נעם יוספידס: "רצינו להיות חברה ציבורית כאסטרטגיה - והשווי יצדיק את עצמו"
עוד לפני שבוטלה הנפקת מפתחת האפליקציות 'שלנו' בבורסה בתל אביב, במסדרונות בסיליקון ואלי כבר הצביעו על הנקודות חולשה של החברה וחיכו לנפילה, כך אומר נעם יוספידס, מנכ"ל חברת ה-VOD הישראלית וונטייז (Vonetize) בראיון עם Bizportal. להבדיל, חברת הטכנולוגיה הישראלית שהאפליקציה שלה מוצמדת כברירת מחדל למכשירי הסמסונג שיוצאים לשוק, גייסה ביולי האחרון 16 מיליון שקל בהנפקה הראשונה בת"א השנה ונכנסה למדדי טק עילית, בלוטק, מדד טכנולוגיה ויתר מאגר. כעת נסחרת החברה לפי שווי שוק של כ-95 מיליון שקלים. יוספידס מסביר לגבי ההנפקה כי לא היה קל לעשות לשוק הכרות עם חברת טכנולוגיה כמו וונטייז, וצופה פוטנציאל לחברה הודות ליבשת אמריקה.
יוספידס: "זה מאתגר לבוא כחברת טכנולוגיה לשוק שלא רגיל לתמחר חברות סטארטאפ של מדיה. היינו צריכים להסביר איך מתמחרים חברה כמונו לשוק המקומי ומה הפוטנציאל שלה. אין ספק שזה היה מעניין ומאתגר. לא שבשווקים האחרים יש מומחים אבל הנה אפשר לראות חברה צעירה מאיתנו בשם iFLIX שגייסה עכשיו לפי שווי של 450 מיליון דולר. אני לא יודע מי המשוגע אבל כנראה שכל אחד מתמחר מה שהוא יודע. במקרה שלנו, רצינו לגייס סכום גדול יותר בשווי גדול יותר, אך לאחר משא ומתן עם המוסדיים אם כן להכניס אופציות או לא - אז הורדנו את האופציות מצד אחד, ומצד שני בשווי כזה לא רצינו לגייס יותר מדי ולהידלל בשוויים הללו. ברמה האישית, זה לא באמת שינה, הרגשתי מאד טוב עם זה. רצינו להיות חברה ציבורית בגלל סיבה אסטרטגית לתת לפלטפורמה להמשיך לצמוח והשווי יצדיק את עצמו".
מה לגבי הביקורת לפיה חברות כמוכם מגיעות לבורסה אחרי שלא הצליחו לגייס בשוק הפרטי?
"לא היה מקרה בו ניסינו לגייס בשוק הפרטי ולא הצלחנו. יש לנו גופים מכובדים שהיו איתנו בשני סיבובי השקעה. את סיבוב ההשקעה האחרון שעשינו ב-2015 הצלחנו לסיים ביומיים. לא נראה לי שהיה גוף פרטי שיכול להגיד שהיינו אצלו כדי לגייס הון והוא לא הסכים. ההחלטה ללכת לשוק ההון לא הייתה מהמקום שלא הצלחנו לגייס מהמקום הפרטי אלא החלטה אסטרטגית כדי לבגר את החברה, להראות לגופים שאנו חברה שקופה שרוצה לגדול וללכת בעתיד אולי לשווקים גדולים יותר. גם ההטבות שיש לחברות המו"פ בישראל, שאנחנו אחת מהן, מאפשרות להתחיל לצבור רקורד. כך למשל, יש את האופציה לדווח על התוצאות ב-US-GAAP כך שאם עוד שנה שנתיים נרצה להגיע לחו"ל, למרות שאנחנו כרגע לא שם, אז אנו כבר מוכנים מהזווית הזו".
וונטייז הוקמה ב-2011 על ידי נועם יוספידיס ואורן לוי, המנכ"ל וסמנכ"ל הטכנולוגיות שלה, וכיום יש לה 6.5 מיליון משתמשים בעולם מתוכם 1.8 מיליון בישראל. לגבי ההגדרה של 'משתמשים' עוד נתייחס בהמשך. וונטייז מפעילה ומספקת שירותי תוכן מסוגים שונים לפי דרישה על בסיס מנוי, השכרות חד פעמיות, רכישה או צפייה ללא תשלום מבוססת פרסומות בישראל, באפריקה, באירופה ובדרום אמריקה. לצורך אספקת השירותים פיתחה וונטייז פלטפורמה טכנולוגית, הכוללת אפליקציה בשם SmartVOD (זו מגיעה כברירת מחדל על מכשירי הסמסונג). החברה רוכשת זכויות לשידור התכנים מאולפני הטלוויזיה וחברות אחרות, ומפיצה ללקוחות בשאיפה להביא גם לאחרון הילידים באפריקה תוכן באיכות טובה גם ב-3G.
