נתניהו קורא להגדלת הייבוא: "אפשר וצריך להוריד את מחירי המזון"

ראש הממשלה הנחה את מנכ"ל משרדו, הראל לוקר, להגיש דיווח על הצעדים אותם נוקטת הממשלה על מנת להקל על ייבוא מוצרי המזון במטרה להפחית את עלויות המזון בישראל
יעל גרונטמן | (20)

המתח החברתי שהולך וגואה בישראל, על רקע יוקר המחייה החריג בכלל והיוקר בתחום המזון בפרט, מדאיג מאוד את ראש הממשלה, שהורה היום למנכ"ל משרדו, הראל לוקר, להגיש לו דיווח על הצעדים אותם נוקטת הממשלה על מנת להקל על ייבוא מוצרי המזון במטרה להפחית את עלויות המזון בישראל.

יוקר המחייה בישראל שמתברר כגבוה בהרבה ביחס למחירים המקובלים במדינות אחרות, מכביד מאוד על קהלים רחבים בעם. ביניהם גם על צעירים רבים שלאחרונה מוצאים את דרכם לחו"ל בשל נסיבות כלכליות.

במהלך סקירה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר במסגרתה הוצגה השוואה בין מחירי ירקות ופירות בישראל לאלה באירופה אמר ראש הממשלה לשרים: "אפשר וצריך להוריד את מחירי המזון המפתח הוא הגדלת התחרות, ואת התחרות יש להגדיל גם באמצעות פתיחת שוק המזון לייבוא. הורדת מחירי המזון היא אחת המטרות שהצבתי בפני הממשלה הנוכחית", הדגיש ראש הממשלה.

בנוסף ביקש ראש הממשלה בישיבת הממשלה, לקדם פתרונות טכנולוגיים, דוגמת אפליקציות לטלפונים חכמים שיאפשרו לאזרחים להשוות מחירים באופן יעיל יותר בדגש על מיקום המגורים ומיקום מבקש המידע על מנת לאפשר רכישת מזון במחירים הנמוכים ביותר.

תגובות לכתבה(20):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 19.
    סופרמן שלנו 14/10/2013 11:14
    הגב לתגובה זו
    אהה.... שכחתי ... היה במשימה סודית באירן...
  • 18.
    כהן שלום רומניה 13/10/2013 19:20
    הגב לתגובה זו
    רוב המוצרים ברומניה מיובאים ולמרות זאת מחירי המזון הם בערך חצי מחיר מישראל אז או שהיצרנים והיבואנים חזירים או שהמדינה חזירה אז ביבייהו במקום לברבר תתחיל לעשות לפני שלא יהיה ממי לקחת ואז תשאר אתה והחזירים במדינה
  • 17.
    כותבי תרחישים 13/10/2013 17:15
    הגב לתגובה זו
    אין לנו אמון לבובו השרקן תינחשו מי נתן ההוראה להקטנת התחלות הבניה ב4000 דירות כל שנה כדי להעלות מחירים ומיסים בטענה : דאגה לעמידות הבנקים זו גם הסיבה לברחתו של " אל תגיד נגיד " תגיד ברח לחול וועדת חקירה זה ענין של זמן ההפגנות = בקייץ 2014= השקרים על היבוא : הסחת דעת הצעירים
  • 16.
    החברה רותחת ! בקרוב התפרצות אלימה. הכל נפיץ ! (ל"ת)
    רואים רחוק שקוף 13/10/2013 17:03
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    אורי 13/10/2013 17:02
    הגב לתגובה זו
    שום טיפול אמיתי בבעיה, רק ציורים, דיבורים, והרבה מילים כמו חול. רק שאין מה לאכול.
  • 14.
    ביבי מנוול, אז למה בנק ישראל מעלה את שער הדולר ?! (ל"ת)
    אורי 13/10/2013 17:01
    הגב לתגובה זו
  • 13.
    200% מס על בשר,תחרות לא אפשרית כשמרכיב המס מטורף (ל"ת)
    חלם 13/10/2013 16:26
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    איציק ר 13/10/2013 15:46
    הגב לתגובה זו
    מחפשים להוריד לכולם ובצדק ובתנאי שלא יפגע בשקל להכנסות המדינה. שיראה לנו שהוא מסוגל. דיבורים כמו חול ואין מה לאכול....
  • 11.
    בא 13/10/2013 15:30
    הגב לתגובה זו
    מדיניות ,מדיניות ולא פטפוטים ,לא בונים כלכלה על גב צעירים והוריהם המסכנים ,גועל נפש .שמשקיעי הנדלן ,זקנים מרושעים ,יממנו את זה .הכוונה לכול אלה שיש להם דירות להשקעה .
  • 10.
    יעקב 13/10/2013 15:12
    הגב לתגובה זו
    עניי ראו שזו ארץ זבת חלב ודבש .. ענבים טעמים וזולים ..הבשר הדגים חצי מחיר מהארץ.. ואיזה שמן זית מזי טעים לעומת השמן המנועי בארץ.. למה גוזלים אותנו בארץ. הקודש ....
  • 9.
    רני רהב תתחיל מיד לעבוד כדי לייצג את המונופולים הגנבים (ל"ת)
    שלא יורידו מחירים... 13/10/2013 15:11
    הגב לתגובה זו
  • 8.
    יעקב 13/10/2013 14:48
    הגב לתגובה זו
    ביבי ימשיך לשטות נעם די . טפל ברצינות פעם אחת תהיה ראש ממשלה אמיתי..
  • 7.
    aaa 13/10/2013 14:39
    הגב לתגובה זו
    כולך פקא פקא BB לך הביתה- נכשלת
  • 6.
    ביב יה אפס ברור שאפשר פשוט תעשה שיהיה יותר זול! (ל"ת)
    וינו 13/10/2013 14:34
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    כיף פה 13/10/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
    לממשלה יש יעד חדש
  • 4.
    יבוא מוצרי מזון 13/10/2013 14:31
    הגב לתגובה זו
    במקום לחפש מאחורי האוזניים מה לעשות שיוריד את מחירי הנדלן ואז יהיה כסף לקניות. מה הוא כבר ייבא לנו? ביצים משוויץ? חלב מהולנד? מה אנחנו צריכים יבוא כזה? יש פה מספיק אוכל לשמנים הישראלים. זאת לא הבעיה של העם הזה. הבעיה היא צרות עין וצרות מוח . אתמול היתה רעידת אדמה שהורגשה גם בישראל אז מה עושה הממשלה כלום. תמא 38 זה בלוף צריך פינוי בינוי. האיש מקשקש בקומקום
  • רון 20/10/2013 10:24
    הגב לתגובה זו
    ממה אתה מפחד ? אתה כותב כאן מטעם איזה רשת מזון ?
  • 3.
    יעקב 13/10/2013 14:30
    הגב לתגובה זו
    ביבי ימשיך לשטות נעם די . טפל ברצינות פעם אחת תהיה ראש ממשלה אמיתי..
  • 2.
    ציון 13/10/2013 14:24
    הגב לתגובה זו
    קרקעות ומיסים לבניית בתים לזכאים דירה ריאשונה כך שהפיתרון הוא בממשלה ולא במחירי המזון ולא בפגיעה ביצרנים מקומיים
  • 1.
    אני מנחש ש 13/10/2013 14:18
    הגב לתגובה זו
    האיש עבד של הטייקונים לעולמים. והלוואי והוא יפתיע אבל לא נראה לי.
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.