הכלכלן שצפה את משבר הסאב-פריים: "הביטקוין צפוי לאבד את ערכו"
האם ביטקוין עתיד לאבד לחלוטין את ערכו? אם נתבסס על דעתו של פיטר שיף, אחד הכלכלנים הבכירים ובולטים בעולם, התשובה היא כן. שיף צייץ השבוע בטוויטר כי הוא מאמין שהביטקוין עומד לצנוח בקרוב והוא לא מדבר רק על ירידות אלא שהביטקוין יהפוך לחסר ערך לחלוטין. "הנה גרף ארוך טווח של הביטקוין", צייץ שיף, לצד גרף שמראה את תנודות המטבע בשנתיים האחרונות . לאורך השנים עלה המטבע מכ-7,000 דולר לכמעט 70,000, אך גם צנח מספר פעמים. "דמיינו כמה גרוע הגרף הזה ייראה כשביטקוין 'ינקר' מתחת ל-30,000 דולר. נפילה ל-10,000 דולר תיראה כסופית. אך אין סיבה להאמין שהרמה הזו תישאר כירידה קבועה.הצניחה הבאה האמתית תהיה לאפס!", הוא הזהיר.
שיף אומנם מוכר וידוע כסקפטי לתחום המטבעות הקריפטוגרפיים מאז ומתמיד וחזה להם עתיד שחור כבר שנים,מה שלעיתים עורר נגדו לא מעט ציניות, אך הוא עדיין נחשב לכלכן חשוב ומי שהקים ומנהל את חברת ההשקעות יורו פאסיפיק קאפיטל וחברת הזהב שיף גולד. שיף היה מהכלכלנים הבודדים שצפו את המשבר הפיננסי בשנת 2008 והוא צבר בשנים האחרונות קהל מעריצים שכולל את 650 אלף העוקבים שיש לו בטוויטר.
- 9.רפי אלטקוין 20/02/2022 12:58הגב לתגובה זומ 2020 הגרף של כמות העסקאות מעל 1000 ביטקויין עלה בצורה דרמטית מה שמעיד שהמוסדיים נכנסו לתמונה, אני בטוח שהם יודעים לשמור על הכסף ואם היה חשש כבר היו מעבירים את הכסף לאפיק אחר... ביניהם איילון מסק (טסלה)שרכשו 1.5 מיליארד דולר ביטקויין... גם הם יעלמו?
- 8.ניתוח טכני זה שקר (ל"ת)וורן באפט 20/02/2022 11:17הגב לתגובה זו
- 7.בטוח יש לו אינטרסים 19/02/2022 18:09הגב לתגובה זובחיים לא יהיה אפס!
- 6.מקסים 19/02/2022 14:29הגב לתגובה זוכל מי שעשה את המחקר הכי מינימלי שיש יודע מה הערך של הביטקוין, האתר הזה מתנהל בצורה לא מקצועית בעת פרסום תוכן כזה
- 5.גל 18/02/2022 08:54הגב לתגובה זוזה העתיד,זה לא יעלם אם כבר הכסף הפיזי יעלם והבנקים יאבדו את הכוח שיש להם.
- 4.שי 17/02/2022 20:59הגב לתגובה זוובנתיים הביטקוין שובר שיאים כל פעם מחדש. איפה המומחים שצועקים בועה מ-10k?
- 3.אלי 17/02/2022 16:49הגב לתגובה זואמן והוא צודק שירד ל 10 אלף אני יקנה עוד
- 2.חנן 17/02/2022 15:01הגב לתגובה זובינתיים הירך רק הולך ועולה.. אולי הוא פשוט עושה לביתו (יש לו חברה שסוחרת בזהב). מה שבטוח, כרגיל התקשורת אוכלים לוקשים ומחרבנים קליקבייטים..
- 1.גיל יוטינה 17/02/2022 11:12הגב לתגובה זוהבנאדם הזה כבר 10 שנים צועק נגד הביטקוין ובעד הזהב. בינתיים הזהב עשה 0 אחוז והביטקויין כמה מיליוני אחוזים... בנוסף, הוא הודה שהוא איבד ארנק דיגיטאלי וזה כנראה הוציא אותו מדעתי! ומעל כל זה, אפילו הבן שלו שהוא כלכלן נחמד הצהיר מעל כל במה שאבא שלו מדבר שטויות.. בקיצור, לא להיבהל, הביטקויין בדרכו לשווי של מיליונים ליחידה! בהצלחה למחזיקים..
- חח 17/02/2022 14:27הגב לתגובה זועם כול פעם הייתי מקבל שקל שספדו את הביטקוין כבר הייתי יכול לקנות ביטקוין
- עברי 17/02/2022 13:34הגב לתגובה זוגם לביקורת האישית יש מקום. עם זאת הטענה ש"הביטקויין בדרכו לשווי של מיליונים ליחידה!" מעידה על כך שלכותב אין מושג בריא לגבי החשיבות של יציבות למטבע ולכן גם אני סבור שהביטקויין ישאר במחוזות הספקולציה וישאר, אם ישרוד, נחלת בודדים.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
