דו"ח מצב תמ"א 38: ב-2015 הוגשו 1,220 בקשות להיתר בניה, כמה מתוכן אושרו?
מנהל התכנון מפרסם היום (ד') את דו"ח יישום תמ"א 38 לשנת 2015, שנותן מבט על כלל הנתונים בתחום שמאפשר תמונת המצב אודות ההתחדשות העירונית מסוג תמ"א 38 בפריסה ארצית. על פי הנתונים, בשנת 2015 הוגשו כ-1,220 בקשות להיתר, מתוכן אושרו 800 בקשות, נדחו 170 בקשות וניתנו 430 היתרים לבניית 9400 יחידות דיור. בהשוואה לשנת 2014 מדובר בירידה קלה, בה הוגשו כ-1,300 בקשות. בשנת 2015. עוד עולה מהנתונים כי בשנת 2015 כ-4,100 דירות ישנות חוזקו, הורחבו או נבנו מחדש במסלול הריסה ובנייה, וכ-5,300 דירות חדשות נוספו לבניינים.
על פי הדו"ח, ממועד אישור תמ"א 38 בשנת 2005 ועד לסוף 2015 נבנו כ-27,400 יחידות דיור בכ-1,370 היתרים, מתוכם 12,700 דירות מחוזקות וכ-14,700 חדשות. בתקופה זו הוגשו כ-4800 בקשות להיתר בנייה, מהן אושרו 2700 בקשות ונדחו 470 בקשות. הבקשות שטרם התקבלה החלטה לגביהן עדיין בדיונים בוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה ברשויות המקומיות והערים השונות.
תמ"א 38 - מבט שנתי על בקשות להיתר לאורך השנים שנדחו ואושרו
במנהל התכנון מציינים כי מניתוח הנתונים ניתן לאורך השנים מימוש גדל והולך במסלול הריסה ובניה מחדש (תמ"א 38/2) אולם ניכר כי התיקון עליו דנים, שעניינו אופן חישוב זכויות הבניה במסלול הריסה ובניה מחדש הביא, כצפוי, להאטה בהגשה ובאישור של בקשות להיתר. כמו כן, נכתב בדו"ח כי "ניתן לשער שעם האישור יחזור השוק למגמות הקודמות שלו, ותחזור העלייה ביישום המסלול".
הירידה בהגשת בקשות ואישורן לתמ"א 38, כתוצאה מהמתנה לאישור זכויות החישוב בפרויקטים, מראים כי בתל אביב ממצב שבשנת 2014 הוגשו 793 בקשות, בשנת 2015 הוגשו 675 בקשות בלבד. מבחינת אישורים המצב התדרדר גם כן, כאשר אושרו בשנת 2014 אושרו 384 פרויקטים לעומת 370 בשנת 2015.
- ב-27 מ׳ שקל: מהדרין רוכשת שליטה בחברת התחדשות עירונית
- טירת הכרמל: במקום 48 דירות, שני מגדלים עם 280 דירות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נתוני המחוזות מציגים כי עדיין עיקר מימוש תמ"א מתרכז במחוז תל אביב ולאחר מכן בחיפה ובמרכז. במחוזות תל אביב חיפה חלה ירידה בהגשה ואישור של בקשות להיתר. במחוז מרכז לעומת זו, חלה עלייה בהגשה ובאישור בקשות, שרובן המוחלט הוא במסלול חיזוק מבנים (181 הוגשו ו-170 אושרו), ומיעוטן במסלול הריסה ובניה ( 39 הוגשו ו-26 אושרו).
כמו כן, ציינו במנהל התכנון כי עיקר הבקשות במחוז מרכז הן בראשון לציון, כאשר הוגשו שם 60 ואושרו 59 פרויקטים. פתח תקווה במקום השני, עם אישור של 31 פרויקטים מתוך 41 ההגשות לאישור. בנתניה 25 בקשות ואושרו 20.
הגשת בקשות לתמ"א 38 בחלוקה למחוזות לפי שנים:
אישור בקשות להיתר לתמ"א 38 לפי מחוזות
מגמה הגשת בקשות ואישור פרויקטים במסגרת תמ"א 38
- 4.נתי 03/10/2016 21:24הגב לתגובה זועוד מיסים עלובים. צריך כשרון, מעוף וכריזמה כדי להסיר חסמים, להעניק הטבות ופטורים ולקדם בצעדי ענק פרוייקטים שכונתיים להתחדשות עירונית כחלון הוא לא האיש ולא האישיות.
- 3.ישראל ישראלי 01/10/2016 13:50הגב לתגובה זותמא 38 ללא תכנון נכון.הורס יותר מאשר בונה.אין תשתית נכונה לתמא.תחבורה נפגעת והתושבים סובלים בפקקים אין סוף.ושלא יעבדו עליכם המתווכים.
