תרופה רפואה חיסון
צילום: מדיקל לינק

סקטור הפארמה מתעורר לחיים - שתי רכישות במיליארדי דולרים ביום אחד

רק לפני שבוע הודיעה חברת בריסטול מאיירס על עסקת רכישה ב-14 מיליארד דולר, וכבר היא מודיעה על עסקה נוספת לרכישת חברה לטיפול בסרטן ב-4.1 מיליארד דולר; באותו יום מודיעה אסטרה-זנקה על רכישת חברה סינית לפיתוח טיפול בתאים סרטניים ב-1.2 מילארד דולר
גיא טל | (1)

סקטור הפארמה כמרקחה: שתי עסקאות בשווי מיליארדי דולרים ביום אחד, שתיהן בתחום האונקולוגי. סוף השנה כבר מעבר לפינה, והרבה כבר יצאו לחופש, אבל בתעשיית התרופות כנראה עובדים במלוא המרץ גם בימים אלו. שתי הרכישות הן של חברות שעדיין מוגדרות כ"סטארט-אפ", כלומר ללא תרופה מאושרת וללא הכנסות, ובכל זאת קיבלו תג מחיר של מיליארדי דולרים. 

 

בריסטול מאיירס ברכישת מיליארדים שניה בתוך שבוע

חברת RayzeBio (סימול: RYZB) גייסה רק לפני שלושה חודשים 358 מיליון דולר בהנפקה ראשונית לציבור (IPO), אך מסתבר שימיה כחברה ציבורית ספורים. ענקית התרופות  BRISTOL-MYERS SQUIBB רוכשת אותה כעת במחיר גבוה פי 2 על מחיר הסגירה ביום שישי האחרון. הערכת השווי העדכנית של החברה על פי הצעת הרכש היא 4.1 מיליארד דולר. במסחר ביום שלישי זינקה מניית ראיזביו ב-100% וסגרה את פער התמחור בצורה מהירה. מניית בריסטל מאיירס הגיבה בירידה של כ-2%. שער הסגירה אמש של חברת רייזוביו היה 61.4 דולר למניה לעומת 62.5 בהצעת הרכש, מה שמשאיר מעט מאד אפסייד למשקיעים פוטנציאליים. בדרך כלל נוצר פער משמעותי יותר בין הצעת הרכש למחיר המניה, עקב חששות שהעיסקה לא תסגר בסופו של דבר מטעמים שונים, חששות שכנראה לא קיימים במקרה זה.

"הרכישה מגדילה את מגוון המוצרים האונקולוגיים המתרחב שלנו על ידי הוספה של פלטפורמה ומוצרים שונים, ומחזקת את אפשרויות הצמיחה שלנו בחצי השני של העשור ומעבר לכך" אמר מנכ"ל בריסטול מאיירס כריסטופר בורנר.

בבריסטול מאיירס נמצאים בתנופת רכישות. רק לפני שבוע רכשה החברה את מפתחת התרופות  KARUNA THERAPEUTICS INC בעסקה בשווי 14 מיליארד דולר. לקארונה תרופה ניסיונית לטיפול בסכיזופרניה שעדיין לא קיבלה אישור של ה-FDA, שלהערכת האנליסטים יכולה להגיע למכירות של 6 מיליארד דולר בשנה, במידה ותאושר.

 

אסטרה-זנקה מחזקת אחיזה בשוק הסיני ונכנסת לעולם ה-CAR-T

הרכישה הנוספת שהוכרזה היום היא של חברת  ASTRA SPACE INC שקונה את חברת הביוטק הסינית GRACELL BIOTECHNOLOGIES INC תמורת 1.2 מיליארד דולר במזומן. העסקה צפויה להיסגר ברבעון הראשון של 2024 ומשקפת פרמיום של כ-61% על מחיר המניה ביום שישי האחרון. מניות החברה הסינית הגיבו בזינוק של 59% למחיר 9.86 דולר למניה, לעומת מחיר רכישה של 10 דולר, מה ששוב משקף וודאות גדולה בשוק שהעיסקה אכן תתקיים. הזינוק הנוכחי משלים עלייה שנתית של 329% במחיר המניה הסינית. מחיר אסטרה-זינקה נסחר ביציבות לאחר ההודעה.

