עם ריח של שחיתות ועוני מחפיר: האם כלכלת ברזיל מסוגלת להשתקם?
טרם התאוששה מתוצאות הבחירות בה ניצח מנהיג השמאל והפועלים, הנשיא לשעבר לולה דה סילבה את הנשיא ז'איר בולסונרו, אוהד ישראל, בפער של פחות משני אחוזים - ברזיל מכוונת למטרה העיקרית שלה: שיקום חלקים נרחבים בכלכלה שלה, שהלכו לאיבוד בשנים האחרונות.
תוצאות הבחירות, כך נראה, הסעירו את המדינה כולה. למה אנחנו מספרים לכם את זה? משום שהסיפור של המנהיג הנבחר עשוי לספר את סיפור הכלכלה כולה של ברזיל. ואולי גם להשליך עליה לא מעט בעתיד.
דה סילבה ריצה בעבר עונש מאסר בגין שוחד. לא סתם שוחד, אחת הפרשיות הגדולות ביותר אי פעם בברזיל. ואולי אפילו בעולם. מה שכונה אז "פרשת שטיפת המכוניות" (לאבשאטו בפורטוגזית), בגלל מיקום המשרד ממנו פעלה פרשת השוחד - מעל מכון לשיטת מכוניות, הפך לשיחת היום במדינה. לא נלאה אתכם בפרשה כולה, אבל מה שחשוב לדעת הוא שבכירים רבים בתעשיה, לרבות פוליטיקאים וחברות נפט ותשתיות, היו מעורבים בה.
ואולי זה, כנראה זה, מהווה את אחד הנגעים החולים של ברזיל - השחיתות הרבה במדינה והסמל לאי שוויון חברתי (ברזיל נחשבת כיום לאחד מעשרת המדינות הכי לא שוויוניות בעולם, לפי מדד ג'יני), שמשפיעים על הכלכלה.
- בגלל הגשם: החוזים העתידיים על הקפה נופלים ב-4%
- אחד הארגונים הכלכליים המשפיעים ביותר יוצא לדרך ומה קרה היום לפני 20 שנה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ולמה זה מטריד? כי האוכלוסיה של ברזיל עניה. עניה מאוד. ליתר דיוק, זו המדינה ה-7 בגדולה בעולם לפי מספר תושבים, עם 215 מיליון איש, אבל תמ"ג נמוך - כ-1.6 מיליארד דולר. כלומר, התמ"ג לנפש עומד על פחות מ-7,500 דולר לאדם. הסיבה לכך ברורה - יותר משליש מאזרחיה מתקיימים מעשרה דולר ליום. 100 מיליון מתחת לקו העוני, שליש מהם סובלים מתת תזונה וחלק ימות במהלך החודשים הקרובים. נתון קשה מאוד, גם ביחס לכלכלה עניה.
על הרצון להוציא את ברזיל מהעוני יכולים להעיד תוצאות הבחירות. לולה קיבל את תמיכת האזורים העניים בברזיל, אם תרצו - הפחונים שמסמלים יותר מכל את העוני. הם האמינו בו, מושחת ככל שיהיה, שרק הוא מסוגל להוציא אותם מהייאוש שאופף אותם.
כדי להבין כמה המצב חמור, כדאי להסתכל על המספרים: גם ב-2023 התמ"ג לא אמור להשתנות ורמת האינפלציה אמורה להישאר גבוהה - משהו כמו 9%-10%. מחירי המוצרים ביחס להכנסה הביאו את הבנק המרכזי להקפיץ את הריבית ל-14% השנה. כל זה, הם מקווים, יתרום מעט ליציבות הכלכלה בשנים הקרובות.
- פורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
- איך אנתרופיק עוקפת את OpenAI בדרך לרווחיות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- 10 הצבאות העשירים בעולם ואיפה ממוקם צה"ל?
