הגיע הזמן: משרד התקשורת יבטל את תעריפי הקישוריות בחברות הסלולר
משרד התקשורת מתכוון לבטל בהדרגה את תעריפי הקישוריות בחברות הסלולר והחברות הטלפון הקווי שלא עודכנו משנת 2014. דמי הקישוריות בין חברות הסלולר והטלפון הקווי סייעו לפני כשני עשורים להגביר את התחרות בשוק הסלולר ולהכנסת שחקנים נוספים לשוק הטלפון הקווי, אך לאור התמורות הטכנולוגיות והתחרותיות שמתרחשות בענף בשנים האחרונות, תשלום דמי הקישוריות בין החברות מאבד מהצדקותיו והרלוונטיות.
כמו כן, ב-2010 כאשר משה כחלון כיהן כשר התקשורת הוא הפחית באופן משמעותי את גובה התעריפים הגבוהים שחברות הסלולר נהגו לגבות - התעריפים בכהנותו של כחלון הופחתו משמעותית וירדו ל-6 אג' לדקה בסלולר, ואגורה אחת לדקה בנייד. וכעת, משרד התקשורת הולך על ביטול כולל תעריפי הקישוריות המיותרים.
בשנים האחרונות תעריף לא עדכני של דמי הקישוריות הוביל לעיוות שוק אותו מנצלים ספקי תוכן טלפוני קטנים המשווקים שירותים שונים בעיקר למגזר החרדי (הקלטת שיחות, שיחות ועידה, האזנה לרדיו) וסוחרים בדקות שיחה מול חברות הסלולר והחברות הטלפון הקווי. תעריפי הקישוריות יצרו תופעות לוואי מטרידות כמו "צינתוקים" (חיוג למספר הטלפון וניתוק השיחה מיד, על-מנת שהנמען יחייג חזרה ויחשף לפרסומות או תוכן). ביטול הדרגתי של דמי הקישוריות עתיד להפחית משמעותית את הכנסות ספקי התוכן המסחרי משיחות נכנסות, ולמגר את תופעת הצינתוקים המטרידה את המגזר החרדי.
המשרד מתכוון לבצע הפחתה הדרגתית לאורך שלוש שנים של תעריף הקישוריות בשוק הנייד, הקווי ובשוק הבינלאומי, ולאחר זמן היערכות, תופסק בהדרגה העברת התשלומים בעבור השלמת השיחה ברשת אחרת. המהלך צפוי להפחית עומס רגולטורי ולהתאים לתנאים התחרותיים בשוק הפועלים במסגרת חבילות "הכל כלול" הנהוגות בארץ, וימנע את השימוש בדקות שיחה כסחורה.
- "המכסים יפגעו בתעשיית הסלולר - והלקוחות ישלמו"
- אחרי דוחות פרטנר: חברות הסלולר סיימו לקצור את פירות ההתייעלות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
שר התקשורת, יועז הנדל: "ההחלטה הזו היתה צריכה להתקבל לפני שנים. תשלום דמי הקישוריות בין החברות אינו נחוץ, הוא מייצר עיוות בשוק התקשורת, עלויות מיותרות, ותוצרי לוואי שפוגעים בציבור. ביטול דמי הקישוריות יאפשר לחברות שמספקות טלפון קווי וטלפון נייד להציע חבילות ללא אבחנה בין נייד לנייח, במחיר שווה לכל נפש. בנוסף לכך זה יהווה פתרון לחברה החרדית שסובלת מצינתוקים (צלצול וניתוק)״.
הישג לגמלאי שירות המדינה: יצורפו לקרנות הרווחה
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו על הסכם לפיו החל משנת 2026, המדינה תתקצב פעילויות רווחה, תרבות ופנאי גם לגמלאים המבוטחים בפנסיה צוברת, בתנאים זהים לגמלאי הפנסיה התקציבית
ההסתדרות ומשרד האוצר חתמו היום (ה') על הסכם קיבוצי מיוחד ופורץ דרך, המחיל את שירותי קרנות הרווחה גם על גמלאי שירות המדינה המבוטחים בפנסיה צוברת.
