מתוק מר: כמות הקקאו בעולם פוחתת, "בעוד 7 שנים ייתכן מחסור בשוקולד"
חפיסת השוקולד, לה אנחנו רגילים, עשויה לעבור שינויים משמעותיים בעתיד הקרוב בעוד ששמן, חומרי טעם כימיים ותחליפים אחרים יחליפו את פולי הקקאו שצפויים להפוך בעתיד הקרוב נדירים מאוד. חבילת שוקולד מהסוג האיכותי, זה שמכיל בתוכו כמויות גדולות של פולי קקאו, צפוי להיות מוצר מקובל בבתי העשירים בלבד.
על פי מחקר שנערך ע"י Mintec, מחירם של המוצרים ההכרחיים לייצור 100 גרם שוקולד עלה ב-28% מאז חודש אוקטובר של שנת 2012. כך, המחיר של חמאת קקאו, השומן הצמחי אשר מופק מעץ הקקאו וממנו מפיקים כרבע מהשוקולד בעולם, עלה ב-63% ב-20 חודשים האחרונים. שיא של ארבע שנים.
המחיר של אבקת חלב מלאה, מרכיב מרכזי נוסף בייצור השוקולד טיפס ב-20%. המחירים המדוברים הורידו את הכמות של אבקת הקקאו בעולם ב-50% ואת הכמות של סוכר לבן ב-15% מאז ינואר 2012.
סימונה גמבאני, אנליסטית ב- ETF Securities אמרה לרשת CNBC כי המחיר של פול קקאו, אשר ממנו מפיקים את האבקה והחמאה המדוברים, זינק ב-22% ביחס לתקופה המקבילה. מדובר על שיא שלילי של שנתיים שנגרם כתוצאה ממזג אוויר יבש במיוחד אשר פקד את מערב אפריקה בד בבד עם ההחלטה של גאנה להפחית בהדרגה את הסובסידיות לדשנים ולהדברה כללית.
גמבאני מציינת כי המדינות אשר ממוקמות במערב אפריקה, כאשר גאנה וקותי דלברי בראשן, הן המדינות שמובילות בעולם בשיווק פולי קקאו האנליסטית מוסיפה, "שינויים באקלים ומתיחות פנים מדינתית, משפיעים בצורה מהותית על המחירים של פולי הקקאו".
אנגוס קנדי, לשעבר בוחן שוקולד עבור מפעלי השוקולד הגדולים בעולם, אומר כי "במידה והעולם לא ישים לב לעובדה שישנה בעיה, בעוד 7 שנים מהיום ייתכן ונראה מחסור חמור בשוקולד".
- 9.ל 8.זו לא רק חובבנות.זאת בורות.כבלי קשרל הכתבה הזו היא (ל"ת)שטות אחת גדולה 25/10/2013 06:54הגב לתגובה זו
- 8.כריש אדום 20/10/2013 15:34הגב לתגובה זומדינת קוטי??? איזה כתבים אתם מעסיקים בביזפורטל?? מדינת חוף השנהב בעברית ולא קטי דלוורי אין כזו מדינה באטלס
- 7.דודו 20/10/2013 10:55הגב לתגובה זומסתבר שכאשר מתח שיווק השוקולד יורד בעולם תמיד יימצא הנואל התורן שירוץ לתקשורת כדי לסייע לטייקוני הקאקאו להוליך שולל את ציבור צרכני השוקולד ובכך להציל אותם מהמשך הנפילה לשפל בצריכתו....
- 6.זה לא מוצר בסיס ממש לא נורא (ל"ת)שרון 20/10/2013 07:38הגב לתגובה זו
- 5.אבישי קור 19/10/2013 11:22הגב לתגובה זועורך יקר, רצוי שכאשר אחד הכתבים שלכם מעתיק מאמר שנכתב בלועזית התרגום של המדינות יעשה כראוי. אין מדינה בשם קותי דלברי. יש מדינה במערב אפריקה הנקראת צרפתית קוט דה וואר, או בשמה העברי חוף השנהב. נא לדייק בפעם הבאה.
- זה תמיד ככה אצלם (ל"ת)ביזפורטל תת רמה 19/10/2013 21:59הגב לתגובה זו
- cote d'ivoire (ל"ת)קוט ד'בוואר 19/10/2013 16:22הגב לתגובה זו
- 4.אז נאכל עוגות!!!..לא נורא. (ל"ת)antouannet 19/10/2013 10:35הגב לתגובה זו
- 3.רק אבוג'ן הישראלית מרחובות תוכל להציל את המצב (ל"ת)א.מ 19/10/2013 07:27הגב לתגובה זו
- 2.בשורה מעולה לגברים יתכן ועוד 7 שנים נשים ירצו יותר סקס (ל"ת)ליאון 18/10/2013 21:59הגב לתגובה זו
- 1.תכלס בשטח,באיזו מניה להשקיע? (ל"ת)ד 18/10/2013 20:50הגב לתגובה זו
- בלי שוקולד וסוכריות (ל"ת)הלכה מחלת הסכרת 18/10/2013 21:17הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- הרשת החברתית, אחת מסמלי בועת הדוטקום, מגיעה לנאסד"ק ונוסקת ב-600% ביום
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו
המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר
ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99% , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.
הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.
נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ.
כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר
מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.
- שוק הקריפטו תחת לחץ: הביטקוין בדרך ל-100 אלף דולר
- הפרמיה נמחקה והמשקיעים הקטנים נשארו עם ההפסד - המקרה של זוז
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.