לברזיל יש הרבה לאן לשאוף בתחום הכלכלי. הכלכלה שלה אינה נחשבת לתחרותיות, רמת החדשנות נמוכה, שיעור הפריון של הכלכלה נמוך. כל זה ועוד נחשף כבר בדו"ח מיוחד שכתבו בכירי הכלכלנים מהבנק העולמי על הכלכלה שלה. ולא רק זאת ועוד - היא זקוקה לשיקום אמיתי של מערכת המס שלה ושל התשתיות הרעועות במדינה. כל זה, עומד רק בצל בעיה נוספת - גירעון תקציבי שהולך וגדל מדי שנה.
מצד שני, יש לה הרבה על מה להסתמך: הכלכלה שלה שונה לגמרי באזורי מסוימים. עיקר התעשיה ממוקם בדרום ברזיל והיא צריכה לשקם בעיקר את צפון מזרח העני - יש מי שמאמין שבעזרת משיכת השקעות לשם.
בכלל, ענפי החקלאות והתעשיה תופסים כמעט מחצית מהתמ"ג. גם יצוא הטקסטיל, הנעליים, הכימיכלים וגם ברזל ועץ מצליחים להכניס למדינה לא מעט כסף. מצד שני, עם נתונים שמצביעים על כך שכל אדם 12 הוא מובטל, קשה מאוד להתרומם.
אז למה בכל זאת, למרות השחיתות, העניים מאמינים בלולה? למה הם מאמינים שהכלכלה התשיעית בגודלה בעולם, הגדולה באמריקה הדרומית? תחזור לשגשג? אולי בגלל המספרים. בתקופתו זינק שכר המינימום בכ-70%, השכר הריאלי בעקבותיו והעניים עברו את מחסום קו העוני. האם רמת החיים השתפרה? לא בטוח. בניגוד לקדנציה הקודמת שלו, לולה נכנס לתוך אדמה חרוכה - עם אינפלציה מזנקת וריבית גבוהה, הוא מקווה לשקם את כלכלת ברזיל ואפילו מבטיח להוריד מסים.
כמו שאתם בטח יודעים, הורדת מסים תבוא על חשבון דברים אחרים. עכשיו נשאלת השאלה מה יבוא קודם. אם שואלים את עשירי ברזיל, יכול מאוד להיות שהשחיתות תחזור וברזיל לא תצליח להשתקם. אם תשאלו את עניי הכפר, הנשיא לשעבר יציל אותם מהמשבר בעזרת פתרון פשוט - זינוק השכר והקצבאות.
מה זה יעשה לכלכלה? איך ייראו המספרים בעוד שנתיים? זה כבר פחות מעניין אותם. כל מה שהם רוצים, זה לגמור את היום עם חתיכת לחם. לשרוד.
- 4.השמאל בשילטון - התקשורת תפנה זרקורים לכיוונים אחרים - (ל"ת)יותם 09/12/2022 15:02הגב לתגובה זו
- 3.מושחתיהו 09/12/2022 14:07הגב לתגובה זוישראל בדרך של ברזיל ותורכיה
- 2.לילי 09/12/2022 12:31הגב לתגובה זוהמתכון לכלכלה צונחת - שחיתות
- 1.אנחנו בדרך להיות ברזיל עם הממשלה החדשה (ל"ת)זו האמת 09/12/2022 12:27הגב לתגובה זו
אגם קומו, איטליה. קרדיט: רשתות חברתיותלמה עשירים מכל העולם עוברים לאיטליה?
מיסוי נוח, נדל"ן תוסס ואיכות חיים, איטליה קפצה למקום השלישי בעולם ביעדים מועדפים להגירת הון, עם צפי לקליטת קרוב ל-4,000 מיליונרים בשנה הקרובה
איטליה הפכה בשנים האחרונות ליעד מועדף עבור מיליונרים ובעלי הון, לא רק בזכות הנופים, ההיסטוריה או הקולינריה, אלא בעיקר בשל שילוב בין מדיניות מס נוחה, שוק נדל"ן תוסס וסביבה כלכלית פתוחה להשקעות. התוצאה היא מגמה ברורה של מעבר של עשירים מרחבי העולם למדינה, עם הערכות שמדובר בקרוב ל-4,000 אנשים בעלי עושר גדול שייקלטו באיטליה בשנה הקרובה, ויביאו עמם כ-20-25 מיליארד דולר בהון פרטי.
