
מניית קרדן אן.וי מזנקת ב-20%
קבוצת התשתיות תהל, החברה בת של חברת האחזקות קרדן אן.וי, נכנסת לגיאורגיה. הקבוצה זכתה בפרויקט להקמה ולשדרוג של מערכת הביוב בעיר פוטי בגיאורגיה, הסמוכה לים השחור, תמורת כ-105 מיליון שקל (כ-30 מיליון דולר). מניית קרדן אן.וי מזנקת כעת ביותר מ-18% במחזור סחר של 650 אלף שקל, לעומת מחזור יומי ממוצע של 157 אלף שקל בלבד בחודש האחרון. הפרויקט יבוצע עבור חברת המים הגיאורגית והוא צפוי לכלול התקנת 112 ק"מ צנרת ביוב, שיפוץ 7 ק"מ צנרת קיימת והסרת 30 ק"מ צנרת ישנה בעיר. כמו כן, יוקמו 2 תחנות שאיבה חדשות וישופצו 26 תחנות שאיבה קיימות. עבודות ההקמה צפויות להימשך כ-30 חודשים ולאחר המסירה ללקוח, תחל תקופת בדק של 12 חודשים. כ-10% מהתמורה בפרויקט ישולמו כמקדמה, והיתרה תתפרס לאורך משך הפרויקט בהתאם לעמידה באבני דרך להתקדמות הפרויקט. זו הזכייה השנייה של תהל בחודש האחרון, לאחר שבשבוע שעבר זכתה במכרז להקמה של מערכת לאספקת מים לעיר Nagercoil בהודו, תמורת כ-102 מיליון שקל (כ-29 מיליון דולר). סער ברכה, מנכ"ל קבוצת תהל,: "הזכייה שלנו בפרויקט בגיאורגיה היא חלק מהאסטרטגיה שלנו לחדור לשווקים נוספים במזרח אירופה. בשנים האחרונות זכינו בפרויקטי תכנון-ביצוע משמעותיים ברומניה, ברוסיה ובסרביה, וכעת אנחנו רושמים הצלחה גם בגיאורגיה. ממשלת גיאורגיה הכריזה על תוכנית לאומית לפיתוח תשתיות המים והשפכים, שבמסגרתה מוקמות תשתיות חדשות המאפשרות הולכת מים, טיפול בהם והפצתם לערים ולכפרים, להולכה ולטיפול בשפכים וכן לשיפוץ ולשדרוג תשתיות קיימות. התוכנית ממומנת בתמיכת בנקי פיתוח בינלאומיים וכן מתקציבים מקומיים משמעותיים". ההתרחבות במזרח אירופה מגיעה בהמשך להתרחבות בהודו ובאפריקה. מתחילת השנה זכתה תהל ב-4 פרויקטים לתכנון והקמה של מערכות לטיפול ואספקת מים בהודו, בהיקף כולל של של כ- 485 מיליון שקל. כמו כן, חתמה בחודשים האחרונים על ארבעה חוזים גדולים באפריקה: במסגרת זו, חתמו תהל ושותפתה לפעילות באנגולה ובזמביה, חברת ZRB, על 3 הסכמים לפיתוח והקמה של 3 פרויקטים לפיתוח חקלאי ב-3 אזורים באנגולה, בהיקף כולל של כ-1.05 מיליארד שקל (כ-291 מיליון דולר). כמו כן, חתמה תהל על הסכם, במסגרתו תקים פרויקט דומה עבור ממשלת זמביה יחד עם ZRB, תמורת כ-640 מיליון שקל (כ- 176 מיליון דולר). תהל עברה בשנים האחרונות שינוי אסטרטגי ומבני, וכיום היא פועלת בארבעה תחומי ליבה – מים ושפכים, פיתוח חקלאי, גז טבעי וסביבה.