- 2.אורח 29/09/2016 11:11הגב לתגובה זולמה צריך להסתבך בשיפוץ בניינים ישנים אם אפשר לבנות חדשים על ידם, כך נוצרות שכונות שמתייבשות על ידי העיריות, כמו עפולה למשל,
- 1.אורח 29/09/2016 11:08הגב לתגובה זומאז שהתכנית הזאת עברה מבניה להריסה סביר היה כי כל תכנית בינוי ערים כזאת היא על חשבון אחוזי הבניה שהתכנית הזאת מאפשרת, ובעצם זהו סיפור חדש לגמרי שהמחוקק לא נתן דעתו על אפשרות כזאת, לכן בעלי עניין שמחפשים רק הכסף יעוטו על המציאה,
- 50% לחיזוק ו- 50% להריסה ובניה מחדש (ל"ת)הסבר 01/10/2016 19:26הגב לתגובה זו
משכנתא (גרוק)ירידה קלה בריבית המשכנתאות; מזרחי טפחות שוב עם ריבית גבוהה
בפיקדונות הריבית ירדה, במשכנתאות ובהלוואות היא יורדת, אבל בפחות. "התמסורת" של השוק עובדת לטובת הבנקים. כשהם בצד המשלם אז הורדת הריבית תהיה משמעותית, כשהם בצד המקבל היא תהיה צנועה. אבל הנתונים מלמדים על מגמה. ריבית המשכנתא בדרך לרדת, גם בשל הורדת ריבית בנק ישראל שצפויה בסוף החודש וגם כי מחירי אגרות החוב כבר ירדו דרמטית והן משמשים למקורות למימון המשכנתאות.
למעשה, בשלושה חודשים ירדה ריבית המשכנתא בכ-0.3% בחודש ספטמבר הריבית ירדה ב-0.05%, ועל פי ההערכות היא ירדה כ-0.1%-0.15% באוקטובר.
בראש הטבלה של הריביות היקרות ממשיך לעמוד מזרחי טפחות, עם ריבית ממוצעת של 5.25%, בעוד הבינלאומי שומר על המקום שלו כזול במערכת עם 5.03% בלבד,אם כי להבינלאומי דרך בנק אוצר החייל יש פעילות משכנתאות מול משרד הביטחון בתנאים טובים ופעילות זו מורידה את הריבית הממוצעת לכולם.
לאומי מציג ריבית של 5.21%, הפועלים 5.19%, ודיסקונט 5.14%. מרכנתיל עומד על 5.20%, ואילו בנק ירושלים ממשיך להיות חריג עם 7.55%, ואף הציג עלייה מאוגוסט והוא גבוה משמעותית מהממוצע הארצי. הנתונים האלה מראים השוק עכשיו עדיין בקיפאון כשהבנקים לוקחים צעד אחורה וממתינים שהנגיד יקח את היוזמה הבנקים מחכים לראות אם הנגיד אכן יכריז על הורדת ריבית ב־24 לחודש, ורק אז יחליטו אם להמשיך להוריד מחירים או לשמור על הסטטוס קוו. אנחנו עדיין רואים תחרות קשה בין הבנקים אבל היא לא מקבלת ביטוי בריביות אלא בעיקר בתנאים מיחזורים והקלות בעמלות.
המגמה בשלושת החודשים האחרונים
בחודש יולי נרשם המפנה הראשון אחרי תקופה ארוכה של ריביות גבוהות. התחרות בין הבנקים התחממה, תשואות האג"ח הממשלתיות ירדו, והציפיות להפחתת ריבית בנק ישראל הלכו והתגברו. הבנקים החלו להוריד מחירים, לעיתים בצורה אגרסיבית, כדי למשוך לקוחות חדשים ולמחזר הלוואות קיימות. הריבית הממוצעת ירדה אז בכמעט 0.2% - ל־5.28%, אחרי חודשים של קיפאון.
- עלייה בפיגורי המשכנתאות - האם זה אות אזהרה למשק?
- משכנתאות ב-8.9 מיליארד שקל בספטמבר - למרות הירידה במכירות דירות - הכיצד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הירידה הזו באה אחרי חודש יוני, שבו נרשמו ריביות שיא של השנים האחרונות 5.44% בכלל המערכת, רמה שנחשבה אז כמעט חסרת תקדים. הבנקים שמרו אז על תמחור גבוה במיוחד, הציבור התקשה לעמוד בהחזרים,
והמערכת כולה פעלה תחת תנאי אשראי נוקשים בהרבה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
