פלייטיקה
צילום: אוהד רומנו
דוחות

פלייטיקה רגע אחרי ההנפקה - הצמיחה נעצרה; תצמח השנה ב-6% בלבד; ה-EBITDA בירידה

חברת הגיימינג הרוויחה ברבעון האחרון של 2020 סכום של 76 מיליון דולר, כפול מהרבעון המקביל. בשנה כולה ההכנסות בשנה עלו ב-25% לסך של 2.3 מיליארד דולר; הציפיות קדימה מאכזבות - המניה יורדת
נושאים בכתבה פלייטיקה

חברת הגיימינג למובייל מישראל שהונפקה זה עתה מדווחת על תוצאותיה הכספיות לרבעון הרביעי, במהלכו החברה הכפילה את השורה התחתונה, ולשנת 2020 המלאה. ההכנסות ברבעון עמדו על 537.5 מיליון - עלייה של 17.5% לעומת 488.2 מיליון דולר שהכניסה ברבעון המקביל. ההכנסות בשנת 2020 המלאהרשמו עלייה נאה: 2.3 מיליארד דולר, גבוה ב-25.6% לעומת 1.8 מיליארד דולר ב-2019.

משחקי ה-Casual עלו בפעם הראשונה על הכנסות שנתיות של מעל מיליארד דולר. Bingo Blitz חוגג עשר עם שיא הכנסות שנתיות של 443 מיליון דולר, צמיחה משנה לשנה של 38% . Solitaire Grand Harves צמח ב-90% משנה לשנה, להכנסות שיא של 168 מיליון דולר. 

בשורה התחתונה, החברה מדווחת על רווח נקי של 76 מיליון דולר, לצורך השוואה החברה דיווחה ברבעון המקביל אשתקד על רווח של 30 מיליון דולר בלבד. בשנה כולה הרווח הצטמק לרמה של 92 מיליון דולר, לעומת 289 מיליון דולר בשנת 2019. ה-EBITDA במהלך הרבעון הסתכמה בכ-210.4 מיליון דולר, צמיחה של 24%, וכי בשנת 2020 המלאה ה-EBITDA הסתכמה ב-941.6 מיליון דולר, צמיחה של 32% לעומת כ-712 מיליון דולר בשנת 2019. 

לשנת 2021, החברה צופה הכנסות של 2.44 מיליארד דולר, המשקפים המשך צמיחה אם כי נמוכה יותר, של 6%. ה-EBITDA צפוי להסתכם ב-920 מיליון דולר, נמוך משנת 2020. לחברה מזומנים ומסגרות אשראי של מעל מיליארד דולר, מה שיקל על החברה בהמשך צמיחה. 

החברה מדווחת על ירידה במספר המשתמשים הפעילים במהלך הרבעון. ממוצע המשתמשים היומי (DAU) ירד ל-10.5 מיליון , לעומת 11.1 מיליון ברבעון המקביל. ממוצע המשתמשים החודשי (MAU) עמד על 31.2 מיליון משתמשים, בעוד בשנת 2019 החברה דיווחה על 35.7 מיליון משתמשים בחודש. בשנתי, החברה מדווחה על עלייה ב-DAU ל-11.2 מיליון בממוצע ליום, וב-MAU ל-34.2 מיליון משתמשים בממוצע בחודש.

"לפלייטיקה הייתה שנת צמיחה והישגים מדהימה, שהגיעה לשיאה עם ההנפקה מוצלחת לציבור בינואר 2021" אמר רוברט אנטוקול, מנכ"ל פלייטיקה. "לאורך הסביבה המתאגרת בשנת 2020, אנשינו הפגינו מחויבות וביצעו את העבודה הנדרשת כדי לאפשר לפלייטיקה להמשיך במשימתה ולספק ללקוחותינו דרכים אינספויות לשחק. כראיה להתקדמותנו, לראשונה פורטפוליו מוצרי ה-Casual שלנו הניב הכנסות שנתיות של מעל מיליארד דולר. ההתקדמות הבלתי פוסקת שלנו באיסוף מידע וביצירת מומחיות בפלטפורמות Live היא הבסיס להצלחה שלנו, ובכך נמשיך לספק יתרון תחרותי כאשר אנחנו צופים באופטימיות אל עבר שנת 2021 ואילך".

בשיחת משקיעים בהתייחס לתוצאות סיפרו בחברה כי בעתיד הקרוב ירכשו חברה נוספת, וכי בשנה הבאה ישיקו משחק חדש אחד או שניים. עוד נאמר כי הרכישות הבאות יהיו בעיקר של משחקי קז'ואל ולא של משחקי קזינו. כמו כן הדגישו בפלייטיקה כי ההתמקדות היא בצמיחה אורגנית, כשראשית כל המחשבה היא על פיצ'רים חדשים אותם ניתן יהיה להטמיע בכמה שיותר מהמשחקים הקיימים.

קיראו עוד ב"גלובל"

כמו כן אמרו בכירי החברה כי אמנם הקורונה הביאה ל"בוסט" בהכנסות, אולם גם טרם המשבר החברה צמחה והציגה שיעור טוב של המרת משתמשים לשחקנים משלמים. בהקשר זה צוין כי אמנם ההכנסות פר לקוח משחקני הקז'ואל נמוך מאשר במשחקי הקזינו, אולם הגידול במשתמשים הפעילים באופן יומי בקרב הראשונים מחפה על כך.

