טויטה העלתה את יעד המכירות השנתי שלה - חוזרת להיות במקום ה-1
היום (ו') פורסם כי טויטה העלתה את יעד המכירות השנתי שלה ליעד שיא של 9.76 מיליון רכבים, והיא דיווחה על התאוששות ברווחים לרבעון, לאחר המשבר שחוותה בשנת 2011. טויוטה דיווחה היום כי רווחיה בחודשים אפריל-יוני עמודים על כ-290.3 מיליארד יין (כ-3.7 מיליארד דולרים), לעומת 1.1 מיליון יין שהרוויחה בתקופה המקבילה אשתקד. יעד המכירות החדש שלה מייצג עלייה של 23% במכירות (מכמות של 7.95 מיליון רכבים שמכרה ב-2011), ועלייה של כ-180,000 רכבים מהתחזית הקודמת שניתנה בחודש פברואר. מכירותיה הרבעוניות של יצרנית הרכבים זינקו כמעט 60% לרמה של 5.5 טריליון יין (70.5 מיליארד דולר). זוהי התאוששות מרשימה נוכח ההתרסקות של יצרניות הרכבים היפניות לאחר רעידת האדמה והצונאמי במארס בשנה שעברה. למרות המשברים בשווקים העיקריים של טויוטה (אירופה וארה"ב), למרות הריקול (RECALL - קריאה לבעלי המכוניות לסור למוסך) של כ-14 מיליון רכבים מתוצרתה לפני כ-3 שנים ולמרות המשברים ביפן והשטפונות בתאילנד - טויטה חזרה למקום הראשון בעולם הרכב. במחצית הראשונה של השנה, היא השיבה לעצמה את המקום הראשון כיצרנית הטובה בעולם מבחינת מכירות רכבים גלובליות, כשהיא מביסה את ג'נרל מוטורס (סימול: GM) ואת פולקסווגן הגרמנית. הבכירים בטויטה חזרו והדגישו במסיבת העיתונאים את החשיבות שהם רואים ב'להיות במקום הראשון'. היעד שהוצב היום, אם יושג, עשוי להיות שיא עבור טויטה שהוקמה לפני כ-75 שנים. לפני הפגיעה במותג שחוותה לפני כ-3 שנים, טויטה לא הסתירה את שאיפתה להגיע לרמת מכירות של 10 מיליון רכבים בעולם בשנה. שיא המכירות האחרון של טויטה הושג בשנת 2007, כאשר היא מכרה 9.36 מיליון מכוניות.

ללא ניסיון בהשקעות: בן 23 גייס מיליארד וחצי דולר לקרן AI
לאופולד אשנברנר הוא אחד המנהלים הצעירים ביותר בעולם קרנות הגידור. בגיל 23, ללא ניסיון השקעות מקצועי קודם, הוא הצליח לגייס כסף רב יותר לקרן החדשה שלו מרוב מנהלי התיקים המנוסים כשהם פותחים קרן עצמאית. הגיוס המוצלח נובע מהמוניטין שלו כמומחה צעיר לבינה מלאכותית, תחום שמושך עניין רב מצד משקיעים.
קרן ההגידור שלו, Situational Awareness, מנהלת כיום יותר מ-1.5 מיליארד דולר. הוא מתאר אותה כ"צוות חשיבה על בינה מלאכותית". האסטרטגיה כוללת השקעות במניות של חברות שצפויות להפיק תועלת מפיתוח טכנולוגיות AI - חברות מוליכים למחצה, תשתיות וחברות אנרגיה, יחד עם השקעות בחברות סטארט-אפ נבחרות כמו Anthropic. אשנברנר בחר לקרוא לקרן על שם המאמר שכתב על הזדמנויות וסיכוני הבינה המלאכותית המתקדמת. כשותף למחקר הוא גייס את קרל שולמן, חוקר בתחום הבינה המלאכותית שעבד בעבר בקרן ההשקעות של פיטר ת'יל.
התוצאות עד כה חיוביות. הקרן רשמה עלייה של 47% אחרי עמלות במחצית הראשונה של השנה. באותה תקופה, מדד S&P 500 עלה ב-6% כולל דיבידנדים, ומדד של קרנות גידור טכנולוגיות עלה כ-7%. אשנברנר, יליד גרמניה, עבד תקופה קצרה כחוקר ב-OpenAI לפני שעזב את החברה.
הכסף רץ אחרי ה-AI
אשנברנר אינו המנהל היחיד שמנסה לרכוב על גל הבינה המלאכותית. קרנות גידור המתמחות בתחום זה הוקמו בקצב מהיר בחודשים האחרונים. התופעה נובעת מהעניין הגובר של משקיעים להשתתף בסיפור הצמיחה של הבינה המלאכותית.
