לא רק קורונה: המכירות של J&J עלו ב-27% ל-23 מיליארד דולר
ענקית הפארמה, ג'ונסון אנד ג'ונסון JOHNSON & JOHNSON היכתה את התחזיות, כשהחברה דיווחה על רווח נקי של כ-6.3 מיליארד דולר, או רווח של 2.35 דולר למניה (EPS), לעומת 3.6 מיליארד דולר, ו-EPS של 1.36 דולר למניה אשתקד. המכירות עלו ב-27% ל-23.3 מיליארד דולר לעומת 18.3 מיליארד דולר בתקופה המקבילה אשתקד. JNJ הכניסה מהחיסון לקורונה 194 מיליון דולר ברבעון, כשהיא צופה שההכנסות השנתיות מהחיסון יעמדו על 2.5 מיליארד דולר. החברה היכתה את התחזיות של השוק, כשהקונצנזוס צפה כי הרווח המתואם למניה יעמוד על 2.29, ובפועל הרווח עמד על 2.48 דולר. גם במכירות הצליחה האנליסטים, שצפו לה מכירות של 22.5 מיליארד דולר. בנוסף, החברה עדכנה את התחזית שלה לשנה הקרובה, במסגרתה ציינה כי היא צופה רווח מתואם למניה שיעמוד על בין 9.50 דולר ל-9.60 דולר, לעומת תחזית קודמות של החברה של 9.30 דולר ל-9.45 דולר. צפי המכירות של החברה לשנה הנוכחית עומד על 92.5-93.3 מיליארד דולר ללא חיסון הקורונה, ו-93.8-94.6 מיליארד דולר איתו, וזאת לעומת צפי קודם ל-89.3-90.3 מיליארד דולר. כמה תכניס החברה מחיסוני הקורונה? בחברה צופים הכנסות של 2.5 מיליארד דולר מחיסון הקורונה שפיתחה (ברבעון השני הכניסה החברה 164 מיליון דולר ממכירת החיסונים). אז נכון שהוא אומנם משתרך הרבה מאחורי החיסונים של פייזר PFIZER (PFE) ומודרנה MODERNA (MRNA), גם בהיקף, גם באיכות וגם בחששות מבעיות הבטיחות שיש לו (בנושא קרישיות בדם), והוא אושר רק השנה, אבל בעולם חסרים חיסונים וגם מדינות כמו אוסטרליה משתמשות בו כדי לחסן את האוכלוסיה. אבל כן - זה משפיע משמעותית על היקף השימוש בו. לשם השוואה, נזכיר כי פייזר צופה מכירות שנתיות של 26 מיליארד דולר ומודרנה 19.2 מיליארד דולר, אבל גם צריך לזכור שג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה שהיא תהפוך אותו לזמין לכולם ולא מתכוונת להרוויח ממנו. אלכס גורסקי מנכ"ל החברה אמר כי "המכירות היו חזקות בתחום המכשור הרפואי, בריאות הצרכן ובעסקי הפארמה. מוצרי הבריאות הצרכן עלו ל-3.7 מיליארד דולר, מכירות הפארמה עלו ב-17% לרמה של 12.6 מיליארד דולר ומכירות המכשור הרפואי עלו ב-63% ל-7 מיליארד דולר". לאחרונה דיווחה החברה כי הגיעה לפשרה מול התובע בניו יורק בפרשת האופיואידים ותשלם קנס של 230 מיליון דולר שיתפרס על פני 9 שנים, על חלקה בפרשת האופיואידים, שגבתה את חייהם של למעלה מ-500 אלף אמריקאים מאז 1999.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
