חוק הריכוזיות אושר בקריאה ראשונה ברוב של 28 ח"כ; "התנענו מהלך נועז"

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר בקריאה ראשונה את הצעת החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות שהציג שר האוצר. שטייניץ: "המהלך מכוון להקטנת הריכוזיות ולהגברת התחרותיות במשק הישראלי"
יואב כהן | (7)

מליאת הכנסת אישרה לפני זמן קצר בקריאה ראשונה ברוב של 28 חברי כנסת את הצעת החוק לקידום התחרות וצמצום הריכוזיות שהציג שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ. הצעת החוק נוצרה בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את מסקנות הוועדה להגברת התחרותיות במשק שבראשה עמד מנכ"ל משרד האוצר לשעבר, חיים שני.

הצעת החוק מציעה איסור שליטה בתאגיד ריאלי במקביל לגוף פיננסי משמעותי. כלומר, החזקה של תאגיד בעל מכירות או אשראי של מעל 6 מיליארד וגוף פיננסי המנהל נכסים בשווי של 40 מיליארד ומעלה. כמו כן, תיאסר כהונת דירקטור בתאגיד ריאלי משמעותי במקביל לכהונה בגוף פיננסי משמעותי.

יתר על כן, יוטלו מגבלות על קיומן של קבוצות עסקיות הבנויות במבנה פירמידה ותיאסר שליטה ברמת שכבה שלישית ומעלה. על קבוצות עסקיות קיימות תיאסר שליטה ברמת שכבה רביעית ומעלה. נקבעו גם הוראות ממשל תאגידי המתייחסות לחברות בשכבה שנייה ומעלה. משך התהליך להפרדה בין תאגידים ריאליים לפיננסיים משמעותיים והתאמת מבנה הפירמידה הקיים להגבלות החדשות, יהיה 6 שנים ולא 4.

החוק החדש יקבע כי על המדינה לשקול שיקולי תחרותיות ענפית בהתייעצות עם הממונה על ההגבלים העסקיים. שיקולי ריכוזיות משקית ייקבעו בהתייעצות עם הממונה על הריכוזיות במשרד האוצר.

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    רון 17/07/2012 08:17
    הגב לתגובה זו
    איזה שטויות מהלך נועז ???? את מי בדיוק הוא יפיל ??? אסור להחזיק חברה ואת כל שרשרת המזון שלה - קדימה ואחורה - זה חוק ! ולא שטיוית למכור לציבור טיפש !
  • 6.
    פוגו 16/07/2012 22:07
    הגב לתגובה זו
    עכשיו צריך חוק שיגביל כהונת חברי כנסת לשתי קדנציות,להחליף את הדם בכנסת כל 8 שנים .לא צריך שיהיה חבר כנסת שישרת את המדינה מעבר לזה,לא יכול להיות שיש חברי כנסת 20 ו30 שנה במשכן.
  • 5.
    אלי בוכריס 16/07/2012 21:55
    הגב לתגובה זו
    בשורה האחרונה אך להוציא מהאזרח שעובד עוד כסף, ןלעביר לחרדים, שימו לב כל חוק שעובר , שמדברים שיטיב עם העם הולך בסוף לרווחה ומשם כמובן חרדים, מספיק לעבוד על העם , תתחילו לתת לחרדים לעבוד ומספיק עם רפורמות שבסוף נהנים מזה קבוצה שתקבל שם את הפטורים וכמובן מי שעובד ישלם, כמו שאמרתי בהתחלה, זו רגטולציה של החרדים ולא יותר
  • 4.
    ובאותו זמן מוכרים את נמל אילת למשפחת עופר ! (ל"ת)
    revavot 16/07/2012 21:45
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    סקפטי 16/07/2012 21:41
    הגב לתגובה זו
    מנסים לעבוד עלינו בעיניים. הטיקונים ימשיכו לחגוג
  • 2.
    ב 16/07/2012 21:26
    הגב לתגובה זו
    חוק צמצום מספר העובדים הציבוריים, ממשלה, עיריות, וכל המסתעף מגופים אלו. החוק יאמר, מספר העובדים הציבוריים לא יעלה יותר מעל 5% מכלל האוכלוסיה.
  • 1.
    מנסים לעבוד עלינו 16/07/2012 21:24
    הגב לתגובה זו
    החוק לא יפתור כלום. ההארכה מ-4 ל-6 שנים מגוחכת
מזרחי טפחות מנכל משה לארי
צילום: יחצ

