באמת יש מצוקת דיור? 26,890 דירות נותרו למכירה - גידול של 16% תוך שנה
הביקוש לדירות נותר גבוה בחודש אוקטובר לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, הקבלנים מכרו בחודש זה 2,004 דירות חדשות, גידול של כ-2% בהשוואה לנתוני ספטמבר אשר הסתכמו ב-1,967 דירות וגידול של כ-6% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, במהלכה נמכרו 1,877 דירות.
סך הכול הכמות המבוקשת של דירות (הכוללת דירות חדשות שאינן למכירה בנה ביתך, קבוצות רכישה, להשכרה וכו') הסתכמה ב-3,448, ירידה של כ-5% מרמה של 3,619 בספטמבר. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד חל גידול של כ-3% בכמות המבוקשת.
בתקופה של ינואר-אוקטובר 2014 חלה ירידה של 16.4% בכמות הדירות שנמכרה בהשוואה לאשתקד, כאשר במחוז הצפון נרשמה ירידה של כ-24%, במחוז מרכז של כ-23%, ובמחוז חיפה של כ-17%. במחוז תל אביב נרשמה עלייה של כ-9% ובירושלים של כ-5%.
מספר הדירות החדשות שנותרו למכירה בסוף אוקטובר 2014 - כ-26,890 דירות, מתוכן כ-18,390 דירות היו בבנייה ביזמה פרטית וכ-8,500 דירות היו בבנייה ביזמה ציבורית. בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד חל גידול של 16% במספר הדירות שנותרו למכירה מ- 23,155 דירות, כלומר מדובר בגידול של 3,735 במספר הדירות שנותרו למכירה.
- התמ"ג עלה ב-3.8% בחישוב שנתי; ירידה של 1% לעומת הרבעון המקביל
- התוצר לנפש ירד ב-0.4% ברבעון השני של השנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מכלל הדירות החדשות שנותרו למכירה, כ-36% מוצעות למכירה במחוז המרכז, כ-16%במחוז ירושלים, כ-15% במחוז תל אביב, כ-11% - במחוז הדרום, כ-10% במחוז חיפה וכ-9% במחוז הצפון. על פי נתוני המגמה, במספר הדירות החדשות בבנייה ביזמה פרטית שנותרו למכירה, העלייה שנרשמה ברציפות מחודש אוקטובר 2009, התייצבה מחודש מאי 2012, למעט עלייה מתונה בחודשים ינואר-מאי 2014.
על פי המספר הממוצע של דירות חדשות שנמכרו בשלושת החודשים האחרונים אוגוסט-אוקטובר 2014, מספר חודשי ההיצע הוא 15; כלומר, מספר החודשים שיעברו עד מכירת כל הדירות החדשות שנותרו למכירה באוקטובר 2014, הוא כ-19 חודשים בכל אחד מהמחוזות ירושלים והצפון, כ-16חודשים במחוז המרכז, כ-14 חודשים בכל אחד מהמחוזות חיפה והדרום וכ-9 חודשים במחוז תל אביב; זאת בהנחה שקצב מכירתן יהיה זהה לקצב המכירה בשלושת החודשים האחרונים ושלא יהיו התחלות חדשות.
- 9.פעם ב 7 שנים מיתון 1992 2000 2007..... (ל"ת)ooo 30/11/2014 23:46הגב לתגובה זו
- 8.רק שכחתם לפרסם את המחירים המופקעים שדורשים עבורם (ל"ת)תום 29/11/2014 12:05הגב לתגובה זו
- 7.רק שכחתם שכבר כמעט שנה הרוכשים מחכים על הגדר (ל"ת)משה דהאן 27/11/2014 19:10הגב לתגובה זו
- שמואל ברגר 28/11/2014 10:03הגב לתגובה זווגם היא תהיה מעוותת, אבל תתמצע יותר
- 6.עילאי 27/11/2014 18:49הגב לתגובה זושל כל ניפוח להתפוצץ
- 5.הבעיה שהגדר עומדת להתמוטט (ל"ת)אריק 27/11/2014 16:51הגב לתגובה זו
- 4.ירון 27/11/2014 16:00הגב לתגובה זוכל חודש שעובר והקבלנים לא מוכרים את הדירות הללו, מכניס אותם ללחץ פיננסי ופרויקט שלם יכול להסתיים בהפסד. פשוט להתעלם מכל שטיפת המוח של בעלי האינטרסים בענף הנדל"ן, ויש הרבה כאלו, ולתת לדירות האלו להירטב בגשם, ואחרי להתייבש בשמש, בעוד חצי שנה, אתם תראו מבצעי הנחות אמתיים ומשמעותיים.
