רכב חשמלי
צילום: Waldemar Brandt on Unsplash

מסירות הרכב החשמלי באפריל עלולות להעיד על בעיה אצל טסלה

מסירות הרכב החשמלי של יצרניות הרכב הסיניות צנחו באפריל לעומת מרץ עקב הסגרים בסין - שוק הרכב החשמלי שהציג עד כה צמיחה מרשימה, האם טסלה תידבק במגמה ברבעון הקרוב?
גיא טל | (1)

התפרצות הקורונה בסין משאירה אחריה נפגעים רבים, לאו דווקא חולי המחלה. בין השאר נפגעת גם תעשיית הרכב החשמלית, כך עולה מנתוני המסירות לחודש אפריל שפרסמו אמש חלק מחברות הרכב. טסלה TESLA INC דווקא מסרה יותר רכבים באפריל מאשר במרץ, אך בהחלט לא ברמות הצמיחה אליהם התרגלנו. סך הכל מסרה החברה 310 אלף רכבים לעומת 309 אלף רכבים חודש קודם לכן. לאור הנתונים והמשך הסגרים, עולים חששות שגם היא נפגעה משינוי המגמה, דבר שיבוא לידי ביטוי ברבעון הבא. 

ניו (סימול: NIO) מסרה 5,074 רכבים באפריל, ירידה מ-10,000 מסירות במרץ ו-7,100 באפריל שנה שעברה. לקראת הרבעון השני וול סטריט מצפה מהחברה למסור 31,000 רכבים לעומת 26,000 מסירות ברבעון הראשון. "בסוף מרץ ותחילת אפריל ייצור ומסירת רכבי החברה הושפעו מהקשיים של שרשראות האספקה עקב גל חדש של התפרצות הקורונה באזורים מסוימים של סין" נמסר מטעם החברה. 

גם חברת  LI AUTO INC דיווחה על ירידה במסירות ל-4,167 לעומת כ-11 אלף במרץ וכ-5,500 בשנה שעברה. וול סטריט מצפה שהכנסותיה של לי יגיעו ל-1.9 מיליארד דולר ברבעון השני, לעומת 1.5 מיליארד ברבעון הראשון. סך הכל מסרה לי 32 אלף רכבים ברבעון הראשון. בהודעה שמסרה החברה היא גם תלתה את האשם בקרונה: "התפרצות הקורונה באזור יאנגצה דלתא ממשיך לגרום לבעיות חמורות בשרשראות האספקה לייצור מאז סוף מרץ". הייצור של לי מתקיים במרכז האזור הזה, ורוב הרכיבים מתקבלים מייצור מקומי. 

החברה השלישית שדיווחה על ירידה במכירות, אם כי בשיעור פחות מהמתחרות, היא חברת XPENG . החברה מסרה 9,002 רכבים באפריל לעומת 15,000 במרץ ו-5,000 בלבד בשנה שעברה. וול סטריט מצפה שאקס פאנג תראה הכנסות של 1.3 מיליארד דולר ברבעון השני לעומת 1.1 מיליארד דולר הצפויים ברבעון הראשון. סך הכל היא מסרה 35 אלף רכבים ברבעון הראשון. גם במקרה זה החברה ייחסה את הירידה במסירות לעומת החודש הקודם להתפרצות המגיפה. 

סך הכל, 18 אלף רכבים שמסרו שלוש החברות הללו באפריל הם המספר הנמוך ביותר מאז מאי 2021. יחד עם זאת, לעומת החודש המקביל מדובר עדיין על זינוק של 73%. שלושת המניות ירדו בשיעור ממוצע של 40% מתחילת השנה. 

השאלה האם זהו סימן מקדים למסירות של חברת טסלה, לה מפעל בשנגחאי שהוא בעל התפוקה הגבוהה ביותר מבין מפעלי החברה, ושהושבת למשך מספר שבועות. הצפי בוול סטריט הוא שטסלה תדווח על מסירות של 305 אלף כלי רכב ברבעון השני לעומת 310 אלף רכבים ברבעון הראשון, כנראה מתוך ההבנה שהקורונה פגעה בייצור ובמספר הרכבים שתוכל החברה למסור ללקוחתיה, אך לאור המספרים של המתחרות ייתכן שההערכות האלו הן הערכות בחסר.

