אפריקה מגורים הולכת על תמ"א 38: "נפעל לחיזוק 500 בניינים תוך 3 שנים"
האם אנו ניצבים בפני שיפור משמעותי בתחום התמ"א 38? אפריקה מגורים, מקבוצת אפריקה ישראל, מדווחת היום (ג') כי תרחיב את פעילותה העסקית בתחום חיזוק מבנים ישנים מפני רעידות אדמה. דירקטוריון החברה אישר את רכישת מלוא אחזקותיה של דניה סיבוס בחברת דניה 38, בניהולו של נועם בנימיני, תמורת כ-4.75 מיליון שקל.
חברת דניה 38 עוסקת בייזום והקמת פרויקטים במסגרת תכנית המתאר הארצית תמ"א 38 לחיזוקם של מבנים קיימים במטרה לשפר את עמידותם בפני רעידת אדמה, או לחילופין במסגרת תמ"א 38/2, להריסה ובנייה מחדש של בנייני מגורים שלא נבנו בהתאם לתקן הישראלי לרעידות אדמה.
במסגרת פעילות זו, פועלת החברה לאיתור בנייני מגורים הטעונים חיזוק, התקשרות עם דיירי הבניינים לביצוע עבודות החיזוק וזאת, תמורת קבלת וניצול זכויות בניה נוספות, וכן לקבלת מימון וההיתרים הנדרשים לביצוע עבודות החיזוק. דניה 38 מבצעת את עבודות החיזוק, את הקמת יחידות הדיור הנוספות, וכן שיווק ומכירה של יחידות הדיור הנוספות שיוקצו לחברה במסגרת ההתקשרויות עם דיירי בניינים.
צבר ההזמנות של החברה כולל כיום 7 פרויקטים באזור המרכז ובנוסף, מצויה החברה במו"מ על עוד 28 פרויקטים נוספים.
אורן הוד, מנכ"ל אפריקה מגורים, אמר ל-Bizportal חיזוק בניינים במסגרת תמ"א 38 יצבור תאוצה בשנים הקרובות. "מאגרי הקרקעות במרכזי הערים הולכים ונגמרים והשוק מחפש פתרון של חידוש עצמי. הנושא אקוטי כיום במיוחד מהסיבות של מיגון מפני טילים, אנחנו נמצאים בעולם חדש ואנשים דורשים ממ"ד, בנוסף לחיזוק כנגד רעידות אדמה."
הוד טוען כי החברה תפעל באזורי הביקוש, בערים דוגמת רמת גן, גבעתיים, רעננה, הרצליה ותל אביב. "הפעילות באזורי הביקוש תיתן לנו בטחון בנוגע למחיר הסופי של המוצר, לעומת באזורים אחרים דוגמת ראש העין בה אין לנו עדיין ודאות. התהליך מאוד זריז מבחינת הוועדות וניתן לקבל החלטה תוך חודשים ספורים. נעדיף להרוס ולבנות מחדש במסגרת תמ"א 38 תיקון 2 ולא בצורה של טלאים. בצבר הנוכחי נגיע ל-500 יחידות דיור תוך שנתיים-שלוש."
כתבות מעניינות נוספות:
- 8.דותן 29/01/2013 20:03הגב לתגובה זוהתנהלו מולם- צוות מעולה, ערכי ומקצועי- ממליץ בחום לכל מי שחושב לעשות תמא 38/2 הריסה ובנייה מחדש.
- 7.אור 29/01/2013 18:23הגב לתגובה זואפריקה מגורים אינה מתאימה לתחום התמ"א כמו שקרסו נדל"ן באמצעות חברת קרסו מבנים אינה מסתדרת עם תחום התמ"א
- 6.zvi_lea 29/01/2013 11:22הגב לתגובה זומאד מענין. אמנם מעודד. צריך לבחון, עוד כמה זמן, האם יש פער בין ההצהרות למעשים בשטח? האם יש אפשרות לקבל את שם וטלפון הנציג של דניה כדי להפגש איתו ובחון אפשריות תמ"א 38 אצלי בבנין? תודה טל, שלי: 054-3000135. צביקה מ'
- תמתין בסבלנות ... רק בעוד שנתיים הם יתפנו לשוחח אתך ... (ל"ת)יורם מראשון 30/01/2013 10:56הגב לתגובה זו
- גלית 02/02/2013 09:51הכל שאלה של יישימות- הם לא יבזבזו זמן וכסף סתם! יש להם נהלים ברורים וכל הכבוד על כך.
- 5.מה עם חולון? (ל"ת)אייל 29/01/2013 11:05הגב לתגובה זו
- יוסי 29/01/2013 11:48הגב לתגובה זופינוי בינוי ברחוב שנקר בחולון בגוש הצמוד למקווה ישראל נבדק בזמנו ע"י החברה ונמצא כדאי מבחינה כלכלית. מאז ועד היום יש חוקים חדשים לעידוד פינוי בינוי ,כך שהצלחת הפרויקט נכון להיום גבוהים הרבה יותר,לטובת התושבים,חזות העיר,הרשות המקומית וליזם.
