קנאביס מריחואנה רפואית
צילום: Istock

צוחק כל הדרך אל הבאנג: מכור לקנאביס יקבל מהביטוח 2.8 מיליון שקל

צעיר שנפצע בתאונת דרכים קיבל מרשם לקנאביס רפואי וטען שהתמכר; בית המשפט קבע לו 50% נכות נוכח התמכרותו
מערכת Bizportal | (2)

בתביעה נזיקית נגד חברת 'הפול', שביטחה את האופנוע עליו רכב צעיר בעת תאונה, בית המשפט פסק כי על חברת 'הפול' לפצות את הצעיר בסך של כ-2.8 מיליון שקל אך הצעיר הגיש בימים אלו ערעור על פסק הדין לביהמ"ש העליון, ביחס לסכומי הפיצויים שנקבעו ובדרישה להכיר באובדן כושר עבודה מלא ולצמיתות.

תביעה שעברה מספר גלגולים משפטיים, הגיעה לאחרונה להכרעה בבית המשפט המחוזי מחוז מרכז בלוד. התביעה נוהלה על ידי עו"ד רפאל אלמוג, בשמו של צעיר שנפצע בתאונת דרכים כשרכב על אופנועו בתל אביב – בשנת 2006. הצעיר הובהל לבית החולים איכילוב, שם אובחן כסובל משברים בעצמות כף הרגל, עצמות הברך ושורש כף היד.

לאחר כשבוע של אשפוז שוחרר הצעיר לביתו, אך לאחר כשנה וחודשיים מהתאונה הוא התבקש לעבור ניתוח ארתרוסקופיה במפרק הברך – אותו סירב לעבור. בשל כאביו וסבלו הממושך, רשמו לו הרופאים מרשמים למשככי כאבים, ובהמשך לאחר שלא הוטב מצבו, קיבל הצעיר מרשם לקנאביס רפואי, אשר גרם לו, לעדותו, להתמכרות קשה.

בתביעה נזיקית נגד חברת 'הפול', שביטחה את האופנוע עליו רכב בעת התאונה, טען

עו"ד אלמוג, כי הצעיר לא סובל רק מנכות פיזית, אלא גם מנכות נפשית ותפקודית של עשרות אחוזים נוספים – בשל מוראות התאונה ובשל התמכרותו של התובע לקנאביס רפואי.

במסגרת ההליכים המשפטיים, מונה בין היתר פרופ' מרדכי פרס, מומחה בתחום הראומטולוגי, לפיו, התאונה החמירה נכות שנבעה מפיברומיאלגיה (דאבת) קלה שהייתה קיימת לתובע לפניה. כמו כן, קבע פרופ' פרס כי האחריות על התלות של הצעיר בקנאביס מוטלת על כתפי הרופאים שרשמו לו את הטיפול, וכי נכותו עקב ההתמכרות היא נכות זמנית, בשיעור של 50% - אשר ממנה הוא עשוי להחלים אם יעבור טיפול גמילה.

ואולם, מכיוון שפרופ' פרס אינו מומחה לפסיכיאטריה של התמכרויות, הורה בית המשפט על מינוי מומחה רפואי נוסף מטעמו – הפסיכיאטר פרופ' פנחס דנון, הבקי בתחום ההתמכרות והתלות בצריכת קנאביס.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    שלום 20/03/2018 16:01
    הגב לתגובה זו
    לא יאמן, גם מקבל קנביס על זה שדחה טיפול נורמטיבי, עכשיו עוד טוען שהתמכר. סכום של 2.8 מליון זה הזוי, מה הוא היה במקצועו?!
  • 1.
    יונתן 18/03/2018 18:07
    הגב לתגובה זו
    הצליח לעבוד על השופט האוויל. קנאביס הוא לא חומר ממכר, כמובן, וכל ילד יודע זאת. כמה טוב לדעת שכספי המיסים שלי הולכים לתשלומים מופרכים בשביל כל מיני רמאים ועורכי דינם. אני לא כועס על השקרן, כמובן שהוא ינסה לעקוץ כמיטב יכולתו כי זהו טיבם של שקרנים מסוגו. רק על מערכת המשפט הרקובה שהצליחה להוציא עוד פסק דין הזוי. 2.8 מליון שקל זה סכום שמשפחות נורמטיביות חוסכות חיים שלמים בשביל להגיע לחצי ממנו.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.