הבנקים זינקו בכ-6%, הפניקס זינקה 7%; סאפיינס ב-24%
נעילה חיובית בתל אביב: הבנקים זינקו על רקע הגדלת הדיבינד הצפוי, סאפיינס זינקה בעקבות הרכישה המסתמנת
המסחר ננעל בירוק בוהק: מדד ת"א 35 הוסיף 1.42% ומדד ת"א 90 עלה 1.59%.
במבט על הסקטורים, מדד הבנקים זינק 5.88%, מדד הביטוח עלה 3.4%, מדד הנפט והגז סגר שלילי ב-0.78% ומדד הנדל"ן עלה 0.82%. הבנקים כמובן גנבו את ההצגה. עליות מטורפות של 6%, בעיקר כי הם יחלקו 50% מהרווחים ברבעון הקרוב כדיבידנדים ומדובר על דיבידנדים מאוד משמעותיים.
מדד MSCI עושה עדכון ומניית הפניקס הפניקס -2.49% צפויה להיכנס למדד. עדכון MSCI - הפניקס מצטרפת למדד MSCI ישראל, מי עוד ברשימה?
בנק ישראל יאפשר לבנקים לחלק עד 50% מהרווח הנקי לבעלי המניות כדיבידנד, לעומת 40% עד כה, צעד שתקף בשלב זה רק לרבעון השני וייבחן מחדש ברבעון הבא. ההחלטה מגיעה על
רקע ירידה ברמת הסיכון במשק, עודפי הון משמעותיים והיערכות הבנקים לפרסום דוחות חזקים במיוחד. המניות במגמה חיובית ומדד הבנקים עולה מעל 3%
חמשת הבנקים
הגדולים צפויים לדווח יחד על רווח נקי של 8.5-9 מיליארד שקלים ברבעון השני, עם תשואה ממוצעת להון של 16%-17%. סביבת הריבית הגבוהה, פעילות כלכלית ערה במשק, יתרות עו"ש גבוהות ורוח גבית משוק ההון צפויים לתמוך בשורת הרווח, ולתרום לתוצאות חזקות גם בהכנסות מעמלות וניירות
ערך. עם זאת, לא הכל רק ורוד. הסיכונים המרכזיים מגיעים מהגברת התחרות בשוק האשראי, לחץ רגולטורי, כולל מס זמני על רווחי יתר, והיחלשות בשוק הנדל"ן, שמתבטאת בירידה בביקושים להלוואות משכנתא. אחרי עלייה של כמעט 40% במדד הבנקים מתחילת השנה ומעל 80% ב-12 חודשים, השאלה
המרכזית כעת היא לא אם הדוחות יהיו טובים, אלא כמה מזה כבר מגולם במחיר. הניתוח המלא לרבות ניתוח מניות הביטוח - לקראת דוחות הבנקים - יש עוד לאן לעלות?
ומה עם מניות הביטוח
- סאנפלאואר מנזקת 8% אפקון ב-6%; הבנקים נופלים ב-2%
- סיכום שבועי בת"א - הירידות מעמיקות והמשקיעים מחפשים ביטחון
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שלב חדש במסחר בבורסה
היום מתחיל שלב מסחר חדש במסחר בבורסה שנקרא שלב ה-TAL (ראשי תיבות של Trading at last). שלב זה מתחיל מיד לאחר שלב הנעילה והוא נמשך כ-5-6 דקות. בשלב זה ניתן להעביר הוראות קנייה ומכירה ללא מחיר. ככל שיהיה מפגש בין קונים למוכרים הוא יבוצע לפי שער הנעילה. השלב הזה נועד בעיקר לקרנות פאסיביות - מחקות וסל שעוקבות אחרי המדדים, הן צריכות במקרים רבים להתכסות והשלב הזה מאפשר להן יותר "מרווח" כדי להתכסות ולעקוב במדויק אחרי המדדים.

