ירידה של 0.5% בחודש אחד - האינפלציה בבריטניה ירדה לשפל של 3 שנים
הכלכלה הבריטית חוותה טלטלות רבות בשנים האחרונות לצד מגפת הקורונה והברקזיט, אך בחודשים האחרונים נראה שהאינפלציה בשליטה והמחירים יורדים בעקביות. בחודש יוני האינפלציה הגיעה לראשונה מזה 3 שנים ליעד הבנק המרכזי של 2%, ולפי פרסום נתוני המדד האחרונים בחודש ספטמבר היא ירדה ל-1.7% - הרמה הנמוכה ביותר ב-3 השנים האחרונות.
הירידה באינפלציה נבעה בעיקר מירידה בעלויות הדלק והטיסות, אך עדיין ישנם אתגרים כלכליים משמעותיים הנובעים מהברקזיט ומהשפעות הסכסוך העולמי, והכלכלנים חלוקים בדעותיהם לגבי האפשרות להורדות ריבית נוספות של הבנק המרכזי בחודשים הקרובים.
האינפלציה בבריטניה הגיעה לשיא של 11.1% בסוף 2022 כתוצאה ממספר גורמים שונים כמו מגפת הקורונה, המלחמה באוקראינה והברקזיט, וממשלת בריטניה נקטה במספר צעדים שהובילו לירידה החדה באינפלציה.
- מפתיע: האינפלציה בישראל נמוכה בהרבה מהמדינות המפותחות
- למה השוק מריע לאינפלציה של 3%?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לונדון; קרדיט: Pixabay
צעדים להורדת האינפלציה
הבנק המרכזי הבריטי הגיב לעליית האינפלציה בעיקר באמצעות העלאת שיעורי הריבית במטרה לצמצם את הביקוש במשק ולהאט את קצב עליית המחירים. בשנה האחרונה, הריבית הבסיסית עלתה לכ-5.25%, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2008.
עם זאת, בעקבות ההתייצבות באינפלציה, הבנק התחיל להוריד את שיעורי הריבית בהדרגה, כאשר האחרונה שבהן הייתה ל-5%, עם ציפיות להורדה נוספת בחודשים הקרובים. הירידה בשיעורי הריבית צפויה להקל על בעלי משכנתאות ולמתן את הלחצים הכלכליים על הציבור הרחב, אך עשויה לפגוע בחוסכים שנהנו מריביות גבוהות יותר בתקופה האחרונה.
מה הביא לעלייה באינפלציה בבריטניה בשנים האחרונות?
האינפלציה בבריטניה כאמור הגיעה לשיא בסוף שנת 2022 כאשר היא עלתה לשיעור שנתי של 11.1%. העליות נבעו בין היתר ממגפת הקורונה שגרמה לבעיות בשרשראות האספקה ולעליות מחירי השינוע, המלחמה באוקראינה שגרמה לעליות מחירים של סחורות חקלאיות מסוימות ושל מחירי הגז בעקבות סגירת ברז הגז הרוסי, וגם הברקזיט השפיע על הכלכלה.
- היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
- השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
הברקזיט גרם להעלאת עלויות הייבוא עבור בריטניה, מאחר שהמדינה איבדה את הגישה החופשית לשוקי האיחוד האירופי. מעבר לכך, היו פגיעות בשרשראות האספקה הבינלאומיות בעקבות מכסים חדשים, רגולציות וירידה בזרימת הסחורות והעובדים ממדינות האיחוד. כל אלה הובילו לעליית מחירים רחבה במגוון תחומים, כולל מזון, חומרי גלם ושירותים חיוניים.
כמו כן, היחלשות הפאונד הבריטי לאחר הברקזיט הגדילה את העלויות של מוצרים מיובאים, מה שהוסיף ללחצים האינפלציוניים. עסקים רבים בבריטניה נאלצו לספוג את עליית המחירים או להעביר אותם לצרכנים, מה שהוביל להמשך עליית המחירים בשוק המקומי.
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
f.jpeg)
היום בוול סטריט: האם התיקון יימשך ומה צפוי במניות הבולטות?
על מניית אנבידיה, החוזים העתידיים, האם אנחנו בתיקון? והמניות הבולטות
החוזים על וול סטריט בעליות קלות. אתמול נמשכו הירידות. האם התיקון הקטן הזה נגמר? כדי שזה ייחשב תיקון אמיתי יש עוד דרך לירידות, ה-S&P 500 ירד ב-5%, יש לו עוד 5% כדי שייכנס לתואר הרשמי של תיקון בשוק.הירידות אתמול היו למרות דוחות ותחזית טובים והן מביעות חשש גדול מכך שהיתה ריצת אמוק מוגזמת למניות בעיקר מניות הטכנולוגיה ובמיוחד מניות ה-AI.
הדעות חלוקות, אבל אחרי ריצה גדולה היה שבוע של ירידות, ואולי זה לטובה - שחרור קיטור, שחרור של ידיי חלשות. השחקנים צריכים להפנים שהשוק לא רק עולה. יש גם תקופות של ירידות. התנודתיות גדולה, האווירה מתוחה. רק אל תשכחו - אנחנו במחירי שיא, גם אם השוק יירד בעוד 5%, אנחנו רק 10% מהשיא. זה טבעי ואפילו הכרחי שיהיו גיחות של ירידות, הן משחררות לחץ ואולי דוחות מפולת. זה עדיף על המשך זינוקים ואז הפנמה מהירה שהמחירים לא ריאליים ומפולת.
אף אחד לא יודע מה לפנינו - חזרה לשגרת עליות שאולי תתחזק עם ראלי סוף שנה, דשדוש, המשך תיקון או מפולת, אבל דבר אחד בהחלט ברור: לראשונה זה הרבה מאוד זמן השוק "מחפש" לרדת. אתמול היו את כל הסיבות הטובות לעליות וזה לא קרה. זה התחיל בעליות מרשימות וקיבל מהר מאוד סיבוב פרסה. אז צריך להיות מאוד זהירים. וכדאי גם לקרוא את נקודת המבט של פרשן וול סטריט שלמה גרינברג, אחרי 50 פלוס שנים של ניסיוןיש לו תובנות - השורטיסטים מחכים לשוק בסיבוב
המניות הבולטות
אנבידיה (NVIDIA Corp. -3.15% ) ללא שינוי בטרום, היא כב היתה במינוס 2%. לאחר דוח רבעוני חזק שכלל צמיחה משמעותית בתחום הבינה המלאכותית ותחזית טובה להמשך, המשקיעים, נותרים ספקנים - הם חוששים מהמיחה העתידית ובעיקר מהיכולת של החברה לשמר את מרווחי הרווח האלו. התחרות מתחילה להיות מורגשת וכשזה קורה גם מתחילים לחצים על המחיר.
- וול-סטריט ננעלה באדום: הנאסד״ק נפל ב-2.2%, אנבידיה איבדה 3%
- נעילה חיובית בוול-סטריט; אנבידיה עלתה ב-3% לקראת הדוחות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אינטל (Intel Corp -4.24% )יורדת מעט. מנכ"ל ניסה להרגיע שמועות על הדלפת מידע ממנהל שהגיע מ־TSMC (הרחבה: האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים), אבל בטייוואן לא מאמינים.