- 4.באיזה אזורים מדובר ברמת גן (ל"ת)חיים 29/01/2013 10:44הגב לתגובה זו
- 3.תעברו לאיזור כרמל צרפתי בחיפה (ל"ת)אבי 29/01/2013 10:21הגב לתגובה זו
- 2.נועם 29/01/2013 10:05הגב לתגובה זוחייבים לשים את הזכות לחיים לפני זכות הקניין ולהציב גבולות לדיירים סרבנים סחטנים שדוחים את הפרויקטים שנים. הפרויקט אצלי נדחה שנתיים בגלל חרא אחד שמפחד שהיזם ירוויח, תוקע את כל הבניין
- 1.500 יח"ד...איזה בדיחה (ל"ת)מנכ"ליצן 29/01/2013 09:34הגב לתגובה זו
הטבה של חצי מיליון שקל. קרדיט: רשתות חברתיותהקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה
הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים ללא ריבית והצמדה מגלמת חיסכון שנתי של כ-55-60 אלף שקל, בעשור זה כ-500 אלף שקל. מהלכי מימון יצירתיים של יזמים משנים את שוק המבצעים, מורידים את המחירים בפועל באופן דרמטי.
הקבלנים מתגלים כיצירתיים מאוד בכל הקשור למכירת דירות. היה 80/20, היה גם 90/10 זה עדיין קיים, אבל בנק ישראל הגביל את העסקאות האלו של שלם 10% עכשיו ו90% במסירה. אבל אל תדאגו - הקבלנים יצירתיים וראה שלאחרונה המבצעים כבר הגיעו לרף חדש - ועדיין, כל זה קורה בלי שאף אחד יקרא לזה בטעות "הנחה". או "ירידת מחיר". לקבלנים חשוב לבלבל את "האויב". הם לא מוכנים לקרוא לזה הנחה, הם רוצים שמחיר המחירון לא יירד - ככה הלמ"ס לא יתמחר את הירידה הזו וככה המחירים לא ירדו. זה עובר בין הקבלים באופן גורף, סוג של יד נעלמה עוברת בינהם ומיישרת אותם לכלל הזה - "אל תורידו מחיר. תתנו מבצע, הנחה, אבל בלי להוריד מחיר מחירון".
זה עובד. המחירים על פי הלמ"ס ירדו ב-2% בלבד, בפועל הם ירדו בין 5% ל-10%.
בפועל ההטבות שמקבלים רוכשי דירות גדלו משמעותית. מה שנחשב בעבר למבצע נקודתי הפך לכלי תמחור מרכזי במכירות של הקבלנים, שבו הם מעניקים לקונים ערך כספי גבוה - לעיתים מאות אלפי שקלים. התוצאה היא “הנחות” שעומדות נכון לעת עתה בדרישות של הבנקים שהם אלו שאמורים לאשר הנחות לציבור (כשהם מאשרים הלוואה על פי טופס 4 הם מורים לקבלן שלא לעשות הנחות ללא אישורם). חשוב לציין - בפועל ההטבות מצמצמות את עלות הרכישה בצורה מהותית, בחישוב שערכנו ההנחה מגלמת כ-10% מערך הדירה שנכללת בהטבות השונות בממוצע.
הדוגמה הבולטת ביותר מגיעה כאמור מחברת אזורים אזורים 1.26% , שהשיקה מהלך שבו הרוכש מקבל הלוואה של מיליון שקל ל-10 שנים, ללא ריבית, ללא הצמדה וללא החזר שוטף. המשמעות הכלכלית יחסית פשוטה: אם רוכש רגיל היה נוטל מיליון שקל מהבנק, הוא היה משלם ריבית של אזור ה-55-60 אלף שקל בשנה. על פני עשור. גם לאחר היוון של התזרים לערך נוכחי היום, מדובר בהטבה שמצטברת לכ-500 אלף שקל. מדובר למעשה במבצע שמגלם חצי מיליון שקל הנחה בפועל, רק בלי להשתמש במילים “הנחה” או “ירידת מחיר”. המחיר הרשמי נשאר קבוע, אבל עלות הרכישה האמיתית יורדת דרמטית.
כדי להבין את הסיבה לכך, ואת הגורמים לעובדה שהקבלנים יעשו הכל כדי לא לפגוע במחיר הרשמי, אפשר להכנס לכאן - מחירי הדירות יורדים, אבל לא מספיק; הציבור הוא זה שממשיך לממן את בעלי האינטרסים. באופן כללי - נראה שלא משנה עד כמה המכירות ייפגעו עבור הקבלנים והיזמים, הם פשוט לא יכולים להרשות לעצמם להוריד מחיר באופן רשמי, הסיבה האינטואיטיבית והברורה מכל היא הפחד מכדור שלג, דרך אגב: הם גם עושים את זה בשלל צורות. כך למשל כתבנו על ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם - כאן - מדובר על שיטה נוספת של הקבלנים ליצור שליטה במלאי הקיים כדי לא לגרום להצפה גדולה יותר כבר ממה שקיים כרגע. מלאי אדיר של מעל ל-82 אלף דירות כבר צף, ונראה שבשנתיים- שלוש האחרונים המזל כבר לא מאיר פנים עבור היזמים - והוא גם לא נראה באופק.