החברה הסינית מפתחת טכנולוגיה לטיפול בסרטן הנקראת CAR-T, שמהנדסת תאי T לתקוף תאים סרטניים. זוהי טכנולוגיה שמובלת על ידי ענקיות כמו גילאד, נובארטיס ובריסטול מאיירס, וכעת גם אסטרה-זנקה רוכשת דריסת רגל בתחום. יחד עם זאת, לאחר שכבר אושרו מספר טיפולים כאלה, בעיקר לטיפול בסרטן הדם, הטכנולוגיה נמצאת תחת חקירת ה-FDA עקב תופעות לוואי מסוכנות פוטנציאליות. חסרון נוסף של הטיפול הוא עלותו הגבוהה, והעובדה שעדיין לא הוכיח יעילות בגידולים מוצקים. 

"הרכישה המוצעת של גרייסל תשלים את היכולת הקיימת של אסטרה-זנקה והשקעות קודמות בטיפול תאי, היכן שייצרנו נוכחות בטיפול CAR-T ורצפטורים של תאי T (המכונה TCR-Ts) בגידולים מוצקים" אמרה סוסן גאלברית', מנהלת רכישות אונקולוגיות באסטרה-זנקה.

קיראו עוד ב"גלובל"

לעיסקה ישנה משמעות נוספת עבור חברת אסטרה-זנקה, שהיא חברת התרופות המוכרת ביותר בסין, ולפי דיווחים שונים צפויה לפצל את הפעילות הסינית עקב המתיחות הפוליטית מול סין.

 

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    לרון 27/12/2023 08:30
    הגב לתגובה זו
    מכרתי ל SQUIBB את KRTX בקפיצה המדוברת בת 47%,לא שנהייתי מיליונר כי קרונה היתה ועדיין חברה מסוכנת ובכזו משקיעים במידה של "מניית חלום"
אתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוקאתר לייצור גז טבעי במפרץ הפרסי קרדיט: גרוק
TOP 10

לא מי שחשבתם: 10 המדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם

דירוג עשרת הגדולים למדינות עם התוצר לנפש הגבוה בעולם אולי לא יכיל את המדינות בעלות העוצמה הרבה ביותר או ההשפעה הרחבה ביותר אבל הוא ישקף את המדינות העשירות שאיכות החיים בהן היא הגבוהה בעולם- מקטאר ועד ברוניי, ריכזנו לכם את הרשימה המלאה

הדס ברטל |
נושאים בכתבה תוצר לנפש

הדירוג העולמי של התוצר לנפש משקף  לא רק את עוצמת הכלכלה אלא גם את איכות החיים והמדיניות הכלכלית של כל מדינה. התוצר לנפש לא בהכרח מייצג את הכלכלות הכי חזקות עם התעשיות הכי חכמות, אלא בעיקר איך התוצר במדינה מתחלק עבור כלל האוכלוסיה בה, מה שמעיד על רמת החיים במדינה. מדינות עם כלכלות חזקות כמו גרמניה לא נמצאת כאן וגם מעצמות על עם כוח והשפעה כמו רוסיה או סין לא יהיו פה. ברשימה לשנת 2025 ניתן למצוא בעיקר מדינות קטנות, עשירות במשאבים או כאלה שהשכילו לבנות כלכלה חכמה ומגוונת.

