גולדמן זאקס: "מחיר הזהב יצנח ב-2014, עד סוף השנה - יציב"

הכלכלנים מבנק ההשקעות טוענים כי המחיר לאונקייה צפוי לרדת בשנת 2014 בעוד שנראה שיפור ניכר בצמיחה בכלכלת ארה"ב
דניאל קביליו | (10)

הזהב יאבד גובה? על פי גולדמן זאקס, הקצב המהיר בו מתאוששת כלכלת ארה"ב יגרור את המחיר לאונקיית זהב לשפל חדש בשנת 2014. בנוסף, אומרים בבנק, עד סוף שנת 2013 לא נראה שינויים חדים במיוחד כאשר המחיר לאונקייה ינוע בין עליות לירידות.

לדעתם של האנליסטים, דמיאן קורבלין וג'פרי קורי, שניהם מגודלמן זאקס, החוזים העתידיים על הסחורה הנחשקת ימשיכו לעלות בחודשים הקרובים, ועד שנת 2014, הודות לנתוני המאקרו הבינוניים אשר התפרסמו לאחרונה. נזכיר כי הסנטימנט הצרכני, המכירות הקמעונאיות ותוספת המשרות לשוק עלו בחודש הנוכחי היו פחות טובים מהצפוי.

המחקר שנעשה ע"י השניים, מתפרסם היום כאשר ברקע וועידת השוק הפתוח אשר מתכנסת לדיונים בני היומיים אשר בסופם יוחלט האם לצמצם את תכנית הרכישות הנוכחית. רוב הכלכלנים בארה"ב חוזים כי הבנק מעוניין להפחית את הרכישות בלפחות 10 מיליארד דולר בכל חודש.

"הכלכלנים בגולדמן זאקס טוענים כי הפחתת תוכנית הרכישות כאשר ברקע הירידה במחיר לאונקייה יגרמו למחיר לעלות במקצת, אולם רק בטווח הקצר" אמרו האנליסטים.

אולם, הכלכלנים טוענים כי בתחילת שנת 2014 המחיר לאונקייה ימשיך לרדת הודות לצמיחה טובה ולתכנית להקלה כמותית אשר צפויה להמשיך גם בשנה זו.

כידוע, שיפור במצב הכלכלי גורר אחריו נטישה של אונקיות הזהב אשר ידועות בתור כלי טוב לשימור ההון במצבים של אינפלציה וחוסר יציבות במשק. במצב הנוכחי, המשקיעים מעדיפים להשקיע סכומי כסף רבים בנכסים מסוכנים כך שאין מקום להשקיע בסחורה אשר מעניקה למחזיק תשואה נמוכה מול האפשרות לישון בלילה בנחת.

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    דבר ה' 12/01/2014 22:15
    הגב לתגובה זו
    הזהב בדרך לנפילה חזקה עד סוף מרץ 650$ לאונקיה
  • 8.
    YL 18/09/2013 13:12
    הגב לתגובה זו
    כולנו יודעים את האמת מי ש קובע מה היה מחיר הזהב הם שניים הסינים ו ההודים שתי מעצמות שקונות ללא הפוגה אז.......מי זה גולדמן ז??? פשוט בדיחה מהלכת בדיוק כמו ש הנבל גורג סורס לפני מספר חודשים הספיד את הזהב כאשר השקיע בבורסה ב טוקיו כולם כמו עדר אמרו אמן אחריו ו......הזהב עלה לכן תזכרו רק סין והודו יקבעו מה היה ובטוח שהזהב לא ירד
  • 7.
    ג'וני קאש 18/09/2013 11:32
    הגב לתגובה זו
    מי שמדבר מדבר מפוזיציה. אנחנו לפני מעבר לשוק דובי ובשוק כזה שיש בתוכו המון חוסר וודאות ההיסטוריה מלמדת שאין אלטרנטיבה טובה יותר לכסף מסחורות בכללי וזהב בפרט. דעה,לא המלצה.
  • 6.
    אביב 17/09/2013 23:12
    הגב לתגובה זו
    הזהב יילך ל2500 עד 3000 דולר משם 1800 עלה קמצוץ וחטף לעבר 1280 ,זה רק מקרה אחד שאני מציין שהוביל להפסד הדיר למי שהלך אחרי ההשקעות שלכם,,,כל מה שציינתם הלך הפוך...מכאן שתנועה חזקה למעלה צפויה בזהב ...הכל הפוך על הפוך מההמלצות שלכם.
  • 5.
    ניפגש ב 900$ לאונקייה,מי הטיפש שמאמין בזהב לא ברור לי (ל"ת)
    סוחר חתיך 17/09/2013 20:51
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    יש שורט על הזהב (ל"ת)
    שלום עליכם 17/09/2013 20:44
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    הכל יהיה טוב (ל"ת)
    חיים רומנו 17/09/2013 20:44
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    דפלציה בדרך בהצלחה לגולדמן (ל"ת)
    גיא 17/09/2013 20:42
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    זהבי 17/09/2013 20:21
    הגב לתגובה זו
    הם לא רק שלא יודעים, הם פשוט מנסים לכוון את השוק לפוזיציות שלהם, הירידה החדה של כ40% מהשיא איך היא משתלבת באי השתנות דרסטית במצב הכלכלי של אמריקה, הזהב יש לו חיים משלו והוא מאוד קשה לצפיה, זה תלוי במדיניות של מדינות, במתכות היקרות האחרות , בחברות השקעה עולמיות, בהלך הרוח בהודו ועוד ועוד.
  • גולדמן שילוב של שניהם ביחד (ל"ת)
    דן 17/09/2013 21:12
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

אלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיותאלבום שירי KPOP Demon Hunters. קרדיט: רשתות חברתיות

להיט האנימציה של נטפליקס שובר שיאים

"KPop Demon Hunters" הפך לסרט המצליח ביותר בתולדות נטפליקס, עם מאות מיליוני צפיות, להיטי מוזיקה והיסטריה ברשתות והוא בדרך להיות היקום הקולנועי הראשון של החברה; למה המרצ'נדייז מתעכב? ומה גרם לסוני למכור את הזכויות?

רן קידר |
נושאים בכתבה נטפליקס סוני

נטפליקס Netflix, Inc 0.61%   רגילה להפתיע את הוליווד, אבל הפעם גם החברה בעצמה הופתעה מההצלחה. סרט האנימציה “KPop Demon Hunters”, שעלה לשירות הסטרימינג בקיץ האחרון, הפך תוך שבועות לא רק לשובר צפיות אלא גם לתופעה תרבותית עולמית: סיפור על שלוש כוכבות קיי-פופ (מוזיקת פופ קוריאנית) שנלחמות בשדים הפך לשיחת היום ברשתות, לפסקול השנה ולמכונת כסף חדשה עבור נטפליקס, ואולי, לראשונה בתולדותיה, גם לבסיס ליקום קולנועי עצמאי בבעלותה.

על פי נתוני החברה, הסרט נצפה כבר ביותר מ-325 מיליון פעמים, והיה בראש טבלת הצפיות העולמית במשך יותר מארבעה חודשים ברציפות. ארבעה שירים מתוך פס הקול: Golden, Your Idol, Soda Pop ו-How It’s Done, נכנסו יחד לעשיריית הבילבורד, הישג חסר תקדים עבור סרט אנימציה, ובטח כזה שאינו מבית דיסני או פיקסאר. הקונספט, ששילב אסתטיקה קוריאנית, אנרגיה של קיי-פופ ועלילה פמיניסטית, כבש גם את הקהל הצעיר וגם את המבוגרים שנכנעו לוויב הויראלי.

איפה המרצ'נדייז? 

אך דווקא בשיא ההצלחה, מעריצים רבים, ובעיקר הורים שמנסים להשיג מתנות לחגים, מגלים כי צעצועים ובובות של הדמויות האהובות לא קיימים עדיין בשוק. לפי הדיווחים, רוב המוצרים, כלומר בובות ודמויות, צעצועים רכים וערכות משחק, לא יהיו זמינים לפני הרבעון הראשון או השני של 2026, כמעט שנה לאחר שהסרט יצא.

הסיבה? אף אחד לא צפה את גודל ההיסטריה. נטפליקס אמנם הציגה את הסרט בפני קמעונאים וחברות צעצועים כבר בשלב מוקדם, אך אלה גילו ספקנות כלפי סרט אנימציה מקורי ללא מותג קיים מאחוריו. אחרי כישלונות קודמים בז’אנר, כמו "אלמנטלי" (Elemental) של פיקסאר ו-"סיפור הברווזים" (Migration) של יוניברסל, הרשתות לא מיהרו להזמין מוצרים למדפים. רק אחרי שהסרט שבר שיאי צפייה ומכר מיליוני עותקים של פס הקול, ההצלחה חילחלה גם לתעשיית הצעצועים.

במהלך חסר תקדים, שתי ענקיות התחום, מאטל Mattel, Inc 0.32%   (יצרנית ברבי) והאזברו Hasbro Inc.  (המוכרת ממותגים כמו הרובוטריקים ומיי ליטל פוני) חתמו על הסכם משותף להחזיק בזיכיון הייצור: מאטל תפתח את קו הבובות, הדמויות והמשחקים, ואילו האסברו תטפל בצעצועים הרכים ובמרצ’נדייז הנלווה. “זה הפרויקט שהוקם במהירות הגבוהה ביותר בתולדות מאטל”, אמר סגן נשיא לשיתופי פעולה בידוריים בחברה. לדבריו, הביקוש העצום גרם לצוותים “לעבוד סביב השעון” כדי להוציא את המוצרים עד תחילת השנה הבאה.