המועצה לצרכנות מצטרפת לייצוגית נגד מזרחי; 101 ש' לקובץ הקלטת שיחה

החוק המיושן מתיר גבייה של 20 שקלים ישנים על קבלת הקלטת שיחה עם נציג הבנק. היום הסכום הזה שווה ל-2 אגורות בלבד. מדובר בקובץ אודיו שאפשר להעביר במייל או בענן. הפער בלתי נתפש. השיחות מוקלטות לשם "בקרה ושיפור השירות", ובטוח שלבנק לא עולה כ"כ הרבה לשחזרן עבור צרכיו שלו
איתי פת-יה |
המועצה הישראלית לצרכנות ביקשה להצטרף כידיד בית המשפט לתובענה ייצוגית נגד בנק מזרחי טפחות 0.48% שגובה 101 שקל עמלה על שליחת קובץ אודיו של הקלטת שיחה עם נציג - במקום 20 שקל ישן לפי נוסח החוק המיושן - סכום ששווה ל-2 אגורת בלבד כיום. מדובר באותן שיחות שהמענה הקולי נוהג ליידע את הלקוחות כי הן "מוקלטות לצורך בקרה ושיפור השירות".   "אין כל הצדקה למדיניות מפרה זו כאשר האמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום מאפשרים לבית העסק לשמור את המידע ולאתרו בקלות ובעלות נמוכה, ולהעבירו לצרכן באופן מאובטח ומהיר לרבות באמצעות הדואר האלקטרוני, או באמצעים דיגיטליים".   בפברואר הוגשה תובענה ייצוגית לאחר שלקוח של הבנק ביקש לקבל את הקלטת השיחה לאחר שנוכח שתנאי החשבון שלו לא תואמים את ההסכם שהובטחו לו, ונדרש  לשלם  עמלה של 101 שקל. בבקשה לתביעה נטען כי גביית עמלה בגין "אחזור שיחה מוקלטת" (כפי שמכונה השירות בתעריפון של הבנק) היא בניגוד לחוק. הקבוצה שבשמה הוגשה הבקשה היא לקוחות הבנק שחויבו בעמלה בגין אחזור הקלטת שיחה עם הבנק בשבע השנים האחרונות. למועצה  הישראלית לצרכנות מעמד מיוחד בחוק תובענות ייצוגיות ובהתאם לסעיף 4(א)(3) לחוק תובענות ייצוגיות, והמועצה מוסמכת להגיש חוות דעת מטעמה לבתי המשפט בנושאים צרכניים. במועצה לצרכנות מציינים כי דרישת העמלה הגבוהה היא בניגוד לחוק  ולציבור יש זכות לעיין במידע אודותיו לרבות שיחות טלפוניות מוקלטות, תכתובות, צ'אט וכל מידע שנשמר באופן דיגיטלי.  בחוק הבנקאות מצוינת זכות זו. מדיניות הבנק לגבות מהצרכנים עמלה מופרזת עבור עיון במידע על עצמם מרתיעה אותם ממישוש זכויותיהם ומונעת מהם למעשה לשלם עבור שירות שאמור להינתן כמעט בחינם.   במועצה לצרכנות ואומרים כי הם סבורים שלתובענה חשיבות ציבורית רבה, ולתוצאותיה עשויות להיות השפעות רוחב על כלל הציבור ועל כלל המשק – הן על עוסק שאינו תאגיד בנקאי, או תאגיד מפוקח, והן על תאגיד בנקאי, ולכן מבקשת להצטרף בשם הצרכנים לתובענה.   עוד נאמר מטעמם כי "מדיניות זו פוגעת  קשות בצרכנים, המתקשים להוכיח את טענותיהם העובדתיות כלפי בתי עסק לגביית יתר, להטעיה, להפעלת השפעה בלתי הוגנת, לביטול עסקה וכו'. אין כל הצדקה למדיניות מפרה זו כאשר האמצעים הטכנולוגיים הקיימים היום מאפשרים לבית העסק לשמור את המידע ולאתרו בקלות ובעלות נמוכה, ולהעבירו לצרכן באופן מאובטח ומהיר לרבות באמצעות הדואר האלקטרוני, או באמצעים דיגיטליים".   מתלונת שמתקבלות במועצה לצרכנות עולה כי בשנה וחצי האחרונות התקבלו מעל 10,000 תלונות מצרכנים שביצעו עסקה טלפונית. עיקר הנפגעים הם צרכנים מוחלשים  אזרחים ותיקים, או עולים חדשים המתקשים להוכיח טענותיהם להטעיה או לביטול עסקה, או חיילים משוחררים שחשופים לשיווק אגרסיבי מצד עוסקים שמציעים קורסים תמורת כספי הפיקדון ולא עומדים בהבטחות שנמסרו בעל פה.   המועצה לצרכנות מבקשת מבית המשפט שיקבע פיצוי לא רק לצרכנים ששילמו לבנק את סכום העמלה שנדרש, אלא גם לכל לקוחות הבנק שנרתעו מהעמלה וויתרו על בקשתם לקבלת המידע. עוד היא מתנגדת לפיצוי הניתן בדרך של תרומה לציבור וגורסת כי "לבנק יש את כל האמצעים והמידע לאתר את כל מי שפנה בבקשה לאיחזור וסורבו, ובדיקה כמה מהם זנחו את הבקשה לאחר שנדרשו לשלם עבורה".   עוד נמסר מצדם כי "האזנה לשיחה טלפונית היא זכות צרכנית המאפשרת  לצרכן ליישב מחלוקת שנוצרה בינו לבין העוסק בקלות וביעילות. אין כל סיבה שעוסק, בניגוד לדין ולכללים שבהם הוא מחויב, יגבה עמלה הגבוהה במאות אחוזים, וימנע מצרכנים הנרתעים מגובה העמלה לממש את זכותם לשקיפות ושירות הוגן".