ג'ק מא, מייסד עליבאבא: "לעולם לא אחזור לאחר שאפרוש בשנה הבאה"

יו"ר ענקית הסחר הסיני חושב כי חברות צריכות להיות מוכנות למשבר ומתח כלכלי בין ארה"ב לסין שימשך 20 שנה קדימה. וגם, מה התוכניות לאחר הפרישה?
גיא עיני | (6)
נושאים בכתבה אינטר אסיה

"אני לא אשוב כי אני לא מרגיש שעזבתי" אמר מייסד ענקית הקמעונאות הסינית באינטרנט, עליבאבא, ג'ק מא בפורום העולמי לכלכלה. מא הוסיף כי הוא צופה שמלחמת הסחר והמתח בין ארה"ב לסין עתיד להמשך כ-20 שנה.

מא אמר כי גם אם מחליפו בתפקיד יתקל בקשיים להוביל את החברה שהוא אחד ממייסדיה והוסיף כי הוא מצפה להשאר בקשר רציף עם החברה.

מנכ"ל החברה, דניאל זהאנג, עתיד להחליף את מא שמכהן כיום כיו"ר הדירקטוריון של עליבאבא בספטמבר 2019. מא מתכנן ללהשאר בדירקטוריון החברה עד לכינוס השנתי של בעלי המניות בשנת 2020 כשבזמן הזה הוא יעסוק יותר בפילנטרופיה ובחינוך.

מא אמר לפני כשבוע כי יש הרבה דברים שהוא רוצה לעשות, חלק מהם זה לימוד אנשים אחרים איך להיות מצליחנים וגם ללמוד להעריך יין. "אני לא רוצה למות במשרד", אמר מא.

מא חושב כי חברות צריכות להתכונן למתח כלכלי של 20 שנה בין ארה"ב לסין, "מה שארה"ב לא תעשה, יהיו לנו הפתרונות שלנו על פי העקרנות שלנו", אמר מא והוסיף:ברור שנהיה במצב רוח שלילי.. אבל זה גם המצב אצל המתחרים שלנו". "אתה לא צריך לעשות מיליון דברים, צריך לעשות דבר אחד נכון", אמר בפורום העולמי לכלכלה.

בנוסף, סוכנות ידיעות סינית פרסמה כי היו"ר הסיני נסוג בו מהבטחתו לנשיא ארצות הברית, דונאלד טראמפ ליצור מיליון מקומות עבודה לאמריקאים זאת בעקבות הסלמה במתח בין שתי הכלכלות הגדולות בעולם, ארה"ב וסין.

מא לא הגיב לשאלה ישירה בנושא מחיר המנייה שירד 7% החודש ברקע להודעה שלו על עזיבת החברה. מא אמר שהוא מדבר עם מנכ"ל החברה שצפוי להחליפו, דניאל זהאנג, באופן יומיומי אבל הם לא מדברים על מחיר המנייה כל כך הרבה.

מא מדמה את עליבאבא לילד שהוא טיפח ועכשיו הוא התבגר, הלך לקולג' וחייב להתמודד עם המבחנים שעומדים לפניו בעצמו. "ההורה תמיד יהיה שם, אבל הילד חייב להתמודד עם המציאות בעצמו" אמר מא.

קיראו עוד ב"גלובל"

"יש לי תוכניות ל-15 שנים הבאות אילו ילדים אחרים יהיו לי, אולי הילדים האלו צעירים יותר וצריכים אותי יותר. בשנות ה-80 וה-90 לחיי אולי אהיה בחוף ים , האזין לרדיו ובחדשות יגידו שעליבאבא מצליחה מאוד, אני אהיה מאושר מעומק ליבי".

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    בא 20/09/2018 13:31
    הגב לתגובה זו
    שיעצרו עי השילטון שהוא מאפיה.לא כמו מאפיה שימו לב.
  • 5.
    נועם 20/09/2018 12:52
    הגב לתגובה זו
    להתעסק בהוראה?
  • 4.
    הנביא 20/09/2018 12:31
    הגב לתגובה זו
    בסך הכל עושה הפסקה. תמיד הוא יהיה בעניינים. גם אני במקומו הייתי נוהג כך. צריך גם ליהנות מהכסף! יש מלחמת סחר - זה יעשה רק טוב לבורסות בעולם. אף בורסה לא תיפול בשל כך. תחרות גורמת לתנודתיות, אך הכיוון הוא למעלה. המניה אוגרת מצברים, ובקרוב זינוק פנומנלי ל-50,000$ למניה (ברור שיהיה ספליט. הוא לא וורן באפט).
  • 3.
    בא 20/09/2018 11:42
    הגב לתגובה זו
    הכסף לא תיקח לקבר .
  • 2.
    בא 20/09/2018 11:37
    הגב לתגובה זו
    שהיה 5 דקות בגיהנום הוא גר בבית קטן וקורא ספרים ,הרבה סיפרי קודש .
  • 1.
    בא 20/09/2018 11:33
    הגב לתגובה זו
    המערב. בטיבט הקומוניסטים הגוקים הכריחו ילדים לירות בהוריהם ,לא שכחתי לכם חברי פוליטבירו סינים ילדיהם ונכדיהם הפסיכופתים .
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)

שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה

בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה אילון מאסק טסלה

לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68%  להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.


מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.


הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.


האסטרטגיה היא לב הסיפור

הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.


פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.