לא להאמין: מניית האינטרנט הזו זינקה 87% ביומה הראשון למסחר

מספר החברות שהנפיקו מניות לציבור לראשונה מתחילת השנה עלה ב-77% לעומת השנה שעברה, כאשר חברות רבות מנצלות את המומנטום החיובי בשוק
ידידיה אפק | (1)
נושאים בכתבה הנפקה וול סטריט

מניית חברת הקופונים האינטרנטית Coupons.com (סימול: COUP) טסה היום (ו') כ-87% ביומה הראשון כחברה ציבורית. המשקיעים חטפו את המניה שמצטרפת לסקטור האינטרנט הרותח, למרות שמחיר ההנפקה היה אף הוא גבוה ממה שציפתה הנהלת החברה.

מחיר המניה נסק עם פתיחת המסחר לציבור ל-32 דולר, לאחר שהחברה מכרה את המניות ב-16 דולר אמש. כשהנהלת החברה הגישה את המסמכים הנחוצים להנפקה לראשונה בחודש אוקטובר ציפו העומדים בראשה ל-12 עד 14 דולר למניה. החברה הצליחה לגייס 168 מיליון דולר ממשקיעים אמש, כשמכרה 10.5 מיליון מניות.

החברה, שבסיסה יושב בקליפורניה בדומה לחברות אינטרנט רבות, מספקת קופונים דיגיטליים שלקוחותיה יכולים להדפיס מהאינטרנט ולהציגם בבתי עסק שונים. החברה עובדת עם 700 חברות שונות, שמייצגות יחד כ-2,000 מוצרים שונים.

הכנסות החברה צמחו ב-50% בשנה החולפת ל-167.9 מיליון דולר, אך החברה עדיין מפסידה - בשנת 2013 הפסידה 11.2 מיליון דולר, לעומת הפסד של 59.2 מיליון דולר ב-2012.

שנת 2014 החלה בסערה בשוק ההנפקות האמריקני, כשחברות רבות מנצלות את ההזדמנות שהראלי במניות בעיצומו ומגייסות כסף. לפי נתוני רנסנס קפיטל, 39 חברות שונות מכרו מניות לראשונה לציבור מתחילת השנה - עלייה של 77% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בסך הכל גייסו חברות אלו 7.2 מיליארד דולר ממשקיעים, 23% יותר מסך הגיוסים בתקופה המקבילה אשתקד.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אביהו 08/03/2014 09:42
    הגב לתגובה זו
    בכולם , אבל בכולם איבדתי 10% ויותר מהשקעתי כבר ביום המסחר הראשון בבורסה. הסיבה החתמים והמוסדיים שקנו בהנפקה בהנחות גדולות לעומת הציבור שקנה במחיר רגיל מכרו בכמויות אדירות ביום המסחר הראשון ועשו כסף מהיר כאשר הם משאירים ציבור פשוט מאחור ללא חלק נכבד מקרן השקעתם כבר ביום ראשון למסחר. כשהרשות לניירות ערך מרשה למוסדיים לגנוב כך אז למה שהמוסדיים לא יתנהגו כחזירים ויבקשו להרוויח כמה מיליונים כבר ביום ראשון למסחר כאשר הם משאירים ציבור מפסיד מאחור. לכן , תמיד עדיף לקנות מספר ימים אחרי היציאה לבורסה וממש לא בהנפקה. דרך אגב זו הסיבה שציבור המשקיעים כיום מדיר רגליו מהנפקות ולכן ההנפקות לא מצליחות בישראל.

ההנפקה הטכנ' הגדולה בהיסטוריה: פייסבוק שווה 104 מיליארד דולר - צוקרברג שווה 'רק' 19.1 מיליארד