עוד התייחסו בפלייטיקה לשינוי מדיניות הפרטיות במכשירי אפל שיקשו על ניטור פעילות המשתמשים. לפי החברה, הצמיחה שלה אינה תלויה בהכרח במשתמשים חדשים, ואחת האסטרטגיית היא "רכישה מחדש" של משתמשים קיימים - כלומר להביא אותם לחזור לשחק ולהפכם לשחקנים משלמים.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אורן 25/02/2021 18:20
    הגב לתגובה זו
    מי המשועממים שמשחקים במשחקים העלובים האלה..
  • 1.
    הקולונל 25/02/2021 17:59
    הגב לתגובה זו
    ממש מקרי שרגע אחרי ההנפקה הם מודיעים על זה שהצמיחה נעצרה. הם ידעו על זה גם לפני שהנפיקו את החברה. זה על גבול רמאות המשקיעים
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

ביטקוין ירידות
צילום: רוי שיינמן

איבדו עשרות אחוזים: הביטקוין נפל - וחברות אוצר הקריפטו צנחו

המודל שאפשר למשקיעים מוסדיים להיחשף למטבעות דיגיטליים דרך מניות חברות האוצר מתגלה כפגיע במיוחד, כשהביטקוין יורד ב־15%, מניות החברות קורסות פי שניים ויותר, ובוול-סטריט מזהירים: הפרמיה המנופחת גובה את המחיר

אדיר בן עמי |

ההשקעה שנחשבה לפופולרית ביותר השנה בקרב משקיעי הקריפטו - רכישת מניות של חברות שמחזיקות במטבעות דיגיטליים כנכס מרכזי - נקלעה לתקופה קשה. מחירי הביטקוין והאתריום ירדו, ומניות אותן חברות נסוגו אף בשיעורים חדים יותר. מיקרוסטרטג'י MicroStrategy Inc 1.99%  , שמוכרת כיום בשם סטרטג'י, הייתה החלוצה במודל הזה בהובלת מייקל סיילור. החברה, שהחלה כחברת תוכנה קטנה, הפכה לאחת המחזיקות הגדולות בביטקוין. בשיאה ביולי שוויה עמד על כ־128 מיליארד דולר, וכעת הוא ירד לכ־70 מיליארד.


הרעיון מאחורי חברות האוצר היה לאפשר למשקיעים מוסדיים, שלא יכלו לרכוש קריפטו ישירות, דרך עקיפה להשקעה במטבעות דיגיטליים. המשקיעים קנו מניות של חברות שהחזיקו ביטקוין או אתריום עבורם, מה שנחשב פתרון נוח למגבלות רגולציה. אלא שהמודל הזה יצר בעיה מובנית: מניות החברות נסחרו בפרמיה גבוהה ביחס לשווי האמיתי של המטבעות שברשותן. ברנט דונלי, נשיא ספקטרה מרקטס, הסביר כי “משקיעים שילמו שני דולר על כל דולר של ביטקוין שהחברות החזיקו בפועל”.


נקודת המפנה הגיעה ב־10 באוקטובר, כשנשיא ארה״ב דונלד טראמפ הכריז על הטלת מכסים חדשים על סין. ההודעה גרמה לגל מכירות בשווקים, והקריפטו הצטרף לירידות. השבתת הממשל הפדרלי וחוסר הוודאות סביב מדיניות הריבית של הבנק המרכזי הגבירו את הלחץ. 


 כשהנכס הבסיסי יורד, המניה יורדת יותר

מחיר הביטקוין ירד בכ־15% בחודש האחרון, אך מניית סטרטג'י איבדה 26%. הירידה החדה משקפת את האופי הממונף של החברות הללו: כשהנכס הבסיסי יורד, המניה מגיבה בעוצמה גדולה יותר. פיטר ת'יל, משקיע הון סיכון בולט, נמנה עם התומכים הבולטים בתחום חברות האוצר הקריפטו והשקיע במספר חברות מהתחום. BitMine Immersion Technologies, אחת החברות הגדולות בתחום האת'ריום שנתמכת על ידי ת'יל, איבדה יותר מ-30% מערכה בחודש האחרון. גם ETHZilla, שהחלה כחברת ביוטכנולוגיה והפכה לאוצר את'ריום בהשתתפותו של ת'יל כמשקיע, ירדה ב-23% באותה תקופה.


מתיו טאטל, שמנהל קרן סל שמטרתה להכפיל את תשואת סטרטג'י, חווה ירידות חדות עוד יותר, כאשר קרן MSTU שלו נפלה בכ־50%. לדבריו, “חברות אוצר דיגיטליות הן למעשה גרסה ממונפת של נכסי הקריפטו, ולכן כשהשוק יורד, זה הגיוני שהן יפלו מהר יותר.” מאט קול, מנכ"ל חברת Strive, אמר כי רבות מהחברות “תקועות”. Strive רכשה ביטקוין במחיר הגבוה בכ־10% ממחירו הנוכחי, ומנייתה ירדה ב־28%. עם זאת, קול ציין כי החברה ערוכה להתמודד עם התנודתיות בזכות גיוס הון באמצעות מניות ולא באמצעות חוב.