טסלה מודל 3 חדש
צילום: טסלה

תכירו: טסלה מודל 3 Performance - במה היא שונה מהדגם הרגיל?

היצרנית האמריקאית של אילון מאסק מציגה גרסת ספורט לדגם הפופולארי ביותר שלה; כמה הוא יעלה והאם זה הרכב שעשוי להגביר את קצב המכירות של החברה שנאבקת בירידה בביקושים? לא בטוח
דור עצמון |
נושאים בכתבה טסלה

ענקית הרכב האמריקאית טסלה מציגה את מודל 3 Performance החדשה, גרסת הספורט של מודל 3 הפופולארי.

מבחינה חיצונית לא צפוי שינוי משמעותי בין הדגם המוכר לדגם הספורט החדש אם כי טסלה שמה דגש בעיקר בהיבט של הביצועים. לגרסת ה-Performance שני מנועים שמפיקים 460 כ"ס, מומנט 75.5 קג"מ ותאוצה מ-0 ל-100 קמ"ש ב-3.1 שניות עם מהירות מירבית של 262 קמ"ש. בטסלה אומרים כי דגם הספורט החדש הינו בעל טווח נסיעה של 528 ק"מ אם כי כמו כל טווח נסיעה עליו מצהירה חברת רכב, הביצועים בפועל בדרך כלל יותר נמוכים בכ-10%-15%.

המכונית החדשה שצפויה להגיע ארצה בקיץ הקרוב תעלה על פי ההערכות החל מ-273 אלף שקלים. דגם הפרפורמנס מצויד בבולמי זעזועים אדפטיביים ייחודיים שאמורים לשפר את נוחות הנסיעה והיכולת הדינמית, והבלמים שודרגו לטובת תחושה טובה יותר.

טסלה מודל 3. צילום: אתר החברה.

בסוף השבוע האחרון הורידה החברה את מחירי גרסאות הבסיס של דגם Y, S ו-X החל מכ-43,000 דולר, 73,000 דולר ו-78,000 דולר בהתאמה, מה שלמעשה מצביע על קיצוץ רוחבי של כ-2,000 דולר בכל אחד מהדגמים. תמחור מודל 3 לא השתנה כאשר מודל 3 הבסיסי עדיין מתחיל בכ-39,000 דולר. אחת הסיבות לכך שהמחיר של מודל 3 לא נחתך עשויה להיות הביקוש לגרסה המעודכנת שיצאה לאחרונה ושנראית די מוצקה. עם זאת, מי שמזמין את המודל 3 היום עשוי להמתין זמן רב ולקבל את מכוניתו רק בין מאי ליוני, להבדיל ממודל Y שזמן ההמתנה שלו קצר משמעותית.

טסלה סיפקה כ-387,000 מכוניות ברבעון הראשון של 2024, ירידה של כמעט 9% בהשוואה לרבעון הראשון של 2023 ומתחת להערכות הנמוכות ביותר בוול סטריט שציפו לקצת יותר מ-400,000 מסירות. לאחר התוצאה המאכזבת ברבעון הראשון, ההערכות לגבי הרבעון השני צומצמו מ-510,000 מכוניות ל-472,000, עלייה של 1% בלבד מ-466,000 מכוניות שנמסרו ברבעון השני של 2023.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולסהביאה את החשמל להמונים BYD Atto 3. צילום יואב פולס

ניתוח - מעל 200,000 חשמליות נמכרו בישראל. BYD וטסלה מובילות

208,810 מכוניות חשמליות נמכרו בישראל מאז שנת 2011. עד שנת 2019 ההנעה החשמלית היתה קוריוז זניח. שנת 2020 בישרה ש'קורה משהו בשוק', ובשנת 2021 נפרץ הסכר. BYD, טסלה, ג'ילי, MG ויונדאי מובילות במספרים המוחלטים. מרצדס מובילה בפרימיום. 

יואב פולס |

ענף הרכב המקומי התנהל על מי מנוחות לאורך שנים רבות עם מנועי בנזין ודיזל, ואי שם גם היברידיות. בתחילת העשור השני של שנות ה – 2000 הגיחו לשוק המקומי מכוניות מוזרות ללא מנוע בעירה פנימית ונפתח עידן החשמליות בשוק המקומי.

