בועת כל הנכסים: האנליסט שטוען שעליית הריבית בארה"ב תרסק את השוק
ההנחה הרווחת בקרב מנהלי הכספים היא כי השוק האמריקאי צפוי להמשיך להפגין עוצמה במשך לפחות חצי השנה הקרובה, אבל לרוב לא תקבלו תחזיות עגומות לגבי מה שצפוי לנו לאחר מכן. האנליסט ג'סי קולומבו (Jesse Colombo) מצביע על מספר נתונים שצריכים להדאיג את המשקיעים וטוען שאחרי בועת הדוט.קום של שנת 2000 ובועת הדיור של 2008, השוק האמריקאי נמצא כעת בעיצומו של ניפוח "בועת כל הנכסים" אשר צפויה להתפוצץ כתוצאה מעליית הריבית בארה"ב.
במצגת הנושאת את השם "מדוע העושר של משקי הבית בארה"ב הינו בועה שנועדה להתפוצץ" מציג קולומבו את הפער שנפתח בין צמיחת ההון של משקי הבית בארה"ב ביחס לתוצר, כפי שקרה לפני שני המשברים הקודמים. לטענתו, כאשר צמיחת ההון של משקי הבית תואמת לצמיחת התמ"ג, מדובר בצמיחה ברת קיימא, אולם ברגע שנפתח פער זהו סימן לכך שהצמיחה הינה מלאכותית ולא צפויה להימשך. לדברי קולומבו, הפער הנוכחי הרבה יותר גדול ממה שהיה לפני שני המשברים הפיננסיים האחרונים.
דרך נוספת להמחיש את בועת העושר של משקי הבית בארה"ב הינה שווי משקי הבית כשיעור מהתוצר, אשר עומד כיום על כ-505% מהתוצר, יחס הרבה יותר גבוה מהיחס של כ-470% שנרשם בשיא בועת הדיור או מהיחס של כ-430% שנרשם בשיא בועת הדוט.קום.
לדברי קולומבו, מה שמשותף לכל שלוש הבועות הינו שהן התפתחו בזמן שהריבית של הבנק הפדרלי נשמרה ברמה נמוכה והתפוצצו לאחר תחילת העלאות הריבית.
קולמבו מצביע על סימן נוסף לבועת הנכסים המתפתחת בשוק האמריקאי באמצעות היחס שבין עליית מחירי הדיור לבין עליית המדד. מדד מחירי הדיור של Case Shiller מצביע על רמת מחירים גבוהה יותר מרמת המחירים שנרשמה בשוק הדיור האמריקאי לפני פיצוץ בועת הסאב-פריים.
למרות הכל, בשורה התחתונה, לדברי קולומבו הבועה הנוכחית צפויה להמשיך להתנפח והוא איננו מספק תחזית כלשהי לגבי מועד הפיצוץ.
- 4.אמר הרבה ולא אמר כלום (ל"ת)גיל 19/10/2018 08:39הגב לתגובה זו
- 3.גפריי גונדלך 18/10/2018 19:18הגב לתגובה זו....... האגחים יקרסו
- 2.דוד הגנן 18/10/2018 18:34הגב לתגובה זוובסוף טוען שהוא בעצם לא יודע מתי תתפוצץ הבועה שקיימת לדעתו !!! כמה בילבולי שכל וציורים של ילדי " גן דודנה " ובסוף להודות שאין לו מושג ואתם עוד מפרסמים את זה !!!! בדיחה עלובה !!!!
- אמר 18/10/2018 21:51הגב לתגובה זותאוזן סגור עיניים מה הבעייה ?
- 1.סוף סוף יש איזה אמריקאי שפוי (ל"ת)שלמה 18/10/2018 18:06הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