- ביום המסחר הראשון: אנדרסן גרופ מזנקת ב-30%
- פרודלים בדרך להנפקה, השווי הצפוי 1.7-1.8 מיליארד שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מאז הקמתה החברה רשמה הפסדים מדי שנה והמימון מגיע בעיקר מבעלי המניות. נציין כי לדו"ח האחרון הוצמדה הערת 'עסק חי' שמעלה ספקות בנוגע להמשך קיומה, אבל ההנהלה פועלת להרחיב את הפעילות בשווקים נוספים על מנת להגדיל הכנסות. לגבי הערת 'עסק חי' שהוצמדה בדו"חות הראשונים שלאחר ההנפקה, אמר יוסיפידס: "אנו לא מתחמקים מההגדרה שלנו כסטארטאפ למרות שאנו חברה ציבורית. זו חברה שמגייסת הון כדי להגדיל את עסקיה. עכשיו אנו מתחילים להוציא לפועל את התכניות כאשר חתמנו על הסכמים ב-60 מדינות והולכים להתרחב לכולן. רמת ההשקעות בטכנולוגיה ובאינפרסטרקצ'ר הולכת ויורדת ורמת הציפייה להתחלת מימוש התכניות הללו הולכת ועולה. לאחר בניית התשתית בארבע השנים האחרונות זה הזמן לבצע".
את הרבעון השני סיימה החברה עם ירידה בהכנסות ל-141 אלף דולר, לעומת הכנסות של 461 אלף דולר ברבעון השני של 2015. את המחצית הראשונה של 2016 סיימה החברה עם ירידה של יותר מ-50% בהכנסות ל-390 אלף דולר בלבד, ובשורה התחתונה, ההפסד במחצית הראשונה עמד על 2.7 מיליון דולר, לעומת הפסד של 1.4 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2015. הצניחה בהכנסות הגיעה לאחר שלקוח מרכזי בשם VOD365 שעמו חתמה במאי 2015 על הסכם הפצה, הפסיק לשלם. כתוצאה מכך החברה לא הכירה בהכנסות של 105 אלף דולר מהחברה ברבעון השני, אבל מאז השתיים הגיעו להסדר לפיו VOD365 תשלם את החוב עד ה-1 באוקטובר הקרוב.
"הכי חשוב מבחינתנו זה להיות סופר שקופים, לשחק לפי הספר ולא לזוז מטר ימינה או שמאלה", אמר יוסיפידס. "לכן בחרנו ללכת מאד שמרני ולא להכיר בהכנסות של הלקוח הזה. לקחנו ממנו התחייבות לתשלום החוב - אחרת נמיר אותו למניות ואת זה בטוח הוא לא ירצה שנעשה. המהות של הלקוח היא לא בעסקי הליבה שלנו, זה לא המקום בו אנו רוצים לצמוח בו אלא מדובר בפריט היסטורי. אנחנו לא חברה שבונה מולקולה שקשה להבין ויום אחד נעשה את הבוננזה, אלא בונים עסק שצריך להצמיח אותו בשוק בינלאומי של תוכן פרימיום. התוצאות לא אמורות להגיע עוד 5 שנים אלא מגיעות יום ביומו".
- סאמיט מנצלת משבר דה זראסאי בהצעה לרכישת נכסים ב-450 מיליון דולר
- לאומי מספק מימון של 1.7 מיליארד לקיסטון בריבית טובה וזה עדיין מעל ריבית המשכנתא שלכם
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הבורסה ננעלה באדום: ת"א ביטוח איבד 6.9%, הבנקים 4.5% -...
בישראל מנוי ללקוח עולה 29.90 שקלים לחודש ומאפשר לראות כמעט את כל התכנים בשרות מלבד השכרה של הסרטים החדשים להשכרה, שאותם אשר לשכור ל-48 שעות במחיר שבין 9.90 שקלים ל-29.90 שקלים או לחלופין לרכוש את הסרט בעלות של 29.90 שקלים עד 69.90 שקלים. גם לקוח מזדמן יכול לרכוש או לשכור את הסרט וכאן מגיעה בעייתיות המדידה של הגדרת 'משתמשם משלם' כי יש להבחין בין שוכר חד פעמי למנוי משלם. לפיכך המודל לפיו ניתן למדוד את החברה מזכיר במקצת את חברות הסלולר: הכנסה ממוצעת למנוי. יוסיפידס חושף כי בישראל ההכנסה הממוצעת למנוי עומדת על 11 דולר למשתמש משלם ובברזיל ה-RPU עומד על 4 דולרים למשתמש משלם.
על הביקורת לפיה עיקר ההכנסות מגיעות מהשרות בישראל והדבר מהווה גורם סיכון, אמר יוסיפידס: "אם בישראל יש 140 אלף טלוויזיות של סמסונג שאנו משרתים אחרי 3 שנים, בברזיל למשל תוך חצי שנה הגענו ל-800 אלף לקוחות טלוויזיה רק מהמותג סמסונג. בישראל נמכרות 420 אלף טלוויזיות בשנה, אך בברזיל יש כבר היום 13 מיליון טלוויזיות חכמות מחוברות ועוד לא דיברנו על ההשקות הבאות כמו מקסיקו. מדובר ב-60 מיליון ביבשת ואלו מספרים אחרים לגמרי".
