מדד סולידי שעשה 9% השנה, שווה להשקיע בו גם ב-2011?
מדד התל בונד השקלי, שהושק על-ידי הבורסה לניירות-ערך בתחילת דצמבר 2009, כולל בתוכו את כל אגרות-החוב הקונצרניות בריבית שקלית קבועה - אשר עומדות בתנאי הסף לכניסה למדד שקבעה הבורסה. מתחילת ינואר 2010 ועד תחילת דצמבר 2010 עלה המדד בכ-9.07% ולמראה נתון מרשים זה אין כל וויכוח על כדאיות ההשקעה בו במהלך השנה הקלנדרית הנוכחית, אולם נשאלת השאלה עד כמה כדאית ההשקעה במדד זה כעת? להלן הפרמטרים העיקריים של המדד:
משמעותם של פרמטרים אלה:
דירוג כולל של אג"ח המרכיבות את המדד: (AA-) - דומה לדירוג מדד התל בונד 20, ומדובר במדד בעל דירוג גבוה. מדד התל בונד 40, לדוגמא, הינו בעל דירוג נמוך יותר: +A.
מח"מ המדד: 3.98 שנים - מח"מ בינוני .
תשואת המדד ברוטו: כאשר הונפקו תעודות הסל על המדד, בינואר השנה, ניתן היה לרכוש את המדד בתשואה של 7% ברוטו - תשואה פנטסטית לכל הדעות. כיום השתנה המצב, והתשואה נמוכה מ-5% ברוטו.
פער תשואה מול ממשלתי שקלי במח"מ דומה ברוטו: בינואר השנה עמד הפער על 2.88% לעומת 1.26% בלבד כיום, כלומר: פער התשואה נחתך ב-56% וכל זאת תוך פחות משנה! רק בככדי להמחיש עד כמה נמוך הפער מול הממשלתי אציין שפער התשואה במדד התל בונד 60 מול ממשלתי עומד על 1.58%.
ציפיות לאינפלציה: ציפיות האינפלציה לשנה הקרובה המגולמות בשוק ההון עומדות על 3.1% והן גבוהות מהרף העליון של בנק ישראל (3%) דבר שעשוי לעודד את הנגיד להמשיך את להעלות את הריבית במשק. לשם השוואה: בינואר היו ציפיות האינפלציה נמוכות יותר ותמכו בהשקעה באפיק השקלי.
ריבית בנק ישראל: ריבית בנק ישראל עומדת בדצמבר 2010 על 2% לעומת 1.25% בינואר 2010. הציפיות הן שנגיד בנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית ובעוד שנה תעמוד הריבית על רמה של 3%. המשך עליית הריבית עלול להוביל לעליית תשואות הן באג"ח הממשלתיות והן במדדי התל בונד, דבר שעשוי לגרום להפסדי הון למשקיעים.
לסיכום - האם כדאי להשקיע כעת במדד התל בונד 20?
מדד התל בונד השקלי הניב למשקיעים בו תשואה מצוינת מתחילת השנה, בדומה למדדי התל בונד הצמודים - אך כיום קשה לצפות שנשוב לראות את אותן תשואות גבוהות במהלך 2011. המדד נסחר כעת בתשואה נמוכה מאוד, כמו-גם המרווח מאג"ח ממשלתית במח"מ דומה. ציפיות האינפלציה ממשיכות לעלות ואיתן תעלה ריבית בנק ישראל והדבר עלול להוביל לעליית תשואות הן באג"ח הממשלתיות והן במדד התל בונד השקלי, דבר שיגרום להפסדי הון למשקיעים במדד - ולפיכך המלצתי היא להפחית חשיפה למדד ולאג"ח הכלולות בו בתקופה הקרובה.
מאת: סיון ליימן, יועץ השקעות פרטי ומנכ"ל כנען ייעוץ השקעות המעניק ייעוץ השקעות מקצועי ובלתי תלוי לבתי-אב, חברות ולגופים עסקיים. סיון ליימן בעל ניסיון של מעל ל- 11 שנים בשוק ההון והוא בוגר תואר שני של הקריה האקדמית, קרית-אונו.
* אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. כל העושה במידע הנ"ל שימוש כלשהו - עושה זאת על דעתו בלבד ועל אחריותו הבלעדית. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עלולים להחזיק חלק מן הניירות המוזכרים לעיל.
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
