סימן לבאות: תשואת אג"ח ארה"ב בשפל של חודשיים, למה הכלכלנים מודאגים?

תשואת האג"ח הממשלתי בארה"ב ירדה 15 נקודות בסיס אתמול לשפל של חודשיים, אבל כלכלנים מעריכים שזה בא מהסיבות הלא נכונות
ידידיה אפק | (1)

למרות שסוחרי האג"ח נשמו לרווחה בשבוע האחרון כשתשואת האג"ח הממשלתי של ארה"ב ל-10 שנים נפלה לשפל של חודשיים, הירידה בתשואות מצביעה על נתון מדאיג במיוחד יותר משקיעים מחפשים נכסים בטוחים מחשש שהשבתת הממשלה פגעה בצמיחת הכלכלה האמריקנית.

שוק האג"ח הממשלתי נמצא בעיצומו של ראלי שהחל כשהשמועות הראשונות על הסכם בקונגרס החלו לזלוג החוצה ביום ד'. תשואת הבנצ'מרק האמריקני שעמדה אז על 2.75% ירדה עד לרמה של 2.54% בצהרי היום אמש (ו'), ומחזיקי האג"ח חגגו. אסטרטגים מעריכים כי התשואה צפויה להישאר ברמה זו בטווח הזמן הקרוב, בניגוד לעלייה החדה שראינו בחודשי הקיץ.

"אני יכול להגיד בבטחון רב שתשואת האג"ח ל-10 שנים לא תגיע השנה ל-3% עוד פעם. בשלב זה, השיא שראינו בספטמבר כנראה ישאר הרמה הגבוהה של השנה", מעריך איאן לינגן, אסטרטג תשואות ראשי ב-CRT.

אבל מספר כלכלנים מצביעים על סיבה אפשרית לצניחת התשואות, ואיתם לעליית מחירי האג"ח הממשלתי. כאשר משקיעים רבים רוצים לרכוש נכס מסוים, מחירו בשוק עולה את זה כל סטודנט שנה א' לכלכלה יודע. אחת הסיבות שהמשקיעים בוחרים לחזור אל חיקן של אגרות החוב הממשלתיות היא העובדה שהן נכס בטוח (יחסית), כלומר אפשר לצפות שעודף ביקוש לאג"ח יגיע בעיתות של חוסר וודאות כלכלית. כלומר, ירידת התשואות אומרת לנו שהשבתת הממשלה וסאגת תקרת החוב תרמו במידה מסוימת להאטה בצמיחה הכלכלית של ארה"ב.

אסטרטג ההשקעות הבכיר של בלקרוק, ג'פרי רוזנברג, מסביר ש"מאז סיום דיוני תקרת החוב, הפוקוס בשווקים הפיננסים עבר להשלכות הכלכליות שבאו מכך. הקונפליקט בוושינגטון בא בזמן שהכלכלה האטה, בזמן שהתחלנו לראות אכזבה ממה שהיה אז ציפיה לצמיחה מוגברת במחצית השניה של השנה".

מאז שהחלה השבתת הממשלה בתחילת אוקטובר, מספר מכוני מחקר עדכנו מטה את תחזיות הצמיחה שלהם לכלכלת ארה"ב. ב-Macroeconomic Advisers הורידו האנליסטים 0.5% לקצב צמיחה של 2.1%, ב-HIS Global Insight מצפים לצמיחה של 1.6% לעומת צפי קודם של 2.2%, וב-Capital Economics חוזים צמיחה של 2% לעומת צפי ל-2.3% לפני ההשבתה.

יש לזכור שלמרות שכרגע הושג הסכם לגבי תקרת החוב ותקציב הממשלה, אנחנו עלולים למצוא את עצמנו באותו המצב בתחילת 2014, כשהמועד הסופי להסכם ארוך טווח יתקרב בשנית. יתכן שאותם משקיעים שמיהרו לקנות אג"ח ממשלתי חושבים בדיוק על כך.

להאטה בצמיחה יש צד חיובי עבור המשתתפים בשוק ההון זה אומר שהפד' בראשות הנגידה החדשה ג'נט יילן לא ימהר לצמצם את קצב רכישות האג"ח החודשי וימשיך להזרים עוד כסף זול לשוק. "ריסון תכנית הרכישות לא יעלה לשולחן הדיונים עד 2014" אמר מאט דוק, מנהל תיקים ב-Calvert Investment. "השוק נהיה פחות ופחות צפוי ועדיף לך להישאר בהשקעה שמרנית יותר".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    זקן חכם 19/10/2013 21:22
    הגב לתגובה זו
    וממשיך להבטיח לקנות אג"ח, לשמור על מחיר גבוהה ותשואה נמוכה, מבטיח שאינפלציה תפרוץ בסוף, למרות שמשחקים עם נתוני המדד כדי להוכיח שאין אינפלציה. אז לפד לא תהיה ברירה. או סחרור אינפלציוני והיפר אינפלציה או העלאת רבית. ההיסטוריה מלמדת שברגעים אלו לפד אין ברירה. הוא יעלה את הריבית. אפילו בחדות. כולם ירצו למכור את האגחי"ם. מחירי האגחי"ם יפלו והתשואות יזנקו ויביאו למפולות בשוקי המניות.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.