מיקומה של איטליה בדירוג העולמי של יעדים מועדפים להגירת הון השתנה באופן ניכר, ממקום 11 בשנת 2023 למקום שלישי ב-2025. היא עקפה מדינות כמו סינגפור, שווייץ ואוסטרליה, והפכה ליעד מרכזי עבור קהלים אמידים שמחפשים אלטרנטיבה למיסוי נוקשה במדינות המוצא שלהם. אחד הגורמים המרכזיים לשינוי הוא מס שטוח, מודל לפיו נדרש תשלום שנתי קבוע על הכנסות מחו"ל, ללא קשר להיקפן. בשלב הראשון עמד הסכום על 100 אלף יורו לשנה, אך לאחר ביקורת ציבורית הוכפל ל-200 אלף, ועדיין נשאר אטרקטיבי ביחס לחלופות.
ההטבה במס מיועדת לתושבים חדשים בלבד ואינה מתייחסת לרווחים מחוץ לאיטליה, בעוד שההכנסות מקומיות ממוסות לפי מדרגות רגילות. המשמעות היא שמי שמעתיק את כתובת המס שלו לאיטליה, משלם מס אחיד ומשתלם גם אם יש לו הכנסות של עשרות מיליוני יורו בשנה. ככל שמדינות אחרות מגבירות את המיסוי על עשירים, למשל בצרפת עם מס עושר או בבריטניה עם ביטול משטר המיסוי החדש, איטליה מצטיירת כמדינה עם מיסוי מאוד נמוך והופכת לאטרקטיבית לאמידים. אגב, זה במקביל לכך שהיא מפתה גם אנשים ממעמדות שונים לבוא להתגורר באזורים עם שיעור ילודה נמוך כמו חבל טוסקנה שבו יש כפרים שלמים זנוחים עם הגירה שלילית. איטליה מציעה במקומות לא מעטים דירה-בית חינם ואפילו מענק של 20 אלף דולר פלוס לתושבים זרים כדי לבוא להתגורר באזורים האלו.
ובכל מקרה, מחירי הדירות-בתים נמוכים מאוד באזורים האלו - מאות אלפי שקלים בודדים.
השקעה בנדל"ן באיטליה
למרות שהחוק אינו מחייב השקעה ישירה במדינה כתנאי למס, בפועל רבים מהמהגרים האמידים כן משקיעים: בנדל"ן, בעסקים, בתיירות ובתחומים יצירתיים. במקביל, איטליה קידמה תמריצים נוספים להשקעה, כמו תוכניות Industria 4.0 ו-Transition 5.0, שמעניקות זיכויי מס לעסקים בתחומי תשתיות ירוקות, דיגיטציה וחדשנות.
- אקונרג'י סוגרת מימון של 58 מיליון אירו לפרויקטים סולאריים באיטליה
- אלומיי מוכרת חצי מהפורטפוליו באיטליה לכלל תמורת 210 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המוקדים המרכזיים להגירה ולהשקעות הם אזורים עם כמו טוסקנה, הריביירה האיטלקית, אגם קומו והעיר מילאנו. מחירי הנדל"ן במילאנו זינקו קרוב ל-50% מאז 2017, בעוד שבערים גדולות אחרות באיטליה העלייה הייתה מתונה יותר. גם באזור אגם קומו מדווחים על עלייה מתמשכת במחירים.
