100 בעלי חנויות בתחנה המרכזית החדשה עתרו נגד עיריית תל אביב

העותרים מבקשים מביהמ"ש להורות לוועדות המקומית והמחוזית בת"א לפעול להסדיר את התכנון והרישוי במתחם
לירן סהר |

האם התחנה המרכזית החדשה בתל אביב עשויה להפוך למקרה הולילנד 2? כ-100 בעלי חנויות במתחם הגישו לבית המשפט המחוזי בת"א עתירה מנהלית כנגד עיריית תל אביב, הוועדה המחוזית, משרד התחבורה וגופים רגולטוריים נוספים, בשל המצב השורר מזה שנים רבות במתחם.

בעלי החנויות מבקשים להסדיר את המצב התכנוני והרישויי במתחם, כאשר הבנייה שם נעשתה במקרים רבים בחריגות אדירות של עשרות אלפי מ"ר מעבר לשטחים המותרים, בסיוע/העלמת עין של הרשויות. העותרים מבקשים מבית המשפט להורות לוועדה המקומית והמחוזית לפעול לאלתר להסדיר את התכנון והרישוי במתחם, באופן שיתאים למצב הקיים והבנוי בשטח כך שיוכלו סופסוף לקבל את הנכסים להם הם מחכים עשרות בשנים.

"הרשויות היו מודעות למצב"

בעלי החנויות מאשימים את הרשויות אשר היו מודעות למצב החמור והבלתי חוקי המתרחש מתחת לאפן, ואף סייעו ליצירתו, אך משך עשרות שנים, ולמרות התראות חוזרות ונשנות מצד העותרים ואף למרות דו"ח של מבקר המדינה שניתן בעניין, נמנעות מלפעול בעניין.

בעלי החנויות בתחנה המרכזית שעתרו לבית המשפט בחלקם אנשים מבוגרים וקשי-יום, אשר השקיעו את מיטב כספם ואת מעט חסכונותיהם ברכישת שטח לצרכי מסחר במתחם התחנה המרכזית. חלק אף עברו מהתחנה מרכזית הישנה, לאחר הבטחות וחלומות שלא נתממשו, שטחים אלה איבדו כמעט לחלוטין את ערכם, בשל מחדלים שנעשו על ידי הרשויות, וכיום לא ניתן לעשות בהם כל שימוש והם עומדים כאבן שאין לה הופכין. בנוסף לכך, מרבית חנויות העותרים טרם נמסרו לבעליהם. העותרים תומכים את טענותיהם בחוות דעתו המקיפה של שמאי המקרקעין אריה קמיל.

לפי העתירה, חלק נכבד מבעלי החנויות במתחם התחנה המרכזית, שרכשו שם חנויות לפני כ-50 שנה, מעולם לא זכו להפעיל אותן, בשל מהלכים חריגים ושגויים של מוסדות התכנון, שהתירו הכפלת שטחי הבניה בפועל, ללא בסיס סטטוטורי תכנוני אולם העבירו את ההיתרים שניתנו להם ואפשרו לחברת התחנה בעבר למכור זכויות אלו לקונים חדשים שעובדים בשטח. הדבר יצר מפלצת בטון, אשר חלקים גדולים ממנה בנויים באופן בלתי תקין ואינם משמשים למטרתם אלא עומדים סגורים ונטושים באגפים חסומים ללא שנראה כל פתרון.

לדברי עוה"ד צבי שוב ונפתלי פרידמן, אשר הגישו את העתירה: "כפי שנראה, גם תכנית המתאר החדשה לעיר, תא 5000 שהופקדה לאחרונה להתנגדויות ולמעשה דנה בהעברת התחנה ופינוייה, אינה מביאה את הפתרון המיוחל למתחם סבוך ומסוכסך זה, לא בטווח הקרוב, ולצערנו אף לא בטווח הרחוק, ולכן יש להכניס בה התייחסות ופתרון ועל כן יש לנסות לנצל את התכנית כבר עכשיו עוד בשלבי התכנון המקדמיים על מנת לנסות לקדם פתרון, זמני וקבוע יחד עם הרשויות, במטרה להביא מזור לפצעיהם הפתוחים מזה עשרות שנים של בעלי החנויות".

בעלים אלו הגישו באמצעות עורכי הדין התנגדות להצעת התכנית בניסיון להגדיל את הזכויות על מנת שניתן יהא להגיע לפתרון, התנגדות שלוותה בחוות דעת של מר אריה קמיל, שמאי מקרקעין.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

יש לציין כי בבית המשפט המחוזי בלוד מתנהל תיק בו ביקשה חברת התחנה המרכזית שבשליטת קובי מימון הקפאת הליכים בשל חובות ולבצע רכישה של התחנה דרך גוף אחר ומונו נאמנים לחברה, בקרוב יידון בית המשפט שלפירוק בבקשה זו ואף גם שם יידון עתיד התחנה שנראה כי תעסיק את בתי המשפט וועדות התכנון עוד שנים רבות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיות

הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי. 

