היקף ההון השחור מוערך בישראל במאות מיליארדי שקלים בשנה. האם עיקול של מספר רכבים מסייע?
ערן יעקב ראש רשות המסים טען לאחרונה כי ההצלחה של רשות המסים לגבות בשנה האחרונה 430 מיליארד שקל ממסים הייתה כתוצאה של לחץ והרתעה על העבריינים.
הוא ככל הנראה מתכוון גם למבצע של רשות המסים לעיקול 9 רכבים בצפון הארץ שנערך השבוע. במסגרת המבצע היחידה הצפונית לאכיפת הגביה ברשות המסים, הוצאה לפועל חיפה ומשטרת מרחב מנשה פעלו בישובים ערה, ערערה וכפר קרע שבוואדי ערה, בכדי לגבות חובות שנצברו על ידי סרבני מס, חלקם יעדים מוכרים של המשטרה.
במסגרת הפעילות נתפסו ועוקלו 9 רכבים. אחד מהם שוחרר במהלך הפעילות לאחר שהחוב הוסדר. בסך הכל, פעלו הכוחות לגביית חובות בסכום של כ-4.3 מיליון שקל. במבצע השתתפו כוחות יס"מ וניידת סיור של המשטרה וקדמו לו פעילות מודיעין שטח מקדימה של היחידה לאכיפת הגבייה ברשות המסים, לאיתור הרכבים ובעליהם.
הרכבים שהוחרמו במבצע. צילום דוברות המשטרה
20% מהתוצר
תגידו כל הכבוד למשטרה ולגופי האכיפה אך האם עוד עיקול של עוד כמה רכבים באמת זה מה שיסייע לטפל בתופעת ההון השחור שלפי הערכות ה-OECD מקיפה כמעט 20% מהתוצר במדינת ישראל? נזכיר כי התוצר הלאומי הגולמי של מדינת ישראל עומד כיום על 1.7 טריליון שקל, דהיינו מדובר על מאות מיליארדי שקלים מדי שנה. האם זו הבשורה לה מצפים אזרחי ישראל באכיפה נגד ארגוני הפשיעה?
- רשות המיסים הגיעה למוסכים: 200 מיליון שקל ו-146 רכבים מעוקלים
- חצי מהעסקים הקטנים העלימו מס - הישרדות או עבריינות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בחוק ההסדרים שעבר אתמול לצערנו אין בשורות בעניין. צעדי החקיקה שרצו לקדם ברשות המסים נותרו בעיקר על דפי הטיוטה ולא נכנסו לבסוף לחוק. ראש הרשות טען באחד מהדיונים בהם השתתף בכנסת על היקף ההון השחור כי "כדי לעשות יותר צריך גם משאבים. יש יותר הון שחור פה בטח מארה"ב ומדינות אחרות, להן יש חקיקה והרתעה טובות יותר.
"לנו אין כלים חקיקתיים מספיקים. צריך לשפר אותם, צריך קנסות משמעותיים יותר, צריך נגישות למידע וחקיקה של ענישה משמעותית. מדובר במיליארדים רבים של הון שחור"
יעקב אומנם הסתייג מהנתונים של ה-OECD, אך מודה שמדובר בהמון כסף שלא מגיע ליעדו. "לפי מחקרים שעשו ב-OECD, מדברים על 20-19 אחוז מהתוצר במדינת ישראל, האם המספרים מדויקים לא? אבל זה הרבה מאוד כסף של כלכלת צל".
- רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
- מה 68% אומר על צעירי ישראל?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים -...
התיקונים בחוק נשארו על רצפת העריכה
תקציב המדינה לא מבשר שינוי רציני במלחמה בהון השחור. כך חוק החשבוניות שנכנס לבסוף, העמיד את הסכום בו תהיה חובה להתקשרות אונליין עם רשות המסים על 25 אלף שקל, ולא 5 אלף כפי שרצה יעקב. מטרת החוק להילחם בתופעת בחשבוניות הפיקטיביות אשר ארגוני הפשיעה מצליחים לשכלל מדי שנה. לחוק היו התנגדויות רבות שטענו לפגיעה בחופש העיסוק ולסרבול מיותר.
לגבי הניסיון לתקן את החוק לצמצום השימוש המזומן, גם הוא נחל כישלון חרוץ. נזכיר, חוק המזומן מגביל את היכולת להשתמש במזומן מעל 6 אלף שקל בעסקאות עם עסקים, ואוסר על שימוש במזומן בסכום העולה על 15 אלף שקל לאנשים פרטיים. בדוח שהוצג בכנסת לאחרונה נמצא כי מאז חקיקת החוק ב-2018 התגלו מעל ארבעת אלפי הפרות בסכום מצטבר של כחצי מיליארד שקל.
ברשות המסים רצו לאסור החזקה של מעל 200 אלף שקל במזומן בביתו של אדם, כמו כן רצו להטיל חובה על אדם להסביר כיצד הגיע אליו סכום של 50 אלף עד 200 אלף שקל במזומן. שינוי זה נותר רק בטיוטה. נותר לנו רק לדמיין כיצד חוק זה היה יכול להשפיע על המלחמה בהון השחור בארץ לו היה מתקבל. לצערנו לאחר הפלת שינויי החקיקה לרשויות המדינה אין בשורות ואין כלים מספיקים במלחמה מול ההון השחור.
- 4.מע"מ זה שוק אפור או שחור? (ל"ת)רו"ח 26/05/2023 08:44הגב לתגובה זו
- 3.ע"ד ורואה חשבון מצד אחד - החברה הערבית כולם בשחור - (ל"ת)אלקין 24/05/2023 17:10הגב לתגובה זו
- 2.י 24/05/2023 16:21הגב לתגובה זוהנפקת כרטיס לכל אדם לחיוב מידי מבנק הדואר ו 0 מזומן .. זה הפיתרון היחיד! אבל לך תעביר רפורמה כזו במרכז הליכוד ...
- 1.רפובליקת בננות,אמרנו? (ל"ת)אורי 24/05/2023 15:09הגב לתגובה זו

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה
האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם
הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות.
בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם.
קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה
בדיקת
ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל
- כמה עולה רובה סער? ואיך העלייה בתקציב הביטחון תשפיע על כולנו?
- התוכנית הצודקת של האוצר - פגיעה בפנסיה התקציבית; ההפרשה החודשית תגדל מ-2% ל-7%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
באוצר מתכננים לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי. אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.
רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?
באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029
הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.
המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.
על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.
המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח.
- טראמפ בישראל: צפי לעומסים גדולים בירושלים; הרכבות יתוגברו
- תנועת הרכבות - חזרה לשגרה; תחנת השלום חוזרת לפעילות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.
