סקטור הפארמה מתעורר לחיים - שתי רכישות במיליארדי דולרים ביום אחד
סקטור הפארמה כמרקחה: שתי עסקאות בשווי מיליארדי דולרים ביום אחד, שתיהן בתחום האונקולוגי. סוף השנה כבר מעבר לפינה, והרבה כבר יצאו לחופש, אבל בתעשיית התרופות כנראה עובדים במלוא המרץ גם בימים אלו. שתי הרכישות הן של חברות שעדיין מוגדרות כ"סטארט-אפ", כלומר ללא תרופה מאושרת וללא הכנסות, ובכל זאת קיבלו תג מחיר של מיליארדי דולרים.
בריסטול מאיירס ברכישת מיליארדים שניה בתוך שבוע
חברת RayzeBio (סימול: RYZB) גייסה רק לפני שלושה חודשים 358 מיליון דולר בהנפקה ראשונית לציבור (IPO), אך מסתבר שימיה כחברה ציבורית ספורים. ענקית התרופות BRISTOL-MYERS SQUIBB רוכשת אותה כעת במחיר גבוה פי 2 על מחיר הסגירה ביום שישי האחרון. הערכת השווי העדכנית של החברה על פי הצעת הרכש היא 4.1 מיליארד דולר. במסחר ביום שלישי זינקה מניית ראיזביו ב-100% וסגרה את פער התמחור בצורה מהירה. מניית בריסטל מאיירס הגיבה בירידה של כ-2%. שער הסגירה אמש של חברת רייזוביו היה 61.4 דולר למניה לעומת 62.5 בהצעת הרכש, מה שמשאיר מעט מאד אפסייד למשקיעים פוטנציאליים. בדרך כלל נוצר פער משמעותי יותר בין הצעת הרכש למחיר המניה, עקב חששות שהעיסקה לא תסגר בסופו של דבר מטעמים שונים, חששות שכנראה לא קיימים במקרה זה.
"הרכישה מגדילה את מגוון המוצרים האונקולוגיים המתרחב שלנו על ידי הוספה של פלטפורמה ומוצרים שונים, ומחזקת את אפשרויות הצמיחה שלנו בחצי השני של העשור ומעבר לכך" אמר מנכ"ל בריסטול מאיירס כריסטופר בורנר.
בבריסטול מאיירס נמצאים בתנופת רכישות. רק לפני שבוע רכשה החברה את מפתחת התרופות KARUNA THERAPEUTICS INC בעסקה בשווי 14 מיליארד דולר. לקארונה תרופה ניסיונית לטיפול בסכיזופרניה שעדיין לא קיבלה אישור של ה-FDA, שלהערכת האנליסטים יכולה להגיע למכירות של 6 מיליארד דולר בשנה, במידה ותאושר.
- המהפכה שיכולה לשנות את שוק התרופות לכולסטרול
- אסטרהזנקה מוזילה מחירים בארה"ב - והמניה דווקא עולה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אסטרה-זנקה מחזקת אחיזה בשוק הסיני ונכנסת לעולם ה-CAR-T
הרכישה הנוספת שהוכרזה היום היא של חברת ASTRA SPACE INC שקונה את חברת הביוטק הסינית GRACELL BIOTECHNOLOGIES INC תמורת 1.2 מיליארד דולר במזומן. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2024 ומשקפת פרמיום של כ-61% על מחיר המניה ביום שישי האחרון. מניות החברה הסינית הגיבו בזינוק של 59% למחיר 9.86 דולר למניה, לעומת מחיר רכישה של 10 דולר, מה ששוב משקף וודאות גדולה בשוק שהעיסקה אכן תתקיים. הזינוק הנוכחי משלים עלייה שנתית של 329% במחיר המניה הסינית. מחיר אסטרה-זינקה נסחר ביציבות לאחר ההודעה.
החברה הסינית מפתחת טכנולוגיה לטיפול בסרטן הנקראת CAR-T, שמהנדסת תאי T לתקוף תאים סרטניים. זוהי טכנולוגיה שמובלת על ידי ענקיות כמו גילאד, נובארטיס ובריסטול מאיירס, וכעת גם אסטרה-זנקה רוכשת דריסת רגל בתחום. יחד עם זאת, לאחר שכבר אושרו מספר טיפולים כאלה, בעיקר לטיפול בסרטן הדם, הטכנולוגיה נמצאת תחת חקירת ה-FDA עקב תופעות לוואי מסוכנות פוטנציאליות. חסרון נוסף של הטיפול הוא עלותו הגבוהה, והעובדה שעדיין לא הוכיח יעילות בגידולים מוצקים.