- עילאי 27/11/2014 19:54הגב לתגובה זונתקעו פשוט אין יותר כסף לקנות משמע תהיה ירידה וחדה אחי לא ירידה סתם 10 אחוז אני מדבר על נפילה לפחות 40 אחוז במחיר הנדלן
- 3.מנתח שוק 27/11/2014 14:22הגב לתגובה זוולכן ניסו לייצר עליית מחירים למרות הקיפאון בשוק. איך מייצרים עליית מחיר מלאכותית? פשוט מקטינים את יעדי המכירה. בכך מקטינים את ההיצע שמיועד למכירה עד לרמה שהוא קטן יותר מהביקוש שיש באותו רגע בשוק. אבל בעוד שבחברת סמסונג רוצים לפטר את המנכל כי הגלקסי 5 נמכר לאט ומצטבר במחסנים, הקבלנים בכוונה מוכרים פחות ונתקעים עם סחורה ב"מחסנים". התנהגות כזאת הגיונית רק אם מבינים שהכי מפחיד את הקבלנים זה להודות שלפיד הצליח לייצר ירידות מחירים. ירידת מחירים תקטין את המכירות עוד יותר, ולא תגדיל כפי שנהוג לחשוב, כי כמעט אף אחד לא יקנה נכס כשמחירו בירידה וצפוי להמשיך לרדת. נכס זה לא מוצר רגיל זה השקעה, והשקעה קונים כשיש צפי לעליית ערך, לא כשהשוק יורד ושר השיכון והאוצר אומרים שהוא ימשיך לרדת כי הם יציפו בקרקע.
- ג'ק 27/11/2014 16:24הגב לתגובה זוהצחקתני
- 2.בן אהרון 27/11/2014 14:11הגב לתגובה זוצריך לנפץ את האגדה שאין דירות ואין דיור בר השגה. זה נכון אך ורק לתל אביב. יש בלי סוף דירות בפתח תקווה ובחיפה ובכל מקום אחר בארץ ברבע מחיר מתל אביב. כל הסיפור של מחסור זה ספין אחד גדול!!! הבעיה שרוצים דירות בלב תל אביב ולקנות בסופר למטה במחירים של רמי לוי וזה בכל הכבוד לא קיים בשום במקום בעולם!!! אז בבקשה להתעורר: דירה להשכרה 2 חדרים מרוהט בחיפה עולה רק 1800 ש״ח וגם פחות ויש בלי סוף דירות !!!
- שמואל ברגר 28/11/2014 10:06הגב לתגובה זואם אני רוצה לגור רק בת"א - מבחינתי, הסובייקטיבית, יש מחסור בדירות. וזה לא שחסר שטח. ממש לא. זה עניין של אישורים ממשלתיים/עירוניים ורגולציה.
- xxx 27/11/2014 17:05הגב לתגובה זורק בשכונת עוני מפחידה במחיר הזה....
- 1.על פניו ניראה בועה, אבל ההתנפלות תתחיל אחרי מע"מ 0% (ל"ת)שאפיק 27/11/2014 13:45הגב לתגובה זו
- צודק מאוד. חברות בנייה יצטרכו מאבטח בכניסה למשרדים (ל"ת)אשקלוני 28/11/2014 09:41הגב לתגובה זו
- אלי 27/11/2014 20:24הגב לתגובה זובלבול מח
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