מדובר בטווח העליון ביותר שהחברה קבע לצורך ההנפקה; מחיר ההנפקה קובע לפייסבוק שווי שוק של 104 מיליארד ד'
הרשת החברתית הגדולה בעולם תפתח היום בצהריים (18:30 זמן ישראל) את יומה הראשון בבורסת ניו יורק, כאשר היא כבר תחל להיסחר בשער של 38 דולר למניה. החברה גייסה באמצעות הנפקת 421 מיליון ממניותיה כ-16 מיליארד דולר, מדובר בהנפקה של חברת טכנולוגיה הגדולה בהיסטוריה. חלק ניכר מתמורת ההנפקה יכנס לכיסיהם של המשקיעים הוותיקים של פייסבוק, ביניהם גולדמן זאקס (סימול: GS) ומיקרוסופט (סימול: MSFT). במחיר ההנפקה כאמור, 503.6 מיליון המניות והאופציות שמחזיק מארק צוקרברג מוערכות בסכום דמיוני ובלתי נתפס של כ-19.1 מיליארד דולרים. סכום זה ש'באמתחתו' עושה אותו עשיר יותר ממייסדיי חברת גוגל (סימול: GOOG); סרגיי ברין ולארי פייג', כך לפי מדד המיליארדים של בלומברג. אדוארדו סברין, אחד ממייסדי פייסבוק, מסמן בהנפקה את אחת ההצלחות הגדולות ביותר בתחום ההשקעות הפיננסיות כשהוא צפוי לגרוף לכיסו כ-4 מיליארד דולר בהנפקה, לאחר שהשקיע סכום כולל של 30 אלף דולר בהקמת החברה. כאמור, התקשורת האמריקנית התמקדה רבות בסברין בזמן האחרון, לאחר שוויתר על אזרחותו האמריקנית וקיבל על עצמו אזרחות סינגפורית. בסינגפור אין מיסוי על רווחי הון והמיסוי על השכר יכול להגיע עד 20% בלבד. פייסבוק (סימול: FB) הודיעה מוקדם יותר השבוע כי היא מרימה את טווח מחיר ההנפקה לבין 34 עד 38 דולר למניה, לעומת 28 עד 35 דולר, וסימנה בכך את תיאבון המשקיעים לקחת חלק בהנפקה. הרמת המחיר תעניק לחברה שווי שוק שינוע בין 93 עד 104 מיליארד דולר. הביקוש החזק למניית פייסבוק התיר לכמה ממשקיעי החברה ראשונים למכור יותר מניות ממה שתיכננו בהתחלה. מספר גורמים אנונימיים אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי החברה היא זאת שביקשה ממשקיעיה לעשות את המהלך הזה. ההנפקה המוגדלת מגיעה בזמן שמספר שאלות עלו בנוגע למודל הפירסום העיסקי של החברה, אשר אחראי ל-80% מהיקף ההכנסות. רבים מהמשתמשים של פייסבוק עוברים לאפליקציות למכשירי ניידים, שם החברה טרם הצליחה לבסס מודל מוצלח לפירסום. הרשת החברתית תתמודד ביומה הראשון עם לא מעט לחץ, לאחר שהמדדים המובילים בוול סטריט מסמנים רצף ירידות של 5 ימים. כזכור, יצרנית הרכב GM (סימול: GM) הודיעה לפני יומיים כי היא מושכת את קמפיין הפרסום שלה על גבי פלטפורמת פייסבוק בטענה כי הוא משפיע בצורה מינורית ביותר על החלטות הרכישה של הצרכנים. קרלוס קריג'נר מברנשטיין ריסרץ' כתב במכתב ללקוחותיו כי הצהרת GM הייתה מהלך של "חדשות רעות" ועלולה להשפיע בצורה מתמשכת על לקוחות נוספים של החברה. "אחד יכול להסיק כי מה ש GM מצאה גם אחרים ימצאו, וזה יקשה מאוד על הכנסות פייסבוק", כתב קריג'נר. יש מספר חברות 'טפיליות', כאלה ש'רוכבות' על ההצלחה של פייסבוק - בין אם אלו ספקים, מתחרים או שותפים - אשר מציעות למשקיעים שאינם חברים באליטה של וול סטריט, ואינם יכולים באמת לרכוש כיום מניות של ענקית הרשת החברתית, הזדמנות להרוויח בעצמם מההנפקה של השנההכנסו לרשימת 10 המניות לתת להן 'לייק' כשפייסבוק תהפוך היום לחב' ציבורית. באופן רגיל, אנשי פנים (עובדים בד"כ) ומחזיקים גדולים בחברה שמונפקת לראשונה לציבור, חייבים לחכות 180 ימים לפני שהם יכולים למכור את מניותיהם לחיצוניים. במהלך לא רגיל, פייסבוק (סימול: FB) 'קימבנה' את תקופת ההמתנה הזו, ואיפשרה מהלך לפיו מניות נוספות יימכרו לציבור רק 3 חודשים מהיוםאל תגידו שלא ידעתם: 'קומבינה' לרציניים בלבד - עוד 91 ימים פייסבוק עלולה לחוות גל מכירות ענק.