1 # סינגפור

סינגפור מדורגת בראש הרשימה עם תוצר לנפש של כ־156 אלף דולר, אוכלוסייה של כשישה מיליון תושבים ותמ"ג כולל של כ־547 מיליארד דולר. שיעור האבטלה במדינה עומד על כ־3.2% בלבד, והיא נחשבת לאחת הכלכלות החדשניות והפתוחות בעולם. כלכלת סינגפור מבוססת על שירותים פיננסיים, לוגיסטיקה, מסחר חוץ, ייצור אלקטרוניקה ותחומי פארמה וביוטכנולוגיה. הצלחתה נובעת מתכנון כלכלי מוקפד, מיסוי תחרותי וניהול ציבורי יעיל, אך אתגרי יוקר המחיה ותלות בשווקים חיצוניים ממשיכים להציב לממשלה משימות לא פשוטות. ענף השירותים הפיננסיים הוא אחד ממנועי הצמיחה המרכזיים של סינגפור, לצד היותה מהנמלים הגדולים בעולם. חברות ענק כמו DBS Bank, SingTel, ו־Singapore Airlines מייצגות את עוצמת המגזר העסקי המקומי. המדינה נחשבת גם לאחת המובילות בעולם ביצוא שבבים וציוד אלקטרוני מתקדם, והיא מרכז אזורי של חברות טכנולוגיה בינלאומיות כמו Google, Meta ו־Microsoft. התלות הגבוהה בסחר העולמי הופכת אותה לרגישה לתנודות גלובליות, אך הגיוון הענפי והניהול הקפדני מעניקים לה עמידות יוצאת דופן.


עובדים
 בחברת טכנולוגיה בסינגפור קרדיט: גרוק
עובדים בחברת טכנולוגיה בסינגפור - קרדיט: גרוק


2 # לוקסמבורג

מדינה אירופאית קטנה שלה תוצר לנפש של כ־152 אלף דולר. במדינה מתגוררים כ־678 אלף איש בלבד, התמ"ג שלה נאמד בכ־93 מיליארד דולר עם שיעור האבטלה שעומד על כ־5.9%. לוקסמבורג ביססה את מעמדה כאחת מהמדינות העשירות בעולם בזכות היותה מרכז פיננסי ובנקאי חשוב באירופה, בו פועלות מאות קרנות השקעה בינלאומיות. לצד זאת היא משקיעה רבות בתשתיות טכנולוגיות ובתחום הלוגיסטיקה. עם זאת, גודלה המצומצם והיעדר משאבי טבע מגבילים את פוטנציאל הצמיחה העתידי ומחייבים גיוון כלכלי רחב יותר. נמצאות בתחומה חברות בינלאומיות רבות, בהן Amazon Europe, PayPal ו־Ferrero, הקימו את המטות האירופיים שלהן במדינה בזכות תנאי המס האטרקטיביים. בנוסף, המדינה מובילה בתחום הלוויינים והחלל באמצעות החברה SES Global, מהגדולות בעולם בתחום התקשורת הלוויינית. היא מתמחה גם ביצוא שירותים פיננסיים ופתרונות דיגיטליים, שמחזקים את מעמדה כמרכז עסקי מתוחכם.

3 # איחוד האמירויות הערביות 

לאיחוד האמירויות יש תוצר לנפש של כ־132 אלף דולר. באמירויות חיים כ־10.9 מיליון תושבים, התמ"ג עומד על כ־537 מיליארד דולר ושיעור האבטלה הוא מהנמוכים בעולם, כ־2.1%. במשך עשורים נשענה הכלכלה המקומית בעיקר על נפט וגז, אך בשנים האחרונות ביצעה האמירויות מהפך מרשים לכלכלה מגוונת יותר, כאשר היא מרחיבה את מקורות ההכנסה שלה לתחומי מסחר לא־נפטי, תיירות, פיננסים, לוגיסטיקה, נדל״ן וטכנולוגיה. דובאי ואבו דאבי הפכו למוקדי עסקים בינלאומיים, אך המדינה מתמודדת עם הצורך לשמר את הצמיחה תוך צמצום התלות באנרגיה מסורתית. חברות ענק ממשלתיות כמו Emirates, Etihad Airways, ADNOC, ו־DP World הן מהגדולות בעולם בתחומן. איחוד האמירויות הפכה למרכז סחר חופשי אזורי, שבו נחתמים הסכמי סחר עם עשרות מדינות. דובאי היא כיום מוקד עולמי לסטארט־אפים בתחום הפינטק, האנרגיה הירוקה וה-AI. המדינה גם אחת המובילות בעולם ביצוא זהב, יהלומים ושירותים לוגיסטיים, וממשיכה לשמש גשר בין מזרח למערב.

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.