"הרכישה המוצעת של גרייסל תשלים את היכולת הקיימת של אסטרה-זנקה והשקעות קודמות בטיפול תאי, היכן שייצרנו נוכחות בטיפול CAR-T ורצפטורים של תאי T (המכונה TCR-Ts) בגידולים מוצקים" אמרה סוסן גאלברית', מנהלת רכישות אונקולוגיות באסטרה-זנקה.
- האם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
- ראש ממשלת יפן מסרבת לסגת מהצהרות על טייוואן - המשבר מול סין מחריף
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- קרוז, פיט או צ'אן: מיהו שחקן הקולנוע העשיר ביותר בכל הזמנים?
לעיסקה ישנה משמעות נוספת עבור חברת אסטרה-זנקה, שהיא חברת התרופות המוכרת ביותר בסין, ולפי דיווחים שונים צפויה לפצל את הפעילות הסינית עקב המתיחות הפוליטית מול סין.
- 1.לרון 27/12/2023 08:30הגב לתגובה זומכרתי ל SQUIBB את KRTX בקפיצה המדוברת בת 47%,לא שנהייתי מיליונר כי קרונה היתה ועדיין חברה מסוכנת ובכזו משקיעים במידה של "מניית חלום"
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותתוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה
19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה
שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר
מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי
של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.
כוחו של הרגל
הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב
החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה
למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.
האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני
שיאומי אימצה גישה שונה
לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו
ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.
ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות
כמעט
בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב
של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.
לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין
עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.
אינטל TSMCהאם אינטל "גנבה" מידע סודי מ-TSMC? סערה בתעשיית השבבים
אחד מהמומחות הגדולים של TSMC עבר לאינטל ובטייוואן בטוחים שהוא העביר מידע טכנולוגי קריטי לאינטל; וגם - 10 דברים שצריך לדעת על"גניבת ידע"
כולם יודעים שאינטל בפיגור מאוד משמעותי לעומת TSMC. כולם יודעים שהידע והטכנולוגיה נמצאים "בראש" של האנשים, וכשעוברים אנשים ממקום למקום עובר גם ידע. אבל השאלה אם בדרך גם עוברים סודות ומידע רגיש. אינטל גייסה בכיר מ-TSMC, ובטייוואן סבורים שמדובר בגניבת מידע רגיש וסודי.
מנכ"ל אינטל, ליפ-בו טאן, דחה מכל וכל את הדיווחים בתקשורת הטייוואנית על דליפת סודות מסחריים מ-TSMC בעקבות הצטרפותו של אחד מהמהנדסים הוותיקים והמוערכים ביותר של היצרנית הטייוואנית."אינטל מכבדת קניין רוחני של חברות אחרות, ואין שום בסיס עובדתי לטענות הללו", אמר טאן. אלא שבטייוואן לא קונים את הגרסה הזו.
לפי דיווחים נרחבים בעיתונים הכלכליים המובילים בטייפה, ד"ר ווי-ג'ן לו, בן 75, שפרש רשמית מ-TSMC ביולי האחרון לאחר 21 שנות שירות, הצטרף לאינטל באוקטובר כסגן נשיא בכיר למחקר ופיתוח. לו, שנחשב לאחד מאבות טכנולוגיית ה-2 ננומטר של TSMC ולמי שהוביל את הטמעת ליתוגרפיית EUV בחברה, חשוד כמי שהעביר עמו כמויות אדירות של מידע מסווג, כולל תהליכי ייצור N2, A16 ו-A14 שעדיין לא נכנסו לייצור המוני.
בתקשורת הטייוואנית מספרים כי בימיו האחרונים בחברה הורה לו לעובדים תחתיו להציג לו סקירות טכניות מפורטות, שכפל מסמכים סודיים וארז עמו יותר מ-80 קופסאות של חומר, כולל מחברות כתובות שבהן רשם פרטים מפגישות סודיות ביותר. מאחר ש-TSMC האמינה שהוא באמת פורש לגמלאות, לא נדרש ממנו לחתום על הסכם אי-תחרות סטנדרטי של 18 חודשים - טעות שהיום נראית יקרה מאוד.
- חברת הנפט משלמת קנס עתק על דליפה בים והמעבד המסחרי הראשון יוצא לדרך
- המסחר ננעל במגמה מעורבת; ג'יי פרוג טסה 27%, טסלה ירדה 3.5%
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה, TSMC פתחה בחקירה פנימית דחופה, ומשרד התובע הכללי של טייוואן כבר הצטרף לבדיקה פלילית אפשרית בגין הפרת חוק סודות המסחר ופגיעה בביטחון לאומי. שר הכלכלה הטייוואני אמר השבוע כי "מדובר בנושא בעל השלכות לאומיות".
