AMD תעביר חלק מייצור השבבים לארה"ב
לראשונה בתולדות החברה, מעבדי EPYC ייוצרו במפעל של TSMC באריזונה; מהלך שמגיע על רקע החשש ממכסים חדשים והצורך לבסס שרשרת אספקה עמידה מול סיכונים גיאופוליטיים
ענקית השבבים AMD Advanced Micro Devices -1.75% הודיעה כי תחל לייצר את מעבדיה המתקדמים במתקן החדש של חברת TSMC באריזונה, מהלך שיסמן את הפעם הראשונה בה מוצרי החברה ייוצרו על אדמת ארה"ב. ההכרזה, שנמסרה על ידי מנכ"לית
החברה ליסה סו במהלך ביקורה בטאיפיי, מגיעה בעיתוי רגיש: במקביל להסלמה במלחמת הסחר, ממשל טראמפ בוחן אפשרות להטיל מכסים חדשים על יבוא שבבים, בטענה שהם עלולים לאיים על הביטחון הלאומי. עבור AMD, כמו עבור יצרניות שבבים נוספות, מדובר לא רק בהתאמה גיאוגרפית, אלא בצעד
אסטרטגי שמטרתו להבטיח אספקה רציפה ואמינה לאורך זמן.
השבבים שייוצרו באריזונה הם מהדור החמישי של מעבדי EPYC, המיועדים למרכזי נתונים, שרתים וליישומים עתירי עיבוד. לדברי סו, "המעבדים האלה נמצאים בביקוש חזק ואנחנו ערוכים להתחיל בייצור".
המעבר לייצור בארה"ב מתבצע במקביל לרכישת חברת ZT Systems, מהלך שמרחיב את נוכחותה של AMD בשוק שרתי ה-AI ומחזק את אחיזתה בשרשרת האספקה האמריקאית.
עד כה, ייצור כל רכיבי הליבה של AMD נעשה בטייוואן באמצעות שיתוף פעולה רווי-שנים עם TSMC.
כעת, עם הרחבת פעילות המפעל באריזונה, בו כבר מיוצרים שבבים גם עבור אפל ואנבידיה - AMD מצטרפת למגמת רילוקליזציה בתעשייה שמאיצה בשל הסיכונים הגלובליים, החשש מהתדרדרות ביטחונית במצרי טאיוואן והלחץ הרגולטורי שמופעל מהבית הלבן. "טייוואן תישאר חלק מרכזי באקוסיסטם
שלנו", הבהירה סו, "אבל חשוב לנו לפזר סיכונים. אנחנו מרחיבים את העבודה עם שותפים אמריקאים, כולל TSMC, כחלק מבניית שרשרת אספקה גמישה ועמידה".
הבית הלבן מהדק את הפיקוח, והתעשייה מתאימה את עצמה
מהלך הייצור החדש לא מתרחש בוואקום. לפי דיווחים, ממשל טראמפ מנהל בימים אלה חקירה תחת סעיף 232 לחוק הסחר האמריקאי - אותה מסגרת חוקית ששימשה בעבר להטלת מכסים על פלדה ואלומיניום, במטרה לבדוק אם יבוא שבבים עלול לפגוע בביטחון הלאומי של ארה"ב. תוצאה של חקירה כזו עשויה להוביל להטלת מכסים חדשים, הפעם על שבבים, רכיבי AI וציוד רגיש נוסף. בעיני אנליסטים, מהלך זה עשוי להעניק יתרון לחברות שיבססו ייצור בתחומי ארה"ב, במיוחד אם תימשך מגמת ההעדפה לתוצרת מקומית ברכש ביטחוני ואזרחי כאחד.
- AMD עקפה את הציפיות וצופה צמיחה מואצת בשוק הבינה המלאכותית
- החסידה של ה-AI חושבת שהוא בדרך לתקן - ומממשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הייצור באריזונה עשוי לא רק לשפר את הנגישות
של AMD לשוק האמריקאי, אלא גם לחזק את מעמדה מול לקוחות ממשלתיים. מעבר לכך, מדובר בהשתלבות במהלך רחב יותר, בו ארה"ב מקצה מיליארדי דולרים (באמצעות CHIPS Act) לתמרוץ הקמה והרחבה של מתקני ייצור שבבים מקומיים, במטרה להפחית תלות בסין ובטייוואן. עבור AMD, שעד כה נשענה
באופן כמעט בלעדי על ייצור בטייוואן, המעבר לייצור באריזונה מציב אותה בעמדה אסטרטגית חזקה יותר במערכת הפוליטית והרגולטורית המתהווה.
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