השוק הסיני הוא משמעותי מאד לרכב החשמלי, ומייצג את פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר לאור החדירה הנמוכה יחסית ועידוד הממשל למעבר לרכב חשמלי. אולם, כאשר האוכלוסיה סגורה בבתים, הייצור והתעסוקה נפגעים, ואנשים מנסים ללא הצלחה להשיג אוכל ותרופות, כפי שדווח מהערים הסגורות, קניית רכב חשמלי חדש יורד בסדרי העדיפיות של האדם הממוצע, קל וחומר קניית רכב פרימיום כמו טסלה.

קיראו עוד ב"גלובל"

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    דני 03/05/2022 10:09
    הגב לתגובה זו
    טסלה מצפה לרבעון שיא במסירות אפילו אחרי ההשבתה של שנגאחי..אלוהים כמה פייק ניוז יש באתר הזה. מביך
נחושת
צילום: Ra Dragon, Unsplash

שיא של יותר מעשור: הנחושת מזנקת ומובילה את הראלי העולמי במתכות

שיבושי היצע, ציפיות להרחבה כלכלית בסין, היחלשות הדולר וחששות ממכסים בארה״ב דוחפים את מחירי הנחושת לשיאים היסטוריים ולעלייה שנתית של מעל 40%

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה נחושת

שוק המתכות העולמי מסיים את השנה בעליות שערים, כאשר הנחושת נמצאת במוקד לאחר שקבעה שיאי מחיר חדשים במספר בורסות מרכזיות. המתכת התעשייתית, הנחשבת סמן למצב הכלכלה העולמית, חצתה לראשונה את רף 12 אלף הדולר לטון וממשיכה להיסחר ברמות גבוהות במיוחד גם לאחר תיקונים קלים.


מחיר הנחושת זינק לשיא של כ־12,160 דולר לטון. מדובר בהמשך ישיר לראלי שנמשך מאז אוקטובר, ראלי שמעמיד את 2025 כאחת השנים החזקות ביותר לנחושת זה למעלה מעשור. העליות בנחושת משתלבות בגל רחב יותר של התחזקות בשוקי הסחורות. גם הזהב והכסף טיפסו לשיאים חדשים, על רקע מתיחות גיאופוליטית, ציפיות להקלה מוניטרית בארה״ב והיחלשות הדולר. עבור משקיעים רבים, שילוב זה מחזק את האטרקטיביות של מתכות הן כהשקעה והן כנכס גידור.


אנליסטים מציינים כי מחירי הנחושת מקבלים תמיכה גם מהציפייה לצעדים נוספים לעידוד הכלכלה הסינית. כל איתות להרחבה פיסקלית או מוניטרית בסין מתורגם במהירות לעליות במחירי מתכות תעשייתיות, בשל משקלה המרכזי של המדינה בצריכה העולמית.


ברקע העליות עומדים גם שיבושי היצע ממשיים. מאז אוקטובר אירעו תקלות חמורות במספר מכרות גדולים, שפגעו ביכולת הייצור והציפו מחדש חששות ממחסור. גם לפני אותם אירועים, אנליסטים כבר הזהירו כי הביקוש העתידי עלול לעלות על ההיצע בשנים הקרובות.


שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים

בג׳פריס מעריכים כי גם בתרחיש של צמיחה עולמית מתונה, סביב 2% בשנה, שוק הנחושת צפוי להיכנס לגרעונות משמעותיים כבר במהלך השנה הקרובה. הערכה זו מחזקת את ההבנה כי הלחץ בשוק אינו זמני בלבד.