פורשה מקאן. צילום יצרןפורשה מתרסקת: הפסד של כמעט מיליארד אירו ברבעון
השקעות ענק במכוניות חשמליות שלא מצאו קונים, ירידה חדה במכירות בסין ומכסים בארה"ב הפכו את רווחי פורשה להפסדים היסטוריים. החברה מתכננת פיטורים נרחבים ושיקום ארוך טווח
פורשה עושה היסטוריה, אבל לא מהסוג שהיא רצתה. החברה שנחשבה למכונת כסף של קבוצת פולקסווגן דיווחה השבוע על הפסד תפעולי של כמעט מיליארד יורו ברבעון השלישי. זה קורה בפעם הראשונה מאז שהחברה הונפקה בבורסה ב-2022, ומסמן נקודת מפנה בהיסטוריה המפוארת של יצרנית מכוניות הספורט.
המספרים מעידים על קריסה: הפסד תפעולי של 967 מיליון יורו לעומת רווח של 974 מיליון יורו באותו רבעון אשתקד. כלומר, היפוך מוחלט של כמעט שני מיליארד יורו תוך שנה אחת. מדובר בפגיעה יסודית במודל העסקי שהפך את פורשה לאחת החברות הרווחיות בענף הרכב העולמי. בתשעת החודשים הראשונים של 2025 הרוויחה פורשה 40 מיליון יורו בלבד, לעומת ארבעה מיליארד יורו בתקופה המקבילה ב־2024 - ירידה של 99% ברווח הנקי. קשה למצוא תקדים לחברה בסדר גודל כזה שמאבדת כמעט את כל רווחיותה בפרק זמן כה קצר.
אסטרטגיה שנכשלה
הסיבה העיקרית לנפילה היא האסטרטגיה שנכשלה. פורשה השקיעה סכומי עתק במעבר לרכב חשמלי, אך שוק הלקוחות שלה בחר בכיוון אחר. במקום להתלהב ממכוניות חשמליות, הצרכנים המשיכו להעדיף את מנועי הבנזין הקלאסיים, המזוהים עם הצליל, העוצמה והחווייה המזוהה עם המותג. בחודש שעבר הודיעה החברה על ביטול מוחלט של פרויקט רכב השטח החשמלי החדש, תוך רישום הפסד של 1.8 מיליארד יורו. במקביל, היא חזרה להשקיע בפיתוח דגמי בנזין והיבריד, מהלך שמשקף הודאה פומבית בכישלון האסטרטגיה החשמלית שבה הושקעו שנים של פיתוח ומיליארדי אירו.
סמנכ״ל הכספים, יוכן ברקנר, ניסה להציג את המהלך כחלק מתהליך ארגוני מתוכנן, וטען כי החברה מקריבה רווחים קצרי טווח לטובת חיזוק עתידי. אלא שבפועל קשה לראות בכך מהלך מתוכנן, יותר ניסיון מאוחר לתקן החלטה שגויה.
- ענף הרכב-גירסת המעושרים, רכבים מעל 1 מיליון שח
- שוק היוקרה - 4,000 כלי רכב ב-500 אש"ח ומעלה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בעיה משמעותית נוספת היא סין, השוק שנחשב למנוע הצמיחה של פורשה בעשור האחרון. המכירות במדינה ירדו ב־26% מתחילת השנה, ירידה שמעידה על שינוי עמוק בהעדפות הצרכנים הסינים. פורשה, שבעבר הייתה סמל סטטוס מבוקש, מתקשה כעת לשמר את מעמדה מול מותגים מקומיים חדשים שמציעים חדשנות דומה במחיר נמוך בהרבה. גם בארצות הברית מצטברות בעיות. מכסים גבוהים שהוטלו במסגרת מדיניות סחר חדשה העלו משמעותית את עלות היבוא, ופורשה, שאין לה מפעל ייצור מקומי, סופגת את מלוא הפגיעה. ההשלכה הישירה היא הוצאות של מאות מיליוני יורו בשנה ופגיעה חדה ברווחיות.
