עיר שעושה סדר בתמ"א 38: תראו איפה יקימו 1,500 יח"ד

הוועדה המחוזית ת"א הפקידה תוכנית מפורטת ל-9 מתחמי מימוש בעיר במרכז הארץ 
לירן סהר |
נושאים בכתבה רמת השרון תמ"א 38

תוכנית תמ"א 38 גדולה ברמת השרון: הוועדה המחוזית לתכנון ובניה תל אביב, הפקידה תכנית מפורטת לחיזוק מבנים בעיר. 

התכנית נעשתה על רקע בדיקה כלכלית ותחבורתית ותוספת יח"ד מכוח תכנית זו נקבעו על בסיס בדיקות אלו. לצורך חלוקה מושכלת של תוספת יח"ד מכוח התכנית, ובהתייחס ליכולת הנשיאה של מערכות התנועה, החנייה ושטחי הציבור, ובהתבסס על התפיסה האורבנית של העיר, נקבעו בתכנית 9 מתחמי מימוש, אשר בכל אחד מהם נקבעה כמות פרטנית לתוספת יח"ד ובסה"כ 1,500 יח"ד.

התוכנית מחייבת כי לכל יח"ד נוספת מתוקף תכנית זו יינתן פתרון חניה בתחום המגרש, במידה והתנאים במגרש אינם מאפשרים תוספת מקומות חניה תהיה רשאית הועדה המקומית להתנות מתן היתרי בניה בהסדרתם של מקומות חניה במרחקים הקבועים בחוק.

כאמור, מדובר בתכנית לחיזוק ושיפור עמידותם של מבנים נגד רעידות אדמה. התכנית תחול על מבנים, אשר הוצא היתר לבנייתם, קודם לתאריך 1 בינואר 1980. התכנית מאפשרת סגירת קומה מפולשת, הרחבת דירות (עד 25 מ"ר לדירה) ותוספות קומות וזאת בהתאם לאזור יעוד המגורים של מבקש ההיתר. ולדוגמא באזור מגורים ג' בהריסה ובניה מחדש ניתן יהיה להוסיף 3 קומות וקומה חלקית עליונה מעליהן.

תוקפה של התכנית למשך 5 שנים מיום אישורה. במהלך תקופה זו יגיש מהנדס הועדה המקומית דוחות בגין התקדמות הוצאת היתרי הבנייה. בתום התקופה תחליט הועדה המחוזית באם להאריך את תוקפה או לשנותה בכפוף למידע תכנוני שיעמוד בפניה.

 

עיריית רמת השרון וההועדה המחוזית מקווים כי קידום התכנית יאיץ את תהליך חיזוק מבני המגורים בפני רעידות אדמה ויעודד הן את היזמים והם את דיירי המבנים המיועדים לחיזוק להתחיל בהליכים לחיזוק המבנה אשר יביאו עמם בנוסף לבטיחות הדיירים גם לשיפור חזות הבניינים ולשיפור פני העיר בכלל.

תוך כך, החליטה הוועדה המחוזית באופן פרטני להפקיד תכנית להתחדשות עירונית ברחוב סוקולוב 21-29 בעיר - מדובר בתכנית בשטח של כ- 4 דונם בחלקו הדרומי של רחוב סוקולוב המהווה ציר עירוני ראשי ברמת השרון. התכנית תואמת את מדיניות הבינוי המקודמת בימים אלו על ידי הוועדה המקומית וכן את תכנית המתאר הנמצאת בימים אלה בשלבי תכנון.

התכנית מאפשרת ליצור מתחם מגורים איכותי אשר יצור דופן עירונית לרחוב סוקולוב וזאת על ידי פינוי 23 יח"ד אשר במקומן יבנו 145 יח"ד, אשר 40% מתוכן תהיינה יח"ד קטנות בארבעה מבני מגורים בגובה 7 קומות מעל קומת קרקע ואפשרות לתוספת חזית מסחרית לאורך רחוב סוקולוב. כמו כן, התכנית מציעה שטח רצפות לצרכי ציבור.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

 

עורך התכנית אדר' אורי מזור, מזור פירשט אדריכלים

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
נתנאל שכונת המשתלה
צילום: אסף פרץ

קניתם דירה ב-80/20 לפני שנתיים - האם תוכלו לבטל את העסקה?