- הקבלנים מוכרים קרקעות - לא דירות: הנתונים החדשים חושפים את המצוקה בענף
- "הרוכשים חוזרים לתל אביב"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
5% תשואה על ההון העצמי
אזורים לא לבד, והמהלך שלה מצטרף לשורה של פתרונות דומים מצד יזמים אחרים, שמזהים קהל קונים שמחפש ודאות ומימון נוח יותר, ולאו דווקא ירידת מחיר רשמית. כך למשל, יובלים סיטי-בוי מציעה לרוכשי דירות בתל אביב תשואה שנתית של 5% על ההון העצמי מהרגע שבו נחתם חוזה ועד האכלוס. ההטבה הזו הופכת את המקדמה, שבדרך כלל “שוכבת” ללא רווח - לנכס שמניב החזר שנתי קבוע שגדול מפיקדון בנקאי בכ-2%. עבור רוכשים שמחזיקים הון עצמי גבוה, הצבירה יכולה להגיע לעשרות ואף מאות אלפי שקלים בתקופת הבנייה, בהתאם לגובה המקדמה והזמן שנותר עד למסירה.

חברות התשתיות עומדות להסתער - מכרזי ענק של 65 מיליארד שקל על המטרו
הפרויקט שאמור לשנות את פני התחבורה בגוש דן: כל הפרטים על מכרז המטרו הגדול בישראל
מכרז ענק בהיקף של 65 מיליארד שקל יוצא לדרך כחלק מפרויקט המטרו. הפרויקט שעליו מדווח מתמקד בשלב א' של רשת המטרו באזור מטרופולין גוש דן, מערכת שנועדה להוות נדבך משמעותי במערכת התחבורה הציבורית במרכז הארץ. הרשת כוללת שלושה קווים תת-קרקעיים, קו M1, קו M2 וקו M3, אשר בתכנון יהיו באורך כולל של כ-150 ק"מ ויכללו כ-109 תחנות.
הרשת מיועדת לשרת כ-24 רשויות מקומיות באזור גוש דן והסביבה, במטרה להפוך את התחבורה הציבורית למתחרה אמיתית של הרכב הפרטי. הפרויקט נחשב לעצום בהיקפו עם עלות כוללת מוערכת של מעל ל-150 מיליארד שקלים. השלב הנוכחי כולל הקמה של כ-78 ק"מ של מנהרות כפולות ו-59 תחנות תת-קרקעיות, במסגרת מיזם בהיקף של כ-65 מיליארד שקלים. מדובר בבוננזה ענקית לחברות התשתיות שלמעשה הצמיחה שלהן בהכנסות כמעט מובטחת.
חברת נת"ע פתחה הליך מיון מוקדם עבור חבילות העבודה הראשונות במיזם. במסגרת זו ייבחרו הקבוצות והחברות שיוזמנו להתמודד במכרזים הבאים. הצעד הזה מאפשר סינון ראשוני של שחקנים לפי קריטריונים כמו ניסיון בהקמת מנהרות ומתחמי תחנות, יכולת כלכלית, ניהול סיכונים ועמידה בדרישות בטיחות ותשתית.
השקעות ענק בתשתיות
במקביל, כבר פורסמו מכרזים בהיקפים של מיליארדי שקלים, כולל מכרז שיפוץ של כ-27,000 דירות הנמצאות בקרבת תוואי המטרו כדי למזער את ההפרעה לתושבים. הוועדה המנהלת של הפרויקט אישרה ביוני 2022 את פרסום המכרז לניהול ותכנון הקווים.
- מס המטרו יוצא לדרך - בעלי נכסים שקרובים לרכבת יממנו חלק ממנה
- הפקיעו את הקרקע – ועכשיו גם את הפיצוי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מדובר באתגר הנדסי אדיר של הקמת מאות קילומטרים של תשתית תת-קרקעית בתוך סביבת מטרופולין פעילה וצפופה. חפירת המנהרות הכפולות משלבת טכנולוגיות קידוח מתקדמות, חפירות שטח פתוח ותיאום מורכב עם מערכות קיימות של מים, ביוב, חשמל ותקשורת. התחנות התת-קרקעיות החדשניות תפעלנה כמרחבי תחבורה המקשרים לתחבורה הציבורית הקיימת, כולל אוטובוסים, רכבת קלה ורכבת ישראל, תוך חיבור למרכזי מגורים ותעסוקה.