צלי אהרון |

הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".

זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%. 

בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.

הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.55%  , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.

כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים  - והוא גם לא נראה באופק.

5% תשואה על ההון העצמי

אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית  של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

פינוי בינוי דירות
צילום: איציק יצחקי

רובי קפיטל תממן פרויקט פינוי-בינוי במעלה אדומים

החברה חתמה על הסכם מימון לקידום פרויקט “מגדלי אדומים” שיהיה הראשון במעלה האדומים לצאת לדרך. הוא כולל הריסה של 147 דירות ישנות ובניית כ-750 חדשות בשכונת כלי שיר; המהלך יתבצע בשיטת בינוי-פינוי-בינוי על ידי חברת בן דוד

צלי אהרון |

רובי קפיטל חתמה על הסכם למימון פרויקט “מגדלי אדומים”, פרויקט הפינוי-בינוי הראשון שמתקדם לביצוע במעלה אדומים. מדובר במהלך די משמעותי עבור השכונה הוותיקה כלי שיר, שבה ייהרסו 147 דירות ישנות לצד 17 חנויות, ובמקומן יוקם מתחם חדש שיכלול כ-750 דירות, מבני ציבור ושטחי מסחר. ההסכם מאפשר ליזמים להתחיל בפועל את שלבי התכנון המתקדמים, את ההיערכות לבנייה ואת הביצוע בשלבים - בהתאם למודל של בינוי-פינוי-בינוי.

הפרויקט מבוסס על שימוש ב"קרקע משלימה" שנרכשה מרמ"י. על הקרקע הזו יוקם המגדל הראשון במסגרת המתחם, והוא ישמש כפתרון מעבר לדיירי הבניינים הקיימים. המשמעות היא ששלב הפינוי יתבצע רק לאחר שהבנייה הראשונית תושלם, כך שהדיירים לא יידרשו לעזוב את העיר לתקופה ממושכת. מודל זה נמצא בשימוש במספר פרויקטים בארץ בשנים האחרונות, בעיקר באזורים שבהם המתחם הקיים אינו מאפשר תהליך פינוי כולל בתחילת הדרך. כאן, מדובר ביישום ראשון מסוג זה באזור יהודה ושומרון, מה שמוסיף שכבה נוספת של תכנון ובקרה בשל מאפיינים סטטוטוריים יחסית ייחודיים.

לפי התכנון, הפרויקט הכולל צפוי לכלול בנייה של מגדלים בני תשע עד שלושים ואחת קומות, לצד מערכות תשתית חדשות שיותאמו לצפיפות העתידית של השכונה. בין היתר, יוקמו חניונים תת־קרקעיים, שטחי מסחר בהיקף של כ-3,000 מ"ר, מבני ציבור, ופארק שכונתי. בנוסף, אושרה למתחם מערכת פינוי אשפה פניאומטית, מרכיב תשתיתי שמיועד להתמודד עם העלייה הצפויה בכמות התושבים בשכונה המתחדשת.

מבחינת המספרים, היקף ההכנסות הצפוי מהפרויקט מוערך בכ-1.36 מיליארד שקל. מדובר בהיקף שמייצר תזרים רב שנתי ומתפרס על שלבי ביצוע שונים, בהתאם להתקדמות הבנייה ולמכירת הדירות. ליווי פיננסי בדרך כלל מאפשר ליזמים לא רק להתחיל בעבודות בפועל, אלא בנוסף לייצר ודאות עבור מוכרי דירות פוטנציאליים, שרוצים להבין את יציבות הפרויקט. בשוק שבו ריביות גבוהות ומגבלות מימון מקשות על חלק מהחברות, יצירת מסגרות ליווי להפעלות ארוכות־טווח היא תנאי בסיסי לקידום פרויקטים גדולים.

המודל המתוכנן לביצוע בשלבים משפיע גם על לוחות הזמנים. בשלב הראשון תבוצע הבנייה על הקרקע המשלימה. לאחר איכלוסה, יועברו הדיירים מהבניינים הישנים אל המגדל החדש, ורק לאחר מכן יתחילו עבודות ההריסה ובניית המגדלים הנוספים. תהליך זה מצריך תיאום הדוק בין גורמי התכנון, גורמי המימון, הדיירים והעירייה. בנוסף, מרכיבי תשתית כמו הסדרי תחבורה, שדרוג כבישים ופתרונות חניה נבחנים במקביל, כדי לאפשר לתושבים החדשים והוותיקים שילוב חלק של השכונה במרקם העירוני.