רואים בכך פריצת דרך שתסיר חסם מרכזי מעל הכלכלה האמריקאית. חידוש פעילות הממשל צפוי לאפשר פרסום מחודש של נתונים כלכליים, מה שיאפשר תמונה עדכנית יותר לגבי שוק העבודה והצמיחה לפני החלטת הריבית הקרובה של הפדרל ריזרב. באג"ח הממשלתיות נרשמה ירידה קלה, כאשר התשואות לשנתיים עלו בשלוש נקודות בסיס לרמה של 3.59%. השוק נערך למבחן ביקוש נוסף עם סדרת הנפקות חדשות בהיקף כולל של 125 מיליארד דול. מניות חברות הבריאות נפלו על רקע החשש שהסכם הסיום לא יכלול הארכה של סובסידיות חוק הבריאות.


אנליסטים מסבירים כי תגובת השוק הגיונית: סיום ההשבתה מסיר עננה של חוסר ודאות ומחזק את הסנטימנט החיובי. מייקל בראון מ־Pepperstone אמר כי "החזרה לשגרה לא רק תשפר את האווירה, אלא גם תאפשר שחרור נתונים חשובים שיכולים להעיד על מצבה האמיתי של הכלכלה". פיונה סינקוטה מ־City Index הוסיפה כי המשקיעים יוכלו סוף־סוף לקבל "אותות ברורים לגבי מצב שוק העבודה והכיוון העתידי של הריבית".


טאואר היא אחת ממניות היום עם זינוק של 17% על רקע דוחות טובים -  טאואר עם תוצאות מעל הצפי - מעלה תחזית. גם פאגאיה הישראלית טסה, מנגד מאנדיי בנפילה וקמטק מתממשת עם תחזית חלשה (ראו הרחבה בהמשך)  

לצד ההתפתחויות הפוליטיות, השוק מתמקד גם בדוחות של החברות שיתפרסמו השבוע, ובהם של דיסני, סיסקו, אפלייד וחברות טכנולוגיה נוספות. זה לאחר שבוע קשה במיוחד למניות ה-AI בו היה נראה שהמשקיעים שוקלים מחדש את התמחורים של המניות בתחום ובראשם פלנטיר, ביתניים נראה שהשוק מנסה לפתוח את השבוע בטון יותר חיובי.