רוני על דור סאפיינס
צילום: גל חרמוני

סאפיינס משנה כיוון: הנהלה מוחלפת, קיצוצים רחבים וירידה בהשפעת המטה הישראלי

סאפיינס נרכשה בידי אדוונט וכבר באוגוסט קראנו לזה "אקזיט עצוב לעובדי סאפיינס" - היום קיבלנו את פרק ההמשך כשהרוכשת, שכבר החליפה את ההנהלה, נערכת לפיטורים רחבים והעברת מטה החברה ללונדון

מנדי הניג |
נושאים בכתבה סאפיינס

רכישת סאפיינס בידי קרן אדוונט האמריקאית עליה הוכרז באוגוסט האחרון כבר הובילה לשינויים דרמטיים: עזיבת ההנהלה הקודמת, קיצוץ צפוי של מאות עובדים והעברת המטה ללונדון. בזמן שהנהלת פורמולה ובראשה גיא ברנשטיין חגגו את האקזיט בחברה הבת - סאפיינס, ובמקביל להתעשרות יוצאת דופן של ברנשטיין שממנכ"ל שכיר הפך להיות בעצם בעל שליטה בפורמולה עם שכר פנומנלי והקצאת אופציות נדיבה (לעצמו), הוא לא דאג לעובדים (הרחבה: שכר העתק של גיא ברנשטיין ואיך זה שהוא בפועל בעל השליטה בפורמולה?)

כבר ברכישה הצפנו את זה שבעוד הדרג הניהולי, גיא ברנשטיין ורוני על-דור רשמו אקזיט מזהיר מהרכישה הזאת, העובדים בפועל לא נהנו מזה. ברנשטיין יכול להתחמק ולהעביר את האחריות לרוני על-דור, מנכ"ל סאפיינס כבר 20 שנים, אבל האחריות של שניהם. גם על-דור דאג להתעשר ולחלק לעצמו אופציות, אבל בעוד שברוב האקזיטים אנחנו שומעים על התעשרות של העובדים הפעם זה לא קרה. כעת מתברר שחוץ מהאקזיט אותו פספסו העובדים, גם את מקור פרנסתם חלק גדול מהם עשויים לאבד כשאדוונט נערכת לרה-ארגון של סאפיינס.

לחצו על התמונה למעבר לכתבה -


המהלך שבו נמכרה סאפיינס לקרן אדוונט תמורת כ-2.5 מיליארד דולר, לא רק שמסמן את אחת העסקאות הגדולות בענף התוכנה הישראלי בשנים האחרונות, אלא גם מדגים את השינוי המהותי שמתרחש בחברות טכנולוגיה ותיקות כשהן הופכות לחברות פרטיות. מדובר בתפיסה ניהולית שונה, שרוצה לצמצם עלויות, להתמקד במוצרים רווחיים ולהניע תהליכים בקצב מהיר יותר - לרבות מעבר למודל SaaS ולשילוב בינה מלאכותית בפעילות הליבה. עם השלמת העסקה, מנכ"ל החברה רוני אל-דור אמנם נותר באופן פורמלי עד סוף השנה, אך יתר חברי ההנהלה הבכירה עזבו את תפקידיהם, והוחלפו בדירקטוריון ומנהלים חדשים מטעם הקרן. במקביל, מרכז הניהול של סאפיינס עובר ללונדון, שם יתכנס מעתה המטה הבכיר.

תוכנית קיצוצים כוללת - תחילה מחוץ לישראל

סאפיינס, שמעסיקה כיום כ-5,400 עובדים, צפויה לצמצם את כוח האדם בשיעור של עד כ-15%. אומנם הקיצוץ יתמקד בתחילתו בעובדים מחוץ לישראל - בעיקר באירופה ובהודו - אך לא מן הנמנע שהשלכותיו יורגשו גם במטה הישראלי, בו מועסקים כיום כ-800 עובדים. המהלך אינו נובע מהאטה עסקית, אלא מתוך אסטרטגיה של הקרן לצמצם את ההיקף התפעולי ולהתמקד בתחומים עם רווחיות גבוהה וצמיחה מובהקת. השירותים הלא רווחיים יופסקו, פיתוחים שאינם מניבים יוקפאו, וההתמקדות תעבור למוצרי ליבה בעלי פוטנציאל עסקי גבוה - גם במחיר של ירידה זמנית בהכנסות.