טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

תכירו: טסלה מודל 3 Performance - במה היא שונה מהדגם הרגיל?

היצרנית האמריקאית של אילון מאסק מציגה גרסת ספורט לדגם הפופולארי ביותר שלה; כמה הוא יעלה והאם זה הרכב שעשוי להגביר את קצב המכירות של החברה שנאבקת בירידה בביקושים? לא בטוח
דור עצמון |
נושאים בכתבה טסלה

ענקית הרכב האמריקאית טסלה מציגה את מודל 3 Performance החדשה, גרסת הספורט של מודל 3 הפופולארי.

מבחינה חיצונית לא צפוי שינוי משמעותי בין הדגם המוכר לדגם הספורט החדש אם כי טסלה שמה דגש בעיקר בהיבט של הביצועים. לגרסת ה-Performance שני מנועים שמפיקים 460 כ"ס, מומנט 75.5 קג"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.1 שניות עם מהירות מירבית של 262 קמ"ש. בטסלה אומרים כי דגם הספורט החדש הינו בעל טווח נסיעה של 528 ק"מ אם כי כמו כל טווח נסיעה עליו מצהירה חברת רכב, הביצועים בפועל בדרך כלל יותר נמוכים בכ-10%-15%.

המכונית החדשה שצפויה להגיע ארצה בקיץ הקרוב תעלה על פי ההערכות החל מ-273 אלף שקלים. דגם הפרפורמנס מצויד בבולמי זעזועים אדפטיביים ייחודיים שאמורים לשפר את נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית, והבלמים שודרגו לטובת תחושה טובה יותר.

טסלה מודל 3. צילום: אתר החברה.

בסוף השבוע האחרון הורידה החברה את מחירי גרסאות הבסיס של דגם Y, S ו-X החל מכ-43,000 דולר, 73,000 דולר ו-78,000 דולר בהתאמה, מה שלמעשה מצביע על קיצוץ רוחבי של כ-2,000 דולר בכל אחד מהדגמים. תמחור מודל 3 לא השתנה כאשר מודל 3 הבסיסי עדיין מתחיל בכ-39,000 דולר. אחת הסיבות לכך שהמחיר של מודל 3 לא נחתך עשויה להיות הביקוש לגרסה המעודכנת שיצאה לאחרונה ושנראית די מוצקה. עם זאת, מי שמזמין את המודל 3 היום עשוי להמתין זמן רב ולקבל את מכוניתו רק בין מאי ליוני, להבדיל ממודל Y שזמן ההמתנה שלו קצר משמעותית.

טסלה סיפקה כ-387,000 מכוניות ברבעון הראשון של 2024, ירידה של כמעט 9% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 ומתחת להערכות הנמוכות ביותר בוול סטריט שציפו לקצת יותר מ-400,000 מסירות. לאחר התוצאה המאכזבת ברבעון הראשון, ההערכות לגבי הרבעון השני צומצמו מ-510,000 מכוניות ל-472,000, עלייה של 1% בלבד מ-466,000 מכוניות שנמסרו ברבעון השני של 2023.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
BYD פלאג אין (יצרן)BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר |
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

רכב גנוב. קרדיט: איתוראןרכב גנוב. קרדיט: איתוראן

איתוראן מדווחים על ירידה של 21% בגניבות רכב ב-2025, אז למה ביטוח הרכב עדיין יקר?

מחקר של חברת איתוראן בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024; באיזה חג התבצעו הכי הרבה נסיונות גניבה? 

רן קידר |

מחקר של חברת איתוראן Ituran Location & Control Ltd.  בנושא גניבות רכב בשנת 2025 קובע שבעקבות פעילות ענפה של המערך המבצעי של חברת איתוראן לצד פעילות של משטרת ישראל וכוחות צה"ל ביו"ש בתקופה זו הייתה ירידה של כ-21% באירועי גניבות רכב לעומת שנת 2024. 

ניר שרצקי מנכ"ל חברת איתוראן מציין: "בשנת 2025 הובילה חברת איתוראן למעצרן של 610 חוליות חשודים בגניבות רכב, שיא בתפיסת חוליות גנבי רכב. מעצרן של חוליות הגנבים חסכו למשק הישראלי 3.3 מיליארד שקל. כמו כן, מעצרן של חוליות גנבי הרכב חסכו לשוק הרכב אלפי גניבות פוטנציאליות במהלך שנת 2026 ואף מעבר לה". 

עוד עולה מהמחקר כי היום שבו נרשם מספר הגניבות הגבוה ביותר בשנת 2025 היה 16.4.25 (חול המועד פסח). חודש מאי 2025 התבלט כחודש עם מספר גניבות הרכב הגבוה ביותר במהלך השנה. ההערכה היא כי-52% מכלי הרכב הגנובים נועדו לסחר בחלפים וכ-48% למכירה בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל. 

סטטיסטיקה ופילוחים 

המדגם רחב ההיקף של איתוראן מראה, כי בניתוח האזורים המועדפים על הגנבים, גוש דן ממשיך להוביל את טבלת הגניבות בישראל עם 47% מכלל אירועי הגניבה, ואחריו אזור השרון עם 18%, אזור הדרום עם 9%, אזור השפלה עם 11%, ירושלים ומודיעין עם 10%, אזור הצפון עם 4% ויו"ש עם 1%. 

סגמנט כלי הרכב בעלי שכיחות נסיונות הגניבה הגדולים ביותר בשנת 2025 הוא ג'יפים וג'יפונים, ששיעורם בסך נסיונות הגניבה עומד על 47%, לאחריהם נמצאים הרכבים הפרטיים, עם 34%, אופנועים עם 11%, רכבים מסחריים עם 5%, משאיות 2% וכלי צמ"ה עם 1%.