בלעדי

פסגות לקראת עדכון המדדים: אילו היצעים יוזרמו? ניתוח שני בסדרה

הבורסה מתחשבת החל ממחר בכל שער נעילה לחישוב שווי השוק לעידכון ב-15 בדצמבר. אביעד שימון: "דלק ישראל צפויה לצאת מהמדד ולקבל היצע מצרפי של 11 מ' שקלים"
רקפת גלילי | (4)

לקראת עדכון המדדים שיתרחש ב-15 בדצמבר פרסמו בפסגות את ההערכה השנייה בסדרה לשינויים הצפויים. נציין כי היום הקובע לגביי החזקות הציבור בכל מניה ושווי שוק ממוצע יהיה ה-30 לחודש נובמבר כאשר הבורסה מתחשבת החל ממחר בכל שער נעילה לחישוב שווי השוק לדירוג. תעודות הסל יבצעו התאמות להחזקותיהן במדדים במסחר הנעילה ב-14 לדצמבר.

האנליסט אביעד שימון מפסגות כותב בעבודתו את הערכותיו לעדכון נכון לסגירת המסחר אתמול, ה-13 לנובמבר:

מדד המעו"ף

סף הכניסה למדד הוא דירוג במקום 20 ומעלה וסף היציאה הוא דירוג במקום 30 ומטה. בנוסף, להבדיל מכל המדדים האחרים, במדד זה נדרש שיעור החזקות ציבור של 25% לפחות. כעת יש במדד רק 24 מניות עקב גריעת מכתשים אגן, כך שבכל אופן מניה אחת לפחות תיכנס.

מניית מלאנוקס מסתמנת כמועמדת הוודאית לכניסה ומדורגת מבחינת שווי שוק במקום הגבוה ביותר מבין המניות המקיימות את תנאי הסף של המדד ולכן צפויה להיכנס.

לדבריו של שימון קיימת הסתברות בינונית כי דיסקונט השקעות תצא והוט תיכנס במקומה: "דסק"ש גבולית ומדורגת במקום 30, בפער של 2.8% ממקום 29. במידה ותצא מהמדד, מסתמן כי הוט (מקום 25) תיכנס במקומה". בהסתברות נמוכה יותר מצויינות גם מניות שופרסל (מדורגת 26), הראל השקעות (מדורגת 27) וכלל עסקי ביטוח (מדורגת 28) אשר נמצאות בתמונה אך בשווי שוק נמוך ב- 13% מהוט.

מדד ת"א 75

במדד יש כעת 74 מניות. סף הכניסה למדד הוא דירוג במקום 60 ומעלה וסף היציאה ממנו הוא דירוג במקום 90 ומטה. עפ"י כללי הבורסה, כל מניה הנמצאת במדדים חייבת בשיעור החזקות ציבור מינימאלי של 25%, כאשר חברות גדולות בעלות שווי שוק גבוה מ-750 מ' שקלים יכולות להישאר במדדים עם החזקות ציבור של 20% בלבד.

אביעד שימון כותב: "דלק ישראל אינה עומדת בתנאי הסף של מאגר המניות הקובע שיעור אחזקות ציבור מינימאלי של 20%, על כן צפויה לצאת מהמדד (שיעור אחזקות הציבור הנוכחי הוא 12.7%). עם יציאתה מהמדדים, דלק ישראל תקבל היצע מצרפי של 11 מ' שקלים".

יוצאות נוספות בהסתברות גבוהה: אלביט הדמיה מדורגת כעת במקום 103, הרבה מתחת לסף היציאה מהמדד וצפויה לצאת ממנו, מלאנוקס כאמור תצא מהמדד ותיכנס לת"א 25. מנופים לא עומדת בתנאי זה ולכן צפויה לצאת מהמדד, זאת אלא אם תמכור מניות בשיעור של כ-5% לציבור או ששוויה יעלה בכ-15% ויישאר כך עד ליום הקובע. במידה ותצא מהמדדים, מנופים תספוג היצעים של 9 מיליון שקלים. סקיילקס בעלת שווי שוק של 750 מ' שקלים ונמצאת אף היא בסיכון ליציאה מהמדדים, אם כי בהסתברות בינונית.

מועמדות לכניסה בהסתברות גבוהה: פורמולה מערכות אשר מדורגת במקום 59, הכשרה אנרגיה מתכננת למכור מניות ולהיכנס למאגר המניות ולמדדים. במידה ותמכור מניות כך שיהיו לה 25% אחזקות ציבור, היא תיכנס למדד, מג'יק ומודיעין יהש אף הן ברשימה. כמו כן, נובה, ריט 1 וגבעות יהש מתחרות על כרטיס כניסה נוסף וכל אחת מהם יכולה להיכנס בהסתברות בינונית.

נציין כי ביג מבצעת הנפקה פרטית לגוף מוסדי, כך שהחזקות הציבור יהיו מעל 20% ולכן תוכל להישאר במדדים. כלכלית ירושלים עומדת כעת באחזקות ציבור נדרשות לאחר מכירת מניות של החברה בת מבני תעשיה.

מדד ת"א נדל"ן 15

סף הכניסה למדד הוא דירוג במקום 10 ומעלה וסף היציאה הוא דירוג במקום 20 ומטה. שימון: "אפריקה נכסים גבולית ומדורגת כעת במקום 20, בפער של 2% ממקום 19. במידה ותדורג לבסוף במקום 20 ומטה, היא תצא מהמדד ובמקומה תיכנס אלרוב נדל"ן, שמדורגת הכי גבוה מבין המניות שאינן נמצאות במדד".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מציאה !!!! 15/11/2011 08:56
    הגב לתגובה זו
    גם המאזן מעולה
  • 3.
    מודיעין 14/11/2011 21:23
    הגב לתגובה זו
    כמה חדשות יהיו שם בתחילת 2012!!!
  • 2.
    יש עוד ים זמן -הכל יכול להשתנות!!!!!!!!!!! (ל"ת)
    ל ה י ר ג ע 14/11/2011 16:30
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אריק 14/11/2011 16:11
    הגב לתגובה זו
    בשעה 15:50???
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.