מאז ועד עתה למעלה מ 200,000 כלי רכב חשמליים עלו על כבישי ישראל. המספר אמנם לא מרשים מול כ 4.0 מיליון כלי רכב בישראל, אולם בשנים האחרונות כלי הרכב החשמליים הלכו ותפסו נפח משמעותי מכלל מכירות כלי הרכב החדשים, אירוע שגרם לנו לפנות לידיד המדור מר צבי תמרי ולבקש ממנו נתונים מתוך מאגרי המידע של משרד התחבורה.

את ההיסטוריה המודרנית של כלי הרכב החשמליים בישראל ניתן לחלק לשלוש תקופות עיקריות.

תקופה ראשונה

תקופה ראשונה בין השנים 2011-2016 לה ניתן לקרוא 'בטר פלייס וחברים' שלצד דגמי הרנו פלואנס ZE נרשמו בארץ מכוניות חשמליות בודדות והמספרים היו בספרה אחת או שתי ספרות, ולא קרוב ל 100.


שנהכמות
2011        5
2012        45
2013        60
2014        19
2015        0
2016        5



מוניות
צילום: תמר מצפי

רשות המסים: 80% מנהגי המונית אינם מפעילים מונה

במבצע שערכה יחידת ניהול ספרים ברשות המסים, במסגרתו התבצעו כ-100 ביקורות סמויות במוניות ברחבי הארץ ובזמנים שונים, ונבדקו רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב-"מונה חכם", נמצא כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק

רן קידר |

יחידת ניהול ספרים ברשות המסים ערכה בתקופה האחרונה מבצע מקיף בקרב נהגי מוניות, לבדיקת רמת הציות להוראות ניהול ספרים, רישום הכנסות וחובת השימוש ב"מונה חכם". המבצע כלל כ-100 ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ בזמנים משתנים. מתוצאות המבצע עולה כי כ-80% מנהגי המוניות לא הפעילו מונה ולא רשמו את ההכנסה מהנסיעה בספרי העסק, בניגוד לחוק. ברגע שלא רושמים את ההכנסה אז מעלימים את ההכנסה ומעלימים מס. ברגע שמעלימים מס, מקטינים את הקופה הציבורית, "גונבים" מהקופה הציבורית. 

כאשר "גונבים" את הקופה הציבורית, גורמים לכך שאחרים משלמים יותר. אם כולם היו משלמים כמו שצריך, המס הכולל היה נמוך יותר. ומכאן שאנחנו מקבלים בהכללה - שנהגי המוניות "גונבים" את הקופה הציבורית. הם מתלוננים ללא הירף על כך שהתמורה שלהם נמוכה, דורשים ומקבלים העלאות, ובסוף עוד לא מדווחים ולא משלמים מס. הכי נכון היה להגביר את התחרות דרך אובר, אבל מה שקיים בעולם כבר שנים, לא מגיע לכאן כי הלובי של נהגי המוניות חזק. 

רוב נהגי המוניות הם עברייני מס    


במסגרת הרפורמה המשותפת לרשות המסים ומשרד התחבורה, שמכונה 'נסיעה טובה', כלל נהגי המוניות מחויבים להשתמש "במונה חכם", מערכת ממוחשבת הרושמת ושומרת את הנתונים של כל נסיעה, לרבות שעת התחלת הנסיעה ושעת סיומה, מרחק הנסיעה והסכום שנרשם בחשבונית. בכל נסיעה, גם אם תעריף הנסיעה הוסכם מראש, חובה להפעיל את המונה. מטרת הרפורמה הינה להגביר את השקיפות בענף, לצמצם הון שחור ולהבטיח תשלום מס אמת.

במסגרת מאמצי האכיפה, ערכה רשות המסים מבצע ניהול ספרים משולב ארצי בשיתוף מחלקת ביקורת ממוחשבת, מחלקת ניהול ספרים והמחלקה הכלכלית, שכלל ביקורות סמויות במוניות בכל רחבי הארץ, מצפונה ועד דרומה. מנתוני המבצע עולה, כאמור, כי בכ-80% מהביקורות שנערכו לא הופעל המונה החכם.

מלבד אי הפעלת מונה, התגלו במהלך המבצע מספר מקרים חריגים. באחד מהמקרים זוהו שתי מוניות בעלות אותו מספר זכות ציבורית. בארבעה מקרים נוספים זוהה מונה חכם במונית שאינו מוכר בחברות המונים המספקות אותם לנהגי המוניות. עוד התגלה כי מספר הרישוי של אחת המוניות אינו מספר רישוי של מונית ורשום במרשמי משרד התחבורה כמספר של רכב המיועד לגריטה.