הסחרור בצים נבלם? מדד מחירי התובלה הימית נגע ב-1,150 נקודות במהלך Q2
האם המשקולת שמהווה חברת הספנות צים תכביד פחות על תוצאות החברה לישראל ברבעון השני? רמז לכך שהרבעון השני יהיה טוב יותר עבור חברת הספנות ניתן לראות מהשיפור במדד התובלה הימית אשר משקלל את העלות הממוצע של הובלת סחורות יבשות בעשרות נתיבי השיט העיקריים בעולם.
ברבעון הראשון של השנה הפסידה צים 163 מיליון דולר, והייתה אחד הגורמים המרכזיים להפסד של 82 מיליון דולר בחברת האם. הסיבה להפסד הכבד נעוצה במחירי התובלה היומית שהכבידו. בתחילת השנה עמד המדד על 1550 נקודות אך הידרדר במהירות בתוך חודש ל-650 נקודות. מאז, נמצא המדד במגמת התאוששות ובסוף מארס טיפס ל-930 נקודות.
ברבעון השני של השנה התמונה המצטיירת מן המדד נראית חיובית יותר. בחודש מאי כבר נגע המדד ברמה של 1,150 נקודות אך חזר לשפל של 880 נקודות. היום נסחר המדד סביב רמה של 970 נקודות והמומנטום החיובי בשווקים מספק תמיכה לחברות התובלה.
גורם חיובי נוסף אשר צפוי להשפיע על התוצאות הכספיות של צים ברבעון השני הוא ירידת מחירי הדלק בעולם. אמנם יש מי שרואה בצניחת המחירים איתות מכך שהעולם נמצא בדרך למיתון הנובע מירידה בביקושים, אך עבור צים מדובר בחדשות חיוביות, זאת מאחר ועיקר ההוצאות של החברה הן הוצאות הכרוכות בשינוע המטענים.
למרות העלייה במדד מחירי התובלה, ערן יונגר שהינו אנליסט בכיר במגדל שוקי הון מעריך שמדובר בעלייה מלאכותית. בשיחה עם Bizportal מסביר יונגר כי "העלייה נובעת מהתאגדות של חברות הספנות ואינה נתמכת בעלייה ריאלית בביקושים להובלה". לדבריו, "מדינות אירופה כנראה רחוקות מיציאה מהמשבר וחזרה לסחר ברמות שלפני 2008 וגם הסחר לארה"ב עדיין רגיש".
יונגר מציין כי "ברבעון הראשון הגיע תעריף ההובלה לשפל של 500 דולר, מחיר הפסד שלא כיסה אף את עלות הדלק". לדבריו, "בסוף הרבעון הראשון פעלות חברות ההובלה להעלות את תעריף ההובלה בכ-1,000 דולר לרמה של 1,500 עד 1,700 דולר, דבר אשר יביא את חברות התובלה לרווח סביר".
יונגר סבור שהמהלך של החברות יוביל את חברות הספנות בעולם, ובהם גם צים להציג רווח תפעולי של 12% ברבעון השני של השנה. "אם תימשך העמידה של חברות הספנות מול הלקוחות גם ברבעון השלישי, ומחיר הדלק יתייצב ברמתו הנוכחית, גם ברבעון השלישי תצגנה החברות רווחיות דומה".
- 2.עידן 22/06/2012 11:19הגב לתגובה זוהחוב הוא אדיר יש הזמנות שאי אפשר לבטל לאוניות שלא יצליחו למלא במכולות וגם לא לשלם עליהם את ההלואות
- 1.אורי 21/06/2012 18:39הגב לתגובה זואני סומך על עידן שיחזיר את החברה לימיה הטובים
- אורי א 23/06/2012 09:47הגב לתגובה זויושבים שם מנהלים שלא מבינים מהחיים שלהם משקיעים מיליארדים במייזמים שאין להם שם סיכוי ממש חלם