לראשונה בישראל: תוכן שיווקי ב-TV - בערוצים הייעודיים
החל מ-2017 יוכלו הערוצים הייעודים לשדר תוכן שיווקי בשידורי הטלוויזיה שלהם, באישור הרגולטור המפקח עליהם – מועצת הכבלים והלוויין. בכך תהפוך המועצה לגוף הרגולטורי הראשון בישראל המסדיר בתקנות את תחום התוכן השיווקי - פרסום סמוי כחלק מהתוכן המשודר בתכניות.
שוק התוכן השיווקי מגלגל על פי הערכות כ-200 מיליון שקלים בשנה, שהם כ-5% מעוגת הפרסום. הערכה היא כי "האור הירוק" שיקבלו כעת ערוצי הנישה לשדר תוכן כזה, יגדיל את הנתח בעוגה, אולם לא בצורה משמעותית, וזאת משום שעדיין מדובר בערוצים בעלי אחוזי צפייה נמוכים יחסית - ערוץ 9, ערוץ 20 (מורשת), ערוץ 24 (המוזיקה) והערוץ הערבי הלא TV.
לאורך השנים מתקשים 4 הערוצים לבסס מודל כלכלי, והכנסה מתוכן פרסומי מוסדר יכולה לתרום למצבם הכלכלי, לדעתה של מועצת הכבלים והלוויין. בחמישי האחרון אישרה המועצה את הכללים שיכנסו לתוקף בעוד חודשיים. המהלך נעשה לאחר שימוע בו התקבלו עמדות של גורמים שונים שרובם המוחלט בירכו על ההחלטה לאסדרת את התוכן השיווקי בטלוויזיה.
הכללים החדשים דורשים למשל יידוע של הצופה על קיומו של תוכן שיווקי, ואוסרים פרסום סמוי בתכניות חדשות ואקטואליה, תכניות ילדים ונוער, תכניות וסרטי תעודה וכן בתכניות צרכנות וייעוץ. הכללים גם קובעים רשימה של מוצרים האסורים בתוכן שיווקי, כגון מוצרי טבק, אלכוהול ומזונות מזיקים. בנוסף קובעים הכללים הפרדה בין המממנים לבין העוסקים בהפקת התכנית: "מפיק המבקש לשלב בתכניות תוכן פרסומי, יקבע נוהל פנימי להנחת דעת המועצה, להפרדה בין המממנים לבין הגורמים העוסקים בהפקת התכניות, ולשמירה על עצמאותם המערכתית", נכתב בטיוטת ההחלטה.
- השינוי שיכניס את המפרסמים לשוק התקשורת הערבי?
- גופי שידור התעניינו באפיק 15 - שייצא בקרוב למכרז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המועצה קבעה גם פרק זמן של חודשיים במהלכו יוכלו גופי השידור ללמוד את התקנות החדשות וכן לבנות את מנגנוני היידוע של הצופים לקיומו של תוכן שיווקי, כפי שהכללים החדשים מחייבים. יש לציין כי גם ועדת פילבר לאסדרת שוק השידורים קבעה כי יש לאסדר את התוכן השיווקי בטלוויזיה ברוח הכללים שאישרה המועצה לשידורי כבלים ולוויין.
בעוד שבשילוב תוכן שיווקי בערוצי הכבלים יש צורך באישור מועצת הכבלים והלוויין, הרי שבנוגע לערוצים המסחריים הארציים - ערוץ 2 וערוץ 10, יש כבר צורך בשינוי חקיקה. כאמור, ועדת פילבר גיבשה הבנות לגבי שילוב תוכן שיווקי, אולם לא נראה כי הנושא יהיה על שולחן הכנסת בקרוב.
"העובדה שהיום תוכן שיווקי אסור לחלוטין הוביל למכירתו כ'סחורה גנובה', בשווי הנמוך מערך השוק שלו", אומרת ד"ר יפעת בן חי שגב. "זה יצר הטעייה של הצופה שלא זיהה פרסומות ככאלה, הטעייה של הרגולטור שלא ראה את השוק בכללותו והמשך מגמת הדשדוש והסטגנציה בשוק הפרסום בטלוויזיה".
- מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
- מאסטר שף היא התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים

מי יקנה את הוט מובייל ובאיזה מחיר?
פטריק דרהי רוצה למכור את הוט. לא בטוח שיש הרבה קונים, בינתיים הוא מקבל הצעות לרכישת הוט מובייל.
שוק הסלולר הישראלי, שסבל בשנים האחרונות מירידת מחירים דרמטית ומתחרות עזה, עומד שינויים. הוט מובייל, אחת מארבע המפעילות הגדולות עם כ-2 מיליון מנויים ונתח שוק של כ-17%, עשויה לשנות את מפת התקשורת. מכירתה על ידי קבוצת אלטיס שבשליטת הטייקון שפשט רגל בצרפת עשויה לא רק להקל על חובותיו העצומים של דרהי, אלא גם לשנות את המפה התחרותית.
קבוצת גיל שרון מתעניינת בהוט מובייל
גיל שרון, שכיהן כיו"ר בזק וכמנכ"ל גולן טלקום מוביל קבוצת משקיעים שהגישה הצעה לא מחייבת לרכישת הוט מובייל תמורת 1.4 מיליארד שקל. ההצעה הוגשה לאלטיס, והיא כוללת שותפות עם גופים מוסדיים מובילים: לאומי פרטנרס, הראל ביטוח, מנורה מבטחים ומור ביטוח.
המוסדיים יזרימו את רוב ההון, בעוד שרון יכהן כשותף כללי ומנהל תפעולי ראשי. הוא לא מזרים כסף אישי בשלב זה, אך יקבל אופציות להשתתפות עתידית אם העסקה תצליח. האסטרטגיה של הקבוצה של שרון מבוססת על התייעלות מהירה: הוט מובייל סובלת מרווחי רווח נמוכים עקב תחרות מחירים, אך בעלת בסיס מנויים יציב ותשתיות 5G מתקדמות. הוא מתכנן להגדיל הכנסות דרך שדרוג חבילות משולבות, סלולר, אינטרנט ביתי וטלוויזיה, ולהפחית עלויות תפעוליות ב-20%-30%. אם העסקה תתגבש, שרון יפרוש מתפקידו כיו"ר IBC, מיזם הסיבים האופטיים, כדי למנוע חשש מניגוד אינטרסים, שכן מנורה ומור מחזיקות גם שם.
אלא שפלאפון, זרוע הסלולר של בזק, הגישה הצעה גבוהה בהרבה - 2 מיליארד שקל. השאלה אם הרגולטור יסכים לעסקה כזו שתוביל את החברה הממוזגת לנתח שוק של כ-36%. מיזוג עם הוט מובייל ייצור שחקן עם נתח שוק גדול כשסלקום הבאה בתור עם 28%.
- פרטנר שוקלת לרכוש את פעילות הלקוחות העסקיים של הוט
- פלאפון רוצה לרכוש את הוט מובייל ב-2 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שרון רכש לפני כ-8 שנים את גולן טלקום יחד עם האחים זלקינד ב-350 מיליון שקל, והפך אותה ממפעילה קטנה לחברה ששווה פי כמה ונמכרה לסלקום במחיר של פי 3. המוסדיים כנראה מאמינים שהוא יעשה זאת שוב בהוט מובייל.
פטריק דרהי, חובות ומניעים