עד היום, נהנו רק גמלאים בפנסיה תקציבית נהנו משירותי הקרן הכוללים סבסוד פעילויות תרבות, נופש, בריאות ופנאי. ההסכם החדש קובע כי החל משנת 2026, המדינה תעביר תקציב ייעודי עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת העומד בתנאי הזכאות, ובכך תשווה את מעמדם למעמד הגמלאים הוותיקים. פנסיה תקציבית היא שיטת הפנסיה המסורתית של עובדי המדינה עד תחילת שנות ה-2000, שבה המדינה (המעסיק) מתחייבת תשלום קצבה קבועה, בהתאם לשכר ולותק, מתקציב המדינה. מאז 2003 עובדי מדינה חדשים כבר אינם נכנסים לפנסיה תקציבית אלא לפנסיה צוברת.
עיקרי ההסכם:
שוויון מלא: קרנות הרווחה יעניקו מעתה את אותם השירותים בדיוק לכלל הגמלאים, הן במסלול התקציבי והן במסלול הצובר.
תקצוב המדינה: המדינה תקצה סכום שנתי (הצמוד למדד) עבור כל גמלאי בפנסיה צוברת, בדומה למודל הקיים בפנסיה התקציבית.
- בקרוב? ההחלטה שעלולה לעלות למדינה מאות מיליונים
- פנסיה בגיל 50: כל הכלים לפרישה בטוחה בלי להתרסק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תחולה רחבה: ההסכם חל על גמלאי הדירוגים המיוצגים על ידי ההסתדרות בשירות המדינה.

חברות ספנות זרות מתעניינות בצים - אבל הסיכוי לעסקה נמוך מאוד
המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר אבל הדירקטוריון מנסה לקבל הצעות גם מגופים אחרים
צים ZIM Integrated Shipping Services -1.91% , חברת הספנות הוותיקה של ישראל על המדף. המנכ"ל, אלי גליקמן מנסה לרכוש את השליטה בחברה יחד עם רמי אונגר שפועל בתחום הרכב, נדל"ן וספנות. אבל הדירקטוריון גם בשל לחץ מבעלי מניות מצהיר כי הוא מנסה לקבל הצעות מגופים אחרים. התקבלו הצעות - כך הודיעה צים בשבוע שעבר, גם מגופים אסטרטגיים.
ענקיות ספנות בינלאומיות הביעו עניין ברכישת החברה, אבל ההערכה היא שהסיכוי שהמהלך יתממש נמוך מאוד. הסיבה פשוטה - צים נחשבת לנכס לאומי וביטחוני מהמעלה הראשונה, והמדינה צפויה להפעיל את כל הכלים שברשותה כדי למנוע מכירה לגורמים זרים. היא יכולה להטיל ווטו על המכירה.
היסטורית, צים הוקמה מתוך צורך אסטרטגי, להבטיח לישראל עצמאות ימית וסחר בטוח. עד היום, היא נתפסת כעורק חיים לאומי, במיוחד בשעת חירום. מלחמות, מגפות, משברים, כשחברות זרות הפסיקו לפעול, צים נשארה היחידה שהמשיכה להביא לישראל מזון, ציוד חיוני ותחמושת.
כמו אל על, גם צים נהנית ממעמד מיוחד לטוב ולרע, שמאפשר למדינה להטיל וטו על מהלכים אסטרטגיים באמצעות מניית זהב או רגולציה מחמירה. באל על, למשל, הוכנס בעל שליטה - משפחת רוזנברג, תחת תנאים מחייבים שהגדירו את אל על כחברת הדגל הלאומית בתעופה. בצים הסיפור יהיה דומה. מדובר בחברה הלאומית בתחום הספנות, והשליטה בה לא תעבור לידיים שעלולות שלא לשרת את האינטרסים של ישראל בשעת הצורך. צריך לזכור ש-98% מהסחר עם העולם נעשה דרך הים.
- דירקטוריון צים: "בודקים מכירת החברה; יש מציעים רבים"
- צים: "האנליסטים מעריכים שנה פחות טובה ב-2026, אבל אי אפשר לדעת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לפי הידוע, חברות ענק הביעו עניין בצים, לרבות הפג לויד הגרמנית, ומארסק הדנית. בהפג לויד מחזיקים גורמים מקטאר וסעודיה.