צים תימחק מניו יורק? גליקמן ואונגר מנסים להשתלט בפרמיה של 30%
אלי גליקמן מנכ"ל צים רוקח עסקה שבה הוא ישתלט על צים וימחק אותה מוול סטריט. בשלב הבא צים עשויה להתמזג עם ריי שיפינג של רמי אונגר
מנכ"ל צים, אלי גליקמן במהלך לרכוש את השליטה בצים ולמחוק אותה מהמסחר. צים שנסחרת מתחת למזומנים (אם כי יש התחייבויות עתידיות) ובמכפיל רווח נמוך, היא שחקנית משמעותית בתחום הספנות ולמרות תחזיות אפורות לפני שנה-שנה וחצי היא מצליחה עדיין לייצר רווחים מרשימים (מכפיל רווח מתחת ל-8). כל זה קורה למרות מצב לא פשוט בכמה זירות - תעלת סואץ סגורה, עלייה בהיקף המכולות וההאטה מסוימת בשווקים.
זה כנראה מעיד על הפוטנציאל בתקופות הטובות וגליקמן נערך לכך - לצד מנהלים בכירים בצים הוא חובר לאיש העסקים רמי אונגר, שמייבא רכבי קיה ובעל חברת הספנות ריי שיפינג, על מנת לרכוש את השליטה. השאלה - למה שהציבור יסכים למחיקה. למרות שיש פרמיה שכנראה תגיע לקרוב ל-30%, עדיין צים שנסחרת בכ-1.85 מיליארד דולר כבר ביקרה לא מזמן במספרים שהקבוצה רוצה לשלם כ-2.5 מיליארד דולר. זאת לא בוננזה אדירה בהינתן הפוטנציאל בצים.
בשביל גליקמן זו יכולה להיות עסקת חייו. משכיר בכיר הוא יקפוץ לעמדה של חלק מבעלי השליטה. השבחה בהמשך עשויה להיות מאוד רווחית, בקנה מידה של עשרות ומאות מיליוני דולרים. אלא שכעת גליקמן בא ללא יכולות מימוניות ולכן אונגר הוא דמות מפתח בעסקה. אונגר הוא מעשירי הארץ, שגם מחזיק בפעילות סינרגטית לצים. הכוונה היא, ככל הנראה, למזג בהמשך את צים וריי.
עסקה כזו תהיה ממונפת והיא תיעזר בכמות המזומנים הגדולים בקופה. הסיכון בעסקה כזו הוא כמובן שינוי בתנאי השוק. צים חיה בשוק מחזורי כשכעת אנחנו עומדים לקראת כניסה גדולה מאוד של ספינות חדשות, אלא שבמקביל הצרכים גדלים ויש כמויות גדולות של ספינות ישנות שיוצאות מהמחזור. צים חידשה את רוב הצי שלה בשנים האחרונות והיא נמצאת במבנה תפעולי שמתמודד טוב עם התחרות. היא יעילה ורווחית והיא בהדרגה גם עולה בנתח השוק העולמי.
- "צים גמישה ורווחית יותר מהמתחרות וממוקדת; לא התפתנו כמו אחרים לגוון את הפעילות"
- צים מכה את הצפי בשורה העליונה והתחתונה ומאשררת תחזית; המניה עולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הסייקליות של השוק לא מרתיעה את גליקמן מעסקה נוכחית כי הוא רואה לטווח בינוני-ארוך. הזמנת ספינות זה עניין של מספר שנים ותמיד יהיה מצב בשוק שכאשר הכל טוב מזמינים ספינות חדשות וכשהספינות האלו מגיעות וגדלה התחרות, מצמצמים הזמנות. ואז השוק חוזר להיות טוב. חברות שיודעות לעבור את המשבר, מגיעות לגאות, וצים נמצאת במב שהיא חזקה פיננסית, תפעולית ועם כרית מזומנים גדולה. כלומר, להבדיל מבעבר שהיא קרסה מספר פעמים והגיע להסדר חוב, מצבה עכשיו טוב.
המכשול העיקרי של גליקמן יהיה הציבור. לא בטוח שהוא יהיה מוכן למחוק את צים במחיר שגליקמן ואונגר רוצים.