צים מפזרת את הערפל: צופה חזרה לרווחיות תפעולית כבר ב-2011, הצליחה לדחות 2 מיליארד ד' תשלומים
לקראת אסיפת בעלי המניות אותה מכנסת החברה לישראל בחודש אוקטובר לאישור תוכנית הבראה לחברה הבת לצים שירותי ספנות משולבים מפרסמת היום החברה נתונים נוספים ומדגישה כי היא צופה שבשנת 2011 תחול התאוששות הדרגתית בשוק ההובלה הימית וכי אין בכוונת חברת הספנות לבקש ממחזיקי האג"ח מחיקת חוב, אלא דחייה במועדי הפירעון המקוריים.
החברה לישראל פרסמה פרטים משלימים לגבי תוכנית ההבראה אותה היא רוצה לגבש לחברת צים. במקביל, צים מדווחת כי הגיעה להבנות עקרונית עם המספנות לגבי דחיות נוספות במועדי המסירה של אוניות שהזמינה.
דחיית השקעות בהיקף של 2 מיליארד דולר
מסירת 4 אוניות בגודל של 10,000 TEU אשר הוזמנו במקור לשנת 2010 תידחה לשנים 2014/15. דחייה זו הינה בנוסף להבנות שהושגו לגבי דחייה של מסירת 9 אניות בגודל של 12,600 TEU משנת 2012 לשנים 2014/15.
מבחינה תזרימית משמעות דחיות אלו הן דחיית השקעות בהיקף של למעלה מ-2 מיליארד דולר בשנים הקרובות.
"ההבנות העקרוניות עם המספנות, הושגו בין היתר בזכות מעמדה החזק של קבוצת עופר בעולם הספנות", אמר בתגובה מנכ"ל צים, רפי דניאלי. "ההבנות שהושגו מקדמות מאד את תכנית ההבראה של צים. דחיית מסירת האוניות מבטאת הבעת אמון ברורה מצד המספנות בתוכנית ההבראה של צים ובהצלחתה העסקית לאורך שנים"
רווח תפעולי של 500 מיליון דולר ב-2013
דינאלי הוסיף, כי על פי הערכות מומחים בשוק הספנות, בשנים 2014-15 נהיה הרבה לאחר סיום המשבר הנוכחי, ואם אכן הערכות אלו יתממשו בצים צופים שתנאי השוק בתקופה זו יהיו טובים ויאפשרו לצים לצמוח, ולהפיק תועלת מרבית ורווחיות מצי האוניות היעיל והמודרני שיהיה ברשותה.
צים מעריכה כי בשנת 2011 תחול התאוששות הדרגתית בשוק ההובלה הימית, ועל בסיס זאת מעריכה שתגיע לרווחיות תפעולית כבר בשנת 2011 בהיקף של כ-100 מיליון דולר.
בשנים 2012 ו-2013 מעריכה צים כי על פי ההערכות הרווחות בענף, עקב הגידול הצפוי ברמות הביקושים בעולם ועצירת הזמנת אוניות חדשות, ישתפרו משמעותית תנאי הסחר אשר יביאו לבסוף לחזרה לרמות רווחיות טובות כפי שהיה בעבר. על פי הערכתה, החברה תשיג רווח תפעולי בהיקף של כ-350 מיליון דולר בשנת 2012 ושל כ-500 מיליון דולר בשנת 2013.
החברה לישראל מבקשת לאשר תוכנית הבראה בסך 450 מיליון ד'
"אנו ערוכים לכך שגם שנת 2010 תהיה שנה חלשה ותוכנית ההבראה שלנו נותנת לכך מענה", הוסיף מנכ"ל צים. "עם זאת, הענף הינו מחזורי ומרבית הפרמטרים הכלכליים מצביעים על כך שהענף יתחיל לצאת מהמשבר לכל המאוחר בתחילת שנת 2011, ולאחר מכן אנו מעריכים שנדע לחזור לפסים של רווחיות ותשואה חיובית לבעלי המניות".
בשוק ההון חוששים כי תוכנית ההבראה אותה מעוניינת בחברה לישראל לאשר לצים לא תספיק ובדומה לשנה שעברה, החברה תאלץ להזרים לחברת הספנות כספים נוספים מעבר לכספים שיואשרו.
החברה לישראל פרסמה את ההנתונים לקראת האסיפה הכללית של החברה, שתערך ב-14 באוקטובר כדי לאשר את תוכנית ההבראה של צים. החברה לישראל מבקשת לאשר באסיפה זו את תמיכתה בתוכנית ההבראה בהיקף כולל של כ-450 מיליון דולר.
באותו ההקשר נציין, כי צים מדגישה שאין בכוונתה לבקש ממחזיקי האג"ח מחיקת חוב, אלא דחייה במועדי הפירעון המקוריים.
כעוד צעד שבא להראות את תמיכת בעלי השליטה בחברה לישראל, סמי ועידן עופר, הסכימו צדדים קשורים בקבוצת עופר להעניק לצים הנחה בדמי החכירה, בהיקף של כ-150 מיליון דולר על פני כ-4 שנים.