סגירה חזקה באירופה לאחר נאומה של יילן: הדאקס טיפס 1.65%, הקאק ב-1.2%
האווירה החיובית בבורסות העולם לאחר הנאום של ילן אמש הגיעה לאירופה ובגדול. המדדים המובילים ביבשת נסחרו היום בעליות חדות כאשר האפשרות להעלאת ריבית בארה"ב בהודעה הקרובה - כמעט וירדה מהשולחן. מדד הדאקס הגרמני זינק בשיעור של 1.65% הקאק, עלה ב-1.2% והפוטסי בבריטניה מטפס ב-0.2%. העליות שנרשמו בשעת הסגירה בוול סטריט סייעו לסנטימנט החיובי ביבשת.
דאקס
CAC 40 -0.18%
פוטסי
EURO STOXX 50 -0.8%
מעבר להערכת הסוחרים לדחיית הריבית, גם הטיפוס במחיר הנפט, בשיעור של מעל ל-1%, וחציית רף ה-50 דולר לחבית, דוחף את המדדים מעלה.
יניב חברון מאקסלנס: "לא שחשבנו שהיה סיכוי שהפד יעלה את הריבית בחודש יוני או בחודש יולי - אך לפחות על פי השוק, ההסתברות שזה יקרה עמדה על 50% לפני הדו"ח וירדה לאפס לאחר מכן. המשקיעים הבינו כי לפד' אין מספיק אינדיקציות לדעת מה באמת מצב הכלכלה כדי להסתכן בהעלאת ריבית נוספת. זה לא רק סיכון כלכלי, מדובר פה גם בסיכון מוניטין מאוד כבד שכבר נפגע. תנסו לתאר מה היה קורה אם לאחר העלאת הריבית, דו"ח התעסוקה היה מצביע על צניחה ביצירת המשרות. אגב, גם כך האמינות של הפד עשויה להיפגע מעט, שהרי רק לפני שבועיים החל קמפיין להעלאת הריבית".
ביחס לגוש האירו אמר חברון: "דראגי אומנם יגביר את הדפסת הכסף משמעותית, אך נראה כי הכלכלה בכל זאת מתייצבת כבר עכשיו. ההתרחשויות בארה"ב ממשיכות להיות אלו שקובעות את התנהגותו של שער האירו, על אף תוכנית ההרחבה המסיבית המונהגת באירופה".
הבוקר פורסם נתון הייצור התעשייתי בגרמניה לחודש אפריל, ועמד על 0.8% - גבוה מהצפי לגידול של 0.7%. הנתון מפתיע לטובה לאחר שאכזב משמעותית בחודש שעבר, כשנחלש ב-1.3%.
- 5.מושיקו 07/06/2016 15:08הגב לתגובה זומשהו מריח לא טוב!!!!!!
- 4.אנליסט עממי 07/06/2016 14:20הגב לתגובה זולהיפך אני חושב שהסיכוי להעלאת הריבית גדולה מ- 50%!
- 3.מזליקו 07/06/2016 12:56הגב לתגובה זותתכוננו ולא תופתעו.
- זהירות 07/06/2016 14:55הגב לתגובה זוכל מי שיהיה לא פוטים ימחק בבורסה זהירות !!!!!
- ללא מקורות 07/06/2016 14:22הגב לתגובה זוהמשך קריסה .לא תעלה עליה של אדי דלק וחזרה לקריסה
- 2.זהירות מהפוטים בארץ, לפני זינוק חד למעלה (ל"ת)אמנון 07/06/2016 11:13הגב לתגובה זו
- לא עומד בצחוק (ל"ת)תפסיק 07/06/2016 14:13הגב לתגובה זו
- 1.חלסטרה 07/06/2016 10:36הגב לתגובה זועורכי וכותבי הכתבות הנכבדים, מציע שבראש כתבות החוזות סופות או ראלי בשווקי ההון יוצג בקצרה פרופיל ה"מתנבא" (ולא רק ציון שבשנת XY הוא חזה וכ') על מנת שהקורא יוכל לשקלל נתון זה לתוך הערכת הכתוב. תודה מראש,
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
אילון מאסק ב"הופעה" לבעלי המניות (X)שיעור מאילון מאסק: איך לדרוש טריליון דולר ולקבל את זה
בעלי המניות של טסלה אישרו למאסק חבילת תמריצים חדשה בהיקף עצום של 400 מיליון מניות, שמחזירה את חלקו בחברה ל־25%. מאחורי המספרים הבלתי נתפסים מסתתרת אסטרטגיית משא ומתן מבריקה וגם לא מעט אגו
לאחרונה החליטו בעלי המניות של טסלה Tesla -3.68% להעניק לאילון מאסק חבילת תמריצים חדשה הכוללת 400 מיליון מניות נוספות. זה מצטרף ל־380 מיליון מניות שכבר ברשותו. המספרים כמעט בלתי נתפסים, אבל מאחוריהם מסתתר שיעור מעניין על ניהול משא ומתן וגם על הגבול הדק שבין ביטחון עצמי לחוצפה.
מאסק ביקש דבר אחד: להחזיר את חלקו בחברה ל־25%. הוא לא נימק מדוע, לא הציג טיעונים ולא ניסה לשכנע. הוא פשוט אמר שזה מה שהוא רוצה וקיבל את מבוקשו. החבילה הקודמת שלו, מ־2018, הייתה שווה אז כמה מיליארדי דולרים והיום מוערכת בכ־120 מיליארד. לכך מתווספת חבילת התמריצים מ־2012, ששווייה כיום כ־34 מיליארד דולר. במילים אחרות, עוד לפני העסקה החדשה, מאסק נהנה משכר ממוצע של כ־12 מיליארד דולר בשנה. לא בדיוק “עבודה בחינם”.
הפעם, החוזה כולל תנאי שאפתני במיוחד: מאסק צריך להוביל את טסלה לרווח תפעולי של 400 מיליארד דולר במהלך שנה אחת. לשם השוואה, טסלה צפויה להרוויח השנה כ־13 מיליארד דולר. כדי לעמוד ביעד, הוא צריך להגדיל את הרווחים פי שלושים.
האסטרטגיה היא לב הסיפור
הסכומים הם לא לב הסיפור, אלא האסטרטגיה. ג’ו־אלן פוזנר, פרופסורית לניהול באוניברסיטת סנטה קלרה, הסבירה שמאסק השתמש בעקרון “העיגון”. טכניקה שבה המספר הראשון שמועלה במשא ומתן קובע את המסגרת לכל המספרים הבאים. אם ההצעה הראשונה גבוהה מדי, שאר ההצעות יסתובבו סביבה. מאסק לא התחיל נמוך ולא בנה את הדרישות בהדרגה, הוא פתח בגדול, בטריליון דולר, מה שגרם לכל סכום אחר להיראות סביר בהשוואה.
- מילד שקט שסובל מבריונות ל"מלך העולם" וזה לא טראמפ
- הדרך לטריליון דולר: האם אילון מאסק יגיע ליעד?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פוזנר הסבירה שזו בדיוק הסיבה שכדאי להיות הראשון שמגיש הצעה במשא ומתן. אם מועמד לעבודה מצהיר שהוא שווה חצי מיליון דולר בשנה, גם אם המעסיק חשב להציע 150 אלף, השכר הסופי יהיה קרוב בהרבה להצעה הגבוהה.
