פסגות: "שופרסל תאלץ להעלות מחירים ויתכן וכבר החלה" - מה מחיר היעד?

ביום רביעי תפרסם רשת הקמעונאות מקבוצת IDB את התוצאות לסיכום שנת 2014. אילנית שרף צופה הוצאות תפעוליות כבדות
אבי שאולי | (13)

"שופרסל תאלץ לבצע תהליך הפוך של העלאת מחירים (ויתכן וכבר החלה) בעיקר לנוכח הירידה החדה במרווחים וקושי מוערך על ידינו בשינוי תנאי הסחר על ידי הספקים", כך מעריכה האנליסטית אילנית שרף מפסגות ברוקראג' לקראת פרסום התוצאות לסיכום שנת 2014.

חברת שופרסל 1.23% מקבוצת דיסקונט השקעות -0.16%  הפסיקה להיות הפרה החולבת של קונצרן אידיבי על רקע התחרות הקשה, הרגולציה והמחאה החברתית.

המנכ"ל איציק אברכהן מנסה להתמודד הם המצב המאתגר בעיקר בדרך של התייעלות, שינוי אסטרטגי ומיצוב החברה. שופרסל מנסה להילמחם המוניטין שדבק בה כאילו היא מוכרת מוצרים ביוקר. בנוסף, מקדמת החברה מהלכי התייעלות במסגרתם החברה מצמצמת בהוצאות תפעוליות, סוגרת סניפים מפסידים, משפרת תנאי סחר ומקדמת פתיחת מרלו"ג חדש השנה לטובת שיפור הרווחיות הגולמית.

אילנית שרף: "התוכנית האסטרטגית של החברה מתחילת השנה הובילה ברבעונים הקודמים לירידה במכירות החברה ולירידה בשיעורי הרווחיות הגולמית והתפעולית. אנו צופים המשך פגיעה גם ברבעון הרביעי של השנה, נוכח אגרסיביות המהלך וקושי להתאים את מבנה ההוצאות באופן מידי או בכלל. הרבעון הנוכחי צפוי להיות מושפע בעיקר מהפחתת המחירים לצד המשך התחרות מצד שחקניות הדיסקאונט. את השפעות שליליות אלו צפוי למתן עיתוי החגים ואף להוביל ליציבות בהיקף המכירות בהשוואה לרבעון המקביל".

בפסגות ברוקארז' מעריכים שחברת שופרסל תציג הכנסות של 2.954 מיליארד שקל ב-Q4, צמיחה של כ-0.6% לעומת הרבעון המקביל בשנת 2013 הנובעת בעיקר מעיתוי החגים שחלו בחודש אוקטובר ולמרות הפחתת מחירים יזומה של הרשת לצד המשך התחרות בענף. 

שופרסל סיימה את החודשים ינואר-ספטמבר 2014 עם הכנסות של 8.8 מיליארד שקל ובשורה התחתונה נרשם הפסד של 149 מיליון שקל, אחרי רווח של 209 מיליון שקל בשנת 2013 כולה.  

 

אילנית שרף צופה רווח נקי רווח נקי של 2 מיליון שקל ברבעון הרביעי של 2014  ומסבירה שההערכות אינן לוקחות בחשבון הכנסות או הוצאות חד פעמיות ועלייה או ירידה בשווי ערך נדל"ן.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

אז מה השורה תחתונה?

פסגות ברוקראז': "הדוחות הכספיים צפויים להצביע על המשך הקשיים איתם מתמודדת הרשת, כאשר קשיים אלו עשויים להמשך גם ברבעונים הבאים על רקע התחרות, התמתנות בצריכה המקומית ושינויים רגולטוריים. הרווח הגולמי מתקרב לרווחיות הגולמית של רשתות הדיסקאונט הכבדות, אך ההוצאות התפעוליות רחוקות מלהיות שם. על מנת לחזור לרווחיות תפעולית של למעלה מ-3% החברה צריכה להעלות את שיעור הרווחיות הגולמית בחזרה לכ-24% או לחילופין להפחית את הוצאותיה התפעוליות בקרוב ל-500 מיליון שקל בשנה. החברה תצליח לשפר את הרווחיות התפעולית ותקטין את ההוצאות, אך לא באופן שיאפשר לה לחזור בטווח הקרוב לרווחיות של למעלה מ-3%".