בנוגע לביקורת לפיה חברות בתחום, כמו PeerTV, לא בדיוק כיכבו בלשון המעטה, אמר יוספידס: "PeerTV הפיצה ממיר שמאפשר לראות שידורים ובעצם הם בנו פלטפורמה טכנולוגית אבל באופן כללי פלטפורמות כאלו שיודעות לשאת את הטכנולוגיה יש המון. כל חברה והמודל שלה ובכל אופן זה ממש לא מקום שבו אנו רוצים להתמקד. הזוית המעניינת היא שאנחנו מספקים את כל התוכן חוקי, מדובב, מתורגם, יחד עם כל הטכנולוגיה, את השרות ותפעול התוכן שאתה יכול לתת ללקוחות שלך. מהצד השני של הלקוחות, כאשר האלטרנטיבה היא להביא טאלנטים, מערכות הצפנה, מערכות בילינג ועוד... לחברה שזה לא עסקי הליבה שלה (כמו חברות סלולר) השרות שלנו מהווה פתרון מושלם בלי הרבה סיכון כמעט בעשירית העלות".
- 2.אחד 18/09/2016 12:24הגב לתגובה זומלא קשקשת ובלי תוכן
- 1.מת על השירות שלהם, אחלה איכות (ל"ת)שאול 18/09/2016 11:06הגב לתגובה זו
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
משקיע מבצע ניתוח טכני, נוצר ע"י מנדי הניג באמצעות Geminiהדילמה של המשקיעים - הם רוצים לממש מניות, אבל לא רוצים לשלם מס; מה לעשות?
צרות של עשירים - משקיעים רבים סבורים שהשוק עלה מדי ורוצים לממש, אבל אז הם נזכרים במס על רווחים ומתחרטים - למה זו טעות ונאחל לכם לשלם כמה שיותר מסים על רווחים בבורסה
אחרי שנה שבה שוק המניות המקומי רשם עליות חריגות ( שיא מאז 1992) ואחרי שנים שוול סטריט שוברת שיאים, אתם לא תשמעו אנשים שאומרים באמת שזה זמן מצוין להשקיע בבורסות. סליחה, טעות - אתם תקראו מנהלי השקעות, מנכ"לים, אנליסטים שאומרים שהשווקים ימשיכו לעלות, אבל הם לא אומרים את האמת שלהם, ואם כן - הם כנראה לא יודעים מה זה שוק מניות, מה זו מחזוריות ולא בטוח שהם יודעים לתמחר חברות ושווקים. וזה לא שאנחנו מבינים יותר, ממש לא, אלו מספרים, עובדות, זו מתמטיקה פשוטה. ככל שהשווקים עולים התמחור של הפירמות גבוה יותר וזה במבחנים שונים כמו - מכפילי רווח, מכפילי הון ועוד.
ההקדמה הזו חשובה למי שרואה את התחזיות של המומחים. אין באמת מומחים, יש פוזיציה ענקית שמחייבת את המומחה להאמין בעליות - זה הביזנס שלו. הוא חייב להיות אופטימי. מה שכן יש אלו בעלי שליטה שמממשים. שי את זה בלי סוף, ולמי הם מוכרים - לנו. פראיירים כנראה רק מתחלפים. הגופים המוסדיים מקבלים מאיתנו כסף גדול דרך הפרשות לפנסיה, גמל השתלמות ועוד וקונים מניות גם במחירים של פי 2-3 משנה שעברה, גם במכפילי רווח של 40.
ומה אתם באופן ישיר עושים? כלומר בקרנות נאמנות, במניות וכו'? יש כאלו ומסתבר שהם רבים מאוד שאומרים לנו - "השוק יקר, טאואר הגיעה ל-90 דולר מכרתי חצי מהכמות, זינקה ל-100 מכרתי עוד חצי. קניתי באזור 32-33 דולר. אבל עכשיו היא ב-120 דולר. גם לא הרווחתי את העלייה הנוספת וגם שילמתי מס ענק".
בואו נחלק את הדילמה לשתיים: לתזמן את טאואר בשיא - אף אחד לא יכול. לתזמן את המסים - כולם יכולים.
- המשקיע הגדול ביותר של אנבידיה מוכר מניות ב-150 מיליון דולר
- היום שאחרי באפט - מה תעשה ברקשייר עם קופת המזומנים העצומה שלה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
משקיעים חוששים מ-FOMO, אבל ככל שהשוק עולה, הם משתכנעים למכור. הבעיה שאחרי שהם משתכנעים למכור יש דילמה חדשה. למכור עכשיו ולשם מס? זו היתה שנה מופלאה, אין כמעט ניירות שירדו, התיקים מפוצצים ברווחים וגם במס תיאורטי (מס של 25% על הרווח בעת המימוש). ברגע שתבוצע מכירה, המס התיאורטי יהפוך למס בפועל.
ואז משקיעים רבים אומרים - נחכה כבר לשנה הבאה, ודוחים את העסקה. הכל יכול להית בעתיד - אולי יתברר שהם צדקו, אבל זו חוכמה שבדיעבד.