- פלנטיר שוברת שיאים – והמשקיעים מחפשים תשובות
- OpenAI משיקה את GPT-5: המודל שמבין מתי לחשוב לעומק ומתי פשוט לענות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
Value Aligned Research Advisors, חברת השקעות מניו ג'רזי שהוקמה על ידי האנליסטים הכמותיים לשעבר בן הוסקין ודיוויד פילד, השיקה קרן גידור המתמקדת בבינה מלאכותית במרץ. הקרן צברה כבר כמיליארד דולר בנכסים. החברה מנהלת בסך הכל כ-2 מיליארד דולר באסטרטגיות השקעה הקשורות לבינה מלאכותית. גם מנהלי קרנות מנוסים נכנסים לתחום. סטיב כהן, מנהל הקרן Point72, הקצה 150 מיליון דולר להקמת קרן גידור המתמחה בבינה מלאכותית. הקרן, שנקראת Turion על שם מדען המחשבים אלן טיורינג, מנהלת כיום יותר מ-2 מיליארד דולר ורשמה עלייה של כ-11% השנה עד יולי.

מאנדיי מאכזבת ונופלת ב-15%
עקפה את תחזיות ההכנסות והרווח למניה, ה-ARR צמח, אבל הפסד תפעולי והאטה בקצב הצמיחה שולח את המניה לירידות חדות
מאנדיי MNDY הכתה את הצפי גם בשורה העליונה וגם בתחתונה אבל זה לא עוצר אותה מלצנוח ב-15% במסחר המוקדם בוול סטריט. למרות פרסום תוצאות בסה"כ חיוביות, השחיקה ברווחיות ותחזית קדימה יחסית פושרת, גרמו לאכזבה גדולה עבור המשקיעים. צריך להזכיר שמנדיי היא לא חברה "רגילה". היא חברת צמיחה. התמחור שלה נקבע בעיקר דרך היכולת שלה לצמוח כשכל פיפס בצמיחה בשורת ההכנסות והרווח הם קריטיים.
השוק מאוד מתגמל צמיחה, אבל ברגע שהוא רואה חריקות, הוא מפיל את המניות, כי ההבדל בתמחור בין חברת צמיחה, לבין חברה טובה, אך כזו שצומחת לאט הוא ענק. מאנדיי קיבלה תמחור של מכפיל רווח של 70-80 על רווחי השנה הבאה, כי העריכו שקצב הצמיחה ברווחים יימשך, והתחזית הנוכחית מלמדת על שחיקה ברווחיות וחשש מעלייה מתונה יותר. זו עדיין חברה חזקה וטובה, אבל היא נופלת היום בגלל החריקות. ועדיין מדובר במכפיל רווח של כ-50 בערך, כך שכשמדברים על חברות צמיחה העליות והירידות יכולים להיות מאוד דרמטיים על כל שינוי למעלה או למטה בקצב הצמיחה - השוק מאוד רגיש לכך.
מאנדיי מפתחת פלטפורמת SaaS שעוזרת לארגונים בניהול משימות וניהול ארגוני. החברה שלפחות עד כה סיפקה לשוק תובנות שה-AI לא יפגע בה אלא רק יעזור, מדווחת על הכנסות של 299 מיליון דולר ברבעון השני עלייה שנתית של 27% מעל התחזיות בשוק שעמדו על 293.58 מיליון דולר. הרווח המתואם למניה (Non-GAAP) הסתכם ב-1.09 דולר, גבוה מהצפי ל־0.86 דולר - לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
למרות זאת, השורה התפעולית בלטה לשלילה: הפסד תפעולי לפי GAAP של 11.6 מיליון דולר, לעומת רווח תפעולי של 1.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה, ומרווח תפעולי שלילי של 4% לעומת 1% בשנה שעברה. הרווח הנקי המדולל לפי GAAP ירד ל־0.03 דולר למניה, בהשוואה ל־0.27 דולר ברבעון המקביל. במונחי Non-GAAP נרשם שיפור לרווח של 1.09 דולר למניה, לעומת 0.94 דולר אשתקד. תזרים המזומנים החופשי המתואם עלה ל־64.1 מיליון דולר, לעומת 50.8 מיליון דולר לפני שנה.
- לקראת דוחות מאנדיי - למה מצפים האנליסטים?
- מאנדיי: "לא מחליפים עובדים אלא מעצימים אותם"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברבעון השני מאנדיי הגיעה למספר שיא של 1,472 לקוחות עם הכנסות חוזרות מעל 100 אלף דולר. שיעור השימור הכספי נטו בקרב לקוחות גדולים עמד על 117%. בנוסף, פתרון ה־CRM של החברה הגיע ל־100 מיליון דולר ARR, שלוש שנים בלבד לאחר שהושק. מאנדיי מינתה את האריס בבר לתפקיד סמנכ"ל השיווק ואת עדי דר לתפקיד סמנכ"ל חוויית הלקוח, והשיקה שלוש יכולות AI חדשות: Monday magic, Monday vibe ו-Monday sidekick במטרה להרחיב את השימושיות והאוטומציה בפלטפורמה.