גל של ביטולים צפוי להגיע למבצעי ה-90/10, 80/20, אבל במקרים רבים הרוכשים לא יוכלו לבטל - הנה התרחישים הצפויים

רן קידר |

הרוכשים במבצעים של 80/20 ו-90/10 מגלים שהעסקה שעשו פחות טובה ממה שהעריכו. בשלוש השנים האחרונות השוק היה מוצף בהצעות כאלו, ומסתבר שבמקרים רבים על רקע הירידה במחירי הדירות, העסקה כבר לא משתלמת. כלומר, ההנחה שמתבטאת במבצע המימוני נמוכה מהירידה במחיר הדירה בפועל. כלכלית - הרוכש אמור לקום וללכת. משפטית - הוא לא תמיד יכול.

הביטולים החלו השנה ומוערכים בקרוב ל-2,000 בעיקר בדרום - רוכשים שלא יכלו לעמוד בתנאים, ובעסקאות יוקרה בת"א בהם רוכשים הפסידו והעדיפו לצאת מהעסקה. אבל זה יכול להיות כדור שלג שיתעצם. אנחנו לפני גל של מסירות וביטולים משיקולים כלכליים. אבל לרוכשים יש כמה משוכות לעבור.

ראשית, הם צריכים להבין שהמקדמה ששמו כנראה הלכה "לפח".  האם שווה להפסיד את המקדמה של ה-10%, או 20% כקנס כדי להימנע מההפסד הכלכלי על הדירה שמסתכם כנראה בכמה אחוזים (ירידת מחירים של 5%-10% מול הנחת מימון של כ-5%)? השאלה מה ההסכם מול הקבלן. מבירורים שערכנו עולה כי ברוב המקרים הקנס מסתכם ל-10% מערך הדירה. כלומר במבצעים של 90/10  אתם אמורים להשאיר את ה-10% אצל הקבלן. בעסקאות של 80/20  (בהנחה שזה לפי המודל של קנס 10%) אתם אמורים לקבל החזר מהקבלן כי שילמתם כבר 20%. לכו תרדפו אחרי הקבלן וגם יהיו לכם משוכות משפטיות - סילוק המשכנתא שלקחתם במקביל לרכישה שהיתה בערבות של הקבלן שמימן אותה (עד למסירה). גם בעסקאות בשיעורי מבצעים אחרים יהיה כמובן צורך להסיר את המשכנתא. בסוף המשכנתא עליכם וכדי להסיר אותה צריך הסכמה של הקבלן ושל הבנק.

עורכי דין בתחום הנדל"ן מספרים שיש צורות שונות של הסכמי רכישה בעסקאות כאלו. יש הסכמים עם הגנות על הרוכשים ויש שחשופים לחלוטין לחסדי הקבלן. כלומר, יכול להיות שלמרות שצפוי גל של ביטולים בגלל הפסדים, התוצאה תהיה אחרת כי הקבלנים לא יוותרו לרוכשים ואלו יצטרכו לשלם את ה-80%-90% או להגיע למאבק משפטי מול הקבלן.  

מאבק משפטי זה לרוב נזק לשני הצדדים. יכול להיות שלפני השלב הזה, הצדדים ינסו להידבר. השלב הזה של המו"מ - השלב המסחרי עשוי להיות חבל הצלה לשני הצדדים. הקבלן רואה כעת שוק קשה. שוק של קונים. היקף העסקאות יורד, המחירים יורדים. הדבר האחרון שהוא צריך זה ביטולי עסקאות. הוא ינסה לשמור על העסקה וכדי לשמור עליה הוא עשוי לספק לרוכש הנחה נוספת - כספית או מימונית. הוא לא ירצה להגיע לבית משפט או למצב שהרוכש לא יכול או לא ישלם לו את היתרה של ה-80%. במקרה כזה הלכה העסקה, וזה עלול להיות בעיה גדולה מול הבנק הממן-מלווה ובכלל - לא רק שאין מכירות יהיו ביטולים (מכירות שליליות).

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.