תגובות לכתבה(13):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 12.
    צרכן נבון 20/02/2015 18:26
    הגב לתגובה זו
    ההוזלות אמיתיות, מגה בנפילה, רמי לוי רודף ומעתיק מבצעים משופרסל... בהחלט בכוון הנכון !
  • הצחקת אותי - הם יקרים וגם התקורה שלהם מאד גבוהה (ל"ת)
    משה ראשל"צ 21/02/2015 19:02
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    שועלי 20/02/2015 15:12
    הגב לתגובה זו
    ראיתי היום סניף הקרוב אלי תורים ועגלות מלאות , וזה עוד שופרסל שלי שנחשב קצת יקר, לא מזמן פתחו את מגה ליד, שופר סל זולה יותר ברוב המוצרים, מגה זולה יותר בירקות ופירות.@
  • 10.
    גרין 20/02/2015 11:54
    הגב לתגובה זו
    וכדי לא לאבד אותם שוב, לא בטוח אם כדאי לה להעלות מחירים. להעלות מחירים הוא עניין שטעון בדיקה מקיפה.
  • 9.
    שועלי 20/02/2015 08:25
    הגב לתגובה זו
    הרשת ממשיכה להוריד מחירים בכל המוצרים, דווקא בירקות ופירות שיקגו השנה המון הם לא מורידים ולכן אני חושב שכאן הם עושים קופה,ירוויחו מעל 2 מיליון ברבעון. האנליזה של פסגות לא שווה הרבה.
  • 8.
    אנליסט 19/02/2015 22:03
    הגב לתגובה זו
    בדרך כלל טועה, גם לפני שנתיים טענה שבזק תרד ל-300 ואחר כך פסגות התנצלו בפני הנהלת בזק ולקחו חזרה את התחזית
  • 7.
    משקיע 19/02/2015 21:52
    הגב לתגובה זו
    https://stocker.co.il/profile/1722-comp519
  • 6.
    קצצו בשכר המנהלים הגדולים הדפסת מחירים ומוצרים..פשוט (ל"ת)
    הוזילו המחירים 19/02/2015 16:27
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הפיל 19/02/2015 16:24
    הגב לתגובה זו
    רמי לוי העלה מיחירים
  • 4.
    ??איל 19/02/2015 16:22
    הגב לתגובה זו
    במקום להעלות מחירים תימכור. 4 מוצרים במחיר אחד
  • 3.
    צרכן חכם 19/02/2015 16:14
    הגב לתגובה זו
    נעבור למתחרים כי כאלה יש הרבה, גם המכולת השכונתיות הבינו כבר, להוריד מחירים זה טוב, כי מספר הקונים גדל
  • 2.
    שופרסל הולכת להביא דוחות לפנים !!!! (ל"ת)
    יוג'ין 19/02/2015 16:04
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    השואל ? 19/02/2015 15:55
    הגב לתגובה זו
    חוץ מזה , האם זו האנילסטית שהתעקשה לפני שנתיים שבזק תהיה בשער 300 וקבלה לפרצוף שער 700 לא מתואם דיבידנד!!
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

ראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמןראסל אלוונגר מנכ״ל טאואר, צילום: מיכה בריקמן
דוחות

מנכ"ל טאואר: "אנחנו נמצאים בעמדה חזקה - טכנולוגיות הליבה כולן מציגות צמיחה שנתית"

יצרנית השבבים עקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 55 סנט למניה לעומת צפי של 54 סנט והכנסות של 395.7 מיליון דולר מול צפי ל- 394.9 מליון דולר;  מעלה תחזית לרבעון הרביעי ב-5% להכנסות של כ-440 מיליון דולר - המניה מגיבה בעליות - מה אמר  אלוונגר המנכ"ל בשיחת הועידה?
מנדי הניג |
נושאים בכתבה טאואר

טאואר סמיקונדקטור טאואר 13.62%   יצרנית השבבים האנלוגיים ממגדל העמק, מפרסמת את תוצאותיה לרבעון השלישי ומציגה ביצועים חזקים בקצת מהציפיות, לצד תחזית שיא לרבעון הרביעי. הכנסות החברה רשמו גידול של 6%  ל-395.7 מיליון דולר ועלייה של כ-15% ברווח הנקי ל-54 מיליון דולר לעומת הרבעון הקודם. החברה מספקת תחזית שיא לרבעון הרביעי, עם צפי להכנסות של 440 מיליון דולר.

טאואר מייצרת שבבים שממירים אותות מהעולם הפיזי (כמו אור, קול או טמפרטורה) לאותות חשמליים שניתן לעבד דיגיטלית. היא פועלת כ-"foundry", כלומר מפעל שמייצר שבבים לפי תכנון של חברות אחרות, ולא מפתחת מוצרים סופיים בעצמה.

טאואר מתמחה בטכנולוגיות מתקדמות המשמשות מגוון תעשיות: שבבים לניהול הספק המשולבים במכשירים אלקטרוניים ומערכות רכב, חיישני תמונה למצלמות תעשייתיות, רפואיות וביטחוניות, שבבים לתקשורת אלחוטית ו־RF למכשירי מובייל, וכן רכיבים אופטיים מתקדמים מבוססי טכנולוגיות SiGe ו-SiPho המשמשים להעברת נתונים במהירות גבוהה במרכזי נתונים וברשתות תקשורת. לטאואר מפעלי ייצור בישראל, בארצות הברית וביפן, והיא מספקת ללקוחותיה שירותים מקיפים הכוללים פיתוח תהליכי ייצור, העברת טכנולוגיה ואופטימיזציה לייצור סדרתי. לקוחותיה העיקריים הם חברות שבבים, יצרניות רכיבים אלקטרוניים וחברות טכנולוגיה בתחומי התעשייה, הרכב, התקשורת, הרפואה והביטחון.

תוצאות הרבעון השלישי

ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-395.7 מיליון דולר, עלייה של 6% לעומת הרבעון הקודם ושל כ-7% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. התוצאה מעט מעל תחזית השוק שעמדה על 394.98 מיליון דולר. הרווח הגולמי עלה ל-93 מיליון דולר לעומת 80 מיליון דולר ברבעון השני, והרווח הנקי הסתכם ב-54 מיליון דולר. הרווח המדולל למניה לפי כללי GAAP עמד על 0.47 דולר, בעוד שהרווח המתואם (Non-GAAP) עמד על 0.55 דולר - גבוה מהתחזית שעמדה על 0.54 דולר.

תזרים המזומנים מפעילות שוטפת ברבעון עמד על 139 מיליון דולר, לעומת 123 מיליון דולר ברבעון הקודם, וההשקעות נטו ברכוש קבוע הסתכמו ב-103